Wifi verbeteren in huis

23-11-2020 14:07 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders willen graag hun wifi verbeteren en na twee keer in de wacht gestaan te hebben bij ziggo werd de verbinding plots verbroken. Misschien kan hier iemand mij helpen!

Mijn ouders hebben een huis van twee verdiepingen, op de woonverdieping (tweede verdieping) staat de router, op de 1e verdieping en de begane grond staan beide een wifi-versterker. Op de 1e verdieping is internet redelijk, op de begane grond ronduit slecht. Dit wil ik graag verbeteren maar hoe? Kijken naar een andere wifi versterker, of moet er nog een router op de benedenverdieping? En zo ja, hoe werkt dat dan.

Wil nog aan ziggo vragen of abonnement kan worden opgehoogd maar volgens mij zitten ze al aan de hoogste mogelijkheid in dit postcodegebied.
Je router moet zo dicht mogelijk bij het hoofdaansluitpunt staan (waar de kabel je huis binnenkomt, zeg maar). Is dat bij jullie wel het geval, aangezien je de router helemaal boven hebt staan?
Ik zou een Ziggo monteur langs laten komen om eens naar het wifi signaal te laten kijken. Toen die hier niet optimaal was ondanks wifi versterkers kregen we van Ziggo een extra router om het signaal te versterken. Was service dus niks extra's hoeven betalen voor de router.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
23-11-2020 14:19
Je router moet zo dicht mogelijk bij het hoofdaansluitpunt staan (waar de kabel je huis binnenkomt, zeg maar). Is dat bij jullie wel het geval, aangezien je de router helemaal boven hebt staan?
Hmm dit ga ik eens checken, goeie!
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
23-11-2020 14:20
Ik zou een Ziggo monteur langs laten komen om eens naar het wifi signaal te laten kijken. Toen die hier niet optimaal was ondanks wifi versterkers kregen we van Ziggo een extra router om het signaal te versterken. Was service dus niks extra's hoeven betalen voor de router.
O wat goed! Hadden jullie wifi versterkers van ziggo?
Arequipa schreef:
23-11-2020 14:24
O wat goed! Hadden jullie wifi versterkers van ziggo?
Nee van een ander merk maar die hielpen niet voldoende dus uiteindelijk toch een monteur laten komen om het na te laten kijken. Wifi viel toen al regelmatig boven uit maar op een gegeven moment ook in de woonkamer (waar de aansluiting zit en het modem staat). Sinds we nu boven ook een router hebben (Ziggo noemde het een wifi booster maar volgens mij is het gewoon een router) zijn de problemen opgelost. Soms valt het nog even een paar seconde uit maar dan is er ergens storing ofzo.
Toch ziggo bellen

Het is een gratis nummer toch?
TsumTsum schreef:
23-11-2020 14:39
Sinds we nu boven ook een router hebben (Ziggo noemde het een wifi booster maar volgens mij is het gewoon een router) zijn de problemen opgelost.

Klopt allebei. Die routers nemen de rol van booster aan als er al een andere router is.
RikM schreef:
23-11-2020 14:43
Klopt allebei. Die routers nemen de rol van booster aan als er al een andere router is.
Okee, het modem van Ziggo is zo ver ik weet ook meteen de router dus dat klinkt logisch.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
23-11-2020 14:39
Toch ziggo bellen

Het is een gratis nummer toch?
Ja zeker maar heb mn telefoon ook nodig voor werk, en nog een halfuur aan die lijn hangen heb ik nu even geen tijd voor.
Maar anders doe ik dat weer als avondactiviteit!

Maar gewoon een monteur inschakelen is misschien wel beste idee, zag dat het ook niet zo idioot duur is en lopen mn ouders zelf ook niet zo te klooien.
TsumTsum schreef:
23-11-2020 14:46
Okee, het modem van Ziggo is zo ver ik weet ook meteen de router dus dat klinkt logisch.

Ja, het is een alles-in-1. Modem, router, booster, noem het maar op. Maar net wat er nodig is.
Arequipa schreef:
23-11-2020 14:49
Ja zeker maar heb mn telefoon ook nodig voor werk, en nog een halfuur aan die lijn hangen heb ik nu even geen tijd voor.
Maar anders doe ik dat weer als avondactiviteit!

Maar gewoon een monteur inschakelen is misschien wel beste idee, zag dat het ook niet zo idioot duur is en lopen mn ouders zelf ook niet zo te klooien.
Ja zo'n monteur heeft het waarschijnlijk sneller gevonden. Hier hadden ook al meerdere mensen gekeken of het opgelost kon worden, modem ook een paar keer verplaatst enzo maar het probleem bleef.
Alle reacties Link kopieren
Een wifi versterker versterkt het signaal dat hij ontvangt. Dus op de 1e verdieping wordt het (al verminderde) signaal doorgezet naar de begane grond. Je kunt beter powerline adapters gebruiken. Die halen (100% van het) signaal uit het stroomnetwerk :)
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Zelf jaren in de klantenservice gewerkt, Wifi vragen vonden we altijd verschrikkelijk, omdat goed Wifi-signaal (toen) niet te garanderen is.

Maar volgens mij zijn er wel altijd wat mogelijkheden om dit op te lossen.

Een andere oplossing kan zijn om een andere kanaal te gebruiken voor het Wifi signaal. Als de buren op Wifi op hetzelfde kanaal verzenden kan dat het signaal van je ouders verstoren.

Of een Mesh Extender installeren, die behoudt meer bandbreedte dan een Wifi versterker.

Maar heeft Ziggo zelf ook niet van die Wifi-repeaters? Tenminste, ze adverteerden er zelf mee.

Grappigste geval wat ik ooit had was een klant die 0 Wifi signaal kreeg thuis. Alles met hem nagelopen, internetsignaal tot aan de modem was goed, alle kanalen getest. Wifi-versterker opgestuurd.
Bleek dat zijn hele woonkamer vol stond met gigantische aquariums. Wifi-signaal gaat niet of nauwelijks door water heen.
WeBey schreef:
23-11-2020 14:59
Grappigste geval wat ik ooit had was een klant die 0 Wifi signaal kreeg thuis. Alles met hem nagelopen, internetsignaal tot aan de modem was goed, alle kanalen getest. Wifi-versterker opgestuurd.
Bleek dat zijn hele woonkamer vol stond met gigantische aquariums. Wifi-signaal gaat niet of nauwelijks door water heen.

:-D
Alle reacties Link kopieren
Ok. Een aantal dingen :)

Allereerst beschikken de routers van Ziggo niet over bijster geweldige Wifi-kwaliteiten. Je kunt nu een paar dingen doen.

1) Je kunt een access point kopen en naast je Ziggo-router zetten. Vervolgens sluit je de blauwe poort van de access point aan op één van de 3-4-5 gele poorten van de Ziggo router. Zodra het access point aangezet wordt, zal deze nu een wifi netwerk faciliteren en dat zal zeer waarschijnlijk al kwalitatief een stuk beter zijn. Het wifi netwerk van Ziggo kun je dan uitzetten.

TP-Link heeft wel goede access points. Kies er eentje met 3 of 4 antennes, dat helpt net even wat beter.

2) Repeaters zijn mooi, maar ze halveren vaak de snelheid. En, als die snelheid toch al niet zo geweldig was omdat het Ziggo wifi-netwerk niet zo geweldig was, dan is de snelheid dus echt ver te zoeken. Je kunt natuurlijk even kijken hoe de repeaters het op het nieuwe netwerk doen, maar is dit ook niks, dan zijn er andere opties.

2a) Een optie is om een access point boven neer te zetten en die met een kabel te verbinden met één van de 3-4-5 gele poorten van de Ziggo router. Access Points zijn dan beter dan een repeater.

2b) En wil je helemaal fancy zijn, kijk dan naar een mesh-systeem. Kost wel een paar honderd euro. Dat zijn feitelijk ook repeaters, maar ze gaan heel anders om met het netwerk. Beetje overkill lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
Wauw dank!

Is dit dan een goede koop?
https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_t ... lsrc=aw.ds
FitsSprits schreef:
23-11-2020 19:52
Ok. Een aantal dingen :)

Allereerst beschikken de routers van Ziggo niet over bijster geweldige Wifi-kwaliteiten. Je kunt nu een paar dingen doen.


2b) En wil je helemaal fancy zijn, kijk dan naar een mesh-systeem. Kost wel een paar honderd euro. Dat zijn feitelijk ook repeaters, maar ze gaan heel anders om met het netwerk. Beetje overkill lijkt me.
Ziggo heeft op het moment zelf zo'n mesh systeem voor bestaande klanten voor 100 euro. Werkt bij mij perfect tot zolder en tot achter in mijn tuin en dat is zo'n 50 meter vanaf mijn modum.
Arequipa schreef:
23-11-2020 21:17
Wauw dank!

Is dit dan een goede koop?
https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_t ... lsrc=aw.ds
Kijk eens naar die van ziggo zelf op hun website. Ben je voor 100 euro klaar. En wat hierboven werd gezegd. Staat de modem op de goede plek bij het punt waar deze binnen komt?

Deze bedoel ik:
https://randapparatuur.ziggo.nl/randapp ... ails/30366
anoniem_64c94246b4289 wijzigde dit bericht op 24-11-2020 07:18
Reden: Link toegevoegd
6.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Arequipa schreef:
23-11-2020 21:17
Wauw dank!

Is dit dan een goede koop?
https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_t ... lsrc=aw.ds
Perfecte koop zelfs! (beter dan die van Ziggo imho)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven