Geld & Recht alle pijlers

Loonheffingskorting

25-11-2020 12:34 13 berichten
Hi iedereen,

Door corona is er helemaal geen werk meer bij mijn baan waar ik het meeste geld verdiende, dit was namelijk in de cateringwereld. Daarom ben ik ergens anders gaan werken alleen is dat alleen mogelijk tot maximaal 6 uur per week (doordat de horeca dicht is zijn er teveel studenten die willen werken en daardoor heel weinig banen/uren beschikbaar). Ik ben alleen vergeten mijn loonheffing aan te zetten bij mijn nieuwe werkgever en zag dit net op mijn loonstrook. Ik schrok me dood, want doordat ik die loonheffingskorting niet heb aangezet bij deze werkgever en uitgezet bij de andere werkgever, kwam het er op neer dat ik ongeveer maar 6,50 per uur verdien in plaats van 10,40. In deze tijd is het heel moeilijk om aan geld te komen en vind ik dit zo ontzettend zonde aangezien ik al zo weinig kan werken. Ik heb het gevoel nu een deel voor niks gewerkt te hebben. Ik moet mijn studie betalen en wil zo weinig mogelijk lenen.

Is er een manier om dit geld terug te vragen, aangezien ik niet heb gewerkt bij mijn andere werkgever? Een vriendin vertelde mij ook dat als je ingeschreven staat bij twee baantjes, dus 1 met loonheffingskorting, dat je dan extra veel geld terugkrijgt als je aangifte doet voor dat andere baantje zonder loonheffingskorting aangezien je als student dan teveel belasting hebt betaald. Kan iemand mij uitleggen of dit klopt?

Groetjes Lana
Alle reacties Link kopieren
Je kunt een voorlopige aanslag indienen: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... plichtigen.

Duurt wel even voordat je het terugkrijgt.
Alle reacties Link kopieren
Ja, via het Tj-biljet (voor mensen onder de dertig). Ouderwets op papier heet het nu P-formulier. Kijk even op de site van de belastingdienst, je kunt dat namelijk digitaal doen.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm ... rugkrijgen
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Je kunt inderdaad geld terugkrijgen als je teveel belasting betaald hebt.

Ik zou: contact opnemen met jouw werkgever, formulier mbt het toepassen van de loonheffingskorting invullen en informeren of dit in de volgende loonrun alsnog (met terugwerkende kracht) toegepast kan worden.
Het invullen en laten verwerken van de loonheffingsverklaring zorgt ervoor dat je werkgever in het vervolg de loonheffingskorting wel toe gaat passen.

Als het niet met terugwerkende kracht kan, dan kun je dit teveel betaalde bij het invullen van je aangifte inkomstenbelasting 2020 alsnog terug vragen.

En het is nooit extra veel dat je terug krijgt, je krijgt iets terug of niet. Over het algemeen verdien je met een studentenbaan niet zoveel, waardoor je heel weinig belasting betaald. Als je boven een bepaalde grens komt, dan betaal je gewoon normaal belastingen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Dus in principe wat er nu af is gegaan met de loonheffingskorting zou ik sowieso terug krijgen in mei?
Je kunt inderdaad maar bij één bedrijf loonheffingskorting aanvragen. Ik heb twee baantjes en het is allesbehalve financieel gunstig. Bij 'baan 2' lever ik inderdaad ook bijna de helft in bij de belasting..

Te veel of te weinig betaalde belasting kun je terugvragen/terugbetalen.
Alle reacties Link kopieren
Lanavries schreef:
25-11-2020 13:30
Dus in principe wat er nu af is gegaan met de loonheffingskorting zou ik sowieso terug krijgen in mei?
Dingen die "scheef" lopen, worden, in principe, altijd rechtgetrokken bij je aangifte ja :)
Alle reacties Link kopieren
Lanavries schreef:
25-11-2020 13:30
Dus in principe wat er nu af is gegaan met de loonheffingskorting zou ik sowieso terug krijgen in mei?
Ja.
Ik zag het destijds (werkende student) niet als ‘belasting betalen’ maar als ‘sparen bij de Belastingdienst’ :-)
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
25-11-2020 13:53
Ja.
Ik zag het destijds (werkende student) niet als ‘belasting betalen’ maar als ‘sparen bij de Belastingdienst’ :-)
Jammer dat de rente momenteel pas vanaf een laat moment wordt berekend. Was vroeger zelfs 8% rente, nu nog maar 4% (nou ja, tijdelijk 0,01%). In ieder geval best geinig als je geld terug kreeg, minder als je moest betalen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Lanavries schreef:
25-11-2020 13:30
Dus in principe wat er nu af is gegaan met de loonheffingskorting zou ik sowieso terug krijgen in mei?
Ja, dat wordt dan weer recht getrokken.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Lanavries schreef:
25-11-2020 13:30
Dus in principe wat er nu af is gegaan met de loonheffingskorting zou ik sowieso terug krijgen in mei?
Als je aangifte doet wel ja
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
25-11-2020 14:02
Als je aangifte doet wel ja
O ja, wel een goede. Let erop dat je dan wel aangifte doet TO! Als je geen uitnodiging krijgt van de Belastingdienst, zelf even aanvragen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Lotus5528 schreef:
25-11-2020 13:34
Je kunt inderdaad maar bij één bedrijf loonheffingskorting aanvragen. Ik heb twee baantjes en het is allesbehalve financieel gunstig. Bij 'baan 2' lever ik inderdaad ook bijna de helft in bij de belasting..

Te veel of te weinig betaalde belasting kun je terugvragen/terugbetalen.
Je kunt best bij twee baantjes de loonheffingskorting laten toepassen, als het twee kleine baantjes zijn tenminste.
Zolang jij in totaal bruto ongeveer onder de €650,00 p/maand blijft, betaal je geen belasting of je dat nu in één , twee of drie baantjes verdient. Uiteraard is het het veiligste om het maar bij eentje te doen, voor het geval je teveel gaat verdienen, en je achteraf moet terugbetalen aan de belastingdienst.
Als je het maar bij eentje laat toepassen, krijg je uiteraard altijd het teveel betaalde achteraf terug van de belastingdienst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven