Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 34)

20-11-2020 20:21 3000 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 57 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 1 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er ruim 480.000 mensen positief getest en ruim 8.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33
rosanna08 schreef:
22-11-2020 15:59
is het echt een depressie door dit of heb je ervaring met winterdepressies?
Ik heb al jaren last van depressies. De ene keer heftiger dan de andere keer. Het zit deels in mij en deels kan het worden versterkt door externe omstandigheden. Ik ben er mee bekend dus.
MarieSimone schreef:
22-11-2020 17:50
Dat vind ik oprecht klote keer honderd voor je en dat meen ik echt. Maar waarom mag je van jou niet klagen? En wie bepaald wat klagen is en wat niet?

Van mij is bekend dat ik een depressie heb. Jouw vriendin had langdurige depressies schrijf je maar haar zelfmoord kwam onverwachts?
Bij mij zijn ze er juist heel alert op. Ik voel me soms zelfs behoorlijk gecontroleerd en op de huid gezeten. Ik snap het wel hoor laat dat duidelijk zijn :rose:
Maar je snapt toch wel dat jouw nogal pessimistische kijk op het hele coronagedoe beïnvloed wordt door die depressie? Dus dat het echt wel erg is allemaal, maar misschien niet zo erg als jij het nu voelt?

Fijn trouwens dat je hulp hebt. Ik hoop dat je je binnen afzienbare tijd weer wat beter voelt :rose:
Alle reacties Link kopieren
MarieSimone schreef:
22-11-2020 17:40
Ik snap wat je zegt. Maar denk eens om: jullie kunnen haar besmetten en dan is ze misschien volgende week al overleden en zij kan ook jullie besmetten.
Ik weet niet wat ik zou besluiten hoor in deze situatie. Het is allemaal al rot genoeg.
Sterkte
het is haar laatste kerst, met andere woorden, ze gaat dood. Denk je nu echt dat het tante iets uitmaakt of dat aan haar ziekte is of aan corona als dat zou betekenen dat ze niet meer die laatste kerst kan meemaken?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
22-11-2020 17:34
Nou ja, dat soort dingen bedoel ik dus. Of gewoon mensen voor wie kerstmis altijd het hoogtepunt van het jaar is. Beetje jammer als die mensen weggezet worden als aanstellers omdat de schrijver van het bericht er zelf allemaal niks aan vindt.
volledig mee eens
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Melofkim schreef:
22-11-2020 16:03
Ik denk eigenlijk dat ontzettend veel mensen hier down van worden, zoals MarieSimone.
Los nog van het depressie en dip/down verhaal denk ik dit ook. De hele situatie is ook buitengewoon. Het is niet dat we dit al vaker hebben meegemaakt dus een coping hebben ontwikkeld. We weten gewoon pas achteraf hoe we hiermee gedeald hebben. De een heeft veel positiviteit nodig en is heel nuchter de ander schiet sneller in de paniek en wil zich voorbereiden op een soort einde der tijden en van alles daar tussen in. We doen allemaal denk ik wat we kunnen (of althans daar ga ik van uit) en hoe we daar emotioneel en psychisch mee omgaan is niet altijd een keuze. Ik denk dat we wat meer naast elkaar moeten staan. Of althans dat zou ik graag willen. Ik mis de verbondenheid heel erg. Hier maar ook in mijn dagelijkse leven.
Alle reacties Link kopieren
MarieSimone schreef:
22-11-2020 17:56
Ik heb al jaren last van depressies. De ene keer heftiger dan de andere keer. Het zit deels in mij en deels kan het worden versterkt door externe omstandigheden. Ik ben er mee bekend dus.
ik snap best dat de huidige situatie het versterkt, maar ik denk ook dat dingen omschrijven zoals je deed, het ook kunnen versterken. Mijn mening he, geen feit. En dat is niet makkelijk, geloof me, ik heb er ook ervaring mee.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
MarieSimone schreef:
22-11-2020 18:02
Los nog van het depressie en dip/down verhaal denk ik dit ook. De hele situatie is ook buitengewoon. Het is niet dat we dit al vaker hebben meegemaakt dus een coping hebben ontwikkeld. We weten gewoon pas achteraf hoe we hiermee gedeald hebben. De een heeft veel positiviteit nodig en is heel nuchter de ander schiet sneller in de paniek en wil zich voorbereiden op een soort einde der tijden en van alles daar tussen in. We doen allemaal denk ik wat we kunnen (of althans daar ga ik van uit) en hoe we daar emotioneel en psychisch mee omgaan is niet altijd een keuze. Ik denk dat we wat meer naast elkaar moeten staan. Of althans dat zou ik graag willen. Ik mis de verbondenheid heel erg. Hier maar ook in mijn dagelijkse leven.
maar hoe zie je dat voor je? Het is niet fair om te verwachten dat mensen met jou pessimistisch gaan zitten zijn, maar je word ook boos of geïrriteerd wanneer anderen hier een positievere kijk hebben.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
22-11-2020 17:58
het is haar laatste kerst, met andere woorden, ze gaat dood. Denk je nu echt dat het tante iets uitmaakt of dat aan haar ziekte is of aan corona als dat zou betekenen dat ze niet meer die laatste kerst kan meemaken?
Dit dacht ik ook gelijk. Er zijn grenzen bij wat je allemaal doet om corona te voorkomen.
Lady*Voldemort schreef:
22-11-2020 17:57
Maar je snapt toch wel dat jouw nogal pessimistische kijk op het hele coronagedoe beïnvloed wordt door die depressie? Dus dat het echt wel erg is allemaal, maar misschien niet zo erg als jij het nu voelt?

Fijn trouwens dat je hulp hebt. Ik hoop dat je je binnen afzienbare tijd weer wat beter voelt :rose:
Ja ik snap dat zeker. Nu nog voelen.
Dankjewel :lips:
PiNuts14 schreef:
22-11-2020 17:52
Zowat alle winkels zijn dicht en in het Kruidvat of de Delhaize of Aldi zijn de niet noodzakelijke dingen zoals boeken, speelgoed enz. afgezet. Je mag het alleen bestellen en afhalen.
Ach, dat heeft ook maar een dag of 2-3 geduurd vooraleer ieder daar al workarounds voor had :biggrin:
MarieSimone schreef:
22-11-2020 18:02
Los nog van het depressie en dip/down verhaal denk ik dit ook. De hele situatie is ook buitengewoon. Het is niet dat we dit al vaker hebben meegemaakt dus een coping hebben ontwikkeld.
Nou ja, veel mensen gebruiken natuurlijk ook gewoon de coping strategie die ze hebben ontwikkeld toen ze in andere nare situaties terecht kwamen. In mijn geval is dat de boel nemen zoals het komt, en ervan maken wat ervan te maken valt. Anderen worden boos, gaan in verzet of kruipen weg in een hoekje. Het probleem is alleen dat dit een situatie is die letterlijk iedereen treft en dan gaat dat botsen.
Het is voor iedereen anders.

Ik vier nieuw sinterkerst met mijn ouders en broertje (hopelijk) in januari. Wij wonen niet bij elkaar in de buurt, ik ben afhankelijk van OV en mijn ouders vallen beiden in de risicogroep.

Daarnaast hechten wij niet heel veel waarde aan kerst maar wel aan sinterklaas wat we, ondanks dat we allemaal volwassen zijn, nog steeds elk jaar vieren. Dus daar baal ik dan wel een beetje van.

Maar het is zoals het is en we hebben een goed alternatief.
Sinjoren schreef:
22-11-2020 18:13
Ach, dat heeft ook maar een dag of 2-3 geduurd vooraleer ieder daar al workarounds voor had :biggrin:
Ehm... Wij niet, behalve bol dot com..? :)
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
22-11-2020 18:20
Nou ja, veel mensen gebruiken natuurlijk ook gewoon de coping strategie die ze hebben ontwikkeld toen ze in andere nare situaties terecht kwamen. In mijn geval is dat de boel nemen zoals het komt, en ervan maken wat ervan te maken valt. Anderen worden boos, gaan in verzet of kruipen weg in een hoekje. Het probleem is alleen dat dit een situatie is die letterlijk iedereen treft en dan gaat dat botsen.
Weet je, voor mezelf kan ik er best mee omgaan. Tuurlijk baal ik er af en toe ook van dat het normale leven stil ligt, maar ik heb een goede baan, mijn vent heeft een goede baan en we redden ons prima, we hebben geen kopzorgen wat dat betreft, en zijn na het werk gewoon braaf thuis en elk weekend ook gewoon braaf thuis. Contacten met anderen dan mijn man en mijn collega's heb ik al sinds maart eigenlijk niet meer. Geen vrienden op de koffie, of zelf even naar een verjaardag of een feestje of (van de zomer) een bbq, niks van dat alles. Ik vind zelf dat we het netjes doen. En onze vakantie was 5 dagen fietsen op de Veluwe, in the middle of nowhere, heel de dag alleen op de heide en in de bossen.

Waar ik me wel zorgen over maak, is hoe de economie eruit ziet als we straks weer enigszins opkrabbelen uit dit dal. Waar mijn hart wel naar uit gaat, zijn al die mensen die nu hun baan kwijt zijn, hun bedrijf hebben zien omvallen, of die wanhopig proberen hun restaurant of kroeg gaande te houden tot ze weer open mogen, bijvoorbeeld. Lijkt me geen fijn bestaan. Je zal maar een gezin hebben met kinderen momenteel, je baan kwijt of je bedrijf omgevallen, en niet weten hoe je de eindjes aan elkaar kan knopen of wanneer er weer wat perspectief op betere tijden komt. En dat zijn er toch verdomd veel op dit moment, die hun contract niet verlengd zagen, hun baan kwijt zijn omdat ze zijn ontslagen of gewoon omdat het bedrijf waar ze werkten, op zijn kont ligt. En voor die mensen is er gewoon geen enkel perspectief momenteel. Dus hun frustratie, boosheid en zelfs verzet snap ik donders goed.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
PiNuts14 schreef:
22-11-2020 18:32
Ehm... Wij niet, behalve bol dot com..? :)
Ah, hier geef je gewoon aan wat je nodig hebt en dat ligt dan bij de kassa op je te wachten om "af te halen".
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
22-11-2020 17:34
Nou ja, dat soort dingen bedoel ik dus. Of gewoon mensen voor wie kerstmis altijd het hoogtepunt van het jaar is. Beetje jammer als die mensen weggezet worden als aanstellers omdat de schrijver van het bericht er zelf allemaal niks aan vindt.
Een tante voor wie het de laatste kerst is, is vanzelfsprekend niet het overslaan van de kerstviering die ik bedoel.
amarna schreef:
22-11-2020 17:20
Zijn die kerstdagen ècht voor iedereen zo ontzettend belangrijk ? Ik snap die ophef niet zo.
Is het zo'n ramp om het rustig te houden met je eigen gezin of een paar gasten?
Is het niet leuker om een feestelijke dag(en) te organiseren als de maatregelen versoepeld zijn?
Ik ben niet zo'n kerstjunkie, dat moge duidelijk zijn. Nooit geweest. Opgeklopt commercieel gedoe. Gezelligheid omdat het "moet" en "iedereen het doet".
Ik haal mn moeder op, kook extra lekker maar geen vreetfeest en geen huis dat van tuinhek tot zolder versierd is.
Ik ben van plan om ter compensatie etentjes te organiseren voor familie en vrienden zodra het weer veilig kan.
Toch niet zo erg om kerst en oudjaar een keer eenvoudig te houden of zelfs over te slaan?
Ik ben een kerstjunk en we vieren in de familie altijd alles groots. Dat moeten we het hele jaar al missen, dus ik baal best wel dat het met kerst alweer niet kan.
Ik snap juist dat 'zurige' gedoe nooit dat men zo'n hekel heeft aan kerst.

En wees gerust, nu hou ik me aan de maatregelen, maar zodra het weer mag gaat het dak eraf :proud:
Alle reacties Link kopieren
MarieSimone schreef:
22-11-2020 17:52
Dankjewel. Lief.

Ja het is vaker lastig gebleken om hier gevoelens te bespreken. Ik neem het niemand kwalijk. We gaan allemaal anders met situaties om.
In mijn geval had ik al depressies en slikte ik daar al medicijnen tegen en had ik al therapie. Het is alleen flink versterkt tijdens deze pandemie. Ik heb gelukkig wel hulp.
En je gelooft het zelf ook nog hè.

Gevoelens bespreken is prima, maar de manier waarop is bij sommigen wel een dingetje.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
PiNuts14 schreef:
22-11-2020 17:52
In België mag dat dus volgens mij niet, al ben ik de draad over de knuffelcontacten al een tijdje kwijt. Mensen ontvangen zoals in Nederland mag iig niet, of toch maar 1-2 mensen per maand (!).

Ik heb ook het idee dat kerst - vooral door ouders en grootouders - een groot ding blijft in België. Ik weet iig dat we elk jaar bij schoonmoeder zaten met kerstavond, vanaf 17u en dan je hoofdgerecht eens rond 21u30 of later (met aardappelkroketten, dat is ook een typisch ding hier schijnt het) komt.

Anyway, los van alle regels zou ik wel graag bij mijn ouder zijn met kerst of nieuwjaar. Zoals jij heb ik geen siblings en mijn ouders waren en zijn me erg dierbaar. Mijn overgebleven ouder - nog geen 1,5 jaar plots alleen gevallen - is dan ook nog de ouder met wie ik de sterkste band heb. We hebben elkaar helaas maar 3 keer in het echt gezien in 2020. Ik was bijna een half jaar geleden voor het laatst thuis. Ik zou het op z’n zachtst gezegd dus rot vinden moest m’n overgebleven ouder de feestdagen alleen moeten doorbrengen wegens de regels in beide landen (zoals bijv alleen bezoek uit de regio, niet de grens over voor familiebezoek, enz.).

Nog een toevoeging over funshoppende Belgen: het is niet slim maar ik begrijp wel dat Belgen de grens over gaan. Zowat alle winkels zijn dicht en in het Kruidvat of de Delhaize of Aldi zijn de niet noodzakelijke dingen zoals boeken, speelgoed enz. afgezet. Je mag het alleen bestellen en afhalen. En dat terwijl het toch wel leuk kan zijn om je cadeaus voor Sint-Maarten (vieren ze a la Sinterklaas in sommige regio’s van België) of Sinterklaas in een winkel te kopen ipv online.
Maar jij kunt dan toch naar je ouder toe? De grenzen zijn nu niet meer dicht en ondanks het bord reis alleen voor noodzakelijke dingen de grens over is het hartstikke druk over en weer.
Alle reacties Link kopieren
MarieSimone schreef:
22-11-2020 17:53
I know. Mensen spreken nogal eens van het hebben van een dipje of even in de put zitten of down zijn. Een echte depressie (en ik ben niet hier om die diagnose te stellen voor wie dan ook) is echt anders dan het hebben van een dip.
En jij hebt het alleenrecht op depressie?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
pejeka schreef:
22-11-2020 18:38
En dat zijn er toch verdomd veel op dit moment, die hun contract niet verlengd zagen, hun baan kwijt zijn omdat ze zijn ontslagen of gewoon omdat het bedrijf waar ze werkten, op zijn kont ligt. En voor die mensen is er gewoon geen enkel perspectief momenteel. Dus hun frustratie, boosheid en zelfs verzet snap ik donders goed.
Ik ook. Ik heb dan ook nergens gezegd dat mijn fatalisme de via regina is.

En ik heb misschien ook wel makkelijk praten hoor. Ik heb dan wel een kutbaantje maar het staat tenminste niet op de tocht, ik was toch al nooit familieziek, en ik ben ook al geen fervent horecaklant of vakantieganger dus mijn tijd zal het allemaal wel duren. En die corona viel bij mij ook al reuze mee: ik kwam ervan af met een paar dagen reuk- en smaakverlies en een snotneus. Maar dat betekent niet dat ik me niet kan indenken dat het voor anderen veel ingrijpender is, linksom of rechtsom.
redbulletje schreef:
22-11-2020 18:50
Maar jij kunt dan toch naar je ouder toe? De grenzen zijn nu niet meer dicht en ondanks het bord reis alleen voor noodzakelijke dingen de grens over is het hartstikke druk over en weer.
Ja, maar daarna moeten we eigenlijk quarantaine en een formulier invullen voor de overheid. Je kan dan een sms krijgen dat je je moet laten testen. Ik denk dat ik dus extra vakantiedagen opneem zodat ik thuis kan zitten. En het wordt toch afgeraden door de NL overheid om mensen uit je eigen regio te ontvangen?

En ik ben ergens ook wel bang dat sommige Nederlanders niet blij gaan zijn met onze nummerplaat zo diep in NL. Dus dat gaan we nog even bekijken.
Alle reacties Link kopieren
PiNuts14 schreef:
22-11-2020 19:07
Ja, maar daarna moeten we eigenlijk quarantaine en een formulier invullen voor de overheid. Je kan dan een sms krijgen dat je je moet laten testen. Ik denk dat ik dus extra vakantiedagen opneem zodat ik thuis kan zitten. En het wordt toch afgeraden door de NL overheid om mensen uit je eigen regio te ontvangen?

En ik ben ergens ook wel bang dat sommige Nederlanders niet blij gaan zijn met onze nummerplaat zo diep in NL. Dus dat gaan we nog even bekijken.
Ligt eraan waar je familie woont in Nederland. Ik woon relatief dicht bij zowel de Belgische als Duitse grens, dus Belgische en Duitse nummerplaten zijn hier eigenlijk normaal. Ik maak me ook echt niet druk om een Belgische nummerplaat of Belgische mensen die hier komen, waarom zou ik? Iemand in Den Haag maakt zich toch ook niet druk als er iemand uit Delft in de stad is, bijvoorbeeld? En waarom dan wel als er opeens een grenslijntje tussen zit?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
PiNuts14 schreef:
22-11-2020 19:07

En ik ben ergens ook wel bang dat sommige Nederlanders niet blij gaan zijn met onze nummerplaat zo diep in NL. Dus dat gaan we nog even bekijken.
Nou, echt het barst hier van de Belgen. Viel me vandaag ook nog op op de snelweg.
Ze komen hier naar de kapper, sportschool, dierentuin en weet ik wat meer.
Je valt echt niet op.
pejeka schreef:
22-11-2020 19:12
Ligt eraan waar je familie woont in Nederland. Ik woon relatief dicht bij zowel de Belgische als Duitse grens, dus Belgische en Duitse nummerplaten zijn hier eigenlijk normaal. Ik maak me ook echt niet druk om een Belgische nummerplaat of Belgische mensen die hier komen, waarom zou ik? Iemand in Den Haag maakt zich toch ook niet druk als er iemand uit Delft in de stad is, bijvoorbeeld? En waarom dan wel als er opeens een grenslijntje tussen zit?
In de buurt van Amsterdam. Dus wel een eindje rijden. Toen we van de zomer een week thuis waren (met de trein gegaan), werden we al aangesproken over een Belgisch kenteken elders in de straat. Maar dat kan ook aan de buurtgenoten liggen :-?
girasole3 schreef:
22-11-2020 19:25
Nou, echt het barst hier van de Belgen. Viel me vandaag ook nog op op de snelweg.
Ze komen hier naar de kapper, sportschool, dierentuin en weet ik wat meer.
Je valt echt niet op.
Echt? Waar is hier, welke regio? Wij wonen op 10 km van Nederland en twijfelen al of naar de Appie net over de grens rijden wel mag. Ik vind dat noodzakelijk omdat ik Nederlander ben en kruidnoten enzo als levensnoodzakelijk zie :yum: ;-)) Belachelijk dat anderen er dan zo van profiteren. Ik grapte al dat we naar de winterefteling kunnen, maar no way dat we zo onverantwoord gaan handelen. :bonk:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven