Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 39)

11-01-2021 15:34 3018 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 90 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 1 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt maar er zijn inmiddels gelukkig verschillende vaccinaties voor en Nederland is begonnen met een vaccinatie programma.
In Nederland zijn er nu ruim 885.000 mensen positief getest en ruim 12.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34/ 35 / 36 / 37/ 38
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 11-01-2021 15:52
1.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik had eigenlijk al gerekend op t/m de voorjaarsvakantie geen school dus ik spring een gat in de lucht als het 25/1 wordt! Dan heb ik alleen mijn tiener nog maar thuis en die redt zichzelf een stuk beter dan de kleine stuiterbal..
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
11-01-2021 15:47
Ik pas het even aan.
:cheer:
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
11-01-2021 15:57
Maar ook daar lees ik niet dat het aandeel van kinderen hoger is geworden tov volwassenen.
En het is ook een niet recent bericht.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn momenteel 8000 (jaja, we gaan versnellen!) mensen gevaccineerd in België en er zijn 3 meldingen van milde bijwerkingen.

https://www.fagg.be/nl/news/coronavirus ... nuari_2021
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
11-01-2021 15:59
Het kan prima zijn dat de viral load zowel bij kinderen als bij volwassenen hoger is, maar dat de verhoogde besmettelijkheid bij kinderen meer opvalt omdat zij voorheen door een groot aantal mensen als helemaal niet besmettelijk werden beschouwd, dus dat hun besmettelijkheid eerder werd onderschat waardoor het verschil nu opvallender is.
Dat gevoel heb ik de hele tijd gehad ja. Niet op enig onderzoek gebaseerd natuurlijk maar op grond van wat ik om me heen zag gebeuren bij ouders met jonge kinderen.
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
Alle reacties Link kopieren
Karratha schreef:
11-01-2021 15:45
Als dat advies er ligt, en er blijkt geen groot gevaar te zijn, dan is 25 januari de streefdatum om de basisscholen weer te openen.

Zo veel voorbehouden weer. Mensen hebben behoefte aan perspectief. En veel langer dan na 25 - 1 gaan mensen het toch niet volhouden, die combinatie van thuiswerken en kinderen thuis. Dus durf gewoon voorop te lopen regering en maak die datum van 25-1 gewoon hard.
Maar dat is toch een dooddoener? Meer perspectief dan dit is er niet.
Of het moet zijn: 25 januari basisscholen weer open, ook als blijkt dat dat onverantwoord is.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
redhead70 schreef:
11-01-2021 15:46
Trouwens heel krom. Terwijl ik hier typ zit mijn zoon in Nijmegen, digitaal, een tentamen te maken op locatie, omdat een aantal studenten zich via een web cam, zichzelf in hun privacy aangetast voelt en dan mag het schijnbaar niet vanuit huis/kamer met bepaalde software. Pfft.
Ik maak ook tentamen op de universiteit. Veiliger dan veilig.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Zorroo schreef:
11-01-2021 16:03
Dat gevoel heb ik de hele tijd gehad ja. Niet op enig onderzoek gebaseerd natuurlijk maar op grond van wat ik om me heen zag gebeuren bij ouders met jonge kinderen.
Je zag dat ook elke keer op Facebook als er een bericht was over een kind dat besmet was met corona. Meteen mensen die reageerden (met zo'n triomfantelijk ondertoontje, alsof al het andere dus ook onzin was): 'Kinderen kregen toch geen corona?' Ehm, dat is dus nooit gezegd, maar het bleef maar terugkomen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Solomio schreef:
11-01-2021 16:05
Maar dat is toch een dooddoener? Meer perspectief dan dit is er niet.
Of het moet zijn: 25 januari basisscholen weer open, ook als blijkt dat dat onverantwoord is.
Daar stoor ik me ook vaak aan. Dsn wordt er gezegd: als alles goed gaat/R onder 1 is/ minder dan 300 mensen op de IC of wat dan ook, dàn kan de kapper weer open op [datum].
En hup, iedereen maakt er meteen van: DE KAPPER GAAT OPEN!!
Neehee, alleen al aan de voorwaarden voldaan is. Zucht.
redhead70 schreef:
11-01-2021 15:53
Nee, ze hebben al vanaf maart vorig jaar de tentamens on line, maar dan moesten de studenten iets gedwonload hebben op de laptop, web cam aan, zodat docenten overal konden mee kijken. Daar is protest over gekomen, dus daarom nu op locatie.
Hoe kan dat dan? De webcam kijkt toch alleen naar één kant? Als je een tweede scherm achter je eerste scherm hebt staan waar iemand de juiste antwoorden aan je door geeft, dan kan de webcam dat toch niet zien? Het lijkt mij ook behoorlijk fraudegevoelig om thuis examens te maken, er is vast een hoop op te bedenken waardoor je je kunt laten helpen bij het maken van de test.
Susan schreef:
11-01-2021 16:07
Je zag dat ook elke keer op Facebook als er een bericht was over een kind dat besmet was met corona. Meteen mensen die reageerden (met zo'n triomfantelijk ondertoontje, alsof al het andere dus ook onzin was): 'Kinderen kregen toch geen corona?' Ehm, dat is dus nooit gezegd, maar het bleef maar terugkomen.
Dat kinderen sowieso besmet kunnen raken was inderdaad wel duidelijk.

Maar hier zag ik dus echt wel basisschool leerlingen die wel allemaal besmet raakte en dan echt 5 in een klas.

Maar goed wij blijken dus de Britse mutatie te hebben, dus ik heb waarschijnlijk een vertekend beeld. Maar ik zag al dat kinderen dus wel een rol speelden.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
11-01-2021 16:06
Ik maak ook tentamen op de universiteit. Veiliger dan veilig.
Dat hoop ik dan ook maar. Ik bel hem straks wel even.
Alle reacties Link kopieren
Nicco88 schreef:
11-01-2021 16:14
Dat kinderen sowieso besmet kunnen raken was inderdaad wel duidelijk.

Maar hier zag ik dus echt wel basisschool leerlingen die wel allemaal besmet raakte en dan echt 5 in een klas.

Maar goed wij blijken dus de Britse mutatie te hebben, dus ik heb waarschijnlijk een vertekend beeld. Maar ik zag al dat kinderen dus wel een rol speelden.
maar bij de 'gewone' variant wel een beperkte rol.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Solomio schreef:
11-01-2021 16:05
Maar dat is toch een dooddoener? Meer perspectief dan dit is er niet.
Of het moet zijn: 25 januari basisscholen weer open, ook als blijkt dat dat onverantwoord is.
Ik blijft dit toch lastig vinden.


Ergens is het een dooddoener. Aan de andere kant heeft het me sinds het begin van de pandemie al gestoord dat er in zekere zin sprake is van een tunnelvisie. Hoge besmettingen ? -> Lockdown.

Ik ben natuurlijk blij dat er een vaccin is, maar ik was stiekem wel héél benieuwd geweest : wat nou als er voorlopig nog geen vaccin was gekomen. Wanneer was er dan eens iemand met autoriteit/gezag opgestaan die had gezegd : hee jongens, op deze manier kunnen we toch niet door blijven gaan?

Al is het alleen maar iets met bepaalde dingen alleen toestaan t/m een bepaalde leeftijdsgroep. Of noem maar wat. Alles maar op slot gooien bij hoge besmettingen is wel lekker de meest veilige en makkelijke weg. Maar het is natuurlijk geen situatie die mensen eeuwig vol blijven houden. Wat dat betreft heeft het kabinet zich wel altijd lekker achter de OMT adviezen kunnen verschuilen, maar het is natuurlijk naief te denken dat er nooit een moment was gekomen waarop de maatschappij (en de geldpot) had gezegd: ho tot hier, en niet verder.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
11-01-2021 16:07
Je zag dat ook elke keer op Facebook als er een bericht was over een kind dat besmet was met corona. Meteen mensen die reageerden (met zo'n triomfantelijk ondertoontje, alsof al het andere dus ook onzin was): 'Kinderen kregen toch geen corona?' Ehm, dat is dus nooit gezegd, maar het bleef maar terugkomen.
De ouders kregen in mijn omgeving Corona, niet zo zeer de kinderen. Die kregen het niet of heel licht. En kinderen worden/werden ook niet getest. Dus werd nooit aangetoond dat het bij hen vandaan kwam. Maar als iemand verder heel voorzichtig was, zoals de meesten uit mijn vriendenkring, toch best waarschijnlijk. Ik vermoed zelf dat kinderen het best vaak hebben doorgegeven maar dat dat niet aan de oppervlakte kwam omdat ze het zelf vaak niet of nauwelijks krijgen. Kinderen die zelf echt flink ziek worden van Corona ken ik niet nee.
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
redbulletje schreef:
11-01-2021 16:10
Hoe kan dat dan? De webcam kijkt toch alleen naar één kant? Als je een tweede scherm achter je eerste scherm hebt staan waar iemand de juiste antwoorden aan je door geeft, dan kan de webcam dat toch niet zien? Het lijkt mij ook behoorlijk fraudegevoelig om thuis examens te maken, er is vast een hoop op te bedenken waardoor je je kunt laten helpen bij het maken van de test.
Een werkwijze (die overigens niet of weinig gebruikt wordt) is dat studenten hun telefoon achter zich neer zetten en daar ook de camerabeelden van delen....
Karratha schreef:
11-01-2021 15:45
Als dat advies er ligt, en er blijkt geen groot gevaar te zijn, dan is 25 januari de streefdatum om de basisscholen weer te openen.

Zo veel voorbehouden weer. Mensen hebben behoefte aan perspectief. En veel langer dan na 25 - 1 gaan mensen het toch niet volhouden, die combinatie van thuiswerken en kinderen thuis. Dus durf gewoon voorop te lopen regering en maak die datum van 25-1 gewoon hard.
Dat is dus het nadeel van informatie die uitlekt voor de persconferentie plaatsvindt. Elke keer weer hetzelfde...
Susan schreef:
11-01-2021 16:17
maar bij de 'gewone' variant wel een beperkte rol.
Ja precies! Maar dat geloofde ik dus eerst niet. Maar toen wist ik dus nog niet dat wij de Britse variant hadden.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
11-01-2021 16:10
Hoe kan dat dan? De webcam kijkt toch alleen naar één kant? Als je een tweede scherm achter je eerste scherm hebt staan waar iemand de juiste antwoorden aan je door geeft, dan kan de webcam dat toch niet zien? Het lijkt mij ook behoorlijk fraudegevoelig om thuis examens te maken, er is vast een hoop op te bedenken waardoor je je kunt laten helpen bij het maken van de test.
Er is zelfs software die meet hoe je ogen of je lippen bewegen. Als je dan te vaak naast je scherm staart komt er een vinkje bij je naam en worden je beelden (inderdaad ook van achter je) extra bekeken door een persoon om te kijken of er geen spiekbriefje naast je scherm ligt.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
11-01-2021 16:10
Hoe kan dat dan? De webcam kijkt toch alleen naar één kant? Als je een tweede scherm achter je eerste scherm hebt staan waar iemand de juiste antwoorden aan je door geeft, dan kan de webcam dat toch niet zien? Het lijkt mij ook behoorlijk fraudegevoelig om thuis examens te maken, er is vast een hoop op te bedenken waardoor je je kunt laten helpen bij het maken van de test.
Er wordt ook gekeken hoe je kijkgedrag is, je klikgedrag enz.
En als er dan twijfels zijn wordt er extra onderzoek gedaan.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
11-01-2021 16:40
Er is zelfs software die meet hoe je ogen of je lippen bewegen. Als je dan te vaak naast je scherm staart komt er een vinkje bij je naam en worden je beelden (inderdaad ook van achter je) extra bekeken door een persoon om te kijken of er geen spiekbriefje naast je scherm ligt.
Precies en die software is sinds maart gebruikt en daar is nu protest op. Dus mijn zoon heeft voor het eerst vandaag tentamen op locatie. Voorheen ging iedereen nog akkoord.
Alle reacties Link kopieren
Karratha schreef:
11-01-2021 16:20
Ik blijft dit toch lastig vinden.


Ergens is het een dooddoener. Aan de andere kant heeft het me sinds het begin van de pandemie al gestoord dat er in zekere zin sprake is van een tunnelvisie. Hoge besmettingen ? -> Lockdown.

Ik ben natuurlijk blij dat er een vaccin is, maar ik was stiekem wel héél benieuwd geweest : wat nou als er voorlopig nog geen vaccin was gekomen. Wanneer was er dan eens iemand met autoriteit/gezag opgestaan die had gezegd : hee jongens, op deze manier kunnen we toch niet door blijven gaan?

Al is het alleen maar iets met bepaalde dingen alleen toestaan t/m een bepaalde leeftijdsgroep. Of noem maar wat. Alles maar op slot gooien bij hoge besmettingen is wel lekker de meest veilige en makkelijke weg. Maar het is natuurlijk geen situatie die mensen eeuwig vol blijven houden. Wat dat betreft heeft het kabinet zich wel altijd lekker achter de OMT adviezen kunnen verschuilen, maar het is natuurlijk naief te denken dat er nooit een moment was gekomen waarop de maatschappij (en de geldpot) had gezegd: ho tot hier, en niet verder.
Als deze pandemie iets duidelijk maakt is het wel hoe moeilijk mensen het vinden dat ze geen controle hebben.

Als er geen vaccin was zou er wrsch idd naar andere mogelijkheden gekeken worden, maar het zou altijd tot verzet leiden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
AnAppleADay schreef:
11-01-2021 16:40
Er is zelfs software die meet hoe je ogen of je lippen bewegen. Als je dan te vaak naast je scherm staart komt er een vinkje bij je naam en worden je beelden (inderdaad ook van achter je) extra bekeken door een persoon om te kijken of er geen spiekbriefje naast je scherm ligt.
Een spionnencameraatje in je knoopsgat en 'n oortje in zodat je hulptroepen je het juiste antwoord mondeling door kunnen geven? ;-D
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
11-01-2021 16:48
Een spionnencameraatje in je knoopsgat en 'n oortje in zodat je hulptroepen je het juiste antwoord mondeling door kunnen geven? ;-D
Dat zou misschien nog kunnen maar dat kan ook tijdens een tentamen :proud:
redbulletje schreef:
11-01-2021 16:48
Een spionnencameraatje in je knoopsgat en 'n oortje in zodat je hulptroepen je het juiste antwoord mondeling door kunnen geven? ;-D
:biggrin: Haha ik zou het bijna uitproberen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven