Gezondheid alle pijlers

Waar test HA op bij urine onderzoek?

05-01-2021 09:44 22 berichten
Misschien een wat gekke vraag maar ik vroeg het mij puur uit interesse gewoon af toen ik vandaag voor het eerst in mijn leven urine inleverde bij de huisarts. :D Ik vermoed dat ik een blaasontsteking heb. Maar: waar wordt zo’n urine sample nou eigenlijk op onderzocht? Op internet blijft het zo abstract en lees ik wel wat over bepaalde dingen die aanwezig kunnen zijn in je urine. Is het echt zo, net als in series, dat ze het met zo’n test strookje onderzoeken?

Domme vragen bestaan niet zeggen ze vaak, maar ik voel mij wel een beetje blond dat ik dit niet weet. :lol: Dus HA en assistentes: waar testen jullie eigenlijk op?
Alle reacties Link kopieren
Veelal: leukocyten(witte bloedcellen) erytrocyten(rode), nitriet(bacterieen), proteïne(eiwit), glucose

Je kunt met een 24u kweek nog kijken of je bepaalde specifieke bacteriën kunt vinden.
groenbankstel wijzigde dit bericht op 05-01-2021 09:50
53.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Geen assistente maar ik heb altijd begrepen dat ze testen op witte bloedcellen in de urine (horen er niet te zitten). Tenzij ze het op kweek zetten, dan zoeken ze welke bacterie nu eigenlijk de ontsteking veroorzaakt.
Ja, meestal gewoon een strip. En ze kijken ook naar de urine, welke kleur heeft het en is het helder of troebel. Dat geeft de snelste uitslag. Evt kan het ook op kweek gezet worden (een bacterietest, vergelijkbaar met wat je op een petrischaaltje hebt gedaan vroeger bij biologie), maar dan duurt de uitslag een paar dagen. Of er kan onder de microscoop naar gekeken worden, maar dat doen ze niet voor een blaasontsteking.


Vind je Wiki ook te abstract? https://nl.wikipedia.org/wiki/Urineonderzoek
Allereerst kan bij het bekijken van het aspect van de urine al het een en ander opvallen. Ander onderzoek bestaat uit het semi-kwantitatief meten van verschillende bepalingen met behulp van een urinestrip. Dit soort onderzoek wordt vaak gebruikt als screening op urineweginfecties, bloed in de urine of glucose en/of ketonen in urine. Daarnaast kan er microscopisch onderzoek gedaan worden in urine. Dit wordt veelal gedaan om te kijken of iemand bepaalde type cellen of cilinders in de urine heeft, wat kan wijzen op een nieraandoening. Ook kan er een kweek uitgevoerd worden in urine om te achterhalen welke bacteriën verantwoordelijk zijn voor een urineweginfectie.
groenbankstel schreef:
05-01-2021 09:48
Veelal: leukocyten(witte bloedcellen) erytrocyten(rode), nitriet(bacterieen), proteïne(eiwit), glucose

Je kunt met een 24u kweek nog kijken of je bepaalde specifieke bacteriën kunt vinden.
Interessant! Dus in theorie zou er bijvoorbeeld ook door zo’n klein potje urine in routine controle uit kunnen komen dat er aanwijzingen zijn voor diabetes oid? Of voor nierproblemen?
Dopperfles schreef:
05-01-2021 09:52
Interessant! Dus in theorie zou er bijvoorbeeld ook door zo’n klein potje urine in routine controle uit kunnen komen dat er aanwijzingen zijn voor diabetes oid? Of voor nierproblemen?
Meestal wordt met een onderzoek niet naar alles wat maar mogelijk is gezocht. Met urine is dat misschien makkelijker, maar bij bloed wordt er aangevinkt wat bekeken moet worden.
Alle reacties Link kopieren
novaviva schreef:
05-01-2021 10:00
Meestal wordt met een onderzoek niet naar alles wat maar mogelijk is gezocht. Met urine is dat misschien makkelijker, maar bij bloed wordt er aangevinkt wat bekeken moet worden.
Klopt, maar op zo'n teststrip zitten wel veel verschillende soorten bepalingen. En die doe je dus in één keer, want je doopt die hele strip in het potje. Ik zie dat er wel verschillende strips zijn, met bv. 3, 9 of 10 testvlakjes. Bloedbepalingen gaan idd. per vinkje, al zitten die vaak ook met een paar samenhangende waardes in een 'pakketje'.
Marana geeft een prima overzicht van wat er allemaal kan. In de praktijk zal de huisarts echter bv. niet meteen een kweek inzetten. Als de strip positief is voor leukocyten en nitriet, is het meest waarschijnlijk een bacteriële blaasontsteking en krijg je een breed antibioticum dat goed is voor de meest voorkomende verwekkers. Pas als dat niet helpt, kan er wél een kweek worden ingezet om te kijken welke bacterie er speelt en voor welk (smaller) AB deze gevoelig is.
lariba wijzigde dit bericht op 05-01-2021 10:08
34.50% gewijzigd
Als het puur om een stripje gaat dan krijg je toch direct de uitslag? Als je urine inlevert en je moet wachten op een uitslag, dan gaat ie toch op kweek?
Betekent volgens mij dat er al op blaasontsteking getest is met een stripje, maar dat daar niets uitkwam. Zeg ik dat goed?
JackyBee schreef:
05-01-2021 10:08
Als het puur om een stripje gaat dan krijg je toch direct de uitslag? Als je urine inlevert en je moet wachten op een uitslag, dan gaat ie toch op kweek?
Betekent volgens mij dat er al op blaasontsteking getest is met een stripje, maar dat daar niets uitkwam. Zeg ik dat goed?
Niet echt antwoord op je vraag, maar: Ik heb het net ingeleverd en kan vanmiddag bellen voor de uitslag. Blijkbaar hebben ze daar toch eventjes voor nodig? Of ze doen alles tegelijk? Geen idee.
Alle reacties Link kopieren
JackyBee schreef:
05-01-2021 10:08
Als het puur om een stripje gaat dan krijg je toch direct de uitslag? Als je urine inlevert en je moet wachten op een uitslag, dan gaat ie toch op kweek?
Betekent volgens mij dat er al op blaasontsteking getest is met een stripje, maar dat daar niets uitkwam. Zeg ik dat goed?
Soms testen ze niet meteen, maar laten ze het potje even staan tot ze er meerdere hebben. Zeker als ze ook door de microscoop willen kijken, is dat veel efficiënter. Assistentes mogen ook vaak de uitslag niet geven (althans niet zonder overleg met de huisarts), dus dan duurt het een paar uur voor de huisarts je terugbelt met uitslag en beleid.
Lariba schreef:
05-01-2021 10:10
Soms testen ze niet meteen, maar laten ze het potje even staan tot ze er meerdere hebben. Zeker als ze ook door de microscoop willen kijken, is dat veel efficiënter. Assistentes mogen ook vaak de uitslag niet geven (althans niet zonder overleg met de huisarts), dus dan duurt het een paar uur voor de huisarts je terugbelt met uitslag en beleid.
Ah op die fiets. Helder!
Ik had een paar weken geleden blaasontsteking en werd volgens mij een uur na inleveren al gebeld dat ze een bacterie hadden gevonden.
Het was ook wel erg troebel.
redbulletje schreef:
05-01-2021 10:23
Ik had een paar weken geleden blaasontsteking en werd volgens mij een uur na inleveren al gebeld dat ze een bacterie hadden gevonden.
Het was ook wel erg troebel.
Dat is lekker snel! Helemaal vanaf nu?
Ik voel mij altijd een beetje een aansteller als ik naar de HA ga. Dus zoals nu heb ik eigenlijk al spijt dat ik het ingeleverd heb want ik heb alleen pijn als ik plas en niet als ik gewoon normaal zit of lig. Stel dat er niks uit komt dan voelt dat een beetje als hun tijd verspillen. :$ Nogal een rare eigenschap, I know. :D
Dopperfles schreef:
05-01-2021 10:27
Dat is lekker snel! Helemaal vanaf nu?
Ik voel mij altijd een beetje een aansteller als ik naar de HA ga. Dus zoals nu heb ik eigenlijk al spijt dat ik het ingeleverd heb want ik heb alleen pijn als ik plas en niet als ik gewoon normaal zit of lig. Stel dat er niks uit komt dan voelt dat een beetje als hun tijd verspillen. :$ Nogal een rare eigenschap, I know. :D
Ja, ik kreeg een antibioticakuur van 5 dagen 4 pillen per dag en het was sowieso binnen een paar dagen over.
Ik had ook alleen pijn bij het laatste beetje uitplassen. Maar er stond me nog vaag iets bij van een voorgaande blaasontsteking waar elke druppel brandde als de hel, dus ik ging liever op tijd ;-D
Alle reacties Link kopieren
Dopperfles schreef:
05-01-2021 09:52
Interessant! Dus in theorie zou er bijvoorbeeld ook door zo’n klein potje urine in routine controle uit kunnen komen dat er aanwijzingen zijn voor diabetes oid? Of voor nierproblemen?
Klopt, dat gebeurt weleens.
Alle reacties Link kopieren
bij ons is de blaasontstekingtest: klaar terwijl u wacht

Met een potje urine naar binnen, strookje er in. En wachten op verkleuren
Update; net gebeld door de HA. Urine was niet zoals het hoort te zijn maar ook niet typerend voor een blaasontsteking. Het wordt nu 24 uur op de kweek gezet.
Alle reacties Link kopieren
groenbankstel schreef:
05-01-2021 09:48
Veelal: leukocyten(witte bloedcellen) erytrocyten(rode), nitriet(bacterieen), proteïne(eiwit), glucose

Je kunt met een 24u kweek nog kijken of je bepaalde specifieke bacteriën kunt vinden.
Proteine, glucose en nierfunctie worden niet onderzocht als patient zich meldt met verschijnselen van blaasontsteking, zoals TO.
Dan wordt alleen naar bewijs van die blaasontsteking gezocht.
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
05-01-2021 11:06
Proteine, glucose en nierfunctie worden niet onderzocht als patient zich meldt met verschijnselen van blaasontsteking, zoals TO.
Dan wordt alleen naar bewijs van die blaasontsteking gezocht.
Die bepalingen zitten gewoon op een - iets uitgebreidere - standaard teststrip. Die worden dus vanzelf ook gedaan.
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
05-01-2021 11:06
Proteine, glucose en nierfunctie worden niet onderzocht als patient zich meldt met verschijnselen van blaasontsteking, zoals TO.
Dan wordt alleen naar bewijs van die blaasontsteking gezocht.
Jawel hoor, beetje afhankelijk van welke strips gebruikt worden. Maar in heel veel gevallen wel.
Dopperfles schreef:
05-01-2021 10:27
Dat is lekker snel! Helemaal vanaf nu?
Ik voel mij altijd een beetje een aansteller als ik naar de HA ga. Dus zoals nu heb ik eigenlijk al spijt dat ik het ingeleverd heb want ik heb alleen pijn als ik plas en niet als ik gewoon normaal zit of lig. Stel dat er niks uit komt dan voelt dat een beetje als hun tijd verspillen. :$ Nogal een rare eigenschap, I know. :D
Hoezo? Dit vind ik altijd zo wonderlijk. De huisarts is er voor dit soort kwaaltjes en heeft echt liever dat je op tijd komt en niet wacht tot je niet meer kan lopen/werken/watdanook. Het is niet stoer om niet op tijd naar de huisarts te gaan.
*Sally* schreef:
05-01-2021 11:53
Hoezo? Dit vind ik altijd zo wonderlijk. De huisarts is er voor dit soort kwaaltjes en heeft echt liever dat je op tijd komt en niet wacht tot je niet meer kan lopen/werken/watdanook. Het is niet stoer om niet op tijd naar de huisarts te gaan.
Ik voel mij alleen zo hè, ik heb wel verstand en ben dus wel gewoon gegaan zoals je kunt lezen. Heeft trouwens helemaal niks met stoer zijn te maken. Ik heb m’n lesje wel geleerd nadat ik vorig jaar zolang heb doorlopen totdat ik door een ambulance bij de huisarts opgehaald moest worden. :bonk:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven