Eenzaamheid 'in de bloei van je leven'

01-01-2021 22:52 77 berichten
Ik voel me eenzaam. En het maakt me zo vreselijk verdrietig.

Ik ben tussen de 25-30 jr oud. Ik heb net een nieuwe baan, waar vooral oudere mensen werken (denk aan tussen 50-pensioen). Er zijn 3 jongere mensen van mijn leeftijd. Maar allemaal mannen. En dat vind ik gezellig hoor, maar zou graag vriendinnen vinden. Ik hoopte met een nieuwe baan mijn kansen weer een beetje te vergroten, maar helaas. Erg jammer.

Om mij heen lijkt iedereen een relatie te hebben, gaan samenwonen, trouwen of worden zwanger. Dat steekt. Want ik ben de vrijgezel die hier en daar scharrelt, om toch een beetje knussigheid te hebben. De juiste man niet tegengekomen sinds de breuk met mijn ex 4,5 jaar geleden. Ik heb talloze dates gehad, maar ik heb er nu geen behoefte aan. Ik realiseerde me dat ik dit deed omdat ik me eenzaam voel en dat ik een maatje mis.

Ook lijkt het alsof iedereen hele leuke vriendinnengroepjes heeft. Ik zie het op social media. Zelfs nu met corona zie ik fotos van vriendenclubjes die het gezellig hebben, spelletjes doen, samen eten. Of koppeltjes die met elkaar optrekken. En dat doet zeer. Ik heb dat niet, maar het lijkt me zo vreselijk gezellig en waardevol om zulke mensen in je leven te hebben.

En dan heb je ook nog mensen die zeggen dat 'ik nu moet genieten, want ik zit in de bloei van mijn leven'. En dan denk ik tja, dat doet best zeer. Vind ik makkelijk gezegd. Genieten doe ik van leuke dingen doen. Dingen delen met mensen die ik bijzonder vind, met wie ik graag tijd doorbreng. Niet altijd maar alleen zijn. En alleen op pad. Of weekenden alleen doorbrengen. Terwijl de rest van de wereld uitkijkt naar het weekend, overvalt bij mij de eenzaamheid me. Iedereen met leuke plannen en ik wederom niks gepland. Voel me soms genoodzaakt om iets te verzinnen als mij iets wordt gevraagd kf ik 'nog wat leuks ga doen van het weekend'. Vooral met de feestdagen. Wat heb ik me ontzettend eenzaam gevoeld. En heel verdrietig geweest. Vooral als mensen dan vragen en wat ga jij doen met kerst / oud en nieuw?

Ik ben jaloers op leeftijdsgenoten die een bruisend sociaal leven hebben, een leuke relatie of een heerlijk huis hebben samen.

Het breekt me op en ik weet gewoon niet waar ik het moet zoeken. De feestdagen maken me extra eenzaam.

Sporten doe ik niet en een cursus niet echt behoefte aan. Hobby's zoek ik niet, die heb ik wel. Maar dat is binnenshuis. En ik vind het suf om iets te doen/te betalen voor iets wat ik niet leuk vind, omdat ik hoop leuke andere vrouwen te treffen om eventueel een vriendschap mee op te bouwen. Dan voelt de basis van zo'n nieuwe vriendschap ook een beetje fake, omdat ik het eigenlijk niet zo leuk vind waar we elkaar dan hebben leren kennen.

Het is moeilijk op deze leeftijd. En meestal leer je viavia wel nieuwe mensen kennen, maar dat heb ik dus niet. Stiekem ben ik aan de ene kant blij met dat niemand meer echt naar feestjes kan nu etc, zodat ik me daarin niet nog meer alleen voel, omdat ik dat altijd al heb. Vind het jammer dat er een soort taboe ligt op eenzaamheid onder jongeren.

Weet ook niet zo goed wat ik hiermee wil. Even van me afschrijven, denk ik. Misschien tips of advies van jullie. Of mensen die hetzelfde doormaken.
vooreerst, dikke knuffel.

en dan: niet alles is wat het lijkt.
Alle reacties Link kopieren
Niemand heeft momenteel een ‘bruisend sociaal leven’.
Heel herkenbaar. Ik ben 24 en iedereen leeft nu het leven tijdens de lockdown wat ik al sinds mijn puberteit heb. Op de één of andere manier is het me nooit gelukt om een stabiele vriendengroep over te houden na de havo of het hbo. 2x verhuizen helpt ook niet mee. Maar waar haal je in godsnaam op deze leeftijd nieuwe vriendinnen vandaan met wie je ook echt een vriendschap opbouwt die wat diepgang heeft. Ik heb geen idee.
Alle reacties Link kopieren
Wie weet hoe gezellig die oudere vrouwen op je werk zijn. Als je dan toch hoopt om via via meer leeftijdgenoten te leren kennen : zij hebben vast kinderen van rond jouw leeftijd.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Een knuffel voor jou!

En wat mammezel zegt, niets is wat het lijkt.

Ik had een vriendin die hordes vriendinnen had. Elk weekend feestjes, sociaal heel druk. Maar de samenstelling van de groep veranderende steeds. Je kon niet bij haar op een verjaardag komen of er waren weer nieuwe mensen terwijl weer anderen ontbraken. Wat zij vrienden noemt waren in feite gewoon kennissen. Als iemand een keer hoi zei werd ze al uitgenodigd bij wijze van spreken. Diepgang zat er niet in. In feite lijkt zij een rijk sociaal leven te hebben maar is misschien nog wel veel eenzamer dan jij.

Mijn tip is niet gaan verbloemen dat je eenzaam bent. Pas als mensen weten dat je niets te doen hebt in het weekend zul je gevraagd worden. Je bent niets minder als je geen hordes vriendinnen hebt. Je bent de juiste mensen nog niet tegengekomen. En als je daar open over bent komt dat vast.
Alle reacties Link kopieren
:hug: voor jou, TO.
montblanc schreef:
01-01-2021 23:00
Niemand heeft momenteel een ‘bruisend sociaal leven’.
Niet zoals voor corona misschien met feestjes, kroeg, verjaardagen etc, maar ik zie het genoeg dat mensen bij elkaar op visite komen en het thuis gezellig maken met elkaar.

En ik heb het nu even niet over de coronaperiode. Het is voor mij altijd coronaperiode zeg maar ;) alleen dan zonder visite thuis.
Slushpup schreef:
01-01-2021 23:02
Heel herkenbaar. Ik ben 24 en iedereen leeft nu het leven tijdens de lockdown wat ik al sinds mijn puberteit heb. Op de één of andere manier is het me nooit gelukt om een stabiele vriendengroep over te houden na de havo of het hbo. 2x verhuizen helpt ook niet mee. Maar waar haal je in godsnaam op deze leeftijd nieuwe vriendinnen vandaan met wie je ook echt een vriendschap opbouwt die wat diepgang heeft. Ik heb geen idee.
Nou herkenbaar zeg! Ben ook vaak verhuisd in mijn kindertijd (denk aan 10-15x), waardoor ik ook geen jeugdvriendinnen over heb. Of überhaupt tijd heb gehad om iets op te bouwen. Rot is het, hè :(
Knuffel!! Je eenzaam voelen is niet fijn. Ik herken het voor een deel, met name het gedeelte dat het lijkt of anderen een uitgebreid sociaal leven hebben. Ik heb geen grote vriendengroep, wel een tweetal goede vriendinnen die ik nu door corona weinig fysiek spreek (wel via de app of telefonisch). Als ik mensen zie op bijvoorbeeld social media met een grote groep mensen om zich heen (voor corona), kan ik ook wel een soort steek van jaloezie voelen. Daarentegen ben ik ook wel graag op mezelf en met mijn partner en moet ik er niet aan denken elke avond iets te doen te hebben (hey, introvert :-)). Maar.. eenzaamheid sucks dus knuffel!
Alle reacties Link kopieren
Wat naar to!

Moet wel zeggen dat je wel klinkt alsof je er niet veel voor wil doen. Je betaalt misschien voor een hobby maar ook voor de ervaring en de ontmoeting met andere mensen.

Ik merk het ook, vrienden maken is lastig op deze leeftijd en vind dat ook wel eens eenzaam. Maar zijn er geen sporten, je kan ook denken aan wandelen, die je zou willen doen? Of je aansluiten bij een (online) boekenclub, er zijn wel mogelijkheden.

Voor corona heb ik op eetclub.nl een eetclub opgericht die eigenlijk bestond uit allemaal mensen die niet perse iets met eten hadden maar ook gewoon contact zochten.

Je kan je ook aansluiten bij nmlk.nl.

Bedenk je vooral dat er zat mensen zijn die om die reden aan iets beginnen, dat is niet perse fake maar meer een middel om nieuwe mensen te leren kennen.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het. Zelfde leeftijd, ook bekend met die eenzaamheid. Werk wel met leeftijdsgenoten en dat is erg gezellig, maar dat verwatert meteen zodra iemand weggaat. Daarbuiten eigenlijk geen vriendin en ook uit de jeugd door verhuizing niets overgehouden. Ook een knuffel van mij!
Alle reacties Link kopieren
:hug:

"Don't compare your behind the scenes with someone else's highlight"

Ik herken wel wat je zegt over dat het moeilijker is om vrienden op te bouwen op deze leeftijd (ik ben ook 25-30). Daarnaast merk ik ook dat de vrienden die ik heb, steeds meer op zichzelf worden. Vroeger waren de whatsappgroepen in m'n telefoon véél drukker dan nu. Terwijl ik daarin nog wat 'achterloop' en (nog?) wat meer behoefte heb aan contact en verbinding met mensen.

Ik weet niet of dit ook bedoeld is als oproep, maar je mag me best pb'en. :)
Alle reacties Link kopieren
https://www.joinby.app/nieuwe-mensen-leren-kennen/

https://www.vriendinnenonline.nl/nieuwe ... ren-kennen
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Misschien hier vermelden in welke regio je woont. Veel mensen zullen zich hierin herkennen. Of je plaatst een oproepje op het forum. Ik zie hier regelmatig oproepjes van mensen die vriendschap zoeken
@blijfgewoonbianca
Zijn zeker gezellige collega's, maar afspreken met hun kinderen is een beetje gek lijkt me. Hoe zou ik dat moeten organiseren ook haha. Ze zijn trouwens een stuk jonger (17-22). Denk niet dat dat klikt, andere levensfases.

@ikbenikjijbentjij
Ik weet dat het niet altijd is wat het lijkt. Maar het ziet er wel erg gezellig uit allemaal. Ze doen in ieder geval iets leuks.

En super bedankt voor de knuffels (dn luisterende oren)! :hug:
Alle reacties Link kopieren
https://www.villavibes.nl/nieuwe-mensen-leren-kennen/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Zomermaan schreef:
01-01-2021 23:22
@blijfgewoonbianca
Zijn zeker gezellige collega's, maar afspreken met hun kinderen is een beetje gek lijkt me. Hoe zou ik dat moeten organiseren ook haha. Ze zijn trouwens een stuk jonger (17-22). Denk niet dat dat klikt, andere levensfases.



Ik bedoelde : spreek eens af met een gezellige, oudere collega. Andere levensfase is veel minder belangrijk dan andere mindset/ humor / karakter. Via zo’n contact leer je misschien weer andere mensen kennen.




@ikbenikjijbentjij
Ik weet dat het niet altijd is wat het lijkt. Maar het ziet er wel erg gezellig uit allemaal. Ze doen in ieder geval iets leuks.

En super bedankt voor de knuffels (dn luisterende oren)! :hug:
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
montblanc schreef:
01-01-2021 23:00
Niemand heeft momenteel een ‘bruisend sociaal leven’.
En het is bij niemand altijd leuk en gezellig. Het is vaak nooit wat het lijkt.
Heb je echt niemand waar je iets leuks mee kan doen?
Dankjewel bianca voor de linkjes! Ik ga ze morgen bekijken.
Op de andere berichtjes kom ik morgen terug!
Ik ga nu slapen. Dankjulliewel voor de lieve berichtjes en het delen van jullie herkenbaarheid :hug:
blijfgewoonbianca schreef:
01-01-2021 23:06
Wie weet hoe gezellig die oudere vrouwen op je werk zijn. Als je dan toch hoopt om via via meer leeftijdgenoten te leren kennen : zij hebben vast kinderen van rond jouw leeftijd.
Op jou leeftijd to waren de leukste mensen om me heen die leuke oudere collega’s waar ik altijd goed mee kon praten.
Alle reacties Link kopieren
:hug:

Herkenbaar. Alleen als kind had ik veel vriendinnen. In de puberteit werd het contact met hen steeds minder. Hun interesses veranderden en er kwamen nieuwe meiden bij ons groepje. Ik paste er niet meer tussen. Vaak snapte ik niet waarover of over wie het ze het hadden. Contact moest meestal van mij komen. Sindsdien ben ik niet meer zo fan van vriendinnengroepjes. Zodra er anderen bij komen voel ik me het 5e wiel. Ook vind ik het lastig mijn aandacht op meer mensen gelijk te richten. Ik werd vanaf toen een einzelgänger. Jaren had ik niemand om mee af te spreken.

Toen in de 20 was heb ik wel een tijd actiever gezocht in de vorm van clubjes. Maar voelde verder geen binding met die mensen. Pas op mijn werk ontstonden weer een paar leuke contacten. Ik denk omdat je daar langzaam mensen leert kennen doordat je toch al moet samenwerken. In mijn geval werd ik door sommigen (apart van elkaar) op de koffie of verjaardag gevraagd. Zelf die 1e stap zetten durf ik niet. Terug vragen kan ik wel. Met sommigen ben ik daarna ook dagjes weg geweest. Maar wel 1 op 1.
Het zijn er bij lange na niet zoveel als in mijn jeugd. Maar het is beter dan rond mijn 20e. En ja, ik zit ook op een leeftijd (35) waarin de meeste mensen druk zijn met hun relatie en kinderen. Zelf ben ik vrijgezel.
Alle reacties Link kopieren
gaultier schreef:
01-01-2021 23:41
Op jou leeftijd to waren de leukste mensen om me heen die leuke oudere collega’s waar ik altijd goed mee kon praten.
Ik ben nu zelf zo’n oudere collega en ik drink wijntjes en ga op de koffie bij/ met meiden die half zo oud zijn. Tuurlijk zit je in een andere levensfase maar dat maakt niet uit bij het winkelen, , borrelen, naar het strand gaan, oid .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik herken het ook To, dus een knuffel van mij. Ik heb dezelfde leeftijd en ben ook als enige nog single. Je mag mij een pb doen als je dat wil
.
Alle reacties Link kopieren
Ga inderdaad aktief op zoek om nieuwe vriendinnen te vinden.
Zoals de links die Bianca gaf.
Daar zitten meiden die ook vriendinnen zoeken om gezellig dingen mee te ondernemen. Zo kun je vriendinnen opbouwen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven