Wat eten we vandaag?

13-12-2020 09:35 1765 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit is het zoveelste deel van een bestaand topic. Kook , eet en klets gezellig mee.

Het vorige deel :
eten/wat-eten-we-vandaag/list_messages/ ... 1?start=25#

Voor als Viva stopt: https://www.viafora.nl/forum/eten/wat-e ... ?page=2#34. Hier vind je ons 😀

Afbeelding
dolfje wijzigde dit bericht op 10-07-2021 03:45
34.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat jackfruit ook wel eens gehad en vond er niks aan.
Fijn dat je weer wat opknapt Dolfje. Lekker hartig soepje smaakt vaak wel dan.

Bij dat jackfruit gaat het toch vooral om de structuur, dat het lijkt alsof er vlees in een gerecht zit? En moet je het met heel veel kruiden e.d. wat smaak geven? Zo heb ik het begrepen tenminste. Heb het nog nooit gegeten, maar ben er wel nieuwsgierig naar.

Ik heb nog eieren, ontbijtspek, paprika, ui en krieltjes in de koelkast en er liggen vast nog wel wat erwtjes in de vriezer. Dus ik denk dat het een boerenomelet wordt vanavond. Met een vers afgebakken broodje erbij.
Alle reacties Link kopieren
Beterschap Dolfje!

Jackfruit heeft weinig smaak en dus baat bij een goede, pittig-zoete marinade of saus. Zoals zelfgemaakte bbq-saus of een curry. De gepekelde (let op welke je koopt!) jackfruit eerst goed afspoelen, het harde hart verwijderen en de rest uitknijpen. Daarna marineren en/of minstens 15 min. stoven in saus.
Laatst als borrelhap een soort fusion-springrolls gefröbelt met in bbq-saus met gerookte paprika gestoofde pulled jackfruit, ijsbergsla en wat witte kool (die ik net als voor coleslaw eerst een tijdje met wat zout had laten staan en vervolgens heb uitgeknepen). Viel erg in de smaak.

Het kerstmenu van gisteren was top! Het wordt nu wel een hele uitdaging om met kerst iets dat ermee kan concurreren op tafel te zetten :D

Vandaag simpel en ongezond: diepvriespizza. Voor mij casa di mamma met tonijn. Denk dat ik er nog wat garnalen uit de vriezer, plakjes snoeptomaat, kappertjes en kruidenkaas op doe voor het de oven in gaat. Maar ik ben nog niet aan de beurt ...
Alle reacties Link kopieren
Wat Pauze en Yette zeggen, er is ook helemaal niks aan qua smaak, dat moet je zelf regelen. En dan lijkt het qua structuur inderdaad op vlees (hoewel meer qua looks dan qua mondgevoel, vind ik) Ik zou het ook niet snel kopen want ik heb niks met vlees imiteren, maar wat collega ervan gebrouwen had was wel erg lekker.

Vandaag beiden laat thuis, lief flansde soep en ik had toevallig een heel lekker brood meegenomen van werk, dus dat kwam prachtig uit.
Ik heb nog nooit jackfruit op. Wil het wel eens gaan proberen, lijkt me geinig.

Vanavond aten we falafel (k&k van Maza, soort LWF (luie je-weet-wel falafel)), ovenfriet en zelfbouw-salade: bakjes met tomaat, avocado, komkommer en een zak spinazie.
Ik zit momenteel aan kom zelfgemaakte snert :) Heerlijk!!!!!!
Vanavond heb ik een late dienst, ik neem een bakje boerenkool met worst mee uit de vriezer. Lief en de kinderen eten vega kipstuckjes met sperziebonen, teriyakisaus en rijst.
Alle reacties Link kopieren
Straks komt picnic ( en maandag weer met de meeste kerstboodschappen). Ik geloof dat ik voor vandaag gado gado had bedacht en wontonsoep. Voor morgen weet ik het niet eens meer want heb maandag of zo al besteld. Nou ja we zien wel. Ik heb in elk geval weer eetlust maar vooral ontzettende dorst.
Alle reacties Link kopieren
Jackfruit gebruikte ik tot nu toe alleen in een massaman-stoof en dat vond ik best lekker in combinatie met gedroogde tomaten. Ik probeer wat minder vlees te eten.

Vandaag gaat dat alvast niet lukken. We koken wel samen de wereld rond ;-).

Ik maak Amerikaanse spareribs. Met -eveneens zelfgemaakte- koolsalade erbij.

Dochter kookt Hongaarse goulashsoep (ah pakket) en ik bak daar Braziliaanse kaasbroodjes (pão de queijo) bij.

Vriend maakt Finse koffie-choco plaatkoek (mokkapalat) voor bij de koffie.
Alle reacties Link kopieren
Braziliaanse kaasbroodje? Ik :heart: brood en kaas dat kan dus bijna niet dat ik dat niet lust. Heb je een recept?
Ik heb ze volgens mij op de instagram van mijn Braziliaanse schoonzus dook wel eens voorbij zien komen nu ik er aan denk.
Alle reacties Link kopieren
Oehhh, lekker, Mermedina! Ik zou vandaag vooral voor de plakkerige spareribs en coleslaw gaan. Ben toen we in de VS woonden helemaal verslingerd geraakt aan de coleslaw van Famous Dave's - sindsdien kies ik meestal voor dit heel ongezonde copycat recept:

https://www.google.com/amp/s/www.food.c ... law-149941

Benieuwd hoe jij het doet, want wat ik doe kan natuurlijk eigenlijk geen groente genoemd worden :$

Ik ga vandaag rode rijst, salade, Griekse balletjes en tzatziki van courgette op tafel zetten.
@yette: Wat fantastisch zo'n lekker menu thuisbezorgd als kerstgeschenk. En dan ook nog voor de hele familie. Wel verbazend dat er geen geiten/bokkenvlees in zat althans, daar denk ik altijd aan bij Joris Buitendijk. Maar het is vast niet het goede seizoen.

Jackfruit heb ik ook nog nooit gegeten en dat kan ik dus zo laten, zolang ik nog af en toe vlees blijf eten. (gemiddeld 2x per week denk ik?)

En coleslaw daar snap ik ook niet van waarom mensen dat lekker vinden...! Is aan mij niet besteed, dus ik heb ook geen recept.

Dolfje, als jij een Braziliaanse schoonzus hebt dan is dat toch de beste bron voor een goed recept van de kaasbroodjes? En dan even delen in dit topic!

Vanavond eet ik...pannenkoeken! Wat een verrassing. Ik verheug me er al bijna de hele week op, met dank aan dit topic. Ik heb geluncht met broccolisoep en heb snoeptomaatjes straks voor tussendoor, dus ik kom wel aan de groente ook nog vandaag.
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, alhoewel tip 1. is: bezoek je Braziliaanse schoonzus :-D .

Mijn pão de queijo:

-400 gram tapiocameel
-100 gram kaas in 100 g gram melk gesmolten
-100 gram ui in 4 eieren gepureerd
-zout, bakpoeder (dosering zie zakje, gebruik iets minder)

Zoals altijd met bakken, droge ingrediënten mengen, natte ingrediënten mengen. Dan alles in 1x bij elkaar. Tapioca is wat ‘zwaar/stug’ en moeilijk te bewerken en stuift ook graag je keuken door als het nog droog is. Maar het hoeft niet gekneed, alleen gemengd. Met een vork en verder met je handen.

Oorspronkelijk laat je het deeg opstijven in koelkast draai je er balletjes van. Vervolgens in de frituur. Maar ik doe dit:

Ik gebruik 3 ingevette, ovenvaste schaaltjes en verdeel het deeg erin. In de oven bakken gedurende 45-60 minuten op 160 (hete lucht).

Yummmmm bij alles waar je brood in wilt dippen. Vooral lekker bij uiensoep, goulashsoep, tomatensoep, shakshuka, coq au vin.
Alle reacties Link kopieren
Haha Yette, ik ben über-braaf met die koolsalade.

De keukenmachine schaaft de spitskool en raspt de wortels. Dan zet ik dat in het zout onder druk weg. Hele dag of nacht. Ik spoel het zout af met kokend water, knijp alled uit en dan verdrink ik het in een dressing van: mayonaise, karnemelk, karwijzaad, mosterd, knoflook. Dan staat het rustig in glazen bakjes te wachten tot ik het ga gebruiken. Blijft echt weken goed in de koelkast en wordt alleen maar lekkerder.
Alle reacties Link kopieren
Ha ja ik heb dus een Braziliaanse schoonzus maar heb haar nog nooit in het echt ontmoet want broer woont aan de andere kant van de wereld. Niet Brazilië overigens. We “spreken “ elkaar tegenwoordig ook alleen via instagram.

Bedankt voor het recept!
Ik heb niet heel veel zin om te koken, maar wel trek (tijd van de maand...). Gelukkig heb ik nog notenpesto die ik laatst maakte. Dus dat eet ik met tagliatelle. En ik gooi er voor de vorm nog wat rucola door.
Alle reacties Link kopieren
Wij bleven wat lang hangen bij een dorpskennis en kwamen hongerig thuis, en flansden gezamenlijk een snelle pasta met spek en savooiekool. Was echt heel lekker.

Verder is de groentela bijna leeg en ga ik morgen brood bakken, dus ga ik lekker ook weer pizza maken morgen.
Alle reacties Link kopieren
Gisteren viel bij mij soep en gado gado wat te zwaar op de maag dus ik lag weer met buikpijn in bed helaas.
Vandaag de rest van de soep en dan kan man een ei bakken met champignons oid als hij nog trek heeft. Maak er in elk geval niks extra's bij.
Heb nu wel weer wat trek maar het is nog niet zoals het normaal is. Wat niet erg is in mijn geval en zeker zo voor de feestdagen :P
Toch vervelend Dolfje, dat je zo kwakkelt. Beterschap gewenst!

Ik heb ook geen blije associaties met coleslaw, ben er niet gek op.

Vanavond worden het gehaktballetjes in stout bier, met geroosterde bloemkool en gekookte aardappels.
Alle reacties Link kopieren
Ik was jullie even kwijt, maar ....... Happy New Topic...

Gisteren de eerst van de kerstdiners. We waren bij mijn schoonouders en het was traditioneel en niet aan me besteed, maar ze hadden goed rekening gehouden met de kinderen dus dat was fijn.

Vandaag eten we op verzoek van de oudste spinaziepakketjes.
Alle reacties Link kopieren
Teigera schreef:
20-12-2020 09:28
Toch vervelend Dolfje, dat je zo kwakkelt. Beterschap gewenst!
Dankjewel.
Voel me nu verder wel ok hoor, net uurtje buiten gewandeld en voor het eerst sinds woensdag een soja cappuccino op en dat heeft verder geen problemen gegeven. Vorig jaar september heb ik ook buikgriep gehad en toen was het veel erger compleet met dikke koorts.
Alle reacties Link kopieren
Zoon is dit weekend bij zijn vader, dus moest alleen voor mezelf koken.

Dit is een heerlijk, Peruaans recept. Ik heb er een eenpersoonsportie van gemaakt, met verse krieltjes met olie en kruiden in de airfryer. Dus ook nog eens lekker snel. Ik laat de koriander weg, is lekker genoeg zo.


Lomo saltado is een typisch gerecht uit Peru. Het zijn reepjes gemarineerde steak die worden roergebakken, met lekker veel groentjes en ovenfrietjes erbij.

INGREDIËNTEN
400 g vastkokende aardappelen
1 rode ui
1 gele paprika
1 rode chilipeper
2 teentjes knoflook
1 tomaat
10 g koriander
300 g rundersteak
1 kl komijn
2 el sojasaus
2 el olijfolie
1 el wittewijnazijn
peper en zout
BEREIDING
Verwarm de oven voor op 200 °C. Was de aardappelen en snij ze in partjes. Bedek een bakplaat met bakpapier en leg hierop de aardappelwedges. Besprenkel met de helft van de olijfolie en kruid met peper en zout. Zet 25 minuten in de oven. Schep halfweg om.
Pel en snij de rode ui in partjes. Snij de gele paprika in reepjes. Halveer de chilipeper in de lengte en schraap de zaadjes eruit met een koffielepel. Snij heel fijn. Pers de knoflook. Snij de tomaat in partjes. Pluk de blaadjes koriander.
Snij de rundersteak in reepjes en kruid met peper, zout en komijn.
Verhit de rest van de olijfolie in een grote pan of wok en bak de reepjes rundersteak kort op hoog vuur.
Voeg de ui, paprika, knoflook en chilipeper toe (als je niet van pikant houdt, voeg dan wat minder toe). Laat 2 minuten bakken op een matig vuur.
Voeg nu de tomaat, sojasaus en wittewijnazijn toe en laat nog 1 minuut bakken. Kruid eventueel bij met zout.
Serveer de lomo saltado met de aardappelwedges en overstrooi met koriander.


Recept komt van 15gram.be
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.
Kaaaaaaaatje schreef:
20-12-2020 12:13
Ik was jullie even kwijt, maar ....... Happy New Topic...

Gisteren de eerst van de kerstdiners. We waren bij mijn schoonouders en het was traditioneel en niet aan me besteed, maar ze hadden goed rekening gehouden met de kinderen dus dat was fijn.

Vandaag eten we op verzoek van de oudste spinaziepakketjes.
Dat had ik ook! Welcome back.

jullie waren en vroeg bij met het eerste kerstdiner.
Alle reacties Link kopieren
Jaaaa, eindelijk vakantie. Was nog even doorpezen vrijdag maar gelukkig nu 2 weken vrij. Hard aan toe!
Omdat het vakantie was, had ik geen zin om te koken en hebben we houtovenpizza's afgehaald. Ik mijn favoriete pizza parmaham, mozzarella, groene asperges en lief 4 x kaas.

Gisteren k&k falafel met zelfgemaakte saus van griekse yoghurt en een kruidenmix die ik van een vakantie had meegenomen met veel knoflook, peper en kruiden en dat was lekker. Erbij bulghur en ovengeroosterde wortel, paprika, courgette.

Heb een restje van de quinoa en groenten als lunch gegeten net. Vanavond halen we af bij een restaurant in de buurt: wildpate met chutney, gegrilde gamba's met tomatenrisotto en karemeltaartje toe. Dat wordt smullen.

Ik heb in Indonesie een plaatselijk gerecht met jackfruit gegeten (en een kippenpoot met de klauw er nog aan, die heb ik laten liggen) en dat was heerlijk. En ik heb op een foodtruck festival een broodje pulled jackfruit gegeten was heerlijk was. Ik heb dus een blik staan om eens wat mee te proberen.

Zeker een vroeg kerstdiner, Kaaat. Wat jammer dat het niet naar jouw smaak was.

Beterschap Dolf
Gisteren kerstkoekjes gebakken, de sfeer zit er hier ook wel goed in :). Al doen wij niet aan vroege Kerstdiners. Vanavond eten we een stoof van groene linzen, zoete aardappel, spinazie, amandelen en feta.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven