Gezondheid alle pijlers

Iemand anders ook allergisch voor roomboter?

05-01-2021 21:43 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg al een tijdje eczeem in m'n gezicht van iets dat ik eet, binnen een kwartier is het dan raak. Ik voel het trekken, het gaat jeuken en als ik niet snel een desloretadine inneem heb ik een paar dagen last van een bonte geïrriteerde huid.

Ik weet nu zo goed als zeker dat het komt door roomboter. Melk allergie zou je dan denken, punt is alleen dat andere melkproducten me niet dezelfde reactie geven.

Iemand anders hier ook alleen gevoelig voor roomboter?
Alle reacties Link kopieren
Als je merkt dat het écht door roomboter veroorzaakt wordt, wat is dan het probleem? Dan eet je gewoon geen roomboter. Probleem opgelost.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop eigenlijk dat iemand me kan uitleggen hoe je allergisch kan zijn voor boter. Wat zorgt precies voor de allergische reactie?

Het zal de melk niet zijn, want mensen met een melk allergie kunnen vaak wel weer tegen boter.

Kan er zelf online niet zoveel over vinden, dus misschien dat iemand anders er via een test achter is gekomen dat hij of zij niet tegen boter kan en wat meer informatie heeft gekregen?
yastra wijzigde dit bericht op 05-01-2021 22:01
28.97% gewijzigd
Huh wat typisch. Maar wat eet je nog meer met de roomboter? Ik neem aan dat je niet zo'n blok zit op te knagen ;-D

Wat zit er verder in roomboter?
Alle reacties Link kopieren
Suiker en bloem :) stonden ook op mijn elimineer lijstje. Maar gisteren en vandaag met popcorn.
Alle reacties Link kopieren
yastra schreef:
05-01-2021 21:58
Ik hoop eigenlijk dat iemand me kan uitleggen hoe je allergisch kan zijn voor boter. Wat zorgt precies voor de allergische reactie?

Het zal de melk niet zijn, want mensen met een melk allergie kunnen vaak wel weer tegen boter.

Dus misschien dat iemand anders er via een test achter is gekomen dat hij of zij niet tegen boter kan en wat meer informatie heeft gekregen?
Ben je niet lactose intolerant?
Am Yisrael Chai!
yastra schreef:
05-01-2021 22:00
Suiker en bloem :) stonden ook op mijn elimineer lijstje. Maar gisteren en vandaag met popcorn.
Kan je wel goed tegen andere vette dingen?
Alle reacties Link kopieren
yastra schreef:
05-01-2021 21:58
Ik hoop eigenlijk dat iemand me kan uitleggen hoe je allergisch kan zijn voor boter. Wat zorgt precies voor de allergische reactie?

Het zal de melk niet zijn, want mensen met een melk allergie kunnen vaak wel weer tegen boter.

Kan er zelf online niet zoveel over vinden, dus misschien dat iemand anders er via een test achter is gekomen dat hij of zij niet tegen boter kan en wat meer informatie heeft gekregen?
Daar zijn artsen voor, omdat te onderzoeken, of niet? Dan ga je naar je huisarts en vraag je het. En als je zelf denkt dat het door roomboter komt, dan eet je margarine. Klaar toch?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Bij een allergie reageer je op eiwitten in de voeding. Voor enkel roomboter kun je daardoor niet allergisch zijn, dan zou je op meer zuivel moeten reageren. Apart dus, want de reactie die je beschrijft lijkt wel echt een allergie te zijn. Op wat voor gerechten (ervan uitgaande dat je geen blok boter eet ;-) ) reageer je precies?
Alle reacties Link kopieren
Wel een tijdje gedacht dat het lactose of melk was. Maar na het drinken van een cappuccino krijg ik geen uitslag :/

Of het gewoon aan vet ligt weet ik niet, krijg geen reactie op olijf- of zonnebloemolie.
Alle reacties Link kopieren
Kijk koffiehagedis, daar zit ik dus ook mee. Een allergie voor (alleen) boter is niet logisch.

Mijn reactie volgt altijd op zoete baksels. Cake en koekjes :$

En natuurlijk vervang ik de boter vanaf nu voor zonnebloemolie of margarine. Naar de huisarts gaan kan altijd nog, die heeft op dit moment belangrijkere dingen aan zijn hoofd.
yastra wijzigde dit bericht op 05-01-2021 22:22
0.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Koffiehagedis schreef:
05-01-2021 22:04
Bij een allergie reageer je op eiwitten in de voeding. Voor enkel roomboter kun je daardoor niet allergisch zijn, dan zou je op meer zuivel moeten reageren. Apart dus, want de reactie die je beschrijft lijkt wel echt een allergie te zijn. Op wat voor gerechten (ervan uitgaande dat je geen blok boter eet ;-) ) reageer je precies?
Bij lactose intolerantie reageer je niet op de eiwitten maar op de lactose.

Mijn dochter en ikzelf zijn lactose intolerant maar we kunnen beide bepaalde melkproducten wel verdragen. Mijn dochter's eczeem verergert idd ook van lactose, dus dat kan wel degelijk.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Wat voor soort roomboter eet je? De fabrieksroomboter die je koopt bij de supermarkt of de echte roomboter die je koopt bij de (kaas)boerderij? Zit nl een groot verschil in.

Kán zijn dat er bepaalde (hulp)stof in zit wat je teveel binnen krijgt en je lichaam daar op reageert. Roomboter van de boerderij is de meest zuivere boter. Kost wel wat meer maar zeker de moeite waard om het eens te proberen.

Anders contact opnemen met de HA om te kijken of het mogelijk is een tolerantietest te doen.
Alle reacties Link kopieren
yastra schreef:
05-01-2021 22:18
Kijk koffiehagedis, daar zit ik dus ook mee. Een allergie voor (alleen) boter is niet logisch.

Mijn reactie volgt altijd op zoete baksels. Cake en koekjes :$

En natuurlijk vervang ik de boter vanaf nu voor zonnebloemolie of margarine. En naar de huisarts gaan kan altijd nog, die heeft op dit moment belangrijkere dingen aan zijn hoofd.
Ei?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een zeer allergisch kind en wat ook nog kan is dat je bijvoorbeeld een inhalatieallergie hebt (hooikoorts, huismijt, etc) en dat je immuunsysteem daardoor sowieso overgevoelig is of zelfs op hol slaat. Dan ben je niet per se allergisch voor roomboter, of in ieder geval niet als je alleen roomboter of melk binnen zou krijgen, maar in combinatie met de primaire allergie is het net teveel, zeg maar.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Zolang ik me kan herinneren krijgt onze dochter een rode allergische reactie als ze per ongeluk iets van boter op haar gezicht krijgt.
Ze is qua huid sowieso erg gevoelig. Na meerdere testen bij een dermatoloog kwam er niet echt een duidelijke oorzaak/trigger uit. Advies was om zo veel mogelijk natuurlijke producten te gebruiken. En zo probeert boter op haar gezicht te vermijden.
Alle reacties Link kopieren
Ei zat niet op popcorn net :/ dat was suiker, boter en soda.

Als we boter eten is het indd de goedkoopste variant van de supermarkt. We eten het niet vaak, maar nu met corona bakken we thuis wat meer met de kinderen.

Lactose allergie kan inderdaad ook nog, alleen boter bevat bijna geen lactose (las ik online) en het geeft me wel een hele snelle reactie.

Ik ga het iig wel even aanpakken als een lactose intolerantie. En even alles mijden. Hopelijk kom ik dan af van die eczeem.

10 jaar heb ik er al last van, al is het de laatste paar jaar wel erger geworden, als in sneller getriggerd.
Alle reacties Link kopieren
Fashionvictim, ik denk dat je daar een sterk punt hebt. Ik heb last van hooikoorts, kan last krijgen van stof en was vroeger allergisch voor katten. Dacht er overheen gegroeid te zijn, daarom lopen er hier nu ook twee rond... Maar mijn eczeem is wel enorm verergerd de afgelopen jaren, net als m'n hooikoorts of reactie op voedsel.
Alle reacties Link kopieren
Verkeerde gequoot
Alle reacties Link kopieren
yastra schreef:
05-01-2021 22:49
Fashionvictim, ik denk dat je daar een sterk punt hebt. Ik heb last van hooikoorts, kan last krijgen van stof en was vroeger allergisch voor katten. Dacht er overheen gegroeid te zijn, daarom lopen er hier nu ook twee rond... Maar mijn eczeem is wel enorm verergerd de afgelopen jaren, net als m'n hooikoorts of reactie op voedsel.
Ik ben toevallig heel recent bij de allergoloog geweest met mijn kinderen en wou dat ik dat jaren eerder had gedaan. Er is inmiddels zoveel meer kennis over allergieën vergeleken met een paar jaar geleden. Dus ik zou als ik jou was gewoon eens een doorverwijzing voor een allergoloog vragen, want er zijn inmiddels ook een stuk meer behandelingen of protocollen. Ik kreeg bijvoorbeeld heel veel informatie over kruisreacties die ik niet wist, dat als je bijvoorbeeld hooikoorts hebt dat je dan ook reageert op product x, y, z. (Ik zou het voor je willen opzoeken maar mijn kinderen slapen al en het ligt op hun kamer).

Ik kan het echt aanraden om even opnieuw naar de allergoloog te gaan.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
05-01-2021 22:24
Ik heb een zeer allergisch kind en wat ook nog kan is dat je bijvoorbeeld een inhalatieallergie hebt (hooikoorts, huismijt, etc) en dat je immuunsysteem daardoor sowieso overgevoelig is of zelfs op hol slaat. Dan ben je niet per se allergisch voor roomboter, of in ieder geval niet als je alleen roomboter of melk binnen zou krijgen, maar in combinatie met de primaire allergie is het net teveel, zeg maar.
Ik heb dit ook inderdaad, alleen dan met melk daar krijg ik eczeem van en van kaas maar dan moet ik het dagelijks eten.

Maar duurde tijdje voor ik het wist, eerst alle melkproducten geëlimineerd en een voor een weer uitgeprobeerd.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Yastra,
Vraag gerust om een verwijzing naar de allergoloog. Ik heb ook hooikoorts die ineens verergerd is en er zijn bekende kruisreacties die daarmee samenhangen. Zo komt mijn voedselovergevoeligheid voort uit hetzelfde eiwit als mijn hooikoorts: het para-berk syndroom. Zoek eens op kruisallergie bij de voor jou al bekende overgevoeligheden.
Alle reacties Link kopieren
Bijnalente, mijn dochter krijgt zo'n reactie bij mayonaise en rauwe paprika. Een keer gevraagd aan de huisarts of ze deze voedingsmiddelen dan ook beter niet kon eten. Had volgens hem niks met elkaar te maken en ze kon het gewoon blijven eten. Gelukkig lust ze geen mayo :)
Alle reacties Link kopieren
Ja, denk inderdaad dat een allergoloog een goed idee is. Stom, overwoog het een half jaar terug voor m'n dochter. Die had al een tijdje last van allergieën maar kreeg er ook ineens een netelroos uitbraak bij.

Ik belde de arts voor een doorverwijzing naar de allergoloog. Vond hij prima maar of we niet eerst een bloedtest wilde doen. Hebben we gedaan en ze bleek geen voedselallergiën te hebben. Wel bomen, gras, pollen, honden en katten....

Hebben toen niet meer door gepust voor een doorverwijzing. Weet eigenlijk niet meer waarom niet :/ misschien omdat de allergoloog niet meer zou doen dan voedsel elimineren en herintroduceren?

Ik weet het niet meer... Maar ga er iig weer achteraan. Nu voor mezelf.
yastra wijzigde dit bericht op 05-01-2021 23:25
0.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Voor mezelf ben ik trouwens wel vaak naar de huisarts geweest. Alleen begon mijn exzeem als zonneallergie en vaginale droogte met veel schimmelinfecties als gevolg :-$ dan krijg je middeltjes om de symptomen te bestrijden en ga je voor advies langs bij de dermatoloog en gynaecoloog...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven