Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Klasgenoot Corona

24-11-2020 10:20 139 berichten
Ik wil even peilen hoe het bij andere scholen gaat.
Klasgenoot van kind heeft corona. Dit heeft klasgenoot gisterochtend aangegeven in de groepsapp van de klas. We hebben het hier over 14 -15 jarige. Klasgenoot zit vaak samen met ons kind. Dus ook vorige week. We horen niks van school.
Wat gebeurt er op andere scholen in zo’n geval?
Een bericht ter informatie. Jij als ouder moet dan met kind bedenken of ze binnen 1,5 meter zijn geweest zonder kap en langer dan zoveel minuten. Er zit hier altijd netjes een linkje voor contact van RIVM/ Overheidsite Covid 19 bij het bericht met alle richtlijnen.

Daarnaast geldt natuurlijk bij klachten thuishouden en testen.
Je moet dus zelf beslissen of je in quarantaine moet ivm te dichtbij contact of niet. Dat weet de school niet.

Maar ik zou anders gewoon even bellen naar de admin voor vragen, daar zijn ze voor.
anoniem_401375 wijzigde dit bericht op 24-11-2020 10:28
2.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Contactonderzoek van de GGD
Brief van school naar alle leerlingen van de klas.
Aparte brief naar ouders van leerlingen die in quarantaine moeten.
Alle reacties Link kopieren
Als je van school niets hoort zou ik me afvragen of het wel waar is.
Alle reacties Link kopieren
Zelf geen kinderen meer op de middelbare school. Maar hoor wel enorm veel besmettingen bij kinderen van collega's en vrienden. Die krijgen allemaal een brief van de school en de kinderen die het dichtstbij hebben gezet (langer dan 15 minuten binnen 1,5 meter) moeten 10 dagen in quarantaine.

Het gaat om de 2 dagen voorafgaand aan de eerste klachten. Als klasgenoot dat gisterochtend heeft aangegeven, zal hij zondag getest zijn. Dus zaterdag een afspraak hebben gemaakt omdat hij op die dag klachten kreeg. Tegenwoordig heb je binnen 24 uur na eerste klachten een afspraak en ook al uitslag. Dus is het van belang of je kind donderdag of vrijdag klachten naast dit andere kind heeft gezeten. Waarschijnlijk wacht de school op instructies van de ggd. Maar het kan geen kwaad om je kind in dat geval alvast in quarantaine te zetten, in ieder geval niet naar opa en oma laten gaan.
koko67 schreef:
24-11-2020 10:25
Contactonderzoek van de GGD
Brief van school naar alle leerlingen van de klas.
Aparte brief naar ouders van leerlingen die in quarantaine moeten.
Dat doen ze op meerder regio's al heel lang niet meer, dat moeten mensen daar zelf doen. School kan daar misschien bij helpen of verwijzen naar de info van de overheidssite.
anoniem_401375 wijzigde dit bericht op 24-11-2020 11:01
10.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Van de scholen horen wij hier alleen dát er een besmetting is. De rest doet, als dat nodig is, de GGD.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Ik heb school gemaild om te vragen of het verhaal klopt en wat de vervolgstappen zijn maar nog geen reactie. Twijfel zelf om te bellen. Kind geeft aan zeker donderdag en/of vrijdag nog bij klasgenoot in de buurt te zijn geweest. Is een vast groepje wat veel samen zit.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
24-11-2020 10:27
Dat doen ze al heel lang niet meer hoor, dat moeten mensen zelf doen. School kan daar misschien bij helpen of verwijzen naar de info van de overheidssite maar ze doen echt al een tijdje geen contactonderzoeken.
Vorige week nog gebeurd i.v.m. besmetting van een leerling.
koko67 schreef:
24-11-2020 10:30
Vorige week nog gebeurd i.v.m. besmetting van een leerling.
Nou, dan had je mazzel want hier in mijn regio gebeurt dat echt niet meer.

En dat zeggen ze ook gewoon.

Dus zou dit niet als feit neerzetten in dit soort topics.
anoniem_401375 wijzigde dit bericht op 24-11-2020 10:34
11.07% gewijzigd
lisbeth schreef:
24-11-2020 10:29
Ik heb school gemaild om te vragen of het verhaal klopt en wat de vervolgstappen zijn maar nog geen reactie. Twijfel zelf om te bellen. Kind geeft aan zeker donderdag en/of vrijdag nog bij klasgenoot in de buurt te zijn geweest. Is een vast groepje wat veel samen zit.
Gewoon bellen joh. En kijk hier alvast even:

https://lci.rivm.nl/informatie-contacten-patient
Alle reacties Link kopieren
Wat er normaal gebeurt, weet ik niet. Wel dat de school van onze oudste hier heel vreemd mee om gaat.

In de loop van vorige week kwam de eerste melding uit de klas. Toen hoorden wij ook nog niets van school. Dat vond ik ook niet zo vreemd. Het kind in kwestie is toen thuis gebleven en mijn zoon gaf aan dat hij niet veel contact met die jongen had gehad. Dus dan hou je gewoon op de achtergrond je eigen kind in de gaten en verder gaat alles door.
Tegen het eind van de week volgden er nog 2 berichtjes van positief geteste kinderen. Nog steeds geen bericht van school, behalve een algemeen verzoek om onze kinderen in het afgelopen weekend zoveel mogelijk thuis te houden, omdat er meerdere besmettingen op de school waren geconstateerd.

Pas gisteren, nadat er inmiddels 8 kinderen positief getest waren, kregen we een bericht met een beetje een wijzend vingertje naar de ouders (volgens de school waren alle besmettingen ontstaan in de privesfeer en niet op school) en de waarschuwing dat ze gewoon naar school moeten komen zolang ze niet positief getest zijn en geen klachten hebben.
Terwijl juist in de klas van mijn zoon dat heel onwaarschijnlijk is. Hij volgt een specifieke vorm van onderwijs, waarbij kinderen uit de hele regio in 1 klas zitten, in plaats van dat ze min of meer per dorp/wijk ingedeeld zijn zoals normaal gesproken. Hij ziet zijn klasgenoten nauwelijks buiten school, omdat ze allemaal verspreid over de hele regio wonen. Dus als er dan zo'n uitbraak in 1 klas is, dan lijkt me dat dat toch echt op school is begonnen.

Mijn kind heeft (nog) geen klachten, dus hij is maar gegaan, maar ik vind het vreemd. Als ik de school was zou ik die hele klas voorlopig niet binnen mijn muren willen hebben, want het grijpt daar blijkbaar flink om zich heen. Ik vind het ook niet fijn dat hij nu nog in de klas zit, met andere kinderen die mogelijk ook al besmet zijn, maar nog geen klachten hebben en vrolijk de boel verder verspreiden. Of dat hij dat zelf zit te doen, zonder er erg in te hebben.
..
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
24-11-2020 10:33
Nou, dan had je mazzel want hier in mijn regio gebeurt dat echt niet meer.
En dat zeggen ze ook gewoon.
Dus zou dit niet als feit neerzetten in dit soort topics.
Ze vroeg geen feiten , maar hoe dit op andere scholen geregeld is. Ik heb dus verteld hoe het op mijn school geregeld is.
koko67 schreef:
24-11-2020 10:38
Ze vroeg geen feiten , maar hoe dit op andere scholen geregeld is. Ik heb dus verteld hoe het op mijn school geregeld is.
Oke, dat is waar.

Maar voor TO, dat gebeurt dus niet overal automatisch. :-D
Alle reacties Link kopieren
Volgens de plaatselijke GGD hier is er sprake van besmetting op bredere schaal als er drie of meer besmettingen in een klas zijn. In geval van mijn kind is de hele klas nu weer tijdelijk volledig over op thuisonderwijs om die reden. De GGD staat in contact met zowel de school voor advies maar ook met de positief geteste kinderen uit de klas voor bron- en contactonderzoek.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
24-11-2020 10:33
Nou, dan had je mazzel want hier in mijn regio gebeurt dat echt niet meer.

En dat zeggen ze ook gewoon.

Dus zou dit niet als feit neerzetten in dit soort topics.
Dat geldt dus ook voor “GGD doet al tijden geen bron- en contactonderzoek meer” neerzetten als feit.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
feow schreef:
24-11-2020 10:56
Dat geldt dus ook voor “GGD doet al tijden geen bron- en contactonderzoek meer” neerzetten als feit.
Eens.
Alle reacties Link kopieren
Zoon gaat 2 dagen per week naar het pre vwo.

Toevallig gisteren een mail ontvangen dat een kind uit het pre vwo groepje besmet is, zijn kinderen van 11 jaar.

De lessen gaan door en je dient je kind thuis te houden bij lichte klachten.
Tot 4 december kan hij klachten ontwikkelen door eventuele besmetting.
Daarbij nog een brief van de ggd met extra uitleg over eventuele klachten en het telefoonnummer om de ggd te bereiken speciaal voor kinderen uit het onderwijs.

Gisteren bleek ook een kind thuis te zijn ivm positief geteste gezinsleden, (uit zijn klas van de basisschool), daar hebben we niets van vernomen verder vanuit school.
Kind vermelde dit via de groepsapp.
11 jaar is ook misschien weer een ander protocol dan bij middelbare school/13 en ouder?
anoniem_401375 wijzigde dit bericht op 24-11-2020 11:03
Reden: Was meer een vraag. Sorry.
7.32% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
24-11-2020 10:59
11 jaar is ook weer een ander protocol dan bij middelbare school/13 en ouder.
Is toch middelbare school, ook al ben je 10 en zit je op de middelbare.
De regels blijven gelijk.
Zo ook voor mijn 11 jarige en dat groepje.

Hun hebben ook gewoon een mondkapjes plicht zodra ze daar naar binnen lopen.
Pre is toch voor? Al zullen ze vast ook mondkapjes plicht hebben. Was ook meer een vraag.

Sorry. Ik ben ziek thuis en helemaal niet scherp.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
24-11-2020 11:02
Pre is toch voor? Al zullen ze vast ook mondkapjes plicht hebben.
Ja klopt, het is met eerste klassers op het vwo.
Hun mogen dan 2 dagen deelnemen in hun klas als extra uitdaging.
Wij krijgen een mailtje als een medeleerling positief is getest. Verder niks geen bron- en contactonderzoek of zo.
Hopelijk heeft TO de school gewoon gebeld voor meer info. Weet je al wat?
Luci_Mster2 schreef:
24-11-2020 10:27
Dat doen ze op meerder regio's al heel lang niet meer, dat moeten mensen daar zelf doen. School kan daar misschien bij helpen of verwijzen naar de info van de overheidssite.

Is sinds twee weken weer volledig opgestart. Klasgenoot van mijn kind had 's morgens positieve uitslag, twee uur daarna hing de GGD al voor mijn kind aan de lijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven