Tweetalig VWO

28-11-2020 13:29 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon zit in groep 8 en moet dus begin volgend jaar een keuze maken voor een middelbare school. Op zijn voorkeursschool wordt regulier VWO en tweetalig (Engels) VWO aangeboden en hij overweegt tweetalig te gaan doen.

Wie heeft er ervaring met tweetalig VWO en dan ook op de wat langere termijn? In de bovenbouw wordt er ook weer veel overgeschakeld op Nederlands heb ik begrepen, omdat de examens wel in het Nederlands zijn.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
De studie na t vwo zal ook grotendeels Engels zijn. Ik wist dat t bestond twee talig vwo maar t lijkt mij wel handig idd met t oog op t vervolg
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit bij een tweetalig VWO meegelopen en ik was echt ontgoocheld door het niveau Engels van de docenten. Dat viel me zo enorm tegen. Ik zou daar echt sterk op letten. Het heeft geen zin om tweetalig VWO te doen met een soort Boerenkool Engels.

Zal vast op andere plekken beter geregeld zijn hoor, ik benoem nu alleen mijn eigen ervaring.
Alle reacties Link kopieren
Ik volg even mee. Mijn dochter zit "pas" in groep 7 maar heeft interesse in tweetalig vwo. Je ziet naast tweetalig vwo ook scholen die Cambridge Engels aanbieden. Maakt dat veel verschil tov elkaar en "gewoon" Engels?
Alle reacties Link kopieren
Skawa schreef:
28-11-2020 13:33
De studie na t vwo zal ook grotendeels Engels zijn. Ik wist dat t bestond twee talig vwo maar t lijkt mij wel handig idd met t oog op t vervolg
Klinkt idd handig.
Aan de andere kant leer je het daardoor gauw genoeg op goed nivo op de vervolgopleiding
Alle reacties Link kopieren
Het Engelstalige onderwijs in Nederland is vooral gebroken (“Starbucks”) Engels. Uiteindelijk betekent het een enorme verarming van de maatschappij als de geschoolde elite slecht Engels spreekt en Nederlands vergeet, terwijl de meerderheid van de gewone mensen Nederlands als eerste taal heeft.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Let op, tto wordt alleen in de onder- en middenbouw gegeven. Alle eindexamens moeten in het Nederlands afgenomen worden en dus wordt er in de bovenbouw weer lesgegeven in het Nederlands.
Zelfs op de universiteit haalt het Engels van de docenten vaak niet het juiste niveau. Staat wel lekker op zijn cv later en hij steekt er allicht iets van op .Qua Engels dan, dat zal wel ten koste gaan van het vak dat gegeven wordt.
Alle reacties Link kopieren
Dochter van vriendin doet dat. Het bereid je echt voor op de vervolgopleiding.

Mijn broertje heeft een extra Cambridge Engels cursus gedaan om meteen mee te kunnen met het niveau van zijn vervolgopleiding. Dat had hij niet gehoeven als er tweetalig les werd gegeven.

En sowieso met de globalisering van tegenwoordig, de internationale werkvelden is het echt een pre in mijn ogen.
Alle reacties Link kopieren
MrsDuck schreef:
28-11-2020 13:34
Ik volg even mee. Mijn dochter zit "pas" in groep 7 maar heeft interesse in tweetalig vwo. Je ziet naast tweetalig vwo ook scholen die Cambridge Engels aanbieden. Maakt dat veel verschil tov elkaar en "gewoon" Engels?

Bij Cambridge Engels leer je in elk geval Engels van een geschoolde docent Engels en niet van de docent muziek die toevallig wel eens op vakantie gaat naar Engeland. Aan Cambridge hangt ook een certificaat volgens mij. Dat je een bepaald niveau beheerst.

(sorry, ik ben dus heel sceptisch geworden)
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
28-11-2020 13:40
Bij Cambridge Engels leer je in elk geval Engels van een geschoolde docent Engels en niet van de docent muziek die toevallig wel eens op vakantie gaat naar Engeland. Aan Cambridge hangt ook een certificaat volgens mij. Dat je een bepaald niveau beheerst.

(sorry, ik ben dus heel sceptisch geworden)
Dit. Sowieso een directe bijdrage aan het verdwijnen van Nederlands als wetenschappelijke taal.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het niveau van Engels over het algemeen juist echt best hoog. Als hij van een extra uitdaging houdt en talig is, zou ik het zeker doen. Vaak zijn het ook de wat meer gemotiveerde kinderen die voor zo'n stream kiezen, dat kan je ook nog meenemen in je afweging. Overigens is een deel van de vakken ook in het Nederlands hoor en de bovenbouw ook meer inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Twee van mijn kinderen volgen een tweetalige opleiding. Ik zou het zeker aanraden. Ze spreken nu al beter engels dan dat ik ooit gedaan heb. In de bovenbouw gaan ze inderdaad over op Nederlands maar kunnen er nog voor kiezen om door te gaan en hun niveau verder te verhogen. Ik denk dat het zeker voor de vervolgopleiding een belangrijk voordeel is.
Alle reacties Link kopieren
MrsDuck schreef:
28-11-2020 13:34
Ik volg even mee. Mijn dochter zit "pas" in groep 7 maar heeft interesse in tweetalig vwo. Je ziet naast tweetalig vwo ook scholen die Cambridge Engels aanbieden. Maakt dat veel verschil tov elkaar en "gewoon" Engels?
Hey, ik heb VWO met Cambridge Engels gedaan. Op mijn middelbare school hield dat in dat we een uur extra Engels per week kregen (4 ipv 3). Ook waren de lessen Engels volledig in het Engels, al vanaf het begin. Dat zorgt ervoor dat je geen vertaalslag hoeft te maken, maar direct in het Engels kan formuleren. Ik heb ook een aantal van die Cambridge Certificates gehaald. In het laatste jaar waren de lessen wel deels in het Nederlands, als voorbereiding op het examen.
Als je vragen hebt mag je me een pb doen.
Alle reacties Link kopieren
florita schreef:
28-11-2020 13:42
Ik vind het niveau van Engels over het algemeen juist echt best hoog. Als hij van een extra uitdaging houdt en talig is, zou ik het zeker doen. Vaak zijn het ook de wat meer gemotiveerde kinderen die voor zo'n stream kiezen, dat kan je ook nog meenemen in je afweging. Overigens is een deel van de vakken ook in het Nederlands hoor en de bovenbouw ook meer inderdaad.

Ik ben tweetalig opgevoed en wat veel Nederlanders als 'hoog niveau Engels' zien vind ik meestal om te janken. Ze spreken goed 'Nederlands Engels'. Maar het Engels, met beleefdheidsvormen, nuance, gevoel voor de cultuur ontbreekt compleet. Daar red je het in een internationale omgeving niet mee en de Nederlandse taal wordt er ook nog een armoediger van.
Alle reacties Link kopieren
MadameJean schreef:
28-11-2020 13:40
Dit. Sowieso een directe bijdrage aan het verdwijnen van Nederlands als wetenschappelijke taal.
En ook het gebrek aan kennis in andere talen. Als je zaken wilt doen met Franse of Duitse instellingen helpt het niet als je slechts tweederangs Engels spreekt. Verder worden met de verengelsing ook allerlei rare dingen uit Amerika overgenomen zoals de obsessie met ras en identiteit, Amerikaanse ideeën over abortus, evolutie en democratie en de Amerikaanse obsessie met wapens en drugs.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
28-11-2020 13:33
Ik heb ooit bij een tweetalig VWO meegelopen en ik was echt ontgoocheld door het niveau Engels van de docenten. Dat viel me zo enorm tegen. Ik zou daar echt sterk op letten. Het heeft geen zin om tweetalig VWO te doen met een soort Boerenkool Engels.

Zal vast op andere plekken beter geregeld zijn hoor, ik benoem nu alleen mijn eigen ervaring.
Dit dus. Als het Engelse onderwijs door native speakers wordt gegeven, OK. Maar als het Nederlandse docenten zijn die incorrect en gebrekkig Engels spreken, dan zie ik de meerwaarde niet.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
28-11-2020 13:37
Let op, tto wordt alleen in de onder- en middenbouw gegeven. Alle eindexamens moeten in het Nederlands afgenomen worden en dus wordt er in de bovenbouw weer lesgegeven in het Nederlands.
Klopt, dat weet ik inderdaad (zie OP).

Op deze school wordt op het regulier VWO het vak drama in ieder geval altijd in het Engels gegeven door een native speaker, dus dat scheelt alvast.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
28-11-2020 13:33
Ik heb ooit bij een tweetalig VWO meegelopen en ik was echt ontgoocheld door het niveau Engels van de docenten. Dat viel me zo enorm tegen. Ik zou daar echt sterk op letten. Het heeft geen zin om tweetalig VWO te doen met een soort Boerenkool Engels.

Zal vast op andere plekken beter geregeld zijn hoor, ik benoem nu alleen mijn eigen ervaring.
Dat is inderdaad afhankelijk van de school. Ik geef mijn vak ook in het Engels op een TTO-school en ik heb het CPE af moeten ronden; https://www.cambridgeenglish.org/exams- ... oficiency/ .
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
28-11-2020 13:45
Ik ben tweetalig opgevoed en wat veel Nederlanders als 'hoog niveau Engels' zien vind ik meestal om te janken. Ze spreken goed 'Nederlands Engels'. Maar het Engels, met beleefdheidsvormen, nuance, gevoel voor de cultuur ontbreekt compleet. Daar red je het in een internationale omgeving niet mee en de Nederlandse taal wordt er ook nog een armoediger van.
Nederlanders spreken gemiddeld echt goed Engels vergeleken met andere tweede talers. Natuurlijk is het niet native, maar juist op een tweetalig vwo werken vaak ook native speakers. Leerlingen van tweetalig vwo spreken gemiddeld zeker beter Engels dan leerlingen van regulier onderwijs. Tweetalige havo leerlingen doen bijvoorbeeld regelmatig vwo Engels eindexamen, er wordt Cambridge examen gedaan, etc.

Ben je op meerdere scholen geweest of maar op 1? Daar kan het ook aan liggen namelijk.
Alle reacties Link kopieren
Juultje schreef:
28-11-2020 13:48
Klopt, dat weet ik inderdaad (zie OP).

Op deze school wordt op het regulier VWO het vak drama in ieder geval altijd in het Engels gegeven door een native speaker, dus dat scheelt alvast.
Ik heb zelf VWO gedaan, maar kan me geen vak "drama" herinneren. Wat is dat?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Overigens gaat tweetalig onderwijs niet alleen over de taal, maar ook over de didactiek. Meer activerend onderwijs en meer interactie bijvoorbeeld. Ook is er (als het goed is) meer oog voor internationalisering.
Alle reacties Link kopieren
Op deze school kan hij het Anglia examen doen, dus niet Cambridge.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
florita schreef:
28-11-2020 13:51
Overigens gaat tweetalig onderwijs niet alleen over de taal, maar ook over de didactiek. Meer activerend onderwijs en meer interactie bijvoorbeeld. Ook is er (als het goed is) meer oog voor internationalisering.
En dat betekent concreet voor de taalbeheersing?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
28-11-2020 13:51
Ik heb zelf VWO gedaan, maar kan me geen vak "drama" herinneren. Wat is dat?
Toneel
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven