Geen zin meer in contactmet ex-schoonmoeder, of overdrijf ik

28-11-2020 14:07 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Begin dit jaar zijn mijn ex-man en ik op zijn initiatief gescheiden. Ik ben chronisch ziek en na een ziekteperiode bij mij, raakte ik in een burn-out/depressie. Door de zorg voor onze dochter en de combi met het werk, raakte mijn man ook in een burn-out. Beiden voelden we ons niet gewaardeerd en gezien door de ander en we hadden regelmatig aanvaringen. Ik zag zelf ook dat het niet goed ging, maar wilde er aan werken. Mijn ex-man niet.

Voor de familie is het een grote schok, ons huwelijk ging eigenlijk altijd best goed. Ik ben er zelf ook lang ontzettend verdrietig van geweest, maar probeer weer de draad op te pakken voor mijn dochter en mezelf. Heb een eigen woonruimte en richt me op de opvoeding van dochter en mijn werk, en eigen gezondheid.

Nu dacht ik altijd een goed contact met mijn ex-schoonmoeder te hebben. Ik denk echter dat dit vanzelf minder wordt of verdwijnt na verloop van tijd. Maar nu appt ze af en toe nog en vroeg me laatst op de koffie. Soms past ze nog even op dochter en dan spreek ik haar ook even. Het lijkt alsof er wat stekelige opmerkingen uit haar mond komen de laatste paar keer en ik vind het niet prettig.
Zo zei ze laatst ‘jullie waren een mooi stel, maar ik weet niet of je altijd lief genoeg voor mijn zoon was’. Ook zei ze, over de nieuwe relatie van mijn ex-man (sinds 2 maanden): ‘ ach volgens mij hebben ze het wel leuk. Hij kan met haar ook lekker sporten’ (dat kon hij met mij nooit zoveel vanwege mijn chronische ziekte).

Tot slot zei ze dat ze met mijn moeder had gesproken en dat die ook erg verdrietig was geweest en tegen haar gezegd zou hebben ‘jewel vindt nooit meer zo’n leuke jongen’. Bij navraag bij mijn moeder zegt zij dat ze dit absoluut niet gezegd heeft, ik ben geneigd mijn eigen moeder daarin te geloven.

Ik snap niet goed waar haar opmerkingen vandaan komen. Het lijkt ergens alsof ze oprecht geïnteresseerd in me is, maar me ook lullig of minderwaardig wil laten voelen door die opmerkingen. Hoe dan ook zit ik er op deze manier niet echt op te wachten. Of stel ik me aan?
Je bent een ex schoondochter wens haar veel geluk met haar "nieuwe" schoondochter.
Ene oor in andere oor uit.
Alle reacties Link kopieren
Niet meer vragen voor oppas.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het niet zo kwaad bedoeld is. Veel moeders van zoons hebben hun jongens op een voetstuk staan. Niemand is goed genoeg voor hun kind.

Ik zie hier eigenlijk niet zoveel kwaads in. Maar ik zou wel zeggen dat je wil dat ze ophoudt met het hebben over de relatie van jou en je ex. Het blijft namelijk wel de oma van je dochter en door het contact te verbreken maak je dat ook onnodig moeilijk.

Als ze nou tegen je zou zeggen, ik snap wel dat zoon wilde scheiden want je bent gewoon een k*tw*f, ja dan heb je een punt.
Het is niet gek dat het contact met schoonfamilie minder wordt na een scheiding.
Vervelende opmerkingen zijn niet nodig, maar ze denkt vast met name aan het geluk van haar zoon. Ik zou wat meer afstand nemen.
anoniem_382756 wijzigde dit bericht op 28-11-2020 14:27
24.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben behoorlijk thuis in stekelige opmerkingen van schoonmoeder die niet zo bedoeld zijn. Niet leuk.
Maar je bent de ex-vrouw en dus ook de ex-schoondochter. Het is niet verplicht om met haar om te gaan, hè.
Dan doe je dat toch gewoon niet meer?
Alle reacties Link kopieren
Hecamel schreef:
28-11-2020 14:23
Het blijft namelijk wel de oma van je dochter en door het contact te verbreken maak je dat ook onnodig moeilijk.
Mwah, daar zou ik zelf een stuk makkelijker in zijn. Oma is de moeder van ex, dus ex mag zorg dragen voor het onderhouden van dat contact.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
28-11-2020 14:20
Niet meer vragen voor oppas.
tis wel de oma.....
Alle reacties Link kopieren
grenada schreef:
28-11-2020 14:30
tis wel de oma.....
Dus? Ze kan toch oppassen als kind bij ex is?
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Schoonmoeder probeert er op haar eigen manier mee te dealen, dat botst een beetje met jou . Vind haar opmerkingen niet zo handig.

Zou haar zeggen zoals je het hier neerzet: schoonmoeder we hadden altijd prettig contact en wil dat graag zo houden. Ik wens jullie veel geluk met nieuwe schoondochter. Ik heb zelf veel verdriet om de scheiding en moet mijn best doen om weer vooruit te kijken. De opmerkingen die je maakte , X en Y vind ik pijnlijk, zou je dat niet meer willen doen?

Als zij altijd goed voor je is geweest zou ik haar zeker een kans geven.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou je grens hier in wel aangeven. Vertel dat dit soort opmerkingen je kwetsen. Als het contact daarna weer fijn is, dan is dat mooi. Luistert ze niet, dan laat je je ex maar zorgen dat je dochter haar oma ziet.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Het is geen verplichting om contact te houden met je ex schoonfamilie. Heel begrijpelijk zelfs als je daar niet op zit te wachten. Ze kan gewoon oma blijven van je kind, daar heeft ze jou niet voor nodig, dat is nu de taak van je ex. Ik snap het als je er niet meteen een groot ding van wil maken dus ik zou het gewoon laten doodbloeden, zoek zelf geen contact en zorg dat je slechts zeer beperkt beschikbaar bent voor een telefoongesprek of een kop koffie. Uiteindelijk zal ze de boodschap wel begrijpen.

Ik denk dat die lullige opmerkingen voortkomen uit een schuldgevoel, ze wil haar zoon niet afvallen. Nogal onvolwassen gedrag maar probeer daar boven te staan. Geef je iig het goede voorbeeld.
Creativity is intelligence having fun
Rosalind schreef:
28-11-2020 14:26
Het is niet gek dat het contact met schoonfamilie minder wordt na een scheiding.
Vervelende opmerkingen zijn niet nodig, maar ze denkt vast met name aan het geluk van haar zoon. Ik zou wat meer afstand nemen.
Wordt zoon er gelukkiger van als zijn moeder afgeeft op TO?
Maleficent schreef:
28-11-2020 14:37
Ik zou je grens hier in wel aangeven. Vertel dat dit soort opmerkingen je kwetsen. Als het contact daarna weer fijn is, dan is dat mooi. Luistert ze niet, dan laat je je ex maar zorgen dat je dochter haar oma ziet.
Dit dus,
Je hoeft er niet meer mee om te gaan he! Ik zou het contact gewoon stop zetten als ze zo negatief tegen je is. Je ex regelt het bezoek aan oma van zijn kant voortaan maar.
Hecamel schreef:
28-11-2020 14:23
Ik denk dat het niet zo kwaad bedoeld is. Veel moeders van zoons hebben hun jongens op een voetstuk staan. Niemand is goed genoeg voor hun kind.

Klopt. Walgelijk sekistische attitude.
eva-luna schreef:
28-11-2020 14:39
Wordt zoon er gelukkiger van als zijn moeder afgeeft op TO?
Nee maar in haar hoofd (dat van ex-schoonmoeder) werkt het vast wel zo. Om voor zichzelf goed te praten dat de scheiding niet zo erg was en dat haar zoon nu met nieuwe vriendin gelukkiger is.
Daar kan TO natuurlijk helemaal niks mee, vandaar dat ik wat meer afstand zou nemen.
Alle reacties Link kopieren
Wat een onnozel mens is dat. Zwaai haar maar gauw uit.Je bent niets verplicht naar haar.
Alle reacties Link kopieren
feniks02 schreef:
28-11-2020 14:33
Schoonmoeder probeert er op haar eigen manier mee te dealen, dat botst een beetje met jou . Vind haar opmerkingen niet zo handig.

Zou haar zeggen zoals je het hier neerzet: schoonmoeder we hadden altijd prettig contact en wil dat graag zo houden. Ik wens jullie veel geluk met nieuwe schoondochter. Ik heb zelf veel verdriet om de scheiding en moet mijn best doen om weer vooruit te kijken. De opmerkingen die je maakte , X en Y vind ik pijnlijk, zou je dat niet meer willen doen?

Als zij altijd goed voor je is geweest zou ik haar zeker een kans geven.

Dit. Je ex schoonmoeder moet net als iedereen in de familie e.a. verwerken, daar horen rare gedachtenkronkels bij. Aangeven wat opmerkingen met je doen. Je merkt zelf wanneer ze t erom doet en wanneer het haar onhandigheid is.

T makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Blijf dicht bij jezelf en de behoeften van jou en de kids.
Alle reacties Link kopieren
Ze is Ex.
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
28-11-2020 14:29
Mwah, daar zou ik zelf een stuk makkelijker in zijn. Oma is de moeder van ex, dus ex mag zorg dragen voor het onderhouden van dat contact.
Maar dan nog blijft het de oma van dochter.

Heb vaak het idee dat mensen die zo reageren niet uit een gebroken gezin komen. Ik wel, en ik ben blij dat mijn ouders hun verschillen aan de kant konden zetten voor ons, maar ook dat zij de schoonfamilie niet uit hun leven hebben geweerd omdat dat moeilijke mensen waren. Mijn oma was echt heel erg af en toe tegen mijn moeder (ook tijdens het huwelijk). Maar mijn moeder heeft altijd maar zo gedacht, ze weet niet beter en kan niet beter.

Een voordeel namelijk van op goede voet leven met je ex-schoonfamilie is dat er geen drama's ontstaan rondom verjaardagen, huwelijken, het krijgen van kinderen en alle andere dingen die belangrijk zijn voor beide families.
Ik heb nooit hoeven nadenken wie ik wel of niet op een verjaardag uit zou nodigen, ik heb nooit op 2 plekken verjaardag hoeven vieren, ik heb toen ik trouwde niet hoeven letten op de tafelindeling.

Toen ik net samen was met mijn man was dat vanaf zijn kant wel anders, altijd gedoe, tot we er wat van zeiden. Maar je wil dat gewoon niet voor je kind.

Ego aan de kant zetten en denken, blij dat ze mijn ex-schoonmoeder is.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk zelf dat schoonmoeder het gevoel heeft dat zij partij moet kiezen en loyaal moet zijn aan haar zoon. Waarom investeer je nog zoveel in dit soort energiezuigers?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Klinkt als mijn schoonmoeder. In je gezicht lief en aardig, achter je rug een stuk minder. En als de relatie over is, dan is er werkelijk niks meer goed aan de voormalige partner, en als je haar hoort praten, was dat vanaf het begin al zo.
Dat geldt niet alleen voor de expartner van vriendlief, maar zo spreekt ze ook over haar exman.
Alle reacties Link kopieren
Voor mij klinkt het alsof ze in de boosheidsfase is van rouw.

Jij bent dan wel de ex-schoondochter maar volgens mij is zij daar niet mee eens en dat is eigenlijk haar probleem ze weet het alleen niet te uiten?
'Soul mate' isn't a pre-existing condition. It's earned over time.
(Pamela Druckerman)
Madeliefjees schreef:
28-11-2020 14:20
Niet meer vragen voor oppas.
Ja, laten we vooral nog meer slachtoffers maken in dit tranendal.
De dochter ziet waarschijnlijk papa al een heel stuk minder en nu ook even die oma buitenspel zetten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven