Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 38)

04-01-2021 17:14 3044 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 85 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 1 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er ruim 839.000 mensen positief getest en ruim 11.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34/ 35 / 36 / 37
Alle reacties Link kopieren
Dan gaat het bij jullie sneller dan bij ons in België

6.610 mensen krijgen deze week een vaccin. Is dat niet weinig?

Van de eerste 10.000 vaccins – goed voor 5.000 personen dus – werden er vorige week amper 700 gebruikt, in zeven woon-zorgcentra. Deze week plant het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid nog eens 42 woon-zorgcentra te vaccineren, goed voor 6.610 mensen. Ook in Brussel en Wallonië gaat het om gelijkaardige aantallen.

Het lijkt weinig, maar dat komt omdat we nog volop in de opstartfase zitten. “In de eerste proeffase kregen de woon-zorgcentra ondersteuning van de overheid”, zegt vaccinoloog Pierre Van Damme (UAntwerpen) vandaag aan De Standaard. “Deze week moeten ze bewijzen dat ze het op eigen houtje kunnen. Als dat goed gaat, kunnen we versnellen.” Van Damme hoopt dat we tegen eind januari op kruissnelheid zitten met de vaccinatie.


Bron: Belang van Limburg
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons zou die eerste groep pas tegen mei gevaccineerd zijn. Maart vind ik ongelooflijk snel, zou fijn zijn als ze dat bij ons ook zouden kunnen.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
https://www.dvhn.nl/extra/Zuid-Afrikaan ... 32916.html

Deze wilde ik nog even posten. Op het eerste gezicht slecht nieuws maar gelukkig wel mouw aan te passen.
Alle reacties Link kopieren
Nog even reageren op de vraag waarom in de ziekenhuizen kan, wat bij de huisartsen niet kan. Dat heeft te maken met de beschikbaarheid van de 70- koelkasten die huisartsen natuurlijk niet hebben. Waardoor ze de Pfizer vaccins langer kunnen bewaren.

Ik ben overigens heel blij met de dalende trend in de besmettingencijfers. Ik ben overigens nieuwsgierig of meer mensen zich vandaag hebben laten testen omdat ze weer aan het werk zijn gegaan.
soliver wijzigde dit bericht op 04-01-2021 17:24
11.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Chumlee schreef:
04-01-2021 17:14
Zuid Afrikaanse variant mogelijk resistent.
https://www.dvhn.nl/extra/Zuid-Afrikaan ... 32916.html
Oei, da's geen goed nieuws...
Alle reacties Link kopieren
Moeten we ons zorgen maken over zulke mutaties?

“Het coronavirus muteert zo’n twee keer per maand en bij iedere test zullen wel mutaties terug te vinden zijn”, zegt Van Gucht. “Meestal is dat niks om ons zorgen over te maken. Vaak verandert er eigenlijk niks. Soms is een verandering zelfs negatief voor het virus. Maar in enkele gevallen kan het ook een positief effect hebben voor het virus. Bij de Britse variant die nu rondgaat, is dat bijvoorbeeld wel significant. Daar werden opvallend veel mutaties gevonden en het is daarom ook de eerste variant die de wenkbrauwen deed fronsen.”

De viroloog benadrukt ook wel dat het huidige coronavirus op zich al enorm besmettelijk is. “Daar heb je geen nieuwe variant voor nodig. En zelfs dan nog moeten we gewoon de huidige maatregelen goed blijven volgen. Contacten verminderen is de boodschap. Ook bij besmettelijkere varianten. Contacten die je niet gehad hebt, kan je niet besmetten
.”

Bron: Belang van Limburg
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
04-01-2021 17:24
Oei, da's geen goed nieuws...
MOGELIJK. Dat werd over de Britse mutatie ook gezegd.
Life is short. Eat dessert first.
goed, even een happy new topic! happy omdat dit jaar er vaccins zijn en komen...
tvp
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
04-01-2021 17:15
Maart is al over 8 weken he.
Ik vind het niet verrassend dat het nog 8 weken duurt voordat alle acute zorgmedewerkers en 75plussers zijn ingeent.
Nee, klopt. Heeft meer met mijn eigen geliefden en heel veel zorg daarover momenteel te maken :( En met dat ik door het advies van de Gezondheidsraad dacht/hoopte dat zij als eerste aan de beurt zouden komen in januari.

Nu blijft het nog 8(+)week stressen of ze het niet toch oplopen, en dan is 8 week best lang.
Alle reacties Link kopieren
elein schreef:
04-01-2021 17:41
Nee, klopt. Heeft meer met mijn eigen geliefden en heel veel zorg daarover momenteel te maken :( En met dat ik door het advies van de Gezondheidsraad dacht/hoopte dat zij als eerste aan de beurt zouden komen in januari.
Maar het advies van de Gezondheidsraad gaat toch wel ook over 75plussers?
Zijn jouw geliefden 60-75 dan?
Want die zijn nooit aangeraden voor januari../
Alle reacties Link kopieren
tvp
Alle reacties Link kopieren
Scholen moeten grotendeels overschakelen op online lessen, huishoudens mogen nog maximaal een persoon thuis ontvangen en kerken en moskeeën moeten sluiten. Bij bruiloften zijn slechts vijf gasten welkom. De lockdown duurt in ieder geval de rest van de maand.

Volgens Sturegon is de nieuwe coronavariant verantwoordelijk voor bijna de helft van de nieuwe besmettingen. Ook zei ze dat de mutatie 70 procent besmettelijker is.

Bron nos.nl

Zij schudt dit gegeven toch niet zomaar uit haar mouw lijkt me, de helft van de nieuwe besmettingen. Ja voorzichtigheid is geboden, maar dit vind ik nogal wat. Schotland gaat dus dicht, Boris houdt vanavond een toespraak om 21.00.
Alle reacties Link kopieren
Maar vind je dat dan zo schokkend, de helft van de nieuwe besmettingen? Als een mutatie de overhand krijgt, is het toch logisch dat deze dan voor de meerderheid van de besmettingen zorgt?

Ik weet eigenlijk weinig over de situatie in Schotland. Zijn de ziekenhuizen vol, staat de zorg op omvallen? Wat is de reden dat ze op slot gaan nu?
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is hier geen vaccin tegen opgewassen....maar lekker experimenteren toch?

En wat iemand in het oude topic opmerkte dat de kans om aan Corona te overlijden onder de 50 jaar zeer klein is.

Ik ben blij dat mijn zoon en ik als laatste aan de beurt zijn, hopelijk is er dan meer bekend over of het vaccin of het echt zijn werk doet of dat je onnodig iets in je lijf laat spuiten.
Tot nu toe zijn de berichten niet hoopvol.
Alle reacties Link kopieren
Sjaantje37 schreef:
04-01-2021 17:52
Volgens mij is hier geen vaccin tegen opgewassen....maar lekker experimenteren toch?

En wat iemand in het oude topic opmerkte dat de kans om aan Corona te overlijden onder de 50 jaar zeer klein is.

Ik ben blij dat mijn zoon en ik als laatste aan de beurt zijn, hopelijk is er dan meer bekend over of het vaccin of het echt zijn werk doet of dat je onnodig iets in je lijf laat spuiten.
Tot nu toe zijn de berichten niet hoopvol.
Euhm, wat?
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Sjaantje37 schreef:
04-01-2021 17:52
Volgens mij is hier geen vaccin tegen opgewassen....maar lekker experimenteren toch?

En wat iemand in het oude topic opmerkte dat de kans om aan Corona te overlijden onder de 50 jaar zeer klein is.

Ik ben blij dat mijn zoon en ik als laatste aan de beurt zijn, hopelijk is er dan meer bekend over of het vaccin of het echt zijn werk doet of dat je onnodig iets in je lijf laat spuiten.
Tot nu toe zijn de berichten niet hoopvol.
Huh?
Alle reacties Link kopieren
Het moet twee keer gebeuren, geen 100% bescherming en bijwerkingen. Sommige bijwerkingen zijn zo heftig dat je even een dagje plat moet.
Alle reacties Link kopieren
De meest voorkomende bijwerkingen die leiden tot ziekenhuisopnames zijn hoge koorts, koortsstuipen en misselijkheid of braken, waardoor mensen kunnen uitdrogen. "
Alle reacties Link kopieren
Sjaantje37 schreef:
04-01-2021 17:57
Het moet twee keer gebeuren, geen 100% bescherming en bijwerkingen. Sommige bijwerkingen zijn zo heftig dat je even een dagje plat moet.
Bron?
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
04-01-2021 17:43
Maar het advies van de Gezondheidsraad gaat toch wel ook over 75plussers?
Zijn jouw geliefden 60-75 dan?
Want die zijn nooit aangeraden voor januari../
Ik meende dat ouderen 70+ waren, maar maakt niet meer uit denk ik.

Edit: het advies van de GR was 60+ als eerst.
elein wijzigde dit bericht op 04-01-2021 18:04
7.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sjaantje37 schreef:
04-01-2021 17:57
Het moet twee keer gebeuren, geen 100% bescherming en bijwerkingen. Sommige bijwerkingen zijn zo heftig dat je even een dagje plat moet.

Oei oei in het ergste geval een dagje plat. Wat een drama. Nou, van covid ga je meestal wel langer plat dan een dagje.
Alle reacties Link kopieren
Sjaantje37 schreef:
04-01-2021 17:57
Het moet twee keer gebeuren, geen 100% bescherming en bijwerkingen. Sommige bijwerkingen zijn zo heftig dat je even een dagje plat moet.
Bijwerkingen? Shit, nu wil ik geen vaccin meer hoor :roll:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven