Lijf & Lijn alle pijlers

In een gezond tempo naar een gezond BMI in 2021

26-12-2020 20:10 901 berichten
Het vervolg op de 2020-editie (lijf-lijn/20-in-2020-met-tabel/list_mes ... #p30826822). Want ja, langzaam afvallen en nieuwe eetpatronen aanleren kost tijd. Dit topic is voor iedereen met een te hoog BMI die voor de lange termijn gaat. Met als doel een blijvend nieuwe eet- en leefstijl.

VIVA en het forum houden helaas op te bestaan. Dit topic krijgt een vervolg op viafora.nl, en ook de tabel verhuist mee. Je vindt de herstart van het topic hier: https://www.viafora.nl/forum/lijf-en-li ... gezond-bmi

Wil je ook in de tabel? Vraag een van de actieve schrijvers hier (@yoehoehoehoe @randomwriter of @anijsblokje) of die je wil toevoegen.

Om het hier leuk en (inter)actief te houden verwijderen we mensen die twee weken niet meer hebben meegeschreven uit de tabel. Uitzonderingen voor vooraf aangekondigde afwezigheid met reden.

Naam Leeftijd Lengte Start Streef Huidig Kwijt BMI
JEMMER 23 163 109 60 105,8 (05/07) - 3,2 39,8
RandomWriter 40 176 91,1 74 86,3 (30/04) - 4,8 27,9
anijsblokje 34 173 100,0 65 65,1 (12/06) - 34,9 21,1
Iertjepiertje 26 174 86,0 65 73,7 (01/02) - 12,3 24,4
grietje2 41 183 111,7 95 109,4 (12/06) - 2,3 32,5
Yoehoehoehoe 30+ 171 124,4 80 100 (24/06) -24,4 34,2
LoveDobby 48 170 102,7 77,7 80,2 (10/07) -22,5 27,7
Aardbei-banaan 30 163 77 65 69,9 (20/02) - 7,1 26,3
Femmeke87 34 170 87,3 69,9 85,3 (29/06) -2 29,4
anoniem_64be31da12f01 wijzigde dit bericht op 10-07-2021 07:35
22.85% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@RandomWriter, wat een rotnieuws... Veel sterkte de komende tijd en totaal logisch als je hier even wat minder meeschrijft. Als de tabel aanpassen fijne afleiding is, vooral doen. Anders vooral lekker laten.

anijsblokje schreef:
27-12-2020 22:21
@Avena: -9%!! :applause: En dan gezien de omstandigheden van jou afgelopen jaar ook nog... Heb je die 9% wel eens in zakken aardappels (of sinaasappels misschien bij jou, hoewel de Spanjaarden geloof ik ooit de aardappels meenamen) gesymboliseerd? Ik denk wel eens als ik vind dat ik een zware tas moet meezeulen: ...ooit droeg ik dit elke dag mee. (en vaak dan nog in veelvoud ook) En dan moet ik wel lachen.

Haha, voor jou is dat verschil nauwelijks meer te dragen! Maar voor het echte gevoel zou je je verloren gewicht moeten verdelen over kleine zakjes lood die je overal aan je lichaam vastbindt. Ben best benieuwd hoe dat zou zijn.

O ja, gegevens die in de tabel moeten worden aangepast dikgedrukt plaatsen zou wel helpen. Dan zien we wel wie er tijd heeft om de gegevens aan te passen. We zijn gelukkig met meerdere mensen (die het wachtwoord hebben). Wat mij betreft is er ook geen maximum. Ook om wat @anijsblokje al aangeeft: uiteindelijk zal het vanzelf een kleiner groepje worden.

@Gya, klinkt wel uitdagend als koken niet in je routine zit. Ik zit denk ik op het andere uiterste: ik koop elke week gewoon een hoop groenten en dan zie ik per dag wel waar ik zin in heb om klaar te maken. Maar wellicht zijn weekplanningen of mealpreppen voor jou wel the way to go. Je wordt er vanzelf handiger in en het is natuurlijk alleen al super dat je nu ergens een begin gaat maken.
avena wijzigde dit bericht op 28-12-2020 22:12
0.12% gewijzigd
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Welkom allemaal!

@randomwriter: sterkte nogmaals! Denk ook aan jezelf.

Ik heb de draad weer opgepakt, ging de afgelopen dagen weer minder. Ik kan best wat lekkers in huis hebben maar niet en chocolade en chips en kaas en nootjes etc. Dan is t aanbod te groot en ga ik het toch teveel opeten.

Nou alles is weer op en goed begonnen. Vandaag overdag weinig en gezond gegeten. ‘S avonds heerlijk gekaasfondued met baileys als toetje maar verder ook gesport in huis en 8km gewandeld.

Heb t in t vorige topic ookal genoemd, mij helpt intermitting fasting erg! Ik eet alleen tussen 12.00 en 20.00, begonnen met 10.00 tot 20.00 maar gaat me inmiddels goed af. Scheelt hoop snaaien in de avonduren. Heel gek maar vaak helpt t omdat de knop is vanaf 8uur niks meer, geen appel maar ook heen chocolaatje alleen thee.
Hallo allemaal,

Ik doe ook graag mee. Door medicatie en fysieke klachten (weinig kunnen bewegen) in een paar jaar tijd 30 kg aangekomen.

Ik wil graag in de tabel. Ik weeg 90 kg bij 168 cm, wil 60 kg wegen uiteindelijk. Ben 38 jaar.

Zijn er meer mensen hier die plantaardig eten?
Alle reacties Link kopieren
@Case-je :hello:

@Amigurumi, tjee zeg, jij hebt net als @Jemmer veel op je bord. Maar met kleine stapjes kom je er ook hè? Voor blijvende gedragsverandering werkt het waarschijnlijk zelfs beter. Je kunt alleen maar doen wat binnen je vermogen ligt. Alleen al zoiets als weinig energie hebben maakt alles al een stuk lastiger.

Ik schreef in het vorige topic dat ik me opeens veel beter kon beheersen met snoepen. Dus één stroopwafel nemen in plaats van vier. En ik kon zelfs opeens een bakje chips nemen en de zak daarna opbergen. Zo ben ik er dus onlangs pas achtergekomen dat chips best een aantal dagen vers blijft... :$

Ik snapte er niks van waarom ik nu opeens wel met mate kon snacken en snoepen. Dit is echt altijd mijn valkuil geweest. Heb zelfs lange tijd als ik wilde afvallen alles wat ongezond was uit mijn dieet gebannen, omdat het altijd mis ging als ik weer begon met iets kleins nemen.

En vorige week had ik opeens zomaar weer zo'n ouderwetse vreetaanval. Het pak koekjes moest leeg (gelukkig zaten er nog 'maar' zes in) en daarna heb ik ook nog een aangebroken zak chips soldaat gemaakt. Weer precies diezelfde onstuitbare drang om door te eten.

Ik denk steeds meer dat het met hormonen te maken heeft. Het voelt als een hele sterke drang waar ik nauwelijks weerstand tegen heb. Ik weet nog niet wat het dan is. Insuline, leptine, ghreline, zoveel opties. Maar ik moest opeens weer aan de invloed van hormonen denken (veel over geleerd van Liesbeth van Rossum), dus de volgende keer dat ik zo'n sterke vreetneiging heb wil ik eens proberen om na te gaan wat er in mijn lijf aan de hand zou kunnen zijn. En of ik het toch op een gezondere manier kan oplossen.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
@Arequipa, ik doe geen intermittend fasting, maar eet over het algemeen ook niks meer na 20.00 uur. Of het moet een mandarijn zijn of zo. Bij mij heeft dat een medische reden. Ik krijg snel last van reflux 's nachts als ik te kort op dat ik ga slapen nog eet of alcohol drink. Het was een tijdje echt heel naar. Middenin de nacht rechtop in je bed zitten omdat je lag te stikken in je eigen maagzuur. En dan hoesten en wegslikken, hoesten en wegslikken. Duurde rustig 20 minuten voordat ik weer verder kon slapen. Zo heb ik in de avond eten the hard way afgeleerd. Maar ik herken wat jij zegt. Het kost mij ook geen moeite meer. Na het avondeten neem ik nog wel vaak iets lekkers en dat is dan heel bewust het laatste wat ik eet. Ik maak dus alleen een uitzondering voor fruit, daar heb ik 's nachts geen last van.

@Hogwarts, welkom! Ik eet grotendeels plantaardig. Sowieso vegetarisch, geen eieren (want allergie) en ook bijna geen zuivel meer, omdat ik daar ook snel last van krijg. Kaas is mijn grootste zonde nog. Hoewel ik inmiddels veel minder kaas eet dan vroeger. En soms neem ik 's ochtends wat kefir bij het ontbijt. Verder eet ik alleen maar groenten, fruit, peulvruchten, granen en noten en zo. En chips en chocola...
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
@Avena: wat grappig, ik krijg juist vaak last van maagzuur als ik vlak voor het slapen gaan fruit eet (of koolzuurhoudende dranken).

Ik ben geen vegan maar probeer wel veel te variëren in vlees/vis/vega(n). Ik ben gevoelig voor kaas, vind het ook heeel lekker maar moet het niet teveel eten. Verder eet ik geen zuivel, heel soms yoghurt en roomboter.

Vandaag deze gemaakt: https://miljuschka.nl/hartige-taart-met-geitenkaas
Echt een aanrader, met een frisse groene salade.
Ik lees graag mee maar hoef niet in de tabel omdat ik niet meer wil wegen. (Alleen letten op wat ik eet en hoe mijn lichaam voelt.)
Alle reacties Link kopieren
Welkom @Theamuts!

Tante-paardje schreef:
28-12-2020 13:39
Dag schrijvers,

Ik sluit graag aan in jullie topic. Speciaal daarvoor nu ook maar de stoute schoenen aan getrokken en een account gemaakt, hiervoor was ik slechts een lezer.
De reden dat ik nu toch wil meeschrijven? Stom, maar ik stond vanmorgen voor de spiegel en werd verdrietig van wat ik zag....en dat is lang geleden dat ik dat had. Net 39 jaar, 1.65 lang en ik gok zo rond de 85 kilo (maar wegen zie ik nu nog heel even niet zitten).
Naast dat ik me nu echt besef dat ik te dik ben, heb ik ook al een tijd lang last van mijn buik. Of het door het eten komt, geen idee. Maar mijn gewicht is vast niet bevorderlijk...

Mijn plan is vooralsnog om een soort opstart-periode te doen, zodat ik me kan focussen op drie gezonde(re) maaltijden per dag. Dat is de eerste stap.

En jij ook nog welkom! Het begint met confrontatie, dus de eerste stap heb je al gezet. Ik heb je alvast in de tabel gezet. Laat maar weten wanneer je er aan toe bent om op de weegschaal te gaan staan. En het zou natuurlijk best kunnen dat je met andere voeding ook minder last van je buik hebt. Genoeg redenen in ieder geval om jezelf een ander eetpatroon te gunnen.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Het bijlezen en op iedereen reageren is inderdaad bijna geen doen meer hier... :proud:

Voel je niet verplicht om dat te doen hoor. Je kunt er ook gewoon de dingen uit pikken waar je op in wilt haken. We hoeven niet met zijn allen op iedereen te reageren.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Wat ik lastig vind, is me beperken tot drie maaltijden en dan niet gaan snaaien. Wat ik merk is dat ik dat vaak onbewust doe. De eerste hap zit al in mijn mond voordat ik het in de gaten heb...
Hoe doen anderen het met wegen? Ben je meteen met een startgewicht begonnen, of eerst het roer om? Ik zie er enorm tegenop namelijk en ben bang dat ik juist door op de weegschaal te gaan staan ik nu de moed verlies
Tante-paardje schreef:
28-12-2020 22:12
Wat ik lastig vind, is me beperken tot drie maaltijden en dan niet gaan snaaien. Wat ik merk is dat ik dat vaak onbewust doe. De eerste hap zit al in mijn mond voordat ik het in de gaten heb...
Hoe doen anderen het met wegen? Ben je meteen met een startgewicht begonnen, of eerst het roer om? Ik zie er enorm tegenop namelijk en ben bang dat ik juist door op de weegschaal te gaan staan ik nu de moed verlies
Dat is precies de reden waarom ik me niet meer wil wegen. Je gewicht is zo afhankelijk van verschillende factoren dat die weegschaal je behoorlijk kan teleurstellen terwijl je hartstikke goed bezig bent.
Alleen op 2 januari wil ik me 1x wegen om een startgewicht te hebben. Daarna wil ik me pas weer op 31 december wegen. In de tussentijd focus ik me op het goed voelen, zowel lichamelijk als geestelijk.
Alle reacties Link kopieren
Tante-paardje schreef:
28-12-2020 22:12
Hoe doen anderen het met wegen? Ben je meteen met een startgewicht begonnen, of eerst het roer om? Ik zie er enorm tegenop namelijk en ben bang dat ik juist door op de weegschaal te gaan staan ik nu de moed verlies

Ik denk dat dit heel persoonlijk is. De keren dat ik na een periode van aankomen in gewicht weer vreselijk van mezelf baalde, duurde het meestal dagen tot weken voordat ik op de weegschaal durfde te gaan staan. Het was altijd een rotmoment en heel confronterend als ik het dan uiteindelijk deed. Maar het begon voor mij wel altijd daar. Met het idee: nu heb ik het ergste gehad, vanaf hier gaat mijn gewicht weer omlaag. Ik heb ook weleens geprobeerd om zonder te wegen mijn eetpatroon te veranderen, maar ik blijk die check met de weegschaal toch nodig te hebben.

Wat ik overigens wel soms deed was alvast even twee dagen gezond eten en dan pas voor het eerst wegen. Zodat het ergste qua vocht vasthouden en volle darminhoud er alvast af was. Maar het gaat er uiteindelijk om wat jou helpt. Die weegschaal is alleen maar een instrument dat je voor je doel moet inzetten. Het doel zelf is gezond eetgedrag.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
28-12-2020 22:16
Dat is precies de reden waarom ik me niet meer wil wegen. Je gewicht is zo afhankelijk van verschillende factoren dat die weegschaal je behoorlijk kan teleurstellen terwijl je hartstikke goed bezig bent.
Alleen op 2 januari wil ik me 1x wegen om een startgewicht te hebben. Daarna wil ik me pas weer op 31 december wegen. In de tussentijd focus ik me op het goed voelen, zowel lichamelijk als geestelijk.

Ik vind dit dus eigenlijk de beste manier. Dat je afvalt, merk je vanzelf wel aan je kleding en de spiegel. Het is veel belangrijker dat je leert om goed voor jezelf en je lijf te zorgen. Dat je je fitter gaat voelen, dat eten iets wordt waar je jezelf mee voedt (en dus niet troost, dingen mee viert, verveling mee wegeet, etc). Maar voor mij bleek helemaal niet meer wegen toch nog te lastig.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Avena schreef:
28-12-2020 22:29
Ik vind dit dus eigenlijk de beste manier. Dat je afvalt, merk je vanzelf wel aan je kleding en de spiegel. Het is veel belangrijker dat je leert om goed voor jezelf en je lijf te zorgen. Dat je je fitter gaat voelen, dat eten iets wordt waar je jezelf mee voedt (en dus niet troost, dingen mee viert, verveling mee wegeet, etc). Maar voor mij bleek helemaal niet meer wegen toch nog te lastig.
:-) Dat zal het voor mij ook zijn, zeker als ik het gevoel heb dat ik ben afgevallen. Het zit teveel in je systeem, maar daarvoor in de plaats ga ik een dagboekje aanleggen waarin ik een aantal "basisregels" voor mezelf opschrijf en ideeën en dingen die me van het hart moeten.
Theamuts schreef:
28-12-2020 22:16
Alleen op 2 januari wil ik me 1x wegen om een startgewicht te hebben. Daarna wil ik me pas weer op 31 december wegen. In de tussentijd focus ik me op het goed voelen, zowel lichamelijk als geestelijk.
Als ik de moed kan verzamelen tegen het weekend, vind ik dit wel een mooie! Vooral de eerste keer wegen zie ik tegenop.
Kan iemand zeggen of dit wel of niet gezond is om mee af te vallen hoe ik vandaag gegeteb heb?
Heb namelijk het gevoel dat ik teveel op heb en vol zit..

Ontbijt: kommetje Brinta appel en rozijn met halfvolle melk

Lunch: 3 crackers met pindakaas light en een koffie met halfvolle melk

Avondeten: 1 groot bord moussaka

Tussendoor: kom griekse yoghurt 0% vet en een mango erin
3 flesjes water
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat wegen ook zooo vervelend. Je weet van je zelf dat je al paar dagen goed bezig bent en dan zie je geen andere getallen op de weegschaal. Ik heb een tijd project gezond gedaan en dat hielp mij goed. En daar schreven ze dat de belangrijkste weegschaal de keukenweegschaal is. En dat je je niet te vaak moet wegen.
Alle reacties Link kopieren
Tante-paardje schreef:
28-12-2020 22:12
Wat ik lastig vind, is me beperken tot drie maaltijden en dan niet gaan snaaien. Wat ik merk is dat ik dat vaak onbewust doe. De eerste hap zit al in mijn mond voordat ik het in de gaten heb...
Hoe doen anderen het met wegen? Ben je meteen met een startgewicht begonnen, of eerst het roer om? Ik zie er enorm tegenop namelijk en ben bang dat ik juist door op de weegschaal te gaan staan ik nu de moed verlies
Ik ben begonnen met niet wegen, maar me vooral eerst bewust worden van mijn gewoontes. In die gewoontes heb ik eerst langzaam verandering gebracht. Bijvoorbeeld geen suiker meer in de koffie en daar eerst maar eens aan wennen. Geen lekkers meer in huis halen. In de avond bij snaaitrek zorgen voor augurken of andere dingen die gezonder zijn en die ik lekker vond. (Niet meteen ook per se kcal-arm of zo.) Minder opscheppen, kleiner bord voor de avondmaaltijd, nog maar één keer opscheppen... dat soort dingen.
Pas toen ik die gewoontes had aangepast, ben ik via de app Food gaan bijhouden wat ik at en heb ik me gewogen.
Het bijhouden van de kcal heb ik vooral gedaan om een beeld te krijgen van wat ik at en hoeveel zoiets voedt. Omdat ik de neiging heb té fanatiek te zijn als ik alles bijhou, heb ik dat maar hooguit twee weken gedaan. Toen had ik een beeld.
Wegen doe ik nu nog maar 1x per maand of zo. Het gaat mij vooral om mijn gezondheid en hoe ik me voel. Dat het gewicht zakt is mooi meegenomen, maar een bijeffect.
Alle reacties Link kopieren
Avena schreef:
28-12-2020 21:42
@Case-je :hello:
:hello: ha Avena!!!
Oké ik heb net gewogen...

Leeftijd 29
Startgewicht en huidig 123,7
Streefgewicht 80
Lengte 1.71
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
28-12-2020 22:16
Dat is precies de reden waarom ik me niet meer wil wegen. Je gewicht is zo afhankelijk van verschillende factoren dat die weegschaal je behoorlijk kan teleurstellen terwijl je hartstikke goed bezig bent.
Alleen op 2 januari wil ik me 1x wegen om een startgewicht te hebben. Daarna wil ik me pas weer op 31 december wegen. In de tussentijd focus ik me op het goed voelen, zowel lichamelijk als geestelijk.
Klinkt als een goed plan!
Alle reacties Link kopieren
Gya2020 schreef:
28-12-2020 23:15
Kan iemand zeggen of dit wel of niet gezond is om mee af te vallen hoe ik vandaag gegeteb heb?
Heb namelijk het gevoel dat ik teveel op heb en vol zit.
[....]
Weet je, voor mij zegt het niet zo veel, want alles is afhankelijk van hoeveel je de dag(en) ervoor gegeten hebt, hoe actief je bent, enz.
Kun je op je gevoel afgaan? Als het voor jou voor die dag te veel was, dan stilstaan bij hoe dat voelt? En de dag erna eens goed stil blijven staan bij wanneer je voldaan bent en of je dat bijtijds merkt?
Theamuts schreef:
28-12-2020 22:16
Dat is precies de reden waarom ik me niet meer wil wegen. Je gewicht is zo afhankelijk van verschillende factoren dat die weegschaal je behoorlijk kan teleurstellen terwijl je hartstikke goed bezig bent.
Alleen op 2 januari wil ik me 1x wegen om een startgewicht te hebben. Daarna wil ik me pas weer op 31 december wegen. In de tussentijd focus ik me op het goed voelen, zowel lichamelijk als geestelijk.
Heel mooi doel, knap als je dat kunt!
Ik ga elke maand wegen en meten, want wil wel kunnen bijsturen als het niet de goede kant op gaat.
Gya2020 schreef:
28-12-2020 23:15
Kan iemand zeggen of dit wel of niet gezond is om mee af te vallen hoe ik vandaag gegeteb heb?
Heb namelijk het gevoel dat ik teveel op heb en vol zit..

Ontbijt: kommetje Brinta appel en rozijn met halfvolle melk

Lunch: 3 crackers met pindakaas light en een koffie met halfvolle melk

Avondeten: 1 groot bord moussaka

Tussendoor: kom griekse yoghurt 0% vet en een mango erin
3 flesjes water
Het is heel persoonlijk of dit wel/geen goede voeding voor je is. Ik zou bijvoorbeeld hiervan aankomen namelijk en de hele dag honger hebben. Als je twijfelt, kun je beter een diëtist inschakelen. Mocht je daarvoor geen verzekering hebben, dan heb je nog 2 dagen de tijd om te veranderen van verzekeraar.
Alle reacties Link kopieren
Yoehoehoehoe schreef:
29-12-2020 08:14
Oké ik heb net gewogen...

Leeftijd 29
Startgewicht en huidig 123,7
Streefgewicht 80
Lengte 1.71
Ik heb je in de tabel gezet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven