Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Familiegedoe door niet naleven coronaregels

12-01-2021 13:12 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Mijn opa is oud, ziek en eenzaam. Ik probeer hem al sinds de eerste golf te blijven bezoeken. In de zomer vooral buiten, maar nu binnen op zeer ruime afstand (hij op de bank, ik aan de grote tafel). Ik denk dat er acht meter tussen zit. Af en toe ga ik een cadeautje brengen.
Hem helemaal alleen laten zitten vind ik geen optie. Hij geeft vaak aan dat hij eenzaam is en er is echt nog wel iets mogelijk binnen de regels van het RIVM. 0 risico is er nooit, maar dat nemen we beiden voor lief, ik probeer wel de risico's te beperken waar mogelijk.

Ik heb een familielid dat illegale feestjes geeft en dit niet onder stoelen of banken schuift. Ze deelt alles op social media. Laatst ging ik even naar mijn opa om een bosje bloemen te brengen, toen zag ik dat zij met haar arm om hem heen op de bank zat te 'chillen.' Ik heb toen gevraagd of ze alsjeblieft afstand van elkaar willen houden, vooral gericht naar mijn familielid. Nu krijg ik een bericht van mijn tante dat ik me niet moet bemoeien met de keuzes van anderen.

Ik voel me echt machteloos. Mijn opa is een soort vaderfiguur, een vader heb ik nooit gehad, dus ik denk dat het allemaal extra gevoelig ligt. Daarnaast word ik er gewoon boos om. Dat mensen zo laks omgaan met zijn gezondheid. Disclaimer: dit familielid werkt ook nog in de zorg. Ik snap er gewoon geen hout van. Wat doe ik hieraan?
Alle reacties Link kopieren
Voorzichtig met je opa bespreken wat hij hier nu van vond?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Het is heel zuur, maar je doet er niks aan.

Buiten hier je hard luchten en heel erg klagen. Ik kan ook niks met zulke mensen. Oh, en je tante blokkeren.
pergamon wijzigde dit bericht op 12-01-2021 13:15
10.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
blijkbaar is je opa zelf ook niet onder indruk van corona.
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
12-01-2021 13:15
blijkbaar is je opa zelf ook niet onder indruk van corona.
Muah, hij zit niet op social media of iets, dus ik denk dat hij ook niet weet wat ze allemaal uitvreet.
Verder eens dat het ook zijn keuze is. Maar ik vind dat wij hem toch daarin moeten beschermen.
Zijn huis, zijn regels.
Alle reacties Link kopieren
CharlotteCcc schreef:
12-01-2021 13:15
Muah, hij zit niet op social media of iets, dus ik denk dat hij ook niet weet wat ze allemaal uitvreet.
Verder eens dat het ook zijn keuze is. Maar ik vind dat wij hem toch daarin moeten beschermen.
hij hoeft ook niet op SMedia te zitten om 'hou 1.5 meter afstand' te kennen.
Dat advies staat los van het gedrag van je famililid
Alle reacties Link kopieren
Hier kun je maar weinig tegen doen. Hoe ziet opa het zelf? Snapt hij het risico? Het enige wat je zelf kunt doen, is zelf afstand blijven houden en opa duidelijk maken wat het risico is. Maar als opa het zo wil, houdt het op.
dianaf schreef:
12-01-2021 13:14
Voorzichtig met je opa bespreken wat hij hier nu van vond?

Inderdaad. En hem eventueel wijzen op de risico's.
Verder kan je helaas weinig doen tegen zulke hersenloze en egoïstische mensen.
Alle reacties Link kopieren
Je tante moet zich aan haar eigen advies houden en zich niet bemoeien met de akkefietjes van anderen. Als jij iets tegen je nichtje (?) zegt is dat iets tussen jullie, daar heeft zij niets mee te schaften.
thalas wijzigde dit bericht op 12-01-2021 13:20
1.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dat familielid ziet misschien wel de behoefte van opa aan warm contact. Zijn veel ouderen die liever het risico lopen op corona in de laatste fase van hun leven dan eenzaamheid. Het leven is eindig.

In dit geval is het natuurlijk helemaal niet handig van familielid, gezien ze veel contacten heeft.
Moreina schreef:
12-01-2021 13:17
Zijn huis, zijn regels.

Ja? Dus ik kan een lockdownfeestje geven in mijn huis? :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Ik zit zelf in een risicogroep, dus voor mij zou het sowieso al anders liggen. Als ik een opa zou hebben die dit allemaal toeliet, zou ik helaas opa niet bezoeken.
misschien neemt je opa bewust het risico. wil hij die arm om hem heen en neemt hij het risico voor lief
Al bijna een jaar zonder eens een knuffel is toch voor niemand vol te houden? Misschien vind opa het wel erg fijn om eens zo op de bank te zitten met iemand.
Thalas schreef:
12-01-2021 13:19
Je tante moet zich aan haar eigen advies houden en zich niet bemoeien met de akkefietjes van anderen. Als jij iets tegen je nichtje (?) zegt is dat iets tussen jullie, daar heeft zij niets mee te schaften.
Precies. Dus niets van aantrekken en gewoon je mening geven want die is oprecht.
Alle reacties Link kopieren
Misschien hecht opa meer waarde aan een knuffel dan aan 1,5 ( of 8 ) meter?
Dat jij het 1 keer hebt gezien, wil niet zeggen dat het elke keer gebeurt.
Misschien is een compromis mogelijk? Een arm om z'n schouder met een mondkapje op?
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Bijna een jaar niet mogen knuffelen.
Of even samen op de bank zitten.
Over 2 maanden is dit een jaar lang!!
Alle reacties Link kopieren
simbalabimba schreef:
12-01-2021 13:23
Misschien hecht opa meer waarde aan een knuffel dan aan 1,5 ( of 8 ) meter?
Dat jij het 1 keer hebt gezien, wil niet zeggen dat het elke keer gebeurt.
Misschien is een compromis mogelijk? Een arm om z'n schouder met een mondkapje op?
Het gaat me niet eens zozeer om die knuffel, want ik snap dat iedereen dat nodig heeft.
Alleen mijn familielid zit elke week bij 30 anderen, feestend en iedereen hangt daar om elkaar heen. Ik snap gewoon niet dat je dan je oude zieke opa gaat zitten knuffelen. Als het mijn moeder is, die zich bijvoorbeeld heel streng aan de regels houdt, dan vind ik het al veel minder zorgelijk als ze elkaar een knuffel geven. Dit snap ik alleen echt niet.
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
12-01-2021 13:21
misschien neemt je opa bewust het risico. wil hij die arm om hem heen en neemt hij het risico voor lief
ik weet niet precies wat voor zorg functie dat familielid heeft, maar dat vind ik zorgwekkender dan opa die zich vrijwillig laat knuffelen
Alle reacties Link kopieren
Ik merk dat ik gewoon angstig begin te worden. In de herfstvakantie is mijn oma (van de andere kant dan) overleden, ze mankeerde al van alles, maar uiteindelijk overleed ze wel door/met corona. Ik heb geen afscheid meer mogen nemen, omdat we een grote familie zijn en er maar max 1 (aan het eind 2) personen naar binnen mochten. Dit was verschrikkelijk voor oma. Ze herkende aan het einde ook mijn oom niet die aan haar bed zat. Ik moet er niet aan denken dat dit ook met mijn opa gebeurt. Alleen het idee al maakt me gek.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij zijn oudere mensen best verstandig (ze weten dat het besmettelijk is en dat dit hun einde kan betekenen) maar ze geven niet zoveel om Corona als men aanneemt.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
12-01-2021 13:20
Ja? Dus ik kan een lockdownfeestje geven in mijn huis? :facepalm:
dat deed opa niet hoor
Opa knuffelde met een familielid, en dat mag opa
niet te angstig worden. mijn moeder is afgelopen jaar overleden. Herkende ons niet meer, mijn vader niet meer. ik heb nog tien minuten haar hand kunnen vasthouden voor ze stierf en nee geen corona. mensen kunnen ook gewoon nog aan andere dingen sterven.
Er zijn zoveel eenzame depressieve oudere die elk contact missen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven