Frustratie

13-01-2021 11:44 209 berichten
Wat kan jou écht frustreren? En dan bedoel ik eigenlijk niet de "Jezus wat irritant", maar echt púre frustratie.

Ik zei namelijk in het topic "Doden van een dier anders bestraft dan doden van mens" dat ik het snap dat iemand zó gefrustreerd is door mens of dier dat je deze wil doden, of wil mishandelen (uit kwaadheid dus). (Dit betekent niet dat iemand die dat kan begrijpen dit ook zelf doet!) Natuurlijk nooit zomaar, maar als er vooraf al het een en ander is gebeurd, een opstapeling. Sommige mensen knappen op een gegeven moment. Dan kan alles de spreekwoordelijke druppel zijn.

Heb jij dat (die pure frustratie dus) weleens ervaren en schrok je daarbij van jezelf?
Het doden van een dier uit boosheid of frustratie zal ik nooit snappen. Echt nooit. Mensen die dat doen zijn enge mensen die ze heel lang op mogen sluiten.

En mijn frustratie..ik zou dierenmishandelaars dus echt iets heel erg aan kunnen (en willen) doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb uit pure frustratie wel eens tegen één van mijn pubers zo staan schreeuwen, dat ik er daarna spijt van had. Ik ken mezelf zo helemaal niet.

Als ik gefrustreerd ben ga ik schreeuwen of huilen, ik heb dan niet de behoefte om dingen stuk te maken of mensen of dieren pijn te doen.
Als je uit pure frustratie een dier kan doden, dan heb je gewoon hulp nodig. Je wil niet weten hoeveel frustraties ik heb gehad met mijn hond toen hij nog pup was. Meubels gesloopt, hing continu met zijn scherpe puppytandjes in mijn enkels en armen en had elke dag bloedende polsen. Heb er nog littekens van. Groef het hele gazon omver. En alles ging kapot wat maar kapot kan. Dit elke dag, maandenlang. En weinig slapen, er was altijd wat in het begin. Maar ik hield me altijd in en ik zou hem nóóit fysiek pijn doen. Kwestie van even op je wang bijten.
Ik ben van mening dat kinderen en puppy's enorm kunnen frustreren. Dit heb ik namelijk zelf ervaren. Ik heb zelf geen kinderen, maar lees het vaak op internet. Zeker nu met corona, en thuiswerken/-blijven. En ik heb een hond en herken wat Muurbloempje schrijft, alleen dan met andere dingen. Ik wist voordat we een puppy kregen echt niet dat ik zó gefrustreerd kon raken.
Alle reacties Link kopieren
De meeste mensen kennen wel frustraties, maar hebben een rem. Onze beschaving heeft ons geleerd dan niet direct tot doden over te gaan.
Vrijwel elke ouder is wel eens gestoord geworden van zijn huilende baby of zanikende puber. Of je hebt een onredelijke baas, of een maandenlang klussende buurman. Maar dan ga je een blokje om, of je huilt even uit.
AudiR8 schreef:
13-01-2021 12:14
Ik ben van mening dat kinderen en puppy's enorm kunnen frustreren. Dit heb ik namelijk zelf ervaren. Ik heb zelf geen kinderen, maar lees het vaak op internet. Zeker nu met corona, en thuiswerken/-blijven. En ik heb een hond en herken wat Muurbloempje schrijft, alleen dan met andere dingen. Ik wist voordat we een puppy kregen echt niet dat ik zó gefrustreerd kon raken.
Maar dan is het aan jou hoe je met je frustraties omgaat. Als je uit frustratie een puppy fysiek pijn wil doen, dan komt dat niet door de puppy maar door hoe jij met je frustraties omgaat.
Muurbloempje115 schreef:
13-01-2021 12:17
Maar dan is het aan jou hoe je met je frustraties omgaat. Als je uit frustratie een puppy fysiek pijn wil doen, dan komt dat niet door de puppy maar door hoe jij met je frustraties omgaat.
Dit klopt en dat snap ik ook. Maar de aanleiding is dan wel de puppy, als die er niet zou zijn zou je nooit die frustratie hebben.
Alle reacties Link kopieren
AudiR8 schreef:
13-01-2021 12:14
Ik ben van mening dat kinderen en puppy's enorm kunnen frustreren. Dit heb ik namelijk zelf ervaren. Ik heb zelf geen kinderen, maar lees het vaak op internet. Zeker nu met corona, en thuiswerken/-blijven. En ik heb een hond en herken wat Muurbloempje schrijft, alleen dan met andere dingen. Ik wist voordat we een puppy kregen echt niet dat ik zó gefrustreerd kon raken.
Ik heb nog nooit mijn kind pijn gedaan. Niet uit frustratie, niet uit straf
Ook niet als (jongste was huilbaby) ik er helemaal doorheen zat
AudiR8 schreef:
13-01-2021 12:19
Dit klopt en dat snap ik ook. Maar de aanleiding is dan wel de puppy, als die er niet zou zijn zou je nooit die frustratie hebben.
Op dat moment is het de puppy, maar het kan elke dag weer iets anders zijn.
lilalinda schreef:
13-01-2021 12:16
De meeste mensen kennen wel frustraties, maar hebben een rem. Onze beschaving heeft ons geleerd dan niet direct tot doden over te gaan.
Vrijwel elke ouder is wel eens gestoord geworden van zijn huilende baby of zanikende puber. Of je hebt een onredelijke baas, of een maandenlang klussende buurman. Maar dan ga je een blokje om, of je huilt even uit.
Er gebeuren genoeg familiedrama's wat laat zien dat sommige mensen niet (meer) zo'n rem hebben.
Alle reacties Link kopieren
AudiR8 schreef:
13-01-2021 12:21
Er gebeuren genoeg familiedrama's wat laat zien dat sommige mensen niet (meer) zo'n rem hebben.
en daarom zei ik dus:
de MEESTE mensen
Ik denk als ik door opgebouwde frustratie mij zou vergrijpen aan mens of dier ik dringend hulp nodig zou hebben. Het fenomeen dat je door spanningen minder kunt hebben is logisch, alleen het afreageren op wat op dat moment in de buurt is...
Alle reacties Link kopieren
Je eet ook geen vlees? Draagt geen leren schoenen?

Allemaal dode dieren. Veel mensen vergrijpen zich elke dag aan dode dieren.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
AudiR8 schreef:
13-01-2021 12:19
Dit klopt en dat snap ik ook. Maar de aanleiding is dan wel de puppy, als die er niet zou zijn zou je nooit die frustratie hebben.

Dat maakt het nog steeds niet oké om datgene wat je frustratie opwekt ook fysiek te mishandelen. Al helemaal niet als het een levend wezen is dat zwakker is dan jij.
Wie vindt dat dit wel in orde is, moet sowieso niet aan puppy's of kinderen beginnen.

Zou jij het ook acceptabel vinden als jij fysiek aangevallen zou worden als jij bij iemand anders frustraties zou oproepen?
viva-amber schreef:
13-01-2021 12:38
Je eet ook geen vlees? Draagt geen leren schoenen?

Allemaal dode dieren. Veel mensen vergrijpen zich elke dag aan dode dieren.
Ik zie het al voor me. Woeste mensen vol frustratie die naar de supermarkt rijden, vlees in hun mandje smijten en thuis dat vlees rauw en zonder bestek met hun tanden verscheuren. Zo, dat lucht op.
Ik hoorde laatst dat iemands vriend gewoon in huis het bloed onder haar nagels vandaan haalde. Dan kan ik me er ook wel iets van inbeelden.
Maar dan zou ik het alleen met de vuist doen, niet met de vlakke hand: dat is vernederend.
Als je problemen hebt met het goed kanaliseren van je frustraties is een therapie agressiemanagement een optie.
AudiR8 schreef:
13-01-2021 12:19
Dit klopt en dat snap ik ook. Maar de aanleiding is dan wel de puppy, als die er niet zou zijn zou je nooit die frustratie hebben.
Een puppy kan de aanleiding zijn maar is natuurlijk nooit de oorzaak.

Puppy fungeert dan als bliksemafleider.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het wel. Alleen wordt het bij mij niet getriggerd door dieren of kinderen.
Het is een woedeprobleem en van het grootste belang dat je het leert te beheersen als je het bij jezelf bemerkt.
De aanleiding doet er niet toe, het is jóuw probleem.
En je kan een ander er ernstig mee beschadigen.
Informeer jezelf over woedebeheersing als je hier tegenaan loopt want je kunt de schade niet meer terugdraaien.
Damned if I don’t
Als ik nou ergens kwaad om kan worden dan is het wel dieren- en kindermishandeling. Ik begrijp niet waarom je voor die mensen begrip kunt hebben. Ga dan op boksen of doe wat anders met je frustraties. Mishandeling valt gewoon niet goed te praten.
Cabbitch schreef:
13-01-2021 12:42
Dat maakt het nog steeds niet oké om datgene wat je frustratie opwekt ook fysiek te mishandelen. Al helemaal niet als het een levend wezen is dat zwakker is dan jij.
Wie vindt dat dit wel in orde is, moet sowieso niet aan puppy's of kinderen beginnen.

Zou jij het ook acceptabel vinden als jij fysiek aangevallen zou worden als jij bij iemand anders frustraties zou oproepen?
Ik zou dat laatste wel begrijpen. Ik weet dat ik - onbewust - heel irritant kan zijn. Geen idee waar dat precies aan ligt, maar ik heb het weleens gemerkt bij mensen. Ook online, zoals dit forum bijvoorbeeld.
Het valt me nog mee dat mijn vriend me nooit is aangevlogen vanwege frustratie. Andersom trouwens ook. 🤪
safrat schreef:
13-01-2021 13:10
Als ik nou ergens kwaad om kan worden dan is het wel dieren- en kindermishandeling. Ik begrijp niet waarom je voor die mensen begrip kunt hebben. Ga dan op boksen of doe wat anders met je frustraties. Mishandeling valt gewoon niet goed te praten.
Even iets rechtzetten: Ik zeg nergens dat ik begrip heb voor de mishandeling op zich. Ik zei dat ik heel goed kan begrijpen dat iemand knapt en tot de daad van kinder- of dierenmishandeling overgaat, vanwege frustratie.

Omdat ik zelf die frustratie heb ervaren toen onze hond nog een pup was. Hij heeft als pup écht het bloed onder m'n nagels vandaan gehaald. Zelfs mensen (die ik niet zo heel erg mag) hebben me nog nooit zo erg gefrustreerd, zelfs mijn vriend niet...

(En weer even een disclaimer: dat ik dit begrijp betekent niet dat ik het zelf ook doe of heb gedaan, ik ken alleen de frustratie.)
Ik ken iemand die heeft een gat in de deur en muur geslagen met z'n vuist omdat zijn kind hem zó erg frustreerde tijdens de peuterpubertijd.
Alle reacties Link kopieren
AudiR8 schreef:
13-01-2021 13:51
Even iets rechtzetten: Ik zeg nergens dat ik begrip heb voor de mishandeling op zich. Ik zei dat ik heel goed kan begrijpen dat iemand knapt en tot de daad van kinder- of dierenmishandeling overgaat, vanwege frustratie.

Omdat ik zelf die frustratie heb ervaren toen onze hond nog een pup was. Hij heeft als pup écht het bloed onder m'n nagels vandaan gehaald. Zelfs mensen (die ik niet zo heel erg mag) hebben me nog nooit zo erg gefrustreerd, zelfs mijn vriend niet...

(En weer even een disclaimer: dat ik dit begrijp betekent niet dat ik het zelf ook doe of heb gedaan, ik ken alleen de frustratie.)
Maar wat wil je nu precies met dit topic??

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven