Geld & Recht alle pijlers

Wie doet er mee? Minder geld uitgeven!

17-06-2020 11:00 1529 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik weet dat er al topics over zijn, maar ten eerste wordt daar volgens mij niet of al een tijdje niet in geschreven en ten tweede kan ik ze niet vinden, dus toch maar een nieuw topic.

Begin vorig jaar begon ik met een schone lei: ik had mijn financiën op orde en toen werd het tijd om eindelijk eens te gaan sparen. Dat lukte heel goed, maar helaas viel mijn vakantie toen een stuk duurder uit dan verwacht, ben ik minder gaan werken en moest ik nog wat grotere uitgaven doen, waardoor mijn spaarrekening weer op 0 stond. Daardoor was ik niet meer gemotiveerd en lukte het me gewoon niet meer. Ik heb geen schulden, maar wat ik heb moet op. Ik heb altijd wel weer iets "nodig", voor mezelf of de kinderen. En ik merk dat ik steeds meer lekker makkelijk met mijn creditcard betaal, waardoor ik elke maand alweer begin met minder geld dan ik dacht, omdat het dan afgeschreven wordt. Niet handig én niet slim.

Nu ben ik er dus klaar mee en ga ik opnieuw beginnen waar ik vorig jaar gestopt ben: minder uitgeven en sparen. Waar ik vooral veel teveel geld aan uitgeef, zijn boodschappen. Ik koop teveel en ben super chaotisch (ADD), waardoor ik niet doorheb wat er allemaal in huis is en ik het uiteindelijk moet weggooien. Daarbij koop ik veel te dure producten. Dat moet dus anders.

Vanaf vandaag ga ik ervoor! Wie doet er mee?
Alle reacties Link kopieren
Welk Excel sjabloon gebruiken jullie om uitgaven en inkomsten bij te houden ?
Alle reacties Link kopieren
Baby12345 schreef:
03-12-2020 12:41
Welk Excel sjabloon gebruiken jullie om uitgaven en inkomsten bij te houden ?
Ik heb zelf een overzicht sjabloon gemaakt met hoe en wat ik erin wil hebben.
Alle reacties Link kopieren
Winterkoud schreef:
03-12-2020 13:10
Ik heb zelf een overzicht sjabloon gemaakt met hoe en wat ik erin wil hebben.
Ik heb Excel al 1000 jaar niet meer gebruikt. Vandaar dat ik een sjabloon zoek haha. Ben niet meer zo handig met alle formules enz
Alle reacties Link kopieren
Baby12345 schreef:
03-12-2020 13:51
Ik heb Excel al 1000 jaar niet meer gebruikt. Vandaar dat ik een sjabloon zoek haha. Ben niet meer zo handig met alle formules enz
Ah ik begrijp het :mrgreen:
Zelf heb ik geen idee of en waar je sjabloon kan vinden..
Alle reacties Link kopieren
Ohw, echt verslavend dit :$ Had begin van de maand een extraatje en besloten daar dan toch maar mee af te lossen. En heb nu eind van de maand onverwacht weer wat over... Oké, paar duizend euro kwijt en daarvoor een paar euro in de maand minder lasten, maar toch... (ja ja, langere termijn en zo, maar ff voor het gevoel op korte termijn).
Voelt goed, 'overtollig' van de hypotheek af (je ziet hem nu tenminste écht dalen) en de spaarpot nog even veilig als voorheen :cheer:
femke09 wijzigde dit bericht op 28-12-2020 16:25
0.10% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Qua gasverbruik zitten we met drie personen nog onder het verbruik van een flatgebouw met 1 persoon (wij hebben een tussenwoning). Energieverbruik zit op 2 personen terwijl we met drie zijn. Dat gaat fors omhoog nu de kinderen meer thuis zijn en meer apparaten hebben die allemaal in de oplader moeten, significant gewoon :O

En ik zou veel kunnen besparen op kleding, door simpelweg beter te wassen / op te ruimen... Jurkjes waar dochter uitgegroeid is die er nog prima uitzien en zo, jammer toch.
Alle reacties Link kopieren
Femke goed bezig! Het geeft mij ook een goed gevoel de hypotheekschuld te zien dalen. Zo herkenbaar!

Het feit dat je je bewust bent van meer bespaar mogelijkheden us al een eerste stap Femke! Dan volgt de tweede stap vanzelf.
Alle reacties Link kopieren
Leuke up voor dit topic. De hypotheek zien dalen is altijd zo fijn.
Alle reacties Link kopieren
Over 2 dagen is het jaargemiddelde bekend van verbruikskosten per maand voor de uitgaven aan:
- boodschappen
- drogist, Kruidvat, action, Blokker
- tanken
- restaurant, afhaal, dagje uit

Het overzicht voor 2021 staat ook alweer netjes klaar.
Alle reacties Link kopieren
femke09 schreef:
28-12-2020 16:22
Ohw, echt verslavend dit :$ Had begin van de maand een extraatje en besloten daar dan toch maar mee af te lossen. En heb nu eind van de maand onverwacht weer wat over... Oké, paar duizend euro kwijt en daarvoor een paar euro in de maand minder lasten, maar toch... (ja ja, langere termijn en zo, maar ff voor het gevoel op korte termijn).
Voelt goed, 'overtollig' van de hypotheek af (je ziet hem nu tenminste écht dalen) en de spaarpot nog even veilig als voorheen :cheer:
Goed bezig! :cheer:
Wij hebben net onze 1e aflossing gedaan. Wil proberen om in Max 20 jaar af te lossen en zoveel eerder als lukt. Ben benieuwd. Ik heb nog wel enig groeiperspectief in baan en salaris dus 20 jaar moet sowieso lukken. Maar de rest? Willen ook nog wat reizen enzo .... studie en evt kamerhuur van kind betalen over plusminus 15 jaar.
Wil wel ook voor het welbekende sneeuwbaleffect gaan.
Alle reacties Link kopieren
HobbeltVerder schreef:
28-12-2020 19:14
Over 2 dagen is het jaargemiddelde bekend van verbruikskosten per maand voor de uitgaven aan:
- boodschappen
- drogist, Kruidvat, action, Blokker
- tanken
- restaurant, afhaal, dagje uit

Het overzicht voor 2021 staat ook alweer netjes klaar.
Hier ook, alles is wel al bijgewerkt tot kerst en ben tevreden met de gemiddelde tot nu toe!

Wat betreft extra aflossing hypotheek, daar gaan wij volgend jaar goed hopelijk aan beginnen, eerste slag zal zijn na overdracht vorige huis. En daarna ben ik al blij denk ik met de hypotheek die dan nog overblijft na jaar lang dubbele hypotheek :)
En dan kunnen we weer echt gaan sparen ook, ook fijn!
Alle reacties Link kopieren
_melon schreef:
28-12-2020 18:36
Leuke up voor dit topic. De hypotheek zien dalen is altijd zo fijn.
Off topic, hoe gaat het met de kleine?
En de babykosten ;)
Alle reacties Link kopieren
Up!

Hoe is het met iedereen?

Hier lukt het goed de hand op de knip te houden, behalve voor klus- en inrichting kleinspul, dat gaat stiekem toch hard.
Alle reacties Link kopieren
Prima, wel iets meer uitgegeven deze maand. Ik ben het een beetje zat. Was geopereerd dus weinig mobiel de afgelopen 2 maanden dat ik mezelf wat heb gegund :)

@Hobbeltverder, hoe gaat het klussen?
Wel een goede tijd om het te doen nu.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de neiging alleen maar meer uit te geven... Heb voor honderden euro's besteld bij de w*****p, o.a. winterjas voor dochter voor volgend jaar (afgeprijsd), twee paar schoenen voor zoon (de zijne zijn stuk en de bestelde schoenen zijn een tientje of twee duurder dan ik normaal uitgeef) en goede schoenen voor mezelf (geef normaal met moeite 30euro per paar uit, deze waren 70 en 100 euro...)en een wintermantel voor mezelf (mijn huidige winterjas is gratis, deze -slik- 100, maar zoiets wil ik al sinds ik 14 ben!)

Daarna de zorgverzekering in een keer betaald (2k) maar daar ga ik op besparen, veel goedkoper dan vorig jaar en na januari hoef ik niks meer te betalen, want in één keer overgemaakt.

Ook 130 euro uitgegeven aan een bestelling cadeautjes...maar dan heb ik voor alle jarigen in het komende halfjaar alvast in huis (kinderen van zussen en van vrienden). Dus die kosten komen dan niet meer.

Januari is een duur maandje, zullen we maar zeggen. En het wordt een duur jaar, oudste gaat naar de middelbare school, die heeft een fiets en rugzak e.d. nodig. En jongste is ook uit zijn fiets gegroeid. Noodzakelijk kwaad :)
femke09 wijzigde dit bericht op 20-01-2021 19:21
0.26% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zal binnenkort nóg beter op moeten gaan letten, want ik ga een (hele dure....) dag minder werken, en dat kost ons 700 per maand, plús ik krijg geen vakantie-dagen meer, dus geen salaris in de zomervakantie.... Is helaas geen andere oplossing (ja, als ZZP-er dezelfde "klus" doen, maar ja, dat mag niet..... Maar ja, ik kan als ZZP-er wel het dubbele (!) per uur krijgen......)
Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman schreef:
17-01-2021 13:17
Ik zal binnenkort nóg beter op moeten gaan letten, want ik ga een (hele dure....) dag minder werken, en dat kost ons 700 per maand, plús ik krijg geen vakantie-dagen meer, dus geen salaris in de zomervakantie.... Is helaas geen andere oplossing (ja, als ZZP-er dezelfde "klus" doen, maar ja, dat mag niet..... Maar ja, ik kan als ZZP-er wel het dubbele (!) per uur krijgen......)
Hè, hoe kom je van die vakantiedagen af dan?
En mag je niet voor jezelf erbij werken bedoel je dat?
Wel heel zuur. Is die dag minder werken vrijwillig? Gebruik die dag sowieso als quality time voor jezelf, dat is ook wat waard.
Alle reacties Link kopieren
femke09 schreef:
17-01-2021 13:22
Hè, hoe kom je van die vakantiedagen af dan?
En mag je niet voor jezelf erbij werken bedoel je dat?
Wel heel zuur. Is die dag minder werken vrijwillig? Gebruik die dag sowieso als quality time voor jezelf, dat is ook wat waard.
Ja, eigen keus, want ik wil lekker bij m'n zoontje zijn nu hij nog zo klein is, maar zó snel groot wordt. Zonder al te veel in detail te kunnen treden; omdat ik vier dagen werkte, was ik "verplicht" in loondienst. Maar als je minder dagen werkt voor dezelfde opdrachtgever, is dat niet meer zo. Je bent dan natuurlijk niet automatisch ZZP-er, je krijgt gewoon loon uit overige werkzaamheden. Ik moet dan alle afdrachten en zo zelf doen. Maar ik verlies daarbij ook m'n recht op vakantiedagen, helaas. Niet werken=geen geld.....
Maar goed; t mag wat kosten :bonk:
Alle reacties Link kopieren
Hier gaat het helemaal de verkeerde kant op :cry: sinds kort huishoudelijke hulp. Sinds manlief thuiswerkt gaat er een hoop coca cola e.d. doorheen dus veel meer kwijt aan boodschappen. Man heeft veel te veel betaald voor een PlayStation 5 en nieuwe tv. Daar moesten natuurlijk ook spelletjes bij. Zijn winterjas ging kapot en mijn telefoon hield ermee op. En vaak eten besteld deze maand. Komende week salaris, ik hoop dat het komende maand beter gaat.
Alle reacties Link kopieren
Winterkoud schreef:
29-12-2020 10:20
Off topic, hoe gaat het met de kleine?
En de babykosten ;)
Lief ik zie het nu pas! Gaat goed en ze is tot nu toe niet extreem duur. :mrgreen:
Ik raad je aan om een ​​week lang een lijst met producten te maken en voordat je gaat winkelen, kijk voor kortingen in een bepaalde winkel (ik gebruik bijvoorbeeld de site https://www.rabato.com/nl/dirk ) Selecteer de producten die je nodig hebt en ga alleen na hun. een zeer goede manier om geld te besparen.
Mijn variabele uitgaven zijn tijdens de lockdowns tot stilstand gekomen.
Behalve de vastelasten die automatisch worden afgeschreven, en de boodschappen heb ik niets uit gegeven tot nu toe.

Ik heb ook niets nodig op dit moment, behalve eten en drinken dan.

Als ik zo terug kijk, dan kom ik tot de conclusie dat ik best veel impuls aankopen deed, even naar de stad, en hup een kop koffie, een prulletje hier en eentje daar.

Pfff, wat dat betreft zijn de lockdowns zeer effectief bij mij, op het financiele vlak dan.

Ik denk dat ik deze 'niets kopen' modus erin ga houden, het is wel jammer dat het afgedwongen moet worden :lol:
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar, 1Portemonnee. Hoewel hier dus momenteel wel dingen nodig zijn, voor huis en inrichting.
En de dingen die opraken zoals shampoo, dagcreme, etc.
Maar qua kleding etc loop ik nu vooral steeds in veel dezelfde kleding, lekker comfortabel, makkelijk te wassen, en steeds weer bovenaan de stapel hetzelfde graaien :P beetje saai maar ach. Dus ook geen nieuwe kleding ‘nodig’ of schoenen.
Ik begin vanaf begin februari met een soort spaarchallenge. Doel is om minder geld uit te geven aan dingen die ik eigenlijk niet nodig heb (kledij, schoenen, decoratie interieur...) Ik twijfel nog welk budget ik hiervoor wil nemen maandelijks. Ik dacht aan 500 eur maar dat is een pak minder dan vroeger ineens.
Alle reacties Link kopieren
@farizia: is voor jou 500 eur per maand aan kleding en schoenen + decoratie een budget? Ben dan eigenlijk wel benieuwd wat je normaal maandelijks daar aan kwijt bent... je hoeft t uiteraard niet te delen, gewoon oprechte nieuwsgierigheid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven