Werk & Studie alle pijlers

Vraag over verwijzingen naar bron of citaat.

24-11-2020 10:23 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen allen. Ik volg een mbo opleiding marketing & communicatie. Ik moet daarvoor twee examenopdrachten inleveren. Bij dit opleidingsinstituut heb ik eerder een opleiding gevolgd. Ook marketing & communicatie alleen dan een 1 jarige bachelor opleiding. Dit was in 2013. Voor die opleiding heb ik drie business casussen geschreven waarbij ik de verwijzing middels voetnoten heb gedaan. Dat was prima en ik heb goede cijfers gehaald.

Bij de eerste moduleopdracht van mijn huidige opleiding heb ik precies hetzelfde gedaan. In de examenbijlage stond natuurlijk wel dat je die verwijzingen moet doen maar niet hoe. Ik ben daar zwaar op afgerekend. Ik had een 5,5 terwijl ik anders een veel hoger cijfer had gehad. Ik heb 0 punten gekregen voor de verwijzingen en de literatuurlijst Volgens de examinator horen verwijzingen in de tekst en niet in de voetnoot (ik kreeg o.a. die antwoorden van de beoordelaar toen ik om aanvullende feedback had gevraagd bij het examenbureau). Ik baalde ontzettend maar oké, dat had ik dus niet goed gedaan.

Om niet nogmaals in dezelfde valkuil te trappen heb ik de bijlage voor de huidige moduleopdracht goed doorgelezen. Tot mijn stomme verbazing staat er letterlijk “Literatuurverwijzingen zijn een eis, maar je mag zelf je manier van verwijzen kiezen” Deze zin stond overigens niet in de eerste bijlage. En nu begreep ik er helemaal niets meer van en heb ik dit opnieuw gevraagd aan het examenbureau. Die hebben mijn aanvullende vragen opnieuw doorgestuurd naar de beoordelaar. De beoordelaar reageerde heel geïrriteerd en verwijst naar de NCOI schrijfwijzer voor het schrijven van mbo eindopdrachten en hbo scripties waarin staat dat je geen voetnoten mag gebruiken voor literatuurverwijzingen. Alleen, ik volg geen hbo opleiding maar een mbo opleiding en in die schrijfwijzer staat die opmerking pertinent niet.

Daarnaast vond ik het ook niet erg leuk om te moeten lezen dat "mevrouw Marple blijft volharden in foutieve interpretaties, waar de beoordeling duidelijk is,, En dat met de laatste antwoorden hij/zij dit een onnodige slepende discussie noemt. >:-(

Lang verhaal en ik ben geslaagd voor de eerste module. Maar nu is het mij nog steeds niet duidelijk. Nog steeds ben ik van mening dat dit verkeerd beoordeeld word en ik ben erg geïrriteerd over het feit dat er zo over me gesproken is als klant. Wat niet weet wat niet deert wat beter geweest in dit geval. :mrgreen: Het gaat me nu om het principe

Dus graag jullie professionele mening voordat ik bezwaar ga indienen en na alle gedane moeite de deksel weer op mijn neus krijg :)
"The secret of getting ahead is getting started."
- Agatha Christie
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet beter dat de literatuurverwijzing altijd in de tekst staat met een literatuurlijst aan het einde. Als het gaat om eigen keuze bedoelen ze misschien dat je APA kunt kiezen of een andere officiële manier van verwijzen.

Ik vind het wel flauw dat je geen kans tot verbeteren krijgt....
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dan inderdaad APA stijl kiezen, die wordt heel veel gebruikt. Er zijn vreselijk veel verwijsstijlen en verschillende disciplines/wetenschappelijke tijdschriften hebben weer andere gewoontes of eisen (waaronder trouwens ook het gebruik van voetnoten voor referenties!). Het klinkt alsof er heel slecht over gecommuniceerd is vanuit je opleiding. Mij lijkt dat je ergens aan het begin van een opleiding dan op z'n minst een les inlast over gebruik van bronnen en manier van verwijzen.. Ik zou om gedoe en slechte beoordelingen te voorkomen in het vervolg APA gebruiken. Wel vreemd dat er zo gereageerd wordt op een oogenschijnlijk volkomen terechte vraag en er geen mogelijkheid wordt gegeven om het bijv opnieuw in te leveren.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn weet ligt dit heel erg aan welk vakgebied je over schrijft. Bij STEM zie ik vaak verwijzingen in de tekst, in mijn eigen vakgebied is het in voetnoten zetten gebruikelijker.

Kan je de docent vragen welke stijl je moet gebruiken (MLA of APA bijvoorbeeld), dan voorkom je dit soort misverstanden in de toekomst.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het erg vervelend dat een beoordeler het verwijzen naar regels, die terug te vinden zijn op papier, benoemt als ‘volharden in foutieve interpretaties’ en mijn pogingen om de gewenste wijze duidelijk te krijgen en fouten te voorkomen beschouwt als ‘een onnodige slepende discussie’.
Ik ben blij dat ik de module gehaald heb, maar als leerervaring was het, door deze wijze van beoordelen en onderwijs (niet) ontvangen, een grote teleurstelling die ik mezelf en medestudenten in de toekomst hoop te besparen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook APA gebruikt, alleen die heb ik in de voetnoten geplaatst.

"Michels, W. (2016). Nu commercieel. Marketing & Communicatie. Groningen/Houten Noordhoff Uitgevers bv."


Dut tja, ik denk dat ik niet anders kan dan een klacht indienen. :-?
"The secret of getting ahead is getting started."
- Agatha Christie
Alle reacties Link kopieren
feow schreef:
24-11-2020 11:03
Ik vind het erg vervelend dat een beoordeler het verwijzen naar regels, die terug te vinden zijn op papier, benoemt als ‘volharden in foutieve interpretaties’ en mijn pogingen om de gewenste wijze duidelijk te krijgen en fouten te voorkomen beschouwt als ‘een onnodige slepende discussie’.
Ik ben blij dat ik de module gehaald heb, maar als leerervaring was het, door deze wijze van beoordelen en onderwijs (niet) ontvangen, een grote teleurstelling die ik mezelf en medestudenten in de toekomst hoop te besparen.
Mooi concreet omschreven. Dank je wel. Die ga ik gebruiken als het mag. :daisy:
"The secret of getting ahead is getting started."
- Agatha Christie
Alle reacties Link kopieren
Edit: slecht gelezen, maar misschien heb je er wat aan ;)

Bij elke docent vragen welke verwijzingsstijl hij wil dat je gebruikt. Maar als je je bronnen vermeldt vind ik dat hij geen poot heeft om op te staan. Als er stond "je mag kiezen" dan is dat zo.

Ik denk dat ze bedoelen dat je in de tekst verwijst en uiteindelijk ook een literatuurlijst. Zo moest ik het ook doen in mijn thesis.

(Heel onnozel) voorbeeld: de koffie 's ochtends smaakt lekkerder dan de koffie 's middags (wijndruifje et all, 2013). Thee is beter voor de concentratie, maar fruitsap zou het beste zijn (jansens et al 2016)


....

Literatuurlijst:

WijndruifjeP, Champagne S, tijdschrift der dranken, p313, 2013.

Jansens J, Blabla B, enz...

Je kan kiezen uit meerdere stijlen, vraag aan je docent welke stijl je moet gebruiken. APA, Harvard, ...

Er bestaan verschillende programma's waarmee je artikelen kan opslagen en gebruiken in word om dan te verwijzen en een literatuur op te stellen. Endnote is een betalend voorbeeld, maar er zullen ook wel gratis programma's zijn. Eventueel via de school?
wijndruifje wijzigde dit bericht op 24-11-2020 11:23
13.60% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
MissMarple schreef:
24-11-2020 11:11
Ik heb ook APA gebruikt, alleen die heb ik in de voetnoten geplaatst.

"Michels, W. (2016). Nu commercieel. Marketing & Communicatie. Groningen/Houten Noordhoff Uitgevers bv."


Dut tja, ik denk dat ik niet anders kan dan een klacht indienen. :-?
Ik snap je, maar bij APA refereren hoort ook dat je in de tekst met naam/namen en jaartal refereert. In de tekst zet je dan bijvoorbeeld (Michels, 2016) en in de literatuurlijst de volledige bron.

Ik zou wel even nadenken wat je verder opschiet met een klacht indienen. Dan moet je er wel even goed over nadenken wat je daar precies mee wilt bereiken. Is er iemand anders van de opleiding met wie je het hierover kunt hebben?
Alle reacties Link kopieren
Maar APA in de voetnoten is toch ook fout? Dus dan zou wat ze zeggen wel kloppen. Of snap ik het nou niet?
Alle reacties Link kopieren
ZouBisou schreef:
24-11-2020 11:00
Ik zou dan inderdaad APA stijl kiezen, die wordt heel veel gebruikt. Er zijn vreselijk veel verwijsstijlen en verschillende disciplines/wetenschappelijke tijdschriften hebben weer andere gewoontes of eisen (waaronder trouwens ook het gebruik van voetnoten voor referenties!). Het klinkt alsof er heel slecht over gecommuniceerd is vanuit je opleiding. Mij lijkt dat je ergens aan het begin van een opleiding dan op z'n minst een les inlast over gebruik van bronnen en manier van verwijzen.. Ik zou om gedoe en slechte beoordelingen te voorkomen in het vervolg APA gebruiken. Wel vreemd dat er zo gereageerd wordt op een oogenschijnlijk volkomen terechte vraag en er geen mogelijkheid wordt gegeven om het bijv opnieuw in te leveren.
Precies dit. Overigens voor mijn WO opleiding(en) gold destijds dat alles in voetnoten + referenties moest staan.

Dat je bij gebrek aan verwijzingen daar op afgerekend zou worden had ik begrepen, omdat het dan onder plagiaat kan vallen, maar zo lezende heb je in beginsel correct naar de bron verwezen.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Tijgerprintje2 schreef:
24-11-2020 11:30
Maar APA in de voetnoten is toch ook fout? Dus dan zou wat ze zeggen wel kloppen. Of snap ik het nou niet?
Ik denk dat het zo zit. TO verwees in haar eerste casus met voetnoten en kreeg voor die tekst hoge punten. Bij een andere docent doet ze dit opnieuw maar deze geeft haar daar slechte punten voor. Ze zoekt dit op in de handleiding en voor mbo staat dat je volledig zelf mag kiezen hoe je verwijst, voor hbo moet je een richtlijn volgen. Dus ze doet opnieuw zoals de eerste keer maar de docent zegt dat ze opnieuw fout bezig is, maar TO denkt dat ze volledig vrij is en wil nu klacht indienen. Ik denk eerder ook dat je zelf je stijl mag kiezen (APA, Vancouver...) maar dat je dan wel de regels daarvan volledig moet volgen. En dat heeft TO hier niet gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Wijndruifje schreef:
24-11-2020 11:57
Ik denk dat het zo zit. TO verwees in haar eerste casus met voetnoten en kreeg voor die tekst hoge punten. Bij een andere docent doet ze dit opnieuw maar deze geeft haar daar slechte punten voor. Ze zoekt dit op in de handleiding en voor mbo staat dat je volledig zelf mag kiezen hoe je verwijst, voor hbo moet je een richtlijn volgen. Dus ze doet opnieuw zoals de eerste keer maar de docent zegt dat ze opnieuw fout bezig is, maar TO denkt dat ze volledig vrij is en wil nu klacht indienen. Ik denk eerder ook dat je zelf je stijl mag kiezen (APA, Vancouver...) maar dat je dan wel de regels daarvan volledig moet volgen. En dat heeft TO hier niet gedaan.
Dit denk ik ook. Maar wat ontzettend lullig dat die docent niet even vijf minuutjes uittrekt om haar dat even uit te leggen. Of desnoods een linkje stuurt over de ‘spelregels’ APA.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Wijndruifje schreef:
24-11-2020 11:57
Ik denk dat het zo zit. TO verwees in haar eerste casus met voetnoten en kreeg voor die tekst hoge punten. Bij een andere docent doet ze dit opnieuw maar deze geeft haar daar slechte punten voor. Ze zoekt dit op in de handleiding en voor mbo staat dat je volledig zelf mag kiezen hoe je verwijst, voor hbo moet je een richtlijn volgen. Dus ze doet opnieuw zoals de eerste keer maar de docent zegt dat ze opnieuw fout bezig is, maar TO denkt dat ze volledig vrij is en wil nu klacht indienen. Ik denk eerder ook dat je zelf je stijl mag kiezen (APA, Vancouver...) maar dat je dan wel de regels daarvan volledig moet volgen. En dat heeft TO hier niet gedaan.
Nee, ik heb de APA normen gevolgd. Maar ik heb geen punten gekregen omdat de verwijzingen in de voetnoten stonden. Dat was niet de bedoeling volgens de examinator. Daar had ik vrede mee. Ik had niet goed gekeken of goed gelezen. Tot die tijd was er niets aan de hand. Totdat ik begon met de volgende examenopdracht. Daar staat duidelijk dat je zelf mag kiezen hoe de literatuurverwijzing eruit ziet. Daarna heb ik alle bijlagen en schrijfwijzers doorgelezen en nergens staat dat verwijzingen niet in de voetnoten mogen staan.

En toen was het niet duidelijk meer voor me waarom ik dan de eerste keer geen punten heb gehad voor de verwijzingen. Daar heb ik nogmaals opheldering om gevraagd. En toen kreeg ik die vervelende antwoorden waarbij de examinator verwijst naar de schrijfwijzer voor het schrijven van hbo eindopdrachten en hbo scripties. Daar staat wel in dat verwijzingen niet dmv voetnoten mogen. Maar ik volg geen hbo opleiding maar een mbo. Dus mijn opdracht is blijkbaar beoordeeld met de NCOI hbo schrijfwijzer en niet met de mbo schrijfwijzer. En nu ik dit zo typ vraag ik me af of mijn hele opdracht niet is beoordeeld met de hbo schrijfwijzer. @(
"The secret of getting ahead is getting started."
- Agatha Christie
Alle reacties Link kopieren
Baggal schreef:
24-11-2020 11:51
Precies dit. Overigens voor mijn WO opleiding(en) gold destijds dat alles in voetnoten + referenties moest staan.

Dat je bij gebrek aan verwijzingen daar op afgerekend zou worden had ik begrepen, omdat het dan onder plagiaat kan vallen, maar zo lezende heb je in beginsel correct naar de bron verwezen.
Dat klopt, ik heb overal naar de bron verwezen volgens de APA normen. Alleen stonden die in de voetnoten en niet in de tekst zelf. :) Maar wat een puinhoop dit. Zo moeilijk is mijn vraag volgens mij niet maar haalt NCOI zelf dingen door elkaar.
"The secret of getting ahead is getting started."
- Agatha Christie
Offtopic
anoniem_392875 wijzigde dit bericht op 26-11-2020 19:04
Reden: Offtopic
88.49% gewijzigd
Ik denk dat ze bedoelen in het algemeen dat je zelf mag uitkiezen welke manier van verwijzen je kiest (APA, Chicago etc)
Echter, ik heb altijd geleerd dat je in de tekst hoort te verwijzen en dan in de referentielijst de gehele referentie te zetten. Zo dus (even iets verzonnen):

Uit onderzoek van Jansen en Teunissen (1995) is gebleken dat....
Uit de resultaten bleek dat.... (Jansen & Teunissen, 1995).
En dan in de referentielijst:
Jansen, J., & Teunissen, T. (1995). Hier een titel. Hier naam tijdschrift waarin het artikel is gepubliceerd et cetera.

Hoe je in de referentielijst moet refereren ligt ook aan of het een artikel is uit een tijdschrift of een boek oid, dus check dat even.
Alle reacties Link kopieren
LilyAldrin schreef:
24-11-2020 15:54
Offtopic maar volgens mij ben je aan t dubbelnicken en dat is vervelend als je ivm privacy een nieuwe account maakt voor deze vraag
Nee hoor ik ben helemaal niet aan het het dubbelnicken @(
"The secret of getting ahead is getting started."
- Agatha Christie
Alle reacties Link kopieren
defyinggravity schreef:
24-11-2020 15:56
Ik denk dat ze bedoelen in het algemeen dat je zelf mag uitkiezen welke manier van verwijzen je kiest (APA, Chicago etc)
Echter, ik heb altijd geleerd dat je in de tekst hoort te verwijzen en dan in de referentielijst de gehele referentie te zetten. Zo dus (even iets verzonnen):

Uit onderzoek van Jansen en Teunissen (1995) is gebleken dat....
Uit de resultaten bleek dat.... (Jansen & Teunissen, 1995).
En dan in de referentielijst:
Jansen, J., & Teunissen, T. (1995). Hier een titel. Hier naam tijdschrift waarin het artikel is gepubliceerd et cetera.

Hoe je in de referentielijst moet refereren ligt ook aan of het een artikel is uit een tijdschrift of een boek oid, dus check dat even.
Nou ja, ik heb het opnieuw neergelegd bij de opleider. Ik wacht hun antwoord wel af. Bedankt voor het meedenken :-)
"The secret of getting ahead is getting started."
- Agatha Christie
MissMarple schreef:
24-11-2020 16:24
Nee hoor ik ben helemaal niet aan het het dubbelnicken @(
Dat dacht ik gezien de reactie van Feow in dit topic
Alle reacties Link kopieren
MissMarple schreef:
24-11-2020 15:48
Nee, ik heb de APA normen gevolgd. Maar ik heb geen punten gekregen omdat de verwijzingen in de voetnoten stonden.
Dat is het net. Volgens de APA normen mag je geen voetnoten gebruiken. Ik denk echt dat je daarom slechte punten hebt gekregen, omdat je niet volledig volgens de regels van de kunst hebt verwezen. Je mag kiezen stond er in de schrijfwijzer maar ik denk echt dat ze bedoelen dat je een bepaalde verwijsstijl moest kiezen en die dan volledig juist volgen. Dat heb je hier niet gedaan.

Ik ben wel benieuwd naar hun antwoord, hou je ons op de hoogte?
Alle reacties Link kopieren
MissMarple schreef:
24-11-2020 15:48
Nee, ik heb de APA normen gevolgd. Maar ik heb geen punten gekregen omdat de verwijzingen in de voetnoten stonden. Dat was niet de bedoeling volgens de examinator. Daar had ik vrede mee. Ik had niet goed gekeken of goed gelezen. Tot die tijd was er niets aan de hand. Totdat ik begon met de volgende examenopdracht. Daar staat duidelijk dat je zelf mag kiezen hoe de literatuurverwijzing eruit ziet. Daarna heb ik alle bijlagen en schrijfwijzers doorgelezen en nergens staat dat verwijzingen niet in de voetnoten mogen staan.

En toen was het niet duidelijk meer voor me waarom ik dan de eerste keer geen punten heb gehad voor de verwijzingen. Daar heb ik nogmaals opheldering om gevraagd. En toen kreeg ik die vervelende antwoorden waarbij de examinator verwijst naar de schrijfwijzer voor het schrijven van hbo eindopdrachten en hbo scripties. Daar staat wel in dat verwijzingen niet dmv voetnoten mogen. Maar ik volg geen hbo opleiding maar een mbo. Dus mijn opdracht is blijkbaar beoordeeld met de NCOI hbo schrijfwijzer en niet met de mbo schrijfwijzer. En nu ik dit zo typ vraag ik me af of mijn hele opdracht niet is beoordeeld met de hbo schrijfwijzer. @(
Als je de APA goed gebruikt, gebruik je geen voetnoten want dat hoort niet bij die referentiestijl. Bij APA refereer je naar de bron in de tekst als: (achternaam auteur(s), jaartal). En dus niet met een voetnoot. Wat er denk ik bedoeld wordt is dat je zelf een stijl mag kiezen (APA, of Harvard, of Chicago, etc), maar dat je die stijl wel consistent en overal moet gebruiken. Dus niet alleen in de manier waarop je de hele bron opschrijft, maar ook in de tekst zelf. En dat je bijvoorbeeld een literatuurlijst toevoegd in plaats van bronnen in een voetnoot te zetten. Doet verder niet af aan dat ik het met je eens ben dat het erop lijkt dat er vanuit de opleiding niet/niet goed over gecommuniceerd is.

Misschien helpt deze link: https://www.scribbr.nl/category/apa-stijl/
Alle reacties Link kopieren
LilyAldrin schreef:
24-11-2020 16:51
Dat dacht ik gezien de reactie van Feow in dit topic
Ik dacht dat eerst ook, maar volgens mij was dat een voorbeeld van wat OT naar de examinator zou kunnen sturen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel heel erg flauw dat die docent het niet heeft uitgelegd hoe het dan wél moet en dan zo'n sneer geeft.
Wat een ...
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.
Alle reacties Link kopieren
LilyAldrin schreef:
24-11-2020 16:51
Dat dacht ik gezien de reactie van Feow in dit topic
Ik heb werkelijk geen idee hoe je dubbelnicken uit mijn reactie kunt halen.

TO, natuurlijk mag je mijn woorden, of een aangepaste versie daarvan, gebruiken. Maar dan graag zonder mij als bron te vermelden.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven