Tv aansluiting nieuwbouw, hoe zit het?

09-01-2021 15:14 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Over een aantal maanden is ons nieuwbouw huurappartement klaar. We hebben al een tekening ontvangen van de woningbouw waarop staat afgebeeld waar bijv keuken zit en waar je dan de bank kunt neerzetten etc. Op de tekening staat de tv afgebeeld tegen de rechtse muur van de woonkamer. Aan de hand van deze tekening gaan wij er vanuit dat we dus de tv rechts kunnen aansluiten. Op basis daarvan hebben wij de meubels uitgezocht en de indeling van de kamer gemaakt.

Nu zijn we net langs de woning gelopen en hebben we gezien dat er een data en cai aansluiting niet op de rechtse, maar de linkse muur zit. Wij hebben allebei nagenoeg geen verstand van elektra dus we vragen ons nu af of de tv dan nu ineens tegen de linkse muur moet (vanwege die aansluiting), of dat de tv wel alsnog rechts kan zoals op de tekening stond afgebeeld.

Aan de hand van waar de tv staat op de tekening hebben wij de inrichting bedacht. De woonkamer is maar klein dus als blijkt dat de tv niet rechts kan moeten we de hele woonkamer opnieuw indelen en passen bepaalde meubels niet meer...

Iemand die hier verstand van heeft?
Dan trek je toch een kabeltje van het aansluitpunt naar waar je de tv wilt hebben? Die aansluitpunten zitten altijd op de plek waar je ze niet wilt hebben.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
09-01-2021 15:18
Dan trek je toch een kabeltje van het aansluitpunt naar waar je de tv wilt hebben? Die aansluitpunten zitten altijd op de plek waar je ze niet wilt hebben.
Dat kan prima via de kruipruimte, als dat nog bestaat bij nieuwbouw.
Alle reacties Link kopieren
Je kan de kabel maken zo lang als je wil.

Op de site van je provider vind je welke kabel en stekkertje ze aanbevelen en op welk adres ze die verkopen. Niet alle kabels zijn goed.
tv-icoon wijzigde dit bericht op 09-01-2021 15:27
62.73% gewijzigd
Dan moet het maar zoals het kan
KamilleT schreef:
09-01-2021 15:20
Dat kan prima via de kruipruimte, als dat nog bestaat bij nieuwbouw.
Bij een appartement zal dat niet meevallen .
Alle reacties Link kopieren
Als we het met een kabel naar de gewenste plek moeten trekken kan dat alleen via de ondervloer. Er is geen kruipruimte. De vraag is alleen in hoeverre dat mogelijk is? Dat de kabel dus onder het laminaat doorgaan zodat ze niet in het zicht liggen.
Intie schreef:
09-01-2021 15:31
Als we het met een kabel naar de gewenste plek moeten trekken kan dat alleen via de ondervloer. Er is geen kruipruimte. De vraag is alleen in hoeverre dat mogelijk is? Dat de kabel dus onder het laminaat doorgaan zodat ze niet in het zicht liggen.
Holle plint
Intie schreef:
09-01-2021 15:31
Als we het met een kabel naar de gewenste plek moeten trekken kan dat alleen via de ondervloer. Er is geen kruipruimte. De vraag is alleen in hoeverre dat mogelijk is? Dat de kabel dus onder het laminaat doorgaan zodat ze niet in het zicht liggen.
Kabelgoten
Of onder de plinten
Alle reacties Link kopieren
Kabel trekken van het punt naar de tv, tv op een andere plek hangen, of met een draadloze ontvanger voor de tv werken denk. Ik neem aan dat jullie gaan huren? Dan wordt het een beetje kostbaar om nog een leiding daarvoor aan te leggen.
Yildizlar schreef:
09-01-2021 15:25
Bij een appartement zal dat niet meevallen .
:rofl: Echt he?
amby schreef:
09-01-2021 15:34
Kabel trekken van het punt naar de tv, tv op een andere plek hangen, of met een draadloze ontvanger voor de tv werken denk. Ik neem aan dat jullie gaan huren? Dan wordt het een beetje kostbaar om nog een leiding daarvoor aan te leggen.
Inderdaad

Ik zou me er niet zo druk over maken dat je een kabeltje ziet
Alle reacties Link kopieren
Yildizlar schreef:
09-01-2021 15:25
Bij een appartement zal dat niet meevallen .
Gewoon twee gaten boren in de vloer, kabel erdoor, en aan de onderbuur vragen of ie de kabel via het andere gat omhoog terug aan kan geven. ;)
Alle reacties Link kopieren
Yildizlar schreef:
09-01-2021 15:25
Bij een appartement zal dat niet meevallen .
:rofl:

Maar ja, ieder (stop)contact kun je anders (laten) bekabelen als je wilt, geen probleem. Dus je hoeft niet je hele indeling om te gooien, wel even ergens een handige vader / oom / klusser vandaan halen.
Intie schreef:
09-01-2021 15:31
Als we het met een kabel naar de gewenste plek moeten trekken kan dat alleen via de ondervloer. Er is geen kruipruimte. De vraag is alleen in hoeverre dat mogelijk is? Dat de kabel dus onder het laminaat doorgaan zodat ze niet in het zicht liggen.

Niet onder het laminaat, dan ligt je laminaat scheef. ;-)

Gewoon via een kabelgootje langs de plinten inderdaad. Als je dat mooi wegwerkt zie je er niets van.
Er zijn ook speciale holle plinten waarbij je de kabel achter de plint kunt leggen.
Alle reacties Link kopieren
Intie schreef:
09-01-2021 15:31
Als we het met een kabel naar de gewenste plek moeten trekken kan dat alleen via de ondervloer. Er is geen kruipruimte. De vraag is alleen in hoeverre dat mogelijk is? Dat de kabel dus onder het laminaat doorgaan zodat ze niet in het zicht liggen.
Er zijn wel platte UTP kabels. Misschien dat als je op de plek waar de kabel ligt geen ondervloer legt dat je er nog wel mee weg komt, maar ik zou ook gewoon voor een kabelgootje opteren.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
09-01-2021 15:40
Niet onder het laminaat, dan ligt je laminaat scheef. ;-)

Gewoon via een kabelgootje langs de plinten inderdaad. Als je dat mooi wegwerkt zie je er niets van.
Er zijn ook speciale holle plinten waarbij je de kabel achter de plint kunt leggen.
Nu moet er wel een ondervloer onder het laminaat, immers is een appartement. Dat biedt wellicht mogelijkheden om het onder de vloer door te trekken, maar langs de muur is handiger.
Dahlia74 schreef:
09-01-2021 15:48
Nu moet er wel een ondervloer onder het laminaat, immers is een appartement. Dat biedt wellicht mogelijkheden om het onder de vloer door te trekken, maar langs de muur is handiger.

Dan moet je in de ondervloer gaan zitten snijden? Dat lijkt me niet heel bevorderlijk voor de geluidsisolatie.
Alle reacties Link kopieren
Nee joh, je hebt tegenwoordig helemaal geen kabels meer nodig. Zorg voor goede WiFi en een Smart-tv, en kijk tv via AppleTV, een dongel of een app!
nummer*zoveel wijzigde dit bericht op 09-01-2021 15:55
0.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
09-01-2021 15:48
Nu moet er wel een ondervloer onder het laminaat, immers is een appartement. Dat biedt wellicht mogelijkheden om het onder de vloer door te trekken, maar langs de muur is handiger.
Wij wonen hier nu 15 jaar en indeling woonkamer is al 3 of 4x veranderd. Ben inderdaad blij dat we gewoon bij de kabels konden. Overigens liggen ze hier nu achter een kastje langs gewoon op de grond. Dat is luiheid van ons, maar het valt me ook niet eens meer op.

TO, wat hierboven wordt voorgesteld gaat overigens allemaal om een nette afwerking. Puur technisch kun je meters kabel dwars door je kamer of langs alle plinten leggen, en aan het eind daarvan doet je TV het nog steeds prima.
lariba wijzigde dit bericht op 09-01-2021 16:03
18.00% gewijzigd
.
anoniem_361479 wijzigde dit bericht op 09-01-2021 16:07
99.22% gewijzigd
ikBedoelHetGoed schreef:
09-01-2021 15:56
Ik vind het wel bijzonder dat het werk niet conform de tekening is uitgevoerd. Dat kun je opmerken bij de aannemer en door hen gratis laten aanpassen *). Ze zullen het dan waarschijnlijk omleggen door de kabel in te frezen.

*) mijn ervaring in Nederland
Niet voor een tv die je simpel met een kabel kan verleggen. Zeker niet bij een huurwoning.
Alle reacties Link kopieren
ikBedoelHetGoed schreef:
09-01-2021 15:56
Ik vind het wel bijzonder dat het werk niet conform de tekening is uitgevoerd. Dat kun je opmerken bij de aannemer en door hen gratis laten aanpassen *). Ze zullen het dan waarschijnlijk omleggen door de kabel in te frezen.

*) mijn ervaring in Nederland
Als ik het goed begrijp was die eerste tekening met de TV rechts gewoon een soort artists impression van de inrichting. Daar kun je verder geen rechten aan ontlenen.
Daarnaast is TO kennelijk huurder (WBV) en dus niet de directe opdrachtgever.
Lariba schreef:
09-01-2021 15:58
Als ik het goed begrijp was die eerste tekening gewoon een soort artist's impression van de inrichting. Daar kun je verder geen rechten aan ontlenen.
En dit
Alle reacties Link kopieren
Star3 schreef:
09-01-2021 15:35
:rofl: Echt he?
Oh ja haha, lezen. Nee, ik denk niet dat de buren dat zien zitten.
Dan dus gootjes of holle plinten.
Je hoeft er volgens mij alleen het snoertje van het knipperdingetje doorheen te halen. Die moet in het kastje van je tv, maar je laptop en andere devices halen hun signaal gewoon draadloos.
Lariba schreef:
09-01-2021 15:58
Als ik het goed begrijp was die eerste tekening met de TV rechts gewoon een soort artists impression van de inrichting. Daar kun je verder geen rechten aan ontlenen.
Daarnaast is TO kennelijk huurder (WBV) en dus niet de directe opdrachtgever.
Je hebt helemaal gelijk!

P.S. Holle plinten kan ik afraden. Daar ontstaat met een beetje pech een biotoop achter van zilvervisjes en ander ongedierte.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven