De toekomst van Amerika

09-01-2021 10:11 2529 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hierbij een topic, als vervolg op Trump versus Biden deel 3, om verder te praten over de toekomst van Amerika.
Alle reacties Link kopieren Quote
redbulletje schreef:
09-01-2021 11:19
D66 is vergelijkbaar met GL (wellicht nog extremer zelfs), dus die vergelijking die jij maakt gaat niet op.
D66 is progressiever maar meer centrum.
GL is wat minder progressief maar meer naar links.

Als je ‘extremer’ meer progressief noemt dan heb je gelijk. Als ‘extremer’ meer links is dan heb je geen gelijk.
Maar eigenlijk zijn beiden niet extreem want ze passen prima in het normale politieke spectrum.
Alle reacties Link kopieren Quote
@ DerryGirl Toch stond de overgrote meerderheid er omdat ze Trump volgen, niet om de waarden & normen van de Republikeinse partij te verdedigen. Dat vind ik een essentieel verschil in motivatie voor protest.
englishmaninnewyork wijzigde dit bericht op 09-01-2021 11:25
2.93% gewijzigd
Whoever said "Out of sight, out of mind" never had a spider disappear in their bedroom.
AnAppleADay schreef:
09-01-2021 11:07
Je kunt @parlertakes op Twitter volgen als je op de hoogte van Parler wil blijven

https://twitter.com/parlertakes?s=21
Ah dank je, ik zocht al zoiets, geen behoefte om me op parler aan te melden.
Alle reacties Link kopieren Quote
kadanz schreef:
09-01-2021 11:25
Ah dank je, ik zocht al zoiets, geen behoefte om me op parler aan te melden.
Haha ik had hetzelfde
Ben ook benieuwd hoe lang Parler in de lucht blijft.
broodtrommel schreef:
09-01-2021 11:19
Maar hij heeft wel gelijk in veel opzichten. Dat hele kiesstelsel is verrot. Er op gemaakt om minderheden buiten de deur te houden na de afschaffing van de slavernij. Het is een oud archaïsch systeem
Iemand had laatst een leuke vergelijking gemaakt met ons stelsels, als in: leg uit aan een Amerikaan dat onze Senaat niet rechtsreeks gekozen wordt, maar via de Provinciale Staten en hij zal je erg vreemd aankijken en vragen uit welk middeleeuws gehucht je komt.

Kortom, zoveel beter doen we het niet. We kiezen niet eens onze regering.
AnAppleADay schreef:
09-01-2021 11:21
D66 is progressiever maar meer centrum.
GL is wat minder progressief maar meer naar links.

Als je ‘extremer’ meer progressief noemt dan heb je gelijk. Als ‘extremer’ meer links is dan heb je geen gelijk.
Maar eigenlijk zijn beiden niet extreem want ze passen prima in het normale politieke spectrum.
Bij mij eindigen deze partijen altijd helemaal onderaan bij de stemwijzers, dus vandaar dat ze voor mij onder extreem vallen.
CDA vind ik wel 'n midden partij.
EnglishmaninNewYork schreef:
09-01-2021 11:24
@ DerryGirl Toch stond de overgrote meerderheid er omdat ze Trump volgen, niet om de waarden & normen van de Republikeinse partij te verdedigen. Dat vind ik een essentieel verschil in motivatie voor protest.
Maar alles bij elkaar is het maar 'n klein percentage van de republikeinen wat loopt te rellen. Het hele middengebied van de USA hangt sterk aan republikeinse waarden.
Vind het eigenlijk 'n beetje vergelijkbaar met onze randstad politiek vs de plattelandsprovincies. Mensen hebben verschillende behoeftes en verschillende bevolkingssamenstelling.
Alle reacties Link kopieren Quote
redbulletje schreef:
09-01-2021 11:30
Bij mij eindigen deze partijen altijd helemaal onderaan bij de stemwijzers, dus vandaar dat ze voor mij onder extreem vallen.
CDA vind ik wel 'n midden partij.
Haha de partij voor het gezin
Alle reacties Link kopieren Quote
kadanz schreef:
09-01-2021 11:29
Iemand had laatst een leuke vergelijking gemaakt met ons stelsels, als in: leg uit aan een Amerikaan dat onze Senaat niet rechtsreeks gekozen wordt, maar via de Provinciale Staten en hij zal je erg vreemd aankijken en vragen uit welk middeleeuws gehucht je komt.

Kortom, zoveel beter doen we het niet. We kiezen niet eens onze regering.
Indirect ja, maar we kiezen nog steeds de Provinciale Staten. Dat het kiesstelsel daar er op is gestoeld om minderheden buiten de deur te houden valt niet te ontkennen. Hier krijgen we tenminste allemaal wel een eerlijke kans zonder Gerrymandering en allerlei pogingen om bepaalde groepen maar niet te laten stemmen
Alle reacties Link kopieren Quote
redbulletje schreef:
09-01-2021 11:30
Bij mij eindigen deze partijen altijd helemaal onderaan bij de stemwijzers, dus vandaar dat ze voor mij onder extreem vallen.
CDA vind ik wel 'n midden partij.
CDA is centrum conservatief.
D66 zit daar op de links-rechts lijn niet ver vanaf maar op de conservatief-progressief lijn juist wel.

Veel mensen denken ik één politieke dimensie maar de p/c-lijn is minstens zo belangrijk als de l/r-lijn. In Amerika is hij zelfs veel belangrijker op het moment.
AnAppleADay schreef:
09-01-2021 11:43
CDA is centrum conservatief.
D66 zit daar op de links-rechts lijn niet ver vanaf maar op de conservatief-progressief lijn juist wel.

Veel mensen denken ik één politieke dimensie maar de p/c-lijn is minstens zo belangrijk als de l/r-lijn. In Amerika is hij zelfs veel belangrijker op het moment.
Op Amerikaanse kieswijzers scoor ik altijd aan de linkerkant van 't midden (wegens pro euthanasie, pro gay, pro abortus e.d. waarschijnlijk) en op de Nederlandse scoor ik aan de rechterkant.
broodtrommel schreef:
09-01-2021 11:37
Indirect ja, maar we kiezen nog steeds de Provinciale Staten. Dat het kiesstelsel daar er op is gestoeld om minderheden buiten de deur te houden valt niet te ontkennen. Hier krijgen we tenminste allemaal wel een eerlijke kans zonder Gerrymandering en allerlei pogingen om bepaalde groepen maar niet te laten stemmen
Ik zou daar niet zo snel van uitgaan. Ons politiek systeem doet echt niet onder in vaagheid. We staan er gewoon nooit bij stil, maar het is een systeem dat veel afhangt van gewoonte, goed fatsoen en schrikbarend weinig harde regels. Een Trumpachtig persoon kan ook hier flink gaten in slaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Biden vergelijkt republikeinse senatoren met nazi’s. Sympathieke man.
Let’s Go Brandon!
Alle reacties Link kopieren Quote
redbulletje schreef:
09-01-2021 11:48
Op Amerikaanse kieswijzers scoor ik altijd aan de linkerkant van 't midden (wegens pro euthanasie, pro gay, pro abortus e.d. waarschijnlijk) en op de Nederlandse scoor ik aan de rechterkant.
Die dingen die jij noemt op de Amerikaanse kieswijzer zijn dus helemaal niet links. Die zijn progressief.
Dus eigenlijk ben jij progressief rechts.
EnglishmaninNewYork schreef:
09-01-2021 11:24
@ DerryGirl Toch stond de overgrote meerderheid er omdat ze Trump volgen, niet om de waarden & normen van de Republikeinse partij te verdedigen. Dat vind ik een essentieel verschil in motivatie voor protest.
Precies.

Ik denk dat heel veel mensen dit steeds vergeten. Ook Trump zelf.
Grotendeel heeft niet op hem gestemd omdat ze hem zo'n toffe vent vinden, maar omdat hij de enige keuze voor de Republikeinen was en er niet 2 keer over nadenkt democratisch te stemmen.

Net zoals hier veel mensen altijd op dezelfde partij stemmen.

Wat dat betreft zou het daar echt beter zijn als er meerdere partijen zijn. NIet zoveel als bij ons, maar 4 of 5 zou niet slecht zijn.
Wie weet wat Columbus nog allemaal had ontdekt als Amerika niet in de weg had gelegen.....
Alle reacties Link kopieren Quote
Lange-met-een-korte schreef:
09-01-2021 11:51
Biden vergelijkt republikeinse senatoren met nazi’s. Sympathieke man.

Bron?

Overigens stonden in de menigte mensen met t-shirts met daarop 6MWE. Als die geen nazi mag noemen.....

En als er dan senatoren zijn die die mensen steunen. Tja.
katkaatje wijzigde dit bericht op 09-01-2021 12:05
33.20% gewijzigd
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
09-01-2021 11:58
Wie weet wat Columbus nog allemaal had ontdekt als Amerika niet in de weg had gelegen.....
Columbus is nooit in Amerika geweest!
Felidaes schreef:
09-01-2021 11:56
Precies.

Ik denk dat heel veel mensen dit steeds vergeten. Ook Trump zelf.
Grotendeel heeft niet op hem gestemd omdat ze hem zo'n toffe vent vinden, maar omdat hij de enige keuze voor de Republikeinen was en er niet 2 keer over nadenkt democratisch te stemmen.

Net zoals hier veel mensen altijd op dezelfde partij stemmen.

Wat dat betreft zou het daar echt beter zijn als er meerdere partijen zijn. NIet zoveel als bij ons, maar 4 of 5 zou niet slecht zijn.
Eerder dat er op bepaalde kernwaarden kan worden gestemd en dat dat dan uitgevoerd moet worden door who ever er aan 't roer zit.
kadanz schreef:
09-01-2021 12:04
Columbus is nooit in Amerika geweest!
https://nl.wikipedia.org/wiki/Christoffel_Columbus

Christoffel Columbus (Italiaans Cristoforo Colombo, Spaans Cristóbal Colón, Portugees Cristóvão Colombo, Latijn Christophorus Columbus; Genua, 1451 – Valladolid, 20 mei 1506) is de beroemdste ontdekkingsreiziger uit het tijdperk van de grote ontdekkingen. Hij maakte naam door zijn 'ontdekking' van Amerika onder Spaanse vlag in 1492. Columbus dacht na het oversteken van de Atlantische Oceaan Indië bereikt te hebben, maar was in werkelijkheid gestuit op een Nieuwe Wereld. Zijn ontdekking vormt een keerpunt in de wereldgeschiedenis, waarvan de betekenis nauwelijks overschat kan worden.
katkaatje schreef:
09-01-2021 12:04
Bron?
Terwijl de bestorming van Het Capitool aan de gang was probeerde Trump te bellen met zijn bevriende Senatoren. Niet om te vragen hoe het gaat, maar om te smeken om het tellen van de stemmen nog verder uit te stellen. Dat hij en Rudi daarbij telkens het verkeerde nummer draaiden en de verkeerde Senatoren aan de lijn kregen, en zelfs een voicemail achterlieten, dat is dan weer typisch.

https://edition.cnn.com/2021/01/08/poli ... index.html


"I'm calling you because I want to discuss with you how they're trying to rush this hearing and how we need you, our Republican friends, to try to just slow it down so we can get these legislatures to get more information to you," Giuliani said, referring to unfounded claims of voter fraud in the presidential election.



Dit is dus tijdens de bestorming...
kadanz schreef:
09-01-2021 12:04
Columbus is nooit in Amerika geweest!
Het Caribisch gebied maakt toch echt deel uit van het continent Amerika.
Hij is nooit op het Noord Amerikaanse vasteland geweest...
(Verkapte tvp :-D )
anoniem_328177 wijzigde dit bericht op 09-01-2021 12:13
3.97% gewijzigd
katkaatje schreef:
09-01-2021 12:04
Bron?

Overigens stonden in de menigte mensen met t-shirts met daarop 6MWE. Als die geen nazi mag noemen.....

En als er dan senatoren zijn die die mensen steunen. Tja.
Over framing gesproken, Biden heeft gezegd dat Cruz en Hawley meewerken aan het in stand houden van ‘the big lie’. Net zoals Goebbels dat deed. Hij deed dat in een reactie op een vraag van een journalist, letterlijke tekst:
“ They’re part of the big lie,” Biden said. He soon added, “Goebbels and the great lie. You keep repeating the lie, repeating the lie.”
Bron: https://www.washingtonpost.com/politics ... story.html

Hawley ging meteen roepen dat het een schande was om vergeleken te worden met een nazi.

Ik maak de vergelijking met jaren ‘30 Duitsland niet graag want het slaat nogal de discussie dood (Godwin), maar in deze context vind ik het treffend. Inderdaad onwaarheden herhalen om een menigte op te stoken - het gebeurde toen het gebeurt nu.


Edit: voor wie de stiekeme neonazi/extreemrechts geheimtaal niet goed snapt 6MWNE staat voor 6 million were not enough, verwijzend naar de holocaust.
anoniem_65f95e3d19661 wijzigde dit bericht op 09-01-2021 12:15
6.50% gewijzigd
-Livia- schreef:
09-01-2021 12:12
Het Caribisch gebied maakt toch echt deel uit van het continent Amerika.
Hij is nooit op het Noord Amerikaanse vasteland geweest...
(Verkapte tvp :-D )
:mrgreen:

We hebben het toch over Amerika Amerika! Of gaat het ook over de toekomst van Costa Rica?
ClumsyNinja schreef:
09-01-2021 12:12
Over framing gesproken, Biden heeft gezegd dat Cruz en Hawley meewerken aan het in stand houden van ‘the big lie’. Net zoals Goebbels dat deed. Hij deed dat in een reactie op een vraag van een journalist, letterlijke tekst:
“ They’re part of the big lie,” Biden said. He soon added, “Goebbels and the great lie. You keep repeating the lie, repeating the lie.”
Bron: https://www.washingtonpost.com/politics ... story.html

Hawley ging meteen roepen dat het een schande was om vergeleken te worden met een nazi.

Ik maak de vergelijking met jaren ‘30 Duitsland niet graag want het slaat nogal de discussie dood (Godwin), maar in deze context vind ik het treffend. Inderdaad onwaarheden herhalen om een menigte op te stoken - het gebeurde toen het gebeurt nu.


Edit: voor wie de stiekeme neonazi/extreemrechts geheimtaal niet goed snapt 6MWNE staat voor 6 million were not enough, verwijzend naar de holocaust.
Ik denk dat we Godwin voorlopig moeten begraven.
Hoe lang moeten we nog wegkijken?

Het is juist nu extreem belangrijk dat we onze geschiedenis gaan afstoffen en inzien dat Trump niets nieuws brengt en prima vergeleken kan worden met het fascisme in de jaren 30.
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 09-01-2021 12:19
2.41% gewijzigd

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven