Geld & Recht alle pijlers

Misleiding door webshop

25-11-2020 09:46 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Afgelopen zaterdag heb ik door een tip bij 'wat heb jij jezelf gegund' een aankoop gedaan, waar ik direct weer spijt van had.
Het gaat om een webshop die zegt Zweedse sokken te verkopen, maar als je al hun voorwaarden leest, blijkt ineens dat deze sokken uit Azië komen, en dat deze webshop dus een dropshipping webshop is.
Binnen een uur na aankoop heb ik het contactformulier ingevuld, met het verzoek mijn aankoop te annuleren. Hierop kreeg ik dezelfde middag een standaard bericht dat het bedrag is teruggestort. Mooi , denk je.
Maar dat was zaterdag, en het is er nu 4 dagen later nog niet.
Wat kan ik nog doen ?

En wat ik ook niet begrijp is dat dropshipping op zich niet strafbaar is, terwijl er dus wel veel misleiding bij komt kijken. Er staat tig keer Zweedse sokken, zelfs met een logo erbij, terwijl het dus van alie komt.

tips ? adviezen ?
Gok dat het terug storten lang duurt bij dat soort bedrijven.

Zou het nog even afwachten dus.
Alle reacties Link kopieren
dus Noorse truien mogen alleen uit Noorwegen komen?
Zweedse sokken moeten persé uit Zweden komen?
Ik denk eerder dat het sokken van bepaalde samenstelling en/of kwaliteit zijn. Die dus net zo goed in Azië geproduceerd kunnen worden.
Ik snap wel dat je niet zit te wachten op een dropshipbedrijf. Ten eerste kan je het zelf dus voor veel minder kopen en ja vaak is de kwaliteit om te huilen. En als je denkt een noorse trui te kopen en het is een aliexpress trui.

Prima toch als je dat niet wil. Niks mis mee.

Gewoon nog even vragen waar het geld blijft, of ze een indicatie hebben van hoe lang dat normaal duurt.
Alle reacties Link kopieren
Volgende keer eerst de voorwaarden lezen voor je je bestelling plaatst, niet achteraf.
Succes met het terugkrijgen van je geld.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Even afwachten nog.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat Zweedse sokken meer een bepaalde term is. Maar verder ben ik het er wel mee eens dat dropshipping een vervelend fenomeen is. Ik snap ook niet dat bijvoorbeeld bol.com dropshippers toe laat om via hun kanalen te verkopen. Ook al is bol.com misschien zelf wel een mega dropshipper nu ik er eens over denk :sarcastic:

Het vervelende is dat je er pas achter kwam dat het een dropshipper is na je bestelling. In het vervolg toch eerder de kleine lettertjes lezen. En je geld komt denk ik nog wel, maar zal wel even duren.
Alle reacties Link kopieren
madamecannibale schreef:
25-11-2020 10:14
Ik snap ook niet dat bijvoorbeeld bol.com dropshippers toe laat om via hun kanalen te verkopen. Ook al is bol.com misschien zelf wel een mega dropshipper nu ik er eens over denk :sarcastic:

Met het verschil dat je je spullen van Bol over het algemeen de volgende dag in huis hebt, en ze een prima retourbeleid en klantenservice hebben.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Op Facebook zie ik ook steeds meer advertenties van dat soort bedrijven tegenkomen. Heel irritant inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
madamecannibale schreef:
25-11-2020 10:14
Ik denk dat Zweedse sokken meer een bepaalde term is. Maar verder ben ik het er wel mee eens dat dropshipping een vervelend fenomeen is. Ik snap ook niet dat bijvoorbeeld bol.com dropshippers toe laat om via hun kanalen te verkopen. Ook al is bol.com misschien zelf wel een mega dropshipper nu ik er eens over denk :sarcastic:

Het vervelende is dat je er pas achter kwam dat het een dropshipper is na je bestelling. In het vervolg toch eerder de kleine lettertjes lezen. En je geld komt denk ik nog wel, maar zal wel even duren.
Dan zou elk normaal bedrijf een dropshipper zijn in jouw ogen want de meesten kopen ergens hun spullen in. Natuurlijk is dat iets anders dan een dropshipper.

En je hoeft er helemaal niet pas achteraf achter te komen dat het een dropshipper is. Heel eerlijk; meestal straalt het er vanaf. Heel veel van die 'zaakjes' hebben dan een website of FB pagina met maar 1 product.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
25-11-2020 10:25
Met het verschil dat je je spullen van Bol over het algemeen de volgende dag in huis hebt, en ze een prima retourbeleid en klantenservice hebben.
Nou niet dus. Ik heb al twee keer besteld met een levertijd van een paar dagen, waarbij het uiteindelijk op meerdere weken uit kwam.
Alle reacties Link kopieren
Vroeger was Bol gewoon een normale winkel, maar tegenwoordig is het een soort platform waar elke willekeurige verkoper zich bij aan kan sluiten.
Alle reacties Link kopieren
madamecannibale schreef:
25-11-2020 10:38
Nou niet dus. Ik heb al twee keer besteld met een levertijd van een paar dagen, waarbij het uiteindelijk op meerdere weken uit kwam.

Mijn ervaring is anders.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
25-11-2020 10:29

En je hoeft er helemaal niet pas achteraf achter te komen dat het een dropshipper is. Heel eerlijk; meestal straalt het er vanaf. Heel veel van die 'zaakjes' hebben dan een website of FB pagina met maar 1 product.

Of ze hebben 2000 recensies, ook van maanden geleden, terwijl ze zelf nog maar 2 weken bestaan.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
25-11-2020 10:46
Mijn ervaring is anders.
Ik heb voornamelijk positieve ervaringen hoor, maar helaas ook twee keer echt duidelijk een dropshipper, terwijl ik dat niet duidelijk vond bij het bestellen. Maar dat maakt voor dit topic verder niet uit. Balen TO, hopelijk heb je snel je geld terug.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook vervelend, ik wil geen spullen die via dat soort boevenbendes ons land in komen. Pas stond er een artikel in HPdeTijd over de manieren waarop de Chinese regering probeert om voet aan de grond te krijgen in het westen. Ik vind het een nieuw rood gevaar waar we ons tegen moeten wapenen. China staat voor een totaal onvrij mensbeeld waar privacy ver te zoeken is. Door met dat soort Chinese dropshopping-bedrijven in zee te gaan, draag je m.i. bij aan het ter ziele gaan van de waarden die horen bij een democratisch stelsel.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Helaas mag het

Je kan het voorkomen door altijd bij de leveringscondities kijken. Is dit erg lang dan komt het uit China.
himalaya schreef:
25-11-2020 10:25
Met het verschil dat je je spullen van Bol over het algemeen de volgende dag in huis hebt, en ze een prima retourbeleid en klantenservice hebben.
Tegenwoordig gelden de voorwaarden van de verkopende partij en heb je klachten dan moet je niet bij Bol zijn:

Artikel 4 - Aanbod derde partijen
De Klant erkent dat de koopovereenkomst tot stand komt tussen Klant en Andere Verkoper (de derde partij die het product/ de producten via de Omgeving ter verkoop aanbiedt) en dat bol.com geen partij bij deze overeenkomst is en/of wordt.
Bij vragen en/of klachten over de door de Klant aangeschafte producten van Andere Verkopers, dient de Klant zich te allen tijde rechtstreeks te wenden tot de betreffende Andere Verkoper. De koper erkent dat hij/zij in deze gevallen geen beroep kan doen op bol.com en bol.com op geen enkele wijze aansprakelijk is, inclusief maar niet beperkt tot eventuele ondeugdelijkheid van het aangeschafte product.
Alle reacties Link kopieren
Maar het zijn niet alleen maar dropshippers/2e partijen bij Bol.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Oemayra schreef:
25-11-2020 11:15
Tegenwoordig gelden de voorwaarden van de verkopende partij en heb je klachten dan moet je niet bij Bol zijn:

Artikel 4 - Aanbod derde partijen
De Klant erkent dat de koopovereenkomst tot stand komt tussen Klant en Andere Verkoper (de derde partij die het product/ de producten via de Omgeving ter verkoop aanbiedt) en dat bol.com geen partij bij deze overeenkomst is en/of wordt.
Bij vragen en/of klachten over de door de Klant aangeschafte producten van Andere Verkopers, dient de Klant zich te allen tijde rechtstreeks te wenden tot de betreffende Andere Verkoper. De koper erkent dat hij/zij in deze gevallen geen beroep kan doen op bol.com en bol.com op geen enkele wijze aansprakelijk is, inclusief maar niet beperkt tot eventuele ondeugdelijkheid van het aangeschafte product.
Toevoeging:
Op het moment dat een "Andere Verkoper" aangeeft dat het om een echt product gaat, terwijl je een namaak krijgt, dan springt Bol.com er wel direct tussen. De dag erna kreeg ik een origineel toegestuurd (andere leverancier) en de eerste verkopen was van Bol.com afgemieterd.
Dus als jezelf vindt dat er sprake is van misleiding, dan zou ik een mail naar de klantenservice sturen.
Alle reacties Link kopieren
Er zitten geen dropshippers op bol.com. Er moet namelijk binnen 8 dagen geleverd worden. Daarom zitten de dropshippers vooral op instagram en facebook en duurt het weken voordat je je bestelling ontvangt. De dropshippers bestellen namelijk pas het product wanneer de klant iets bij ze koopt.
De kleine ondernemers die je op bol.com tegenkomt zijn eigenlijk de huisvrouwen van vroeger, die met een kleine webshop of zoals vroeger de kleding/tupperware verkoop, wat wilde bijverdienen. In tegenstelling tot dropshippers hebben zij eigen voorraad waardoor ze direct het artikel kunnen opsturen naar de klant. Bol.com strijkt commissie op en de kleine ondernemer hoeft geen webshop bij te houden.

Oftewel bestel niet via facebook en instagram. Dit is toch al wat jaartjes bekend? Wil je het toch, kijk eerst hun website goed na op kvk nummer, retourbeleid en vooral of retourneren gratis is, adresgegevens, telefoonnummer etc.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
25-11-2020 10:00
Volgende keer eerst de voorwaarden lezen voor je je bestelling plaatst, niet achteraf.
Succes met het terugkrijgen van je geld.

Klopt ! Dat had ik moeten doen. Maar ik was enthousiast door de plaatjes, en hechtte ook teveel waarde aan de tip. Ik ging er vanuit dat de tipgeefster al goede ervaring met de webshop had, en heb zelf dus te weinig gecontroleerd.

Wel jammer, en ik hoop inderdaad dat ik mijn geld nog terug krijg.
tinydancer wijzigde dit bericht op 25-11-2020 11:59
0.10% gewijzigd
minnimouse schreef:
25-11-2020 10:27
Op Facebook zie ik ook steeds meer advertenties van dat soort bedrijven tegenkomen. Heel irritant inderdaad.
Ik ben er één keer in getrapt. Het was een goede les.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
25-11-2020 09:59
Ik snap wel dat je niet zit te wachten op een dropshipbedrijf. Ten eerste kan je het zelf dus voor veel minder kopen en ja vaak is de kwaliteit om te huilen. En als je denkt een noorse trui te kopen en het is een aliexpress trui.

Prima toch als je dat niet wil. Niks mis mee.

Gewoon nog even vragen waar het geld blijft, of ze een indicatie hebben van hoe lang dat normaal duurt.
Ja, ik heb het vandaag nog gevraagd, heb nog geen antwoord gehad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven