Gezondheid alle pijlers

Trombosebeen en pilgebruik

06-01-2021 11:50 18 berichten
Ik had al een paar weken last van mijn kuit. Ik dacht zelf aan een verrekt spiertje. Maar toen ik 's nachts wakker werd van de pijn, ben ik toch maar naar de dokter gegaan. Daar moest ik bloed prikken en om een lang verhaal kort te maken: ik bleek een trombosebeen te hebben.
Ben nu aan de bloedverdunners en moet tot en met april een steunkous dragen.
Een echte oorzaak was niet aan te wijzen: ik ben 45, sport veel, rook niet, het zit niet in mijn familie, mijn cholesterol was goed, ben niet zwanger, heb geen vliegreis gemaakt. ik slikte wel de pil al 25 jaar, maar volgens de arts was dit een lichte pil en zou het hier niet door veroorzaakt moeten worden.
Ben nu wel gestopt met de pil en dat is even wennen. Ik ben heel benieuwd hoe mijn eerste menstruatie zal zijn. Vroeger (in mijn pubertijd) had ik er heel erg last van en was ik ook erg onregelmatig. Ik zit nu ook al een week in spanning: wanneer zal het nu eindelijk komen? Had een week geleden al wat afscheiding en de dagen erna ook, maar tot nu toe verder nog niets.
Met mijn partner heb ik nu voor het eerst seks met condoom gehad. Ook dat was even wennen, maar op zich prima.
Zijn er meer mensen die een trombosebeen hebben gehad? Hoe zijn jullie hiermee omgegaan? Hebben jullie het daarna nog een keer gehad? Ben toch wel een beetje angstig dat het me nog een keer zal overkomen.
En zijn er mensen die na heel lang pil slikken zijn gestopt?
anoniem_64593d520bb4a wijzigde dit bericht op 06-01-2021 13:28
2.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik. Wel pilgerelateerd. Ik was ivm overgangsklachten de pil (lichte) weer gaan slikken en kreeg ook een trombosebeen. Helaas niet geconstateerd met als resultaat dat de bloedprop is losgeschoten wat een dubbele longembolie heeft veroorzaakt.
Alle reacties Link kopieren
Ik, ik was op dat moment 25 niet aan de pil etc etc.
Ik was heel bang. Dat had tijd nodig. Ik was toen net met de arts in overleg om aan de pil te gaan. Uiteindelijk heb ik een Merina laten plaatsen.

Sterkte! En neem vooral de tijd om het te verwerken!
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg ook een trombosebeen vrij vlot na de bevalling van mijn eerste kind.
Uiteindelijk bleek dat ik een stollingsafwijking heb, wat de kans op trombose verhoogt in bijvoorbeeld een zwangerschap.

Ik mag de pil niet gebruiken. Ik heb een Mirena spiraal, en heb daar verder geen bijwerkingen van.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 10 jaar geleden trombose gehad na de geboorte van mijn jongste. Omdat ik een auto-immuum ziekte bleek te hebben (verhoogd risico op herhaling) mocht ik de pil niet meer gebruiken, en ben ik overgestapt op een spiraaltje, dit bevalt prima.
"De meeste mensen deugen"
Alle reacties Link kopieren
Ik een paar weken geleden. Trombosebeen en ook een longembolie. :(

Oorzaak waarschijnlijk de pil. Slik ook al zo’n 25 jaar.
Dus gelijk gestopt. Paar dagen daarna eerste menstruatie met dubbele dosis bloedverdunners. Geen pretje!
Ik slikte de pil altijd door. En als ik dan een keer een stopweek deed, was ik normaal ongesteld. Met normale tampon goed te hanteren. Deze keer heb ik maar super tampons gehaald en die moest al snel weer verwisseld worden.
Dit was nog maar een stopweekmenstruatie. Ben al bang voor de volgende, echte. Al heb ik nu niet meer een dubbele dosis medicijnen. Dus hopelijk valt het mee.

Ik denk dat ik maar een Mirena laat plaatsen. Maar lees daar zoveel verschillende ervaringen over.

En dan nog 2 jaar zo’n kous aan. :(
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook zoiets gehad na een ongeluk, is inmiddels al bijna 10 jaar geleden en nooit meer teruggekomen. Heb wel moeten stoppen met de pil, die mag je na trombose niet meer gebruiken.
Ik. En ook door pilgebruik. Jaaaaaren heb ik dezelfde pil gehad. Toen ik weer een nieuwe strip haalde bij de apotheek, kreeg ik een andere mee. Het merk wat ik jaren slikte was niet meer in de handel (zeiden ze).

2 Maanden later had ik een trombosebeen. Ik kan niets bewijzen, maar toch....
Twee weken is het been gezwachteld, daarna kreeg ik een steunkous. Deze draag ik nu (vijf jaar later) alleen maar als ik een lange autoreis moet maken, bijvoorbeeld als ik op vakantie ga.

Ik ben direct gestopt met de pil en ben overgestapt op een spiraaltje. Dit laatste was geen succes, ik kreeg erg veel last van mijn gewrichten. Snel dat spiraaltje eruit laten halen.
Ik ben overigens niet meer ongesteld geweest nadat ik met de pil ben gestopt. Volgens de huisarts kan pilgebruik de menstruatie ook op gang houden.
Ik denk dat dat in mijn geval ook zo was.
Overgangsverschijnselen heb ik nooit gehad.
Een trombosebeen ook niet meer.
Wow, wat veel mensen die ongeveer hetzelfde hebben meegemaakt. En wat erg Vivapimpelmees en Stempelinkt dat jullie een longembolie hebben gehad. Zijn jullie daar goed van hersteld?
Alle reacties Link kopieren
Ik had er niet zo’n last van. Beetje kortademig soms.
Uit CT-scan bleek dat er een redelijke prop zat.
Ik ben nu minder kortademig. Dus ik denk dat het al beter is, maar ik voel me verder niet anders.
Over een half jaar controle bij de longarts. Maar dan geen scan oid. Aleen blaastest.
Alle reacties Link kopieren
En jullie hebben geen corona?
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
CleopatraVII schreef:
06-01-2021 13:49
En jullie hebben geen corona?
Ben de afgelopen tijd bij diverse artsen geweest. En niemand heeft die vraag gesteld.
Viel me ook al op. Omdat ik dat ook een paar keer op internet heb gelezen.
Ik ben nooit getest. Heb ook geen klachten (gehad). Alleen in maart mijn smaak en reuk een week kwijt geweest.
Dus als dat het was, was het heel mild.
Alle reacties Link kopieren
lottie_74 schreef:
06-01-2021 13:38
Wow, wat veel mensen die ongeveer hetzelfde hebben meegemaakt. En wat erg Vivapimpelmees en Stempelinkt dat jullie een longembolie hebben gehad. Zijn jullie daar goed van hersteld?
Mijn herstel heeft lang geduurd. Heb ook een week in het ziekenhuis gelegen. Het is inmiddels zo'n 8 jaar geleden. Ben toen ongeveer een half jaar uit de running geweest. En heb nog lichte restklachten.

Edit: menstruatie met bloedverdunners was inderdaad hel. Gelukkig hoefde ik die maar een half jaar te slikken.
Alle reacties Link kopieren
vivapimpelmees schreef:
06-01-2021 13:56
Mijn herstel heeft lang geduurd. Heb ook een week in het ziekenhuis gelegen. Het is inmiddels zo'n 8 jaar geleden. Ben toen ongeveer een half jaar uit de running geweest. En heb nog lichte restklachten.

Edit: menstruatie met bloedverdunners was inderdaad hel. Gelukkig hoefde ik die maar een half jaar te slikken.
Dat is heftig. Ook omdat je nu nog restklachten hebt. :(
Had je ook erge klachten voordat het bekend was wat je had?

Huisarts zegt dat ik, omdat ik een longembolie heb, waarschijnlijk voor altijd bloedverdunners moet slikken.
Longarts zegt nu nog voor onbepaalde tijd.
Alle reacties Link kopieren
stempelinkt schreef:
06-01-2021 14:08
Dat is heftig. Ook omdat je nu nog restklachten hebt. :(
Had je ook erge klachten voordat het bekend was wat je had?

Huisarts zegt dat ik, omdat ik een longembolie heb, waarschijnlijk voor altijd bloedverdunners moet slikken.
Longarts zegt nu nog voor onbepaalde tijd.
Wij hadden toen een enorm zwaar jaar. Veel ziekte en overlijden van meerdere dierbaren. Ik kampte dus ook met een burn out. Had zó vreselijk veel vage klachten wat door de huisarts allemaal afgeschoven werd op stress.
Toen het dus opeens gigantisch fout ging en ik acuut opgenomen moest worden...

Die restklachten zijn: snel een dik been (vooral bij hitte), pijnkrampen in longen (nu amper meer gelukkig, niet eens meer maandelijks). Wat sneller benauwd.
Alle reacties Link kopieren
geen trombosebeen wel een trombose arm,verstopping van ader vanaf elleboog tot aan oksel bijna helemaal dicht, werd ontdekt door hoest aanvallen en last van ribbenkast en 2 dagen later blauwe vingers. nu levenslang bloedverdunners ivm stollingziekte ( mijn bloed stolt te snel). direct gestopt met de pil en koperspiraal gedaan, na 5 jaar aardig gewend aan elke dag bloedverdunners slikken, wel levenslang onder toezicht van trombosedienst en internist voor geval het wel mis gaat. verder geen bijwerkingen van. na het stoppen met de pil gewone cyclus gehad en nu nog steeds al word de tijd er tussen steeds langer ( ben 39 jaar).
Ik mag gelukkig in februari stoppen met de bloedverdunners en de kous moet tot april. Maar ik heb dan ook nooit een embolie gehad gelukkig.
Ik hoef ook nooit meer op controle hebben ze gezegd. Alleen zelf in de gaten houden en naar de dokter gaan als ik klachten krijg.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb eind 2016 een trombosebeen en longembolie gehad. 48 jaar.
Was al een tijdje kortademig, maar dacht Julia doe eens wat aan je conditie.
Toen ik weer een nacht last had van mijn been belde ik de huisartsenpraktijk.
Al jaren aan de pil en te zwaar.

Volgens mijn internist ligt daar niet de oorzaak en is het spontaan .
Lucky me.

Herstel was redelijk snel. Na eerste paar weken dat ik weinig tot niks mocht ben ik gaan stukjes gaan wandelen. En onderleiding van een fysio wat sportoefeningen.

Mocht de pil doorslikken, maar toch besloten mee te stoppen.
2 jaar een steunkous moeten dragen en levenslang aan de bloedverdunners.
Ik had eerst een DOC. Maar ik werd daar vergeetachtig van en kon niet op woorden komen.
Nu andere bloedverdunners onder controle van een trombosedienst. Ik prik zelf thuis.

2 jaar terug even gedacht aan te stoppen ermee. Maar vond 30% kans op een nieuwe binnen een paar jaar toch te hoog.
Grappig op zich want die andere 70% dan 😉

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven