Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Scholen

03-01-2021 19:57 415 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien is hier al een topic over, excuus dan!

Wat denken jullie; gaan de scholen over 2 weken weer open?

Ik twijfel. Ene kant willen ze de scholen volgensmij zsm open als het maar half kan.
Andere kant, besmettingen dalen nog maar heel licht en met code zwart in het vooruitzicht zie ik de scholen dicht blijven.
Of het vaccineren moet heel goed en vlot aanslaan maar lijkt me niet realistisch.

Wat is jullie idee hier bij?

Gaan de scholen weer open 19 januari?

Totaal aantal stemmen: 305

Ja (13%)
Nee (76%)
Geen idee (11%)
noalien wijzigde dit bericht op 03-01-2021 20:03
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Adelaar81 schreef:
13-01-2021 09:07
Klopt, voelt heel scheef allemaal. Wij werken beiden sinds maart fulltime thuis, laten de boodschappen bezorgen, zien enkel af en toe onze ouders en zijn vnl thuis, thuis, thuis, op dit moment gecombineerd met thuisonderwijs en werken op idiote tijdstippen. Ondertussen gaan bij de buren de kids naar de noodopvang, vrouw werkt idd in de zorg maar haar man is “in between jobs” en vind het thuisonderwijs (ik citeer) “niet zo leuk”.... en verder is het daar inderdaad ook de zoete inval net als bij de bejaarde buren aan de andere kant.

Het voelt voor mij ook een soort van onrechtvaardig dat wij al een jaar ons overal aan houden om ouderen en zwakkeren te beschermen, ons in allerlei bochten wringen qua werk, en dan als laatste gevaccineerd gaan worden; ik snap de rationale maar ik had toch graag bv van de zomer lekker met gezin op vakantie gegaan.
Jij hebt jezelf extra regels opgelegd, want je kon gewoon op vakantie deze zomer, je mag gewoon boodschappen doen en en kan binnen voorwaarden ook gewoon bezoek ontvangen. Dat jij extra strikt was, kun je nu niet je buren of anderen verwijten. Ik zou sowieso wat minder op je buren letten.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
13-01-2021 08:39
Dit inderdaad! Ik werk op locatie (onderwijs) man werkt thuis. Wij zijn thuis en thuis en thuis, doen boodschappen en zijn weer thuis, en thuis en thuis. Sporten doen we thuis of buiten en alleen. Sinds oktober twee keer in het tuincentrum geweest en verder nergens. Enige bezoek dat hier komt is de vriendin van zoon, en mijn ouders maar meestal gaat ik even naar hen. Man bezoekt zijn ouders. Alle ouders zijn net wel of net geen tachtig en zien verder ook niemand. Hebben wel af en toe hulp nodig.
Ons kringetje is heel klein.
Bij mijn buren (80-) is het net de Zoete Inval. Dagelijks bezoek, zelf gaan ze ook elke dag wel samen weg, terwijl de boodschappen worden bezorgd. Sinds ze corona gehad hebben houden ze zich nog minder aan de regels.
Voelt zo ongelijk dat ik thuis zit om ouderen en zwakkeren te beschermen en zij gewoon doorleven of er niets aan de hand is.
Die regels heb je jezelf opgelegd. Er kan wel wat meer dan jij jezelf oplegt.
Daarbij zou je toch een met een intensivist moeten praten. Er liggen op de ic echt niet alleen oude mensen.
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
13-01-2021 10:52
Jij hebt jezelf extra regels opgelegd, want je kon gewoon op vakantie deze zomer, je mag gewoon boodschappen doen en en kan binnen voorwaarden ook gewoon bezoek ontvangen. Dat jij extra strikt was, kun je nu niet je buren of anderen verwijten. Ik zou sowieso wat minder op je buren letten.
Extra strict zijn wij helemaal niet, we houden ons aan de regels van Max 2 bezoekers per dag en geen onnodige verplaatsingen maken.
Als we “gewoon op vakantie” hadden gekund dan hadden we een rondreis van een paar weken buiten Europa gemaakt afgelopen zomer, dus nee dat kon niet aangezien alles buiten Europa oranje was en nog steeds is. Een 2e keus alternatief was inderdaad uiteindelijk mogelijk.
Wb op de buren letten: de kinderen van mijn buren en van mij zitten op dezelfde school en dezelfde groep dus we zitten o.a. in een gezamenlijke appgroep.
koko67 schreef:
13-01-2021 11:00
Die regels heb je jezelf opgelegd. Er kan wel wat meer dan jij jezelf oplegt.
Daarbij zou je toch een met een intensivist moeten praten. Er liggen op de ic echt niet alleen oude mensen.

Er kan in mijn ogen niet zo heel veel meer als ik de kans besmet te raken graag zo klein mogelijk houd. En ik vind dat meer mensen dat zouden moeten doen. Dan zouden de besmettingen minder hard zijn opgelopen.

De mazen van de 'wet' opzoeken, de grenzen van de regels oprekken ik weiger daaraan mee te doen en veroordeel anderen die niet anders doen.

Bij elke persconferentie over corona bleef de oproep: BLIJF ZO VEEL MOGELIJK THUIS.

Van de zomer wel iets makkelijker geweest en uit eten geweest op een terras. Sinds oktober weer vooral thuis. Hoe meer mensen dat doen, hoe eerder het voorbij is.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
13-01-2021 09:33
Jeetje, ook nog verhuizen nu, dat is normaal al zo'n chaotische tijd. Ik kan me voorstellen dat je overloopt.
Ja het is een beetje too much allemaal hahaha
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
13-01-2021 11:37
Er kan in mijn ogen niet zo heel veel meer als ik de kans besmet te raken graag zo klein mogelijk houd. En ik vind dat meer mensen dat zouden moeten doen. Dan zouden de besmettingen minder hard zijn opgelopen.

De mazen van de 'wet' opzoeken, de grenzen van de regels oprekken ik weiger daaraan mee te doen en veroordeel anderen die niet anders doen.

Bij elke persconferentie over corona bleef de oproep: BLIJF ZO VEEL MOGELIJK THUIS.

Van de zomer wel iets makkelijker geweest en uit eten geweest op een terras. Sinds oktober weer vooral thuis. Hoe meer mensen dat doen, hoe eerder het voorbij is.
Hoe kom je erbij dat mensen die minder strikt zijn dan jij de mazen van de wet op zouden zoeken en de regels op zouden rekken? Wat een bullshit. Het was allemaal binnen de regels, alleen niet binnen jouw regels. En laat jij nou niet de beleidsmaker/regelmaker zijn dus jij bent helemaal niet bij machte om een ander iets op te leggen, hoe jammer je dat ook vindt.
En jij had je uitje op het terras deze zomer (BLIJF ZOVEEL MOGELIJK THUIS), maar bent nu weer het braafste meisje van de klas en eist dat andere mensen dat ook doen. Hypocriet much?
Alle reacties Link kopieren
De mazen van de wet opzoeken is toch ook dat je via een slinks omweggetje een manier vindt om ermee weg te komen als je je niet aan de regels houdt? Als mensen binnen de regels meer mensen zien dan jij dan is dat niet de mazen van de wet opzoeken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
13-01-2021 11:37
Er kan in mijn ogen niet zo heel veel meer als ik de kans besmet te raken graag zo klein mogelijk houd. En ik vind dat meer mensen dat zouden moeten doen. Dan zouden de besmettingen minder hard zijn opgelopen.

De mazen van de 'wet' opzoeken, de grenzen van de regels oprekken ik weiger daaraan mee te doen en veroordeel anderen die niet anders doen.

Bij elke persconferentie over corona bleef de oproep: BLIJF ZO VEEL MOGELIJK THUIS.

Van de zomer wel iets makkelijker geweest en uit eten geweest op een terras. Sinds oktober weer vooral thuis. Hoe meer mensen dat doen, hoe eerder het voorbij is.
Op school werken en een benoemen dat je een heel klein kringetje hebt vind ik toch een beetje een contradictio in terminis. Ik spreek buiten mijn werk ook niemand, maar als ik al die contacten op school optel dan kom ik toch op een behoorlijk grote kring. Dankzij die enorme kring op het werk kan ik het thuis behoorlijk makkelijk volhouden trouwens en vind ik het een beetje makkelijk praten om te zeggen dat het beneden alle peil is als een ander vaker afspreekt dan ik, want door mijn werk heb ik een behoorlijk 'sociaal leven'.
nessemeisje schreef:
13-01-2021 11:46
Hoe kom je erbij dat mensen die minder strikt zijn dan jij de mazen van de wet op zouden zoeken en de regels op zouden rekken? Wat een bullshit. Het was allemaal binnen de regels, alleen niet binnen jouw regels. En laat jij nou niet de beleidsmaker/regelmaker zijn dus jij bent helemaal niet bij machte om een ander iets op te leggen, hoe jammer je dat ook vindt.
En jij had je uitje op het terras deze zomer (BLIJF ZOVEEL MOGELIJK THUIS), maar bent nu weer het braafste meisje van de klas en eist dat andere mensen dat ook doen. Hypocriet much?
Jeetje. Het is toch niet zo moeilijk te begrijpen wat hier bedoeld wordt. Als je de hele dag alles doet wat nog mag, dan kom je nog best veel in contact met mensen. Je kunt dan bijv iedere dag op bezoek gaan, 2 mensen bij je uitnodigen, kinderen iedere dag naar de noodopvang of met grote groepen vriendjes laten spelen, dagelijks naar de supermarkt en lekker uitgebreid naar het kruidvat, reisjes maken met trein, tram, etc. Dan doe je allemaal dingen die mogen maar mocht je besmet zijn dan besmet je toch makkelijk een heleboel andere mensen.
Alle reacties Link kopieren
ambracia schreef:
13-01-2021 13:19
Jeetje. Het is toch niet zo moeilijk te begrijpen wat hier bedoeld wordt. Als je de hele dag alles doet wat nog mag, dan kom je nog best veel in contact met mensen. Je kunt dan bijv iedere dag op bezoek gaan, 2 mensen bij je uitnodigen, kinderen iedere dag naar de noodopvang of met grote groepen vriendjes laten spelen, dagelijks naar de supermarkt en lekker uitgebreid naar het kruidvat, reisjes maken met trein, tram, etc. Dan doe je allemaal dingen die mogen maar mocht je besmet zijn dan besmet je toch makkelijk een heleboel andere mensen.
Er is nog een gulden middenweg. De betreffende forummer zit/zat namelijk doodleuk wel op haar werk want onderwijs. Dus ze komt wel degelijk buiten de deur. Maar als een ander (die bijvoorbeeld al vanaf maart thuiswerkt) vaker (dus niet dagelijks) afspreekt dan zij, dan zoekt diegene opeens de mazen van de wet op. Ja doeg. Die borstklopperij van ik-doe-het-beter-dan-een-ander-en-iedereen-zou-moeten-doen-zoals-ik ben ik inmiddels behoorlijk zat.
Ik lees net dat de Britse variant niet makkelijker door wordt gegeven door kinderen!!!!!!
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
13-01-2021 11:37
Er kan in mijn ogen niet zo heel veel meer als ik de kans besmet te raken graag zo klein mogelijk houd. En ik vind dat meer mensen dat zouden moeten doen. Dan zouden de besmettingen minder hard zijn opgelopen.
De mazen van de 'wet' opzoeken, de grenzen van de regels oprekken ik weiger daaraan mee te doen en veroordeel anderen die niet anders doen.
Bij elke persconferentie over corona bleef de oproep: BLIJF ZO VEEL MOGELIJK THUIS.
Van de zomer wel iets makkelijker geweest en uit eten geweest op een terras. Sinds oktober weer vooral thuis. Hoe meer mensen dat doen, hoe eerder het voorbij is.
Het is natuurlijk onzin om versoepelde regels in de zomer de mazen van de wet te noemen.
Wat ik vooral bedoelde is dat jij schreef thuis te blijven voor oude mensen . En dat klopt niet, er liggen momenteel behoorlijk wat mensen van rond de 40 en 50 op de ic. Bedoel je dat met oud?
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
13-01-2021 15:21
Ik lees net dat de Britse variant niet makkelijker door wordt gegeven door kinderen!!!!!!
Bron?
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
13-01-2021 15:21
Ik lees net dat de Britse variant niet makkelijker door wordt gegeven door kinderen!!!!!!
Stond straks idd ook op het NOS liveblog, jaap van dissel heeft daar iets over gezegd
Dat wil niet zeggen dat de scholen nu wel eerder open gaan. Ouders moeten weg blijven, niet de kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
13-01-2021 15:36
Dat wil niet zeggen dat de scholen nu wel eerder open gaan. Ouders moeten weg blijven, niet de kinderen.
Wat doen al die ouders dan op school? Wij mogen vanaf vorig jaar al niet meer in school komen, moeten op het schoolplein kind afzetten en doei. Dus continu buiten, je loopt daarna enkel naar je auto of fiets. Ik vind het zo bijzonder om toch vaak te lezen dat er zoveel ouders op school zijn
Sophiever schreef:
13-01-2021 15:36
Dat wil niet zeggen dat de scholen nu wel eerder open gaan. Ouders moeten weg blijven, niet de kinderen.
Volgens mij zei Rutte toch duidelijk dat de basisscholen dan open gaan op 25 januari.
duizel schreef:
13-01-2021 15:26
Bron?
Nos.
koko67 schreef:
13-01-2021 15:25
Het is natuurlijk onzin om versoepelde regels in de zomer de mazen van de wet te noemen.
Wat ik vooral bedoelde is dat jij schreef thuis te blijven voor oude mensen . En dat klopt niet, er liggen momenteel behoorlijk wat mensen van rond de 40 en 50 op de ic. Bedoel je dat met oud?

Nee, de versoepelde regels in de zomer zijn niet de mazen in de wet. Daar heb ik ook voorzichtig gebruik van gemaakt. Ik bedoel meer de mensen die met Kerst en Oud en Nieuw toch maar even meer gasten ontvingen dan het advies was, of meerdere keren per dag bezoek ontvingen. (onder het mom dat het andersom wel had gemogen) En oud is niet 40+ of 50+ inderdaad. Oud is voor mij 75+, dat is hier de groep die ik zonder mondkapje, (of met mondkapje op de kin) met partner en twee karretjes in de supermarkt tegen kom. Dat zijn mijn buren die met kerst alle kinderen en kleinkinderen op bezoek kregen in drie shifts op beide dagen. Die mensen die totaal geen idee lijken te hebben wat anderhalve meter is. Die niet snappen dat met zijn vieren aan de eettafel kaarten niet anderhalve-meter-proof is. Die niet snappen dat ze besmet zijn geraakt want hoeveel kwaad kan het nou als je eigen kinderen op bezoek komen?
newspaper schreef:
13-01-2021 15:57
Wat doen al die ouders dan op school? Wij mogen vanaf vorig jaar al niet meer in school komen, moeten op het schoolplein kind afzetten en doei. Dus continu buiten, je loopt daarna enkel naar je auto of fiets. Ik vind het zo bijzonder om toch vaak te lezen dat er zoveel ouders op school zijn

Ze zijn niet allemaal op school, maar wel bij school want komen hun kind brengen. Wat logisch is, want kleine kinderen kunnen niet alleen. Ik denk ook niet dat ze elkaar dan besmetten in het langslopen.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
13-01-2021 16:05
Ze zijn niet allemaal op school, maar wel bij school want komen hun kind brengen. Wat logisch is, want kleine kinderen kunnen niet alleen. Ik denk ook niet dat ze elkaar dan besmetten in het langslopen.
Nee snap ik, mijn jongste kan ook niet zelf. Maar tenzij je met andere ouders gaat staan kletsen op het plein, raak je daar toch niet besmet?
newspaper schreef:
13-01-2021 16:14
Nee snap ik, mijn jongste kan ook niet zelf. Maar tenzij je met andere ouders gaat staan kletsen op het plein, raak je daar toch niet besmet?
Als je buiten op het schoolplein op afstand met andere ouders praat is de kans volgens mij ook zeer klein om besmet te raken.
watdachtjehiervan schreef:
13-01-2021 15:59
Volgens mij zei Rutte toch duidelijk dat de basisscholen dan open gaan op 25 januari.
Precies, of hopelijk al eerder.
Alle reacties Link kopieren
newspaper schreef:
13-01-2021 15:57
Wat doen al die ouders dan op school? Wij mogen vanaf vorig jaar al niet meer in school komen, moeten op het schoolplein kind afzetten en doei. Dus continu buiten, je loopt daarna enkel naar je auto of fiets. Ik vind het zo bijzonder om toch vaak te lezen dat er zoveel ouders op school zijn
Hier basisscholen van meer dan 600 leerlingen, op het moment dat je je kinderen dan gaat halen is het gewoon heel druk en is het onmogelijk om 1,5 meter afstand te houden (ik heb het elke keer weer geprobeerd).
Alle reacties Link kopieren
newspaper schreef:
13-01-2021 15:30
Stond straks idd ook op het NOS liveblog, jaap van dissel heeft daar iets over gezegd
Lijkt, dat is iets anders dan is. Bovendien werden er meer Britse kinderen besmet omdat de scholen open waren tijdens lockdown. Ik snap echt dat het goed is voor veel kinderen om weer naar school te gaan (ik gun het de mijne ook heel erg), maar we moeten echt voorkomen dat we hier Londense toestanden krijgen, want dan wordt het code zwart in elk ziekenhuis in NL.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven