Bezichtiging huis - tips?

26-11-2020 12:45 62 berichten
Ons huis staat sinds afgelopen dinsdag op Funda en de eerste bezichtiging staat gepland voor morgen (en dinsdag en woensdag volgende week).

Ik merk dat ik het heel spannend vind en ben al de hele ochtend bezig met poetsen en opruimen maar dat blijkt lastig met een dreumes en een baby om mij heen.

Ik ben op zoek naar tips: wat hebben jullie gedaan om je huis er piekfijn uit te laten zien tijdens bezichtigingen?

Hier is al gebeurd:
- plantjes in de voortuin en pot bij de voordeur.
- glazenwasser heeft de gehele buitenkant gedaan, ik doe morgenochtend zelf nog de binnenkant (hallo kindervingertjes en neusjes!)
- alle lades en kasten in de keuken netjes
- speelgoed van de meisjes ligt in een inbouwkast en die is sowieso altijd al netjes en gesorteerd (mochten ze die open trekken)
- schoonmaaksters heeft vanmorgen de badkamers gedaan, super fijn!
- bed is verschoond, nette sprei erover
- nieuwe geurstokjes in de wc's en badkamers
- zolder is opgeruimd en aan kant

Achtertuin is bladeren vrij en de garage is redelijk opgeruimd. De oprit moet ik nog even aanvegen.

Wat mis ik?
Of wie weet nog wat je heel fijn vond toen je een huis ging bezichtigen?

En de lichten? Doe ik die morgen aan of uit?

En de kinderstoelen, laat ik die staan aan tafel of zet ik die in de garage?

En het kattenbakje met brokjes in de bijkeuken, weg of laten staan?

Ter info: we wonen hier pas 11 maanden en mijn man heeft bijna heel 2019 het huis van top tot teen compleet verbouwd, dus muurtje verven o.i.d is niet nodig, alles staat nog strak in de stuc.
Alle reacties Link kopieren
Heb je planten staan?
Zorg dat het stof van de bladeren is.
Alle reacties Link kopieren
Als je hele huis nog recent verbouwd is, gaat echt niemand vallen over wel of geen kinderstoel, stof op blaadjes, enz.

Het enige wat ik nog meer gedaan had, was een appeltaart bakken net van tevoren :-) geen fijnere geur dan dat!

Succes met de verkoop.
,p=nji
anoniem_27844 wijzigde dit bericht op 16-06-2021 17:48
99.50% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Opruimen opruimen opruimen en ik zou de kattenspullen weghalen i.p.v. geurtjes.
Kittenxx schreef:
26-11-2020 12:52
het is een bezichtiging van het huis, van de stenen en het dak, niet van jouw interieur en het is ook geen examen "hoe goed kun je schoonmaken"

Ik snap dat je het netjes wilt hebben , maar ik zou niet overdrijven en de kinderstoelen en brokjes gewoon laten staan. Persoonlijke spullen ( administratie ed ) wel uit het zicht zetten.

Ik ga ervanuit dat kijkers geen kasten ed gaan opentrekken.
Presentatie is echt belangrijk hoor.

Zelf heb ik goed opgeruimd en schoongemaakt. Want ik weet nog wel dat huizen die ik zelf bezichtigd heb negatiever uit de verf kwamen als het vies was.
Verder dingen als: geen overvolle kapstok. Megaflessen Sanex vervangen voor een mooi setje van bv rituals.
Kinderstoel zou ik laten staan, kattenbak weer niet.
Doe alsof je huis een meubelshowroom is. Dus allerlei kranten ruim je op, maar een smaakvol tijdschrift bij de leunstoel geeft wat couleur locale.
Prettige geur is ook fijn. Dus even luchten van te voren. Geurstokjes kan, maar niet te overheersend.
Ik neem aan dat de makelaar van TO nog tips heeft.
anoniem_64c147b399965 wijzigde dit bericht op 26-11-2020 13:01
12.73% gewijzigd
-Darkside- schreef:
26-11-2020 12:58
Presentatie is echt belangrijk hoor.

Zelf heb ik goed opgeruimd en schoongemaakt. Want ik weer nog wel dat huizen die ikzelf bezichtigd heb negatiever uit de verf kwamen als het vies was.
Verder dingen als: geen overvolle kapstok. Megaflessen Sanex vervangen voor een mooi setje van bv rituals.
Kinderstoel zou ik laten staan, kattenbak weer niet.
Ik neem aan dat de makelaar van TO nog tips heeft.
Meen je dit nu serieus?
Ja, vies = afknapper. Maar de rest??
eva-luna schreef:
26-11-2020 13:00
Meen je dit nu serieus?
Ja, vies = afknapper. Maar de rest??
Je wil toch dat kijkers de ruimte zien? Dus haal die 10 jassen weg en laat 2 jacks en sjaal hangen. Kleine moeite, groots effect.
Mijn doucheruimte zag er met een leuk matchend setje echt leuker uit ipv allerlei halflege flessen andrelon/axe/dove en scheermesjes/tandenborstels/wattenstaafjes. Dat soort dingen leiden gewoon af,dus haal het weg.

Edit: deze tips kregen wij van de makelaar. We hebben uiteindelijk veel kijkers gehad, veel biedingen ook, allemaal ruim boven de vraagprijs die ook al hoog was. We hebben uiteindelijk voor 25k boven de vraagprijs verkocht.
De krappe woningmarkt zal vast meegespeeld hebben, maar de presentatie ook, de feedback van kijkers was erg positief.
anoniem_64c147b399965 wijzigde dit bericht op 26-11-2020 13:09
26.24% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zorg dat de meubels optimaal staan en dat de loop klopt. Staat de eettafel, bank etc op de juiste plek staat zodat het optisch heel ruim lijkt of juist in gezellige kleinere ruimtes.

Zorg dat alle deurhandels vast zitten, kastdeuren niet scheef hangen, lamp opgehangen etc
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Haal alles wat vol en rommelig oogt weg. Kinderstoel aan tafel zou ik me niet druk om maken.
Bedden straķ opgemaakt, geen kledingstapels of volle wasmanden inhet zicht.
Ik zou de ramen flinke tijd open zetten vooraf, zodat het lekker fris ruikt.
Wc klep dicht!
En een appeltaart bakken is wel erg afgezaagd, die tip kent iedereen. Dan kun je beter vers gewassen wasgoed ruiken (wat dan uiteraard niet zichtbaar is).
En ik zou bloemen neerzetten.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet nog dat toen wij een huis gingen bezichtigen, de eigenaren van tevoren heel hard aan het poetsen zijn geweest. En er stond een etagère met koekjes klaar. Zelf heb ik er eerlijk gezegd echt totaal niet op gelet of de ramen gelapt zijn en die koekjes waren ook niet nodig. Zou me dus vooral focussen op het opruimen. Als het ergste vuil /tierelantijntjes maar weg is, dus bijv. geen klodders tandpasta in wasbak, maar echt heel grondig poetsen lijkt mij ook niet nodig.
eenhoornn schreef:
26-11-2020 12:52
Als je hele huis nog recent verbouwd is, gaat echt niemand vallen over wel of geen kinderstoel, stof op blaadjes, enz.

Het enige wat ik nog meer gedaan had, was een appeltaart bakken net van tevoren :-) geen fijnere geur dan dat!

Succes met de verkoop.
Oh ja de beroemde appeltaart :hyper:
Kapstok is een goede, maar we hebben een grote trapkast met ingebouwd schoenenrek en twee kapstokken dus in principe is dat niet direct in het zicht.

Stom dat ik er zenuwachtig van word. :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Lichten aan, net als de verwarming. Zeker als een beetje een grijzeen koude dag is, dan is een warm en licht huis een goede binnenkomer. De eerste indruk is bepalend. Ruim de kapstok leeg, persoonlijke elementen zoals foto's uit het zicht (behalve die aan de muur ivm verkleuring, hoe recent ook...je ziet het altijd). Het aanrecht, badkamer zo leeg mogelijk. Kattenbak en de brokjes zou ik even wegdoen. Een kinderstoel niet. Je presenteert het dan als gezinshuis met genoeg ruimte voor ieder gezinslid. Ruim ook eventuele verhuisdozen weg, je wil niet de indruk wekken dat er haast is waardoor kopers lager gaan bieden.
eva-luna schreef:
26-11-2020 13:00
Meen je dit nu serieus?
Ja, vies = afknapper. Maar de rest??
Ik denk dat dat onbewust echt wel effect heeft eigenlijk. Als alles verzorgd, netjes, goed onderhouden, opgeruimd (en ja, een tikkie luxe) overkomt, geeft dat onbewust ook echt wel het idee mee dat de mensen die hier wonen 'keurig' zijn. Ik zou er dan denk ik ook eerder vanuit gaan dat het met onzichtbare dingen ook 'goed zit'.
Als iets rommelig/goedkoop/ongeorganiseerd is; dat geeft misschien onbewust het idee dat wat onzichtbaar is ook rommelig/goedkoop/ongeorganiseerd is, en slecht onderhouden.
Iedereen oordeelt, bewust of onbewust, de hele dag door. Kan geen kwaad om daar rekening mee te houden

Het is een kleine moeite, dus die zou ik er echt wel insteken.
Alle reacties Link kopieren
ClaireSophie schreef:
26-11-2020 13:08


Oh ja de beroemde appeltaart :hyper:
Ja, iedereen kent m, maar het voordeel is dat je meteen iets hebt waarmee je de verkoop kunt vieren of jezelf vol kunt vreten van verdriet ;-)
ClaireSophie schreef:
26-11-2020 13:10
Kapstok is een goede, maar we hebben een grote trapkast met ingebouwd schoenenrek en twee kapstokken dus in principe is dat niet direct in het zicht.

Stom dat ik er zenuwachtig van word. :facepalm:
Ik vond het ook echt heel spannend.

Behalve een hoop stenen verkoop je ook een droom. Wij verkochten in de zomer dus ook het terras leuk opgetuigd. Stoelen uitgeklapt met kussentjes, wijnkoeler met fles limonade erin neergezet, barbecue ernaast. Alsof je zo aan kan schuiven.
Dat is nu minder aan de orde natuurlijk, maar zoals al genoemd: de etagere met koekjes op tafel, dienblaadjje met kopjes erbij.
Kijk maar hoe meubelzaken woonkamers presenteren.
Toen ik mijn huidige huis bezichtigde stond er rustige, zachte muziek aan, wat ook zeker geholpen heeft in het gevoel van welkom zijn.
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt alsof je het heel goed voor elkaar hebt, en alsof er weinig meer gedaan hoeft te worden.

Toen ik zelf een huis ging bezichtigen lette ik vooral op de buurt en de staat van het huis. Kleine details maakten mij weinig uit maar bijvoorbeeld ruimtelijkheid en lichtinval wel. Wat dat betreft heb je het weer helaas niet mee. Ik zou als ik jou was nog even goed kijken naar hoe je meubels staan en ook naar de kinderstoelen. De kinderstoel an sich maakt niet uit maar als je daardoor lastig om een tafel heen kan lopen dan kan je hem beter even wegzetten. Qua licht zou ik niet overal de lampen aan doen maar wel op de wat donkere plekken. Als het goed is let de makelaar daar ook wel op, zijn taak is het ook om jouw huis zo goed mogelijk uit de verf te laten komen.
Alle reacties Link kopieren
Ik verkocht een klein appartement en heb superveel dingen weggehaald. Onze kapstok was normaal irritant overvol, daar hing voor de bezichtiging alleen een sjaal, leren jasje en een tas. Onze badkamer puilde normaal uit van het plastic speelgoed, daar was nu alleen chanel doucheschuim en een fles shampoo te vinden. Zo hoopten we de wanhopige 'help we barsten uit ons huis en willen nu weg' vibe te vervangen door 'kijk eens wat een minimalistisch yuppenpaleis'.
madamejean wijzigde dit bericht op 26-11-2020 13:24
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Beddengoed strak opgemaakt, of in elk geval een groot plaid er over. Vieze ovenwanten opruimen, wasmachine leeg. De rolgordijnen ongeveer 20 cm naar beneden hangen. Dan kijk je niet tegen evt ventilatierooster aan. Voorraadkast opgeruimd. Lampen aan in deze donkere dagen.

Succes!
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
Mijn makelaar zei: kijk wat ergens staat en haal tweederde weg. De jassen van de kapstok, de spullen op je aanrecht, je vensterbank etc. En wat er dan nog staat moet schoon zijn en leuk matchen.
Denk ook aan lullige dingen als theedoeken in de keuken. Ik heb speciaal een setje gekocht wat bij de keuken paste.
Bosje bloemen op tafel uiteraard, in deze tijd een herfst- of kerststukje.

Ik vond het trouwens ook leuk om te doen, lekker tutten in huis.
Straks is je huis zo uitnodigend dat jullie er zelf niet meer weg willen!

Succes met de verkoop, geen aanvullende tips hier maar ik sluit me aan bij de posters die opperen dat je flink moet uitpakken, dus inclusief het setje Rituals!
Alle reacties Link kopieren
wij hebben een half jaartje geleden ons huis verkocht, ook in het trotse bezit van twee kleine kinderen (niet mee verkocht overigens, wel ooit overwogen ;) ).
Ik had altijd een tafelzeil over onze tafel, die heb ik iedere keer kort voor de bezichtiging weggehaald. Ook overal een keer goed stoffen en stofzuigen en de tuin een beetje gezellig gepresenteerd (ondanks minder goed weer).
De kinderstoelen heb ik laten staan, maar wel inderdaad zo neergezet dat ze niet in de loop staan.
Verder heel veel prullaria in de kast gezet, tekeningen van de kast gehaald, en alle bedden heel strak opgemaakt.

Ik heb bij de 'finale-schoonmaak' ervoor gezorgd dat de kindjes uit huis waren, zodat niet hetgeen ik nét had schoongemaakt/opgeruimd weer meteen vies/uit de kast getrokken werd.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw_SpuitElf schreef:
26-11-2020 13:15
Toen ik mijn huidige huis bezichtigde stond er rustige, zachte muziek aan, wat ook zeker geholpen heeft in het gevoel van welkom zijn.

Dat zou ik zelf niet doen. Lijkt mij heel storend als er steeds muziek aanstaat bij een bezichtiging .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven