Bewust kindvrij sinds 2010. Deel 27
dinsdag 12 januari 2021 om 16:07
Ik ben een gewone gewend, dus ik zou voor een gewone gaan. Ook al sluiten ze zich als je onder duikt, ik heb dan liever een losse snorkel. Dan loopt eventueel alleen de snorkel vol en niet het hele gezichtsmasker. Maar ik snap wel dat het voor veel mensen een uitkomst is.
Als je wel eens een soort duik/onderwaterervaring wilt hebben. Op Sint Maarten kun je onderwater wandelen. Sea Trek. Dan loop je met een helm op over een plankier langs een gezonken boot, helicopter ed. Niet zelf gedaan, maar wij waren daar aan het snorkelen.
Als je wel eens een soort duik/onderwaterervaring wilt hebben. Op Sint Maarten kun je onderwater wandelen. Sea Trek. Dan loop je met een helm op over een plankier langs een gezonken boot, helicopter ed. Niet zelf gedaan, maar wij waren daar aan het snorkelen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dinsdag 12 januari 2021 om 19:31
Ik kom vele malen op een dag buiten. Ik vind nu met deze kou buiten zijn echt niet prettig. Het begint 'ochtends, nog voor ik zelf ontbijt en de honden voer, ga ik al naar buiten om de paarden te voeren, de schapen en de geiten, de kippen en de konijnen, en de paarden zet ik dan vervolgens buiten.Blijenvrij schreef: ↑10-01-2021 22:27Maar als je dagelijks een uur met de honden loopt heb je best veel buitenlucht toch?
Kou wen je aan. Ik kom tegenwoordig elke dag buiten. Eerst vond ik het niet leuk, inmiddels geniet ik ervan. Het is vaak de mindset.
Daarna ga ik eten, andere dingen doen. Dan ga ik weer naar buiten, om de stallen uit te mesten.
Als ik buiten ben, gaan mijn honden met mijn mee.
Dan ga ik 's middags nog een uur met de honden ergens lopen.
Rond een uur of half vijf, weer naar buiten, de dieren moeten wederom allemaal gevoerd worden, de paarden willen naar binnen.
En dan vervolgens nog een laatste voerbeurt aan de paarden voordat ik ga slapen. Dan heb ik ze nog even gezien en weet ik of het goed gaat met ze.
Dat is vast. En dan heb ik het nog niet over als ik met mijn paard ga trainen, longeren of rijden. En heb ik het ook niet over tennisles, dat is ook buiten. Ik kom echt heel veel buiten. Maar ik wen niet aan deze zure kou. Het is die wind die me nekt.
Pure horror voor mij!redbulletje schreef: ↑10-01-2021 22:42Ik heb zaterdag eerst ijs moeten wegbreken uit m'n zwembad om te zwemmen: like a boss!![]()
dinsdag 12 januari 2021 om 19:51
He, wat gezellig, allemaal waterratten hier.
Een winterduik nemen lijkt me ook erg leuk om eens te doen. Een familielid in een ander land, waar het nu een tikkeltje kouder is, gaat iedere week in zee zwemmen. Al drie jaar roep ik dat ik écht een keer mee kom doen, maar ik heb het nog nooit gedaan
Van de zomer heb ik wel heel lekker in die zee gelegen maar toen was het 30 graden 
Duiken heb ik één keer gedaan, geleerd in de Rode Zee. Ik vind het ontzettend mooi en doodeng tegelijk. Op het water vind ik suppen echt leuk. Met alleen een plank tussen jezelf en het water, lekker rustig voortpeddelend.
Dianaf, wat gaaf dat je in het Caribisch gebied hebt gewoond. Ik vind jou altijd zowel leuk als een beetje verdrietig om te lezen. Veel dingen zijn herkenbaar, aan de andere kant lijkt jij het leven te hebben zoals ik het voor ogen zag toen ik nog jonger was en vol hoop voor de toekomst. Helaas is het allemaal anders gelopen.
Mag ik vragen hoe oud je (ongeveer) bent?
Een winterduik nemen lijkt me ook erg leuk om eens te doen. Een familielid in een ander land, waar het nu een tikkeltje kouder is, gaat iedere week in zee zwemmen. Al drie jaar roep ik dat ik écht een keer mee kom doen, maar ik heb het nog nooit gedaan
Duiken heb ik één keer gedaan, geleerd in de Rode Zee. Ik vind het ontzettend mooi en doodeng tegelijk. Op het water vind ik suppen echt leuk. Met alleen een plank tussen jezelf en het water, lekker rustig voortpeddelend.
Dianaf, wat gaaf dat je in het Caribisch gebied hebt gewoond. Ik vind jou altijd zowel leuk als een beetje verdrietig om te lezen. Veel dingen zijn herkenbaar, aan de andere kant lijkt jij het leven te hebben zoals ik het voor ogen zag toen ik nog jonger was en vol hoop voor de toekomst. Helaas is het allemaal anders gelopen.
Mag ik vragen hoe oud je (ongeveer) bent?
dinsdag 12 januari 2021 om 20:38
Onder de douche ben ik inderdaad al mee bezig en als ik naar de sauna ga dan vermaak ik mij ook altijd wel goed in het dompelbadredbulletje schreef: ↑12-01-2021 15:25Je kunt ook iemand voor de veiligheid mee laten gaan die zelf niet gaat zwemmen. Je kunt jezelf nu al afharden door regelmatig koud te douchen. En op facebook kun je aanmelden bij Wim Hof Method Nederland voor tips. Daar vragen ook regelmatig mensen om 'n zwemmaatje trouwens, dus als je daar meldt dat je bij Plas X wil gaan zwemmen, zijn er wellicht meer die daar wel 'ns een koude duik nemen.
Ik zit niet op Facebook dus dat wordt ‘m niet, kan wel een vriendin vragen of ze eens wil kijken of er meer mensen bij deze plas aan winterzwemmen doen. Goede ideeën, dank!
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
dinsdag 12 januari 2021 om 23:30
Daarnet een vermakelijk stuk gelezen in Knack met Midas Dekkers over hoe asociaal het is om kinderen te krijgen. Het interview zelf zit achter een betaalmuur, maar in dit stuk vertelt hij ongeveer hetzelfde:
https://www.welingelichtekringen.nl/gez ... ouden.html
Kan weinig anders dan het met hem eens zijn en daarmee kom ik lijnrecht te staan tegenover de stelling die Naomi Klein poneerde in No time; namelijk dat overbevolking geen probleem is, maar het consumptiepatroon van de westerling de kern vormt.
Zelf wijdt ze slechts een kort fragment van haar boek aan deze stelling, dus is er misschien iemand hier die hiervoor argumenten kan aandragen, want voor mij is het sinds mijn tienerjaren duidelijk dat bevolkingsreductie de sleutel is tot het behouden van onze beschaving en welvaart.
https://www.welingelichtekringen.nl/gez ... ouden.html
Kan weinig anders dan het met hem eens zijn en daarmee kom ik lijnrecht te staan tegenover de stelling die Naomi Klein poneerde in No time; namelijk dat overbevolking geen probleem is, maar het consumptiepatroon van de westerling de kern vormt.
Zelf wijdt ze slechts een kort fragment van haar boek aan deze stelling, dus is er misschien iemand hier die hiervoor argumenten kan aandragen, want voor mij is het sinds mijn tienerjaren duidelijk dat bevolkingsreductie de sleutel is tot het behouden van onze beschaving en welvaart.
woensdag 13 januari 2021 om 08:28
Ik heb het stuk ook gelezen en ik ben het er ook mee eens. Ik weet dat ik als kind ook weleens berichten zag dat we minder kinderen moesten gaan krijgen o.a. omdat het wachten is op een pandemie. Ik vond dit super choquerend, maar altijd als ik met mijn ouders wilde praten over dit soort onderwerpen (ook vernietiging van milieu door de mens), haalden zij hun schouders op. Ik voelde mij zo machteloos.
Ik vind het altijd typisch dat dit soort berichten worden genegeerd totdat er echt stront aan de knikker is en DaT ZaAaaAgen We NiEeeT AanKoMmeEn
Ik vind het altijd typisch dat dit soort berichten worden genegeerd totdat er echt stront aan de knikker is en DaT ZaAaaAgen We NiEeeT AanKoMmeEn
Emboldened by the flame of ambition
woensdag 13 januari 2021 om 08:44
Bizar altijd, toch? Nee, ik had de pandemie niet voorspeld, maar het leek mij persoonlijk onwaarschijnlijk dat ik het een keer mee zou gaan maken. Er zijn zoveel near misses geweest.Skadí schreef: ↑13-01-2021 08:28Ik heb het stuk ook gelezen en ik ben het er ook mee eens. Ik weet dat ik als kind ook weleens berichten zag dat we minder kinderen moesten gaan krijgen o.a. omdat het wachten is op een pandemie. Ik vond dit super choquerend, maar altijd als ik met mijn ouders wilde praten over dit soort onderwerpen (ook vernietiging van milieu door de mens), haalden zij hun schouders op. Ik voelde mij zo machteloos.
Ik kijk ook niet graag naar het journaal en als ik kijk niet naar de commercielen. Die laatsten zijn zo vaak van: kun je het geloven dat dit gebeurd???!!! Eh, ja. Gewoon even je hersenen gebruiken. Ik ben namelijk niet verbaasd.
Rookgordijn, ik ben 36.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 13 januari 2021 om 09:36
Herkenbaar, dat verhaal van Midas Dekkers. Op de middelbare school vond ik het bij de biologieles altijd al zo'n eye-opener dat eigenlijk alles draait om evenwicht en balans - van osmose tot fotosynthese tot ecologie en biodiversiteit. En in het licht daarvan was wat er nu gebeurt inderdaad compleet onvermijdelijk.
Maar helemaal geen kinderen meer geboren laten worden... ik hoef ze zelf niet, maar ik ben wel zo'n egoïst dat ik het fijn zou vinden als iemand straks mijn AOW gaat betalen, nadat ik dat zelf ook mijn hele werkende leven lang al aan het doen ben voor de babyboomers.
Ik zou wel voor een eenkindpolitiek zijn. Daarmee bereik je op lange termijn een bevolkingsdaling, houd je de economie nog enigszins in stand en kunnen mensen die dat willen toch nog voldoen aan hun biologische drang tot voortplanting. Iedereen blij, toch?
Maar helemaal geen kinderen meer geboren laten worden... ik hoef ze zelf niet, maar ik ben wel zo'n egoïst dat ik het fijn zou vinden als iemand straks mijn AOW gaat betalen, nadat ik dat zelf ook mijn hele werkende leven lang al aan het doen ben voor de babyboomers.
Ik zou wel voor een eenkindpolitiek zijn. Daarmee bereik je op lange termijn een bevolkingsdaling, houd je de economie nog enigszins in stand en kunnen mensen die dat willen toch nog voldoen aan hun biologische drang tot voortplanting. Iedereen blij, toch?
woensdag 13 januari 2021 om 10:46
woensdag 13 januari 2021 om 12:08
Dat heb ik nooit zo goed begrepen, waarom best veel van die trucen binnen de zorgverzekering vallen. Betaal het lekker zelf, als je zo nodig moet.redbulletje schreef: ↑13-01-2021 12:05En stoppen met IVF, zaad/ei donatie etc. Althans sowieso alle voorplantingachtige dingen buiten de zorgverzekering houden.
Noodzakelijke zorg is het bepaald niet, lijkt mij.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
woensdag 13 januari 2021 om 12:10
Goed plan!
Echte 1-kindpolitiek is wel heel drastisch. En met max 2 per stel, heb je ook een daling. En geen 'mag ik van jou omdat je geen kinderen hebt, jouw kind overkopen?'
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
woensdag 13 januari 2021 om 12:14
Daarom, en het wordt dan vanzelf minder omdat er altijd mensen zijn die geen of maar één kind willen/hebben/krijgen. Of voortijdig overlijden.
Het is alweer woensdag.
woensdag 13 januari 2021 om 12:56
Ik heb er ook zo één! Ik durf eigenlijk pas sinds anderhalf jaar de zee in, ben bang voor vissen/kwallen etc. en vind zeewier vies. Maar toen we vorig jaar naar Mexico gingen dacht ik, misschien is dit de enige keer dat ik de mogelijkheid heb om in zo'n tropische zee te zwemmen, ik moet me er overheen zetten. Dus zo'n masker gekocht bij Decathlon en het is echt ideaal! Je kunt heel normaal ademen en het snorkelen was zooo gaaf, al die schattige visjes (de barracuda die er ook rondzwom vergeet ik voor het gemak even).
In onze snorkelexcursie zaten vooral Amerikanen en Canadezen en die hadden zo'n ding nog nooit gezien, gek genoeg, ik dacht dat ze die dingen daar ook wel zouden verkopen. En toegegeven, je ziet eruit als een mislukte Teletubbie. Maar het werkt (voor mij althans) perfect.
woensdag 13 januari 2021 om 13:49
Decathlon was er de eerste mee, een aantal jaren geleden en ik meen dat het een Frans bedrijf is. Het is zich de laatste jaren aan het uitbreiden door Europa. Dus niet heel gek dat ze het daarbuiten nog niet kenden.
De meeste mensen houden niet van zwemmen in open water hoor. Ik heb altijd veel gezwommen, kan goed zwemmen, maar tot ik in het buiteland woonde, zwom ik ook niet graag in de zee. Het scheelde dat het water zo helder was, dat maakt veel goed. Maar ik ben nog altijd voorzichtig.
Ik weet nog dat ik mij de eerste keer een ongeluk schrok toen ik een Tarpon van 1,5 - 2 meter tegen kwam. Voor jullie beeld, dat is een soort overmaatse haring, totaal ongevaarlijk en ook oneetbaar. Dat laatste was de reden waarom ze zo groot werden én onderwater lijkt altijd alles groter (zwem daarom vooral naakt als je indruk wilt maken). Mijn eerste reactie was: HAAI! en lag 3 meter verder in het water (een snelheidsrecord) en toen dacht ik: er komen hier helemaal geen haaien voor. (Hoogsten een walvishaai en die eet plankton.)
Mijn eerste reactie op een de overwachtste ontmoeding met een mantarog was trouwens hetzelfde. Maar toen was ik daar nog maar 2-3 weken en nog niet gewend aan de vissen in de zee.
De meeste mensen houden niet van zwemmen in open water hoor. Ik heb altijd veel gezwommen, kan goed zwemmen, maar tot ik in het buiteland woonde, zwom ik ook niet graag in de zee. Het scheelde dat het water zo helder was, dat maakt veel goed. Maar ik ben nog altijd voorzichtig.
Ik weet nog dat ik mij de eerste keer een ongeluk schrok toen ik een Tarpon van 1,5 - 2 meter tegen kwam. Voor jullie beeld, dat is een soort overmaatse haring, totaal ongevaarlijk en ook oneetbaar. Dat laatste was de reden waarom ze zo groot werden én onderwater lijkt altijd alles groter (zwem daarom vooral naakt als je indruk wilt maken). Mijn eerste reactie was: HAAI! en lag 3 meter verder in het water (een snelheidsrecord) en toen dacht ik: er komen hier helemaal geen haaien voor. (Hoogsten een walvishaai en die eet plankton.)
woensdag 13 januari 2021 om 16:19
Ik heb niks tegen mensen die een of twee of meer kinderen willen, dat moet iedereen zelf weten. Ik zou wel dolgraag willen zien dat 'kindvrij' als gelijkwaardige beslissing wordt gezien door de maatschappij. Dat we niet raar worden aangekeken als we zeggen dat we geen kinderen willen. Dat we niet als egoïstisch en onvolwassen worden bestempeld. Dat we niet elke dag door de maatschappij worden gedwongen om onze keuze uit te leggen en te verdedigen en niet elke dag moeten aanhoren van ouders of wie dan ook 'wanneer we toch aan de kids gaan beginnen?'. Dat niemand wordt gedwongen om een ouder te worden en voor zichzelf mag beslissen, zonder maatschappelijke verontwaardiging.
Dat is mijn wens.
Dat is mijn wens.
woensdag 13 januari 2021 om 17:07
dianaf schreef: ↑13-01-2021 13:49Ik weet nog dat ik mij de eerste keer een ongeluk schrok toen ik een Tarpon van 1,5 - 2 meter tegen kwam. Voor jullie beeld, dat is een soort overmaatse haring, totaal ongevaarlijk en ook oneetbaar. Dat laatste was de reden waarom ze zo groot werden én onderwater lijkt altijd alles groter (zwem daarom vooral naakt als je indruk wilt maken). Mijn eerste reactie was: HAAI! en lag 3 meter verder in het water (een snelheidsrecord) en toen dacht ik: er komen hier helemaal geen haaien voor. (Hoogsten een walvishaai en die eet plankton.)Mijn eerste reactie op een de overwachtste ontmoeding met een mantarog was trouwens hetzelfde. Maar toen was ik daar nog maar 2-3 weken en nog niet gewend aan de vissen in de zee.
![]()
![]()
Haha, ik zie het helemaal voor me.
Ik heb juist het tegenovergestelde gehad. Zag een hele grote slangachtige vis zwemmen en die heb ik op een paar meter afstand rustig bekeken. 's Avonds ging ik googlen en toen kwam ik tegen dat het een murene was. Een van de gevaarlijkste vissen.
Voortaan ben ik wat voorzichtiger.
anoniem_380790 wijzigde dit bericht op 13-01-2021 17:38
0.09% gewijzigd
woensdag 13 januari 2021 om 17:09
heavydrizzle schreef: ↑13-01-2021 12:56Ik heb er ook zo één! Ik durf eigenlijk pas sinds anderhalf jaar de zee in, ben bang voor vissen/kwallen etc. en vind zeewier vies. Maar toen we vorig jaar naar Mexico gingen dacht ik, misschien is dit de enige keer dat ik de mogelijkheid heb om in zo'n tropische zee te zwemmen, ik moet me er overheen zetten. Dus zo'n masker gekocht bij Decathlon en het is echt ideaal! Je kunt heel normaal ademen en het snorkelen was zooo gaaf, al die schattige visjes (de barracuda die er ook rondzwom vergeet ik voor het gemak even).
In onze snorkelexcursie zaten vooral Amerikanen en Canadezen en die hadden zo'n ding nog nooit gezien, gek genoeg, ik dacht dat ze die dingen daar ook wel zouden verkopen. En toegegeven, je ziet eruit als een mislukte Teletubbie. Maar het werkt (voor mij althans) perfect.
Ik heb een ouderwetse snorkel. Zou zo eentje wel eens willen proberen. Heb 2 x een in een winkel geprobeerd, maar die man zette hem zo strak op dat ik het idee kreeg dat mijn hoofd afgebonden werd. Ik kreeg het er benauwd van.
Maar hoort zo'n ding echt zo strak of was dat onkunde?
De meeste mensen met zo'n snorkel zijn er erg enthousiast over. Ze zeggen dat het een stuk makkelijker is dan een gewone snorkel.
Met een gewone snorkel snorkelen heb ik echt moeten leren inderdaad.
anoniem_380790 wijzigde dit bericht op 13-01-2021 17:11
7.95% gewijzigd
woensdag 13 januari 2021 om 17:11
Ik vind vanaf 3 kinderen echt tokkie staan. Vooral als je dan zo'n gezin met zo'n hele kudde ziet slepen door de supermarkt. Het ziet er gewoon ook niet uit, 2 volwassenen met zo'n kinderschare. Terwijl 2 ouders waar 1 kind tussen in loopt, of maximaal 2, nog wel een passend plaatje kunnen opleveren.
Vanochtend in de supermarkt was bij de kassa voor me een vrouw met 2 terrorkoters in haar winkelwagen en die zaten het spatscherm te slopen zonder dat zij er wat van zei. Mijn kassiere draaide zich om en sprak die vrouw er op aan en zei daarna tegen mij dat tegenwoordig bijna elke vrouw liegt dat ze alleenstaande moeder is zodat ze d'r koters mee kan nemen. Vind dat echt schandalig gedrag. Laat ze gewoon in de auto zitten, er is nu geen hittegolf tenslotte.
Vanochtend in de supermarkt was bij de kassa voor me een vrouw met 2 terrorkoters in haar winkelwagen en die zaten het spatscherm te slopen zonder dat zij er wat van zei. Mijn kassiere draaide zich om en sprak die vrouw er op aan en zei daarna tegen mij dat tegenwoordig bijna elke vrouw liegt dat ze alleenstaande moeder is zodat ze d'r koters mee kan nemen. Vind dat echt schandalig gedrag. Laat ze gewoon in de auto zitten, er is nu geen hittegolf tenslotte.
woensdag 13 januari 2021 om 17:13
woensdag 13 januari 2021 om 17:17
Ik volg op Insta Edith Domen, een styliste. Zij deed gisteren een soort True of False, waarop volgers stellingen konden inzenden. Zij is ook bewust kindvrij en kreeg de stelling “Eigenlijk zou je graag nog een kind willen.” Daarop plaatste ze een hele mooie post, dat tegenwoordig alles geaccepteerd wordt, behalve dat je (als vrouw) geen kinderen wilt. Ik vond dat zo treffend.Pompoenschip schreef: ↑13-01-2021 16:19Ik heb niks tegen mensen die een of twee of meer kinderen willen, dat moet iedereen zelf weten. Ik zou wel dolgraag willen zien dat 'kindvrij' als gelijkwaardige beslissing wordt gezien door de maatschappij. Dat we niet raar worden aangekeken als we zeggen dat we geen kinderen willen. Dat we niet als egoïstisch en onvolwassen worden bestempeld. Dat we niet elke dag door de maatschappij worden gedwongen om onze keuze uit te leggen en te verdedigen en niet elke dag moeten aanhoren van ouders of wie dan ook 'wanneer we toch aan de kids gaan beginnen?'. Dat niemand wordt gedwongen om een ouder te worden en voor zichzelf mag beslissen, zonder maatschappelijke verontwaardiging.
Dat is mijn wens.
woensdag 13 januari 2021 om 17:21
Eens, schrappen die handel en anticonceptie en sterilisatie gratis maken.redbulletje schreef: ↑13-01-2021 12:05En stoppen met IVF, zaad/ei donatie etc. Althans sowieso alle voorplantingachtige dingen buiten de zorgverzekering houden.
woensdag 13 januari 2021 om 17:29
Omdat de maatschappij dit soort gedrag al jarenlang heeft gefaciliteerd door mensen met kinderen allerlei subsidies en privileges te geven.Blijenvrij schreef: ↑13-01-2021 17:13Dit doet me denken aan een topic van een tijdje terug. Een moeder met 4 kinderen ging tijdens de lock down met haar 4 kinderen naar de supermarkt. Ze werd gek aangekeken en soms aangesproken als ik het mij goed herinner. Hier was ze verbaasd over. Dan denk ik echt: hoe dom kan je zijn?
woensdag 13 januari 2021 om 18:42
Ik ben het ook helemaal eens met Midas Dekkers. Maar wat hij zegt, valt eigenlijk met enige redelijkheid niet tegen te spreken. Het is gewoon een feit.
Maar kijk eens hoe de mens met het milieu om gaat.
Nu zit iedereen te zeiken tegen windmolens. "ze zijn lelijk", zeggen ze. Maar zijn huizen dan mooi? "ja maar de mensen hebben toch een dak boven hun hoofd nodig". Zijn industrieterreinen dan mooi? "ja maar mensen moeten toch geld verdienen". Nou, dan zijn ook windmolens nodig. Ja die zijn ook lelijk. Maar mensen hebben nu eenmaal elektriciteit nodig. We hebben zonnepanelen, maar die hebben de laatste dagen niet veel opgeleverd. Wind hebben we meer dan zon, helaas. We zouden windmolens kunnen neerzetten op de toch al zo wanstaltige industrie terreinen, maar mensen blijven altijd tegen.
Oplossing: minder mensen. Dan is ook minder elektriciteit nodig. Maar ze planten zich nog altijd voort. helaas.
Maar kijk eens hoe de mens met het milieu om gaat.
Nu zit iedereen te zeiken tegen windmolens. "ze zijn lelijk", zeggen ze. Maar zijn huizen dan mooi? "ja maar de mensen hebben toch een dak boven hun hoofd nodig". Zijn industrieterreinen dan mooi? "ja maar mensen moeten toch geld verdienen". Nou, dan zijn ook windmolens nodig. Ja die zijn ook lelijk. Maar mensen hebben nu eenmaal elektriciteit nodig. We hebben zonnepanelen, maar die hebben de laatste dagen niet veel opgeleverd. Wind hebben we meer dan zon, helaas. We zouden windmolens kunnen neerzetten op de toch al zo wanstaltige industrie terreinen, maar mensen blijven altijd tegen.
Oplossing: minder mensen. Dan is ook minder elektriciteit nodig. Maar ze planten zich nog altijd voort. helaas.