Baby wil geen kunstvoeding

12-01-2021 18:19 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond,

Gister was ik met mijn baby van 5 maanden bij het cb. Zijn lengte gaat mooi volgens een stabiele lijn, hoofdomtrek ook. Alleen zijn gewicht buigt al een aantal weken af en gister was hij zelfs iets afgevallen ten opzichte van vorige keer. Hij zit nu bij op de nul lijn.

Hij krijgt exclusief borstvoeding vanaf de geboorte. De cb verpleegkundige ging het overleggen met de cb arts. Ik werd teruggebeld gister dat mijn zoon vanaf vandaag 2x per dag 180 ml kunstvoeding 'moet' binnen krijgen naast de borstvoeding.

Nu heb Ik de luxe dat ik niet werk dus ik heb ook niet vaak gekolfd/flesje gegeven. Achteraf baal ik hier natuurlijk van, maarja. Als ik het dus nu aanbiedt wil hij het absoluut niet drinken. Ook een papje rijstebloem met een lepeltje geven om aan te komen pakt hij niet. Heb al de fles met de meest tepel-like speen.

Iemand nog tips? En is dit het gewichtsverlies een reden om borstvoeding te gaan opgeven?
Weet je hoeveel baby binnen krijgt? Geef je wel eens gekolfde melk? Is hij überhaupt flessen gewend? Ik zie dat je weinig gekolfd hebt en exclusief bv gevoed hebt. Dan is het op zich niet heel gek dat hij geen fles wil.

Krijgt hij al groente/fruit?
Alle reacties Link kopieren
Welke fles(sen) gebruik je?
Heb je een bekertje al geprobeerd?
Alle reacties Link kopieren
Hij is 5 maanden dus hij mag al een maand bijvoeding. Zijn jullie daarmee begonnen?
Alle reacties Link kopieren
Andere fles proberen? Je hebt van Nuby een tuitbeker met een zachte tuit, die gebruik ik nu voor mijn bv-baby die ook geen normale fles wil.
Ik vlieg het probleem even van een andere kant aan. Zou bijvoeden tijdens de borstvoeding een mogelijkheid zijn?

https://www.lalecheleague.nl/borstvoedi ... inghulpset
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook eens advies inwinnen bij een lactatiekundige. Zij hebben vaak hele goede tips, ook in deze situatie.

Edit: oh de LLL tip werd ook al gegeven. Zou ik ook zeker naar kijken. Stoppen met BV zou niet mijn keuze zijn.
pergamon wijzigde dit bericht op 12-01-2021 18:36
33.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
En wat als je een paar keer vaker de borst geeft?
Alle reacties Link kopieren
Positivevibes schreef:
12-01-2021 18:27
Hij is 5 maanden dus hij mag al een maand bijvoeding. Zijn jullie daarmee begonnen?

Starten tussen de 4 en 6 maanden toch? Ik vind het niet gek als deze baby nog geen bijvoeding krijgt in elk geval.
Wil je kindje geen kunstvoeding of algemeen de fles niet? Anders misschien proberen te kolven en borstvoeding met kunstvoeding te mengen.
Alle reacties Link kopieren
Ben je lid van FB? Dan zou ik de vraag stellen bij de groep Borstvoedingsforum Er reageren daar lactatiekundigen.

Mijn voorkeur zou het niet hebben om 2 flessen kunstvoeding bij te gaan geven. Kun je de baby niet vaker aanleggen? Succes :)
Alle reacties Link kopieren
Vaker aanleggen? Als het goed is krijg je dan vlot meer productie.

Die jongste van mij wilde tot 10,5 maand niets anders. Prima, ik vertelde het alleen niet bij het CB.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
12-01-2021 18:37
Starten tussen de 4 en 6 maanden toch? Ik vind het niet gek als deze baby nog geen bijvoeding krijgt in elk geval.
Ja daarom staat er dat het al ‘mag’ :) Met risico op allergieën wordt er overigens sterk aangeraden om meteen met 4 maanden te starten.

En afbuigen in gewicht lijkt me ook een reden om te starten en/of extra op te bouwen. Zeker als bijvoeding moeilijk gaat en je niet met borstvoeding wil stoppen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties. Ik ga eens kijken op de website van LLL. En vaker aanleggen, hoewel zn reflux daar niet echt beter van gaat worden denk ik.

Ik ben net begonnen sinds een paar dagen met groente hapjes.

Borstvoeding uit een flesje heb ik ooit wel eens gegeven, dat pakte hij toen volgens mij wel. Dus Ik denk dat het meer de smaak is. Misschien idd een idee om te gaan kolven en dan mengen.
Alle reacties Link kopieren
Positivevibes schreef:
12-01-2021 18:46
Ja daarom staat er dat het al ‘mag’ :) Met risico op allergieën wordt er overigens sterk aangeraden om meteen met 4 maanden te starten.

En afbuigen in gewicht lijkt me ook een reden om te starten en/of extra op te bouwen. Zeker als bijvoeding moeilijk gaat en je niet met borstvoeding wil stoppen.

Eens hoor. Ik zou het zelf ook eerder zoeken in beginnen met wat vaste voeding dan in 2x 180cc kunstvoeding. Ik vind dat zelf echt reteveel er bij opeens. (maar ik schiet niet snel in de stress bij wat afbuigen. Neefje boog ook af van 0 naar - 2, maar heeft kleine ouders, was net wat ziekig geweest, levelde daarna weer af en klom weer op naar - 1. Hij schommelt schijnbaar wat.)

Belangrijk om het in de gaten te houden, dat zeker wel. En advies op meerdere plekken inwinnen is ook altijd goed.
pergamon wijzigde dit bericht op 12-01-2021 18:51
0.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ooit gehoord dat BV-kinderen een andere groei-tabel volgen dan kinderen die flesvoeding krijgen.
CB gebruikt toch de juiste tabellen?

Meer aanleggen een optie?

En anders zou ik ook voor La Leche of een lactatie-deskundige gaan.


Ik zou trouwens niet gelijk met 2 x 180 beginnen qua flesvoeding.
Dat is - of lijkt mij - gewoon een "reuzenportie" voor een kind dat al 5 maanden borstvoedings-porties gewend is.
Eerst bijvoorbeeld maar eens met 90 ofzo beginnen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Geef je eerst de borst en daarna de groente? Op deze leeftijd is borstvoeding nog de hoofdvoeding
Grote kans op buikpijn als je kindje opeens 2x180 kunstvoeding binnen krijgt. Ik zou een lactatiekundige IBCLC raadplegen. Heel vervelend, die mogen nu niet fysiek werken (bizar en belachelijk), maar die kan kijken naar drinktechniek enzo. Heb je wel vaker aanleggen geprobeerd? En heb je gekeken naar groei en dan in een WHO tabel ipv die van het CB? Je kunt op facebook in de la lege league groep ook vragen of men meekijkt naar groei.

Van groentehapjes gaat je kindje niet aankomen denk ik ;)
Alle reacties Link kopieren
Eerste belletje zou ik naar een lactatiekundige doen zoals Saga zegt. Als het je wens is om borstvoeding te blijven geven.
Alle reacties Link kopieren
Bij bv kindjes is het toch gebruikelijk dat de lijn op een gegeven moment niet zo hard meer stijgt toch?

Ik zou eerst een lactatie kundige inschakelen, je kan eventueel ook even bellen met LLL. Zij kunnen vaak ook al wat handige tips geven.

Nadat mijn baby van 10-16 weken de fles weigerde was ik nogal huiverig om te hard door te zetten met kv (bang dat ze weer ging weigeren). Enige wat ze destijds pakte was huismerk van Etos, naast geklofde bv. En ook die gekolfde bv wilde ze alleen maar vers of we moesten het pasteuriseren...
Alle reacties Link kopieren
Het heeft zeker mijn voorkeur om te blijven borstvoeden.

Dat ik nu in 1x zoveel kunstvoeding moet gaan geven vind ik ook wel raar eigenlijk. Ze deed er zo makkelijk over, alsof je dat zomaar eventjes doet. Voor hem ook niet goed, zo'n overgang.

Ze wil hem over een week weer zien om te kijken of er een effect is van het bijvoeden. Maar is dat zo snel al te zien dan, vraag ik me af. En wat als ze niet tevreden zijn?

Groentehapjes snel gaan uitbreiden ben ik ook wat huiverig voor, omdat er meer calorieën zitten in melk dan in die hapjes, heb ik begrepen.

Ik heb trouwens een suavinex fles gekocht vandaag. Met zo'n tepel speen. Maar daar trapt ie ook niet haha :)
Alle reacties Link kopieren
Geronimoo schreef:
12-01-2021 19:17
Het heeft zeker mijn voorkeur om te blijven borstvoeden.

Dat ik nu in 1x zoveel kunstvoeding moet gaan geven vind ik ook wel raar eigenlijk. Ze deed er zo makkelijk over, alsof je dat zomaar eventjes doet. Voor hem ook niet goed, zo'n overgang.

Ze wil hem over een week weer zien om te kijken of er een effect is van het bijvoeden. Maar is dat zo snel al te zien dan, vraag ik me af. En wat als ze niet tevreden zijn?

Groentehapjes snel gaan uitbreiden ben ik ook wat huiverig voor, omdat er meer calorieën zitten in melk dan in die hapjes, heb ik begrepen.

Ik heb trouwens een suavinex fles gekocht vandaag. Met zo'n tepel speen. Maar daar trapt ie ook niet haha :)

Ik zou eens bij de LLL advies inwinnen en/of bij de lactatiekundige als jouw voorkeur is te blijven borstvoeden. Ik heb zelf heel veel steun gehad aan mijn lactatiekundige, dat was zo fijn! (Bij ons consultatiebureau voel ik me vooral onwijs onbegrepen). Voel jij je zelf heel erg ongerust bij de afbuigende lijn?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeker een lactatiekundige inschakelen. Op de besloten facebookpagina van LLL kan je ook veel goede tips krijgen. Kijk ook eens naar de groeigrafiek van borstgevoede kindjes. CB gebruikt een combitabel van kinderen die borstvoeding en flesvoeding krijgen. Maar goed, afvallen tov de vorige weging zit in geen van de tabellen.

2x180cc vind ik echt enorm veel, mijn kinderen dronken uit de fles nooit meer dan 120cc gekolfde melk per keer.

Krijgt je kindje nog nachtvoeding? Anders misschien een droomvoeding erbij doen?

Lastig hoor, ik zou zeggen meer aanleggen maar in combinatie met reflux misschien weer niet zo handig?
Alle reacties Link kopieren
Heb je trouwens zelf geprobeerd om de fles te geven of door iemand anders terwijl je er niet bij was? Mijn jongste dronk echt niet uit de fles bij mij, als ik was werken dan dronk hij een minimale hoeveelheid en haalde alles in als ik weer tot zijn beschikking was
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter had ook rond deze termijn een dipje qua gewicht. Ik heb daar dezelfde oorzaak aan gekoppeld. Heb een tijdje kunstvoeding van huismerk etos gemengd met gekolvde borstvoeding. Zodat er 3x per dag ongeveer 60ml kunstvoeding bij in kwam. Dat is dus maar 1fles a 180 maar het deed wel het trucje.

Is hij verder wel tevreden?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven