Wasmand boven / beneden, vervoer

13-01-2021 11:51 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Wie wil me haar beste tip geven voor welke soort(en) wasmand(en) aan te schaffen voor het praktisch sorteren en over de trap vervoeren van de was?

Situatie is als volgt.

Wasmachine en droger staan beneden. Was die niet in de droger gaat, wordt zowel buiten in tuin alsook boven op de slaapkamers op een rekje gedroogd.

We hebben een vrij ruime overloop met ruimte voor 1 of meer wasmanden. Daar heb ik nu 1 heupwasmandje staan maar wil iets meer stijlvol en waar je niet zo in kijkt.

In de bijkeuken is ook ruimte voor manden en voor vouwen. Zo kan gevouwen was ook al opgevouwen weer mee naar boven.

Heb bol en Blokker online al uitgeplozen maar zie door de bomen het bos niet meer. Ik ben geen held met grote dingen op de trap sjouwen.

Wie heeft het perfecte praktische systeem bedacht en helpt mij aan inspiratie?

Edit; het is opgelost en geheel naar wens! Manden die Redbulletje hieronder postte is het geworden. 3 stuks, boven. Die gaan gesorteerd en wel vol mee naar beneden en de was kieper ik hóp, zo de machine in. :cheer2:
hobbeltverder wijzigde dit bericht op 14-03-2021 23:36
11.82% gewijzigd
Snoezelientje_ schreef:
13-01-2021 12:00
Mijn systeem:

Compacte, niet per se mooie maar wel hoge wasmand staat in de badkamer netjes in een hoekje. Als ik ga wassen pak ik een heupwasmand uit de bijkeuken of van zolder en sorteer ik vanuit de 'badkamerwasmand' wat ik wil wassen (ik doe meestal dingen die allemaal in de droger kunnen in één draai en dingen die opgehangen moeten ook samen, zodat ik geen halfvolle droogcyclus hoef te doen) en dan neem ik dat mee naar zolder. In zo'n heupwasmand past namelijk precies één draai en in de badkamerwasmand kan genoeg opgeslagen zitten voor 2 a 3 draaien. Was uit de machine gaat op het rek en was uit de droger gaat weer in de heupwasmand mee naar beneden om opgevouwen de kast in te gaan.

Ik hoef dus niet met de badkamerwasmand te sjouwen. Dus als ik jou was, zou ik een mooie wasmand zoeken die handig in een hoek gezet kan worden en een afgesloten bovenkant heeft, waar voldoende was in kan zodat ie niet te snel vol is en je heupwasmand bijv. in de bijkeuken zetten of bij je wasmachine.
Dit. Ik verplaats mijn wasmanden met deksels ook niet van de 1e naar de 2e verdieping. Daar zijn die heupmanden voor.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb deze van de Action. 3 stuks naast elkaar in een hoek in de badkamer, de was gaat meteen de juiste mand in en als hij vol is til ik hem zo mee naar de wasmachine een verdieping hoger. Voor na het wassen heb ik een heupwasmand (ophangen, opvouwen, opruimen).
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een hengselmand voor het vervoer van de badkamer naar de wasmachine. Bij de Aldi eens in de zoveel tijd te koop voor een krats. Die manden hebben het formaat van een kleine wasmand, maar de hengsels zorgen ervoor dat je niet van de trap valt met je was.

Afbeelding
óu sont les neiges d'antan

Schriftje schreef:
13-01-2021 13:02
Ik heb in de kledingkamer, naast de slaapkamer op 1 hoog 3 flexibele wasmanden. Wit voor handdoeken en lakens en zo, blauw voor wederhelft en roze voor mij. Ze hebben geen losse handvatten maar handige uitsparingen bovenin. Op wasdag sleep ik die makkelijk naar zolder waar wasmachine en droger staan. Ik heb ze bij Bol gekocht. Na wassen en drogen weer gevuld naar beneden. Prima systeem voor ons.


Dit maakt me nieuwsgierig. Waarom scheid je de was naar persoon en niet naar kleur of materiaal?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb deze als wasmand. De kubus dient ook als zitkruk bij de kaptafel en ik kan er op staan als ik bij een hoge plank moet zijn. Om de was te vervoeren gebruik ik een vouwkrat.

Afbeelding
Ik vind hier dingen van.
Hetvrijewoord schreef:
13-01-2021 12:18
Ik heb een waszak/mand in de badkamer staan, daar sorteer ik en gooi het hele zooitje gewoon naar beneden via de trap.
Omdat ik er snel over ging las ik: ik gooi het zooNtje naar beneden!
Hier in een apart kamertje op de eerste verdieping een wasmand met uitneembare zak. Daar gooit ieder gezinslid behalve ikzelf de was in. Als ik ga wassen dan neem ik de hele zak mee naar het washok op de tweede verdieping.

Daar kiep ik de zak leeg en sorteer ik de was verder uit. Mijn eigen was gaat zo van de slaapkamer naar het washok. Was die niet direct gewassen wordt blijft daar liggen tot ik wel die was draai. De lege zak gaat weer terug naar de eerste verdieping.

Ik was, droog en vouw op dezelfde plek. Dus gevouwen was gaat in een heupwasmand weer terug naar de kledingkasten op de eerste. Man en dochter in dezelfde kamer, zoon in zijn eigen kamer. Mijn eigen gewassen kleding blijft op zolder want daar is mijn kast.

Ik kan geen beter systeem bedenken.
mammezel schreef:
13-01-2021 14:17
Omdat ik er snel over ging las ik: ik gooi het zooNtje naar beneden!


Ik dacht juist 'wat suf, ga je het eerst sorteren, gooi je het daarna van de trap, dan ligt het toch weer door elkaar?'
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet zo goed, waarom er op meerdere plekken in huis was verzameld wordt. Wat is daar het voordeel van?
Of hebben jullie luie huisgenoten? :)
lilalinda schreef:
13-01-2021 14:49
Ik snap niet zo goed, waarom er op meerdere plekken in huis was verzameld wordt. Wat is daar het voordeel van?
Of hebben jullie luie huisgenoten? :)


Ja dat snap ik ook niet. Maar buiten jou heb ik nog van niemand anders gehoord dat ze net als ik dagelijks de was meenemen naar beneden/het washok.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
13-01-2021 14:51
Ja dat snap ik ook niet. Maar buiten jou heb ik nog van niemand anders gehoord dat ze net als ik dagelijks de was meenemen naar beneden/het washok.

Dit doe ik ook, ik neem direct de losse was mee naar beneden. Voor naar boven doe
Ik de schone was in manden en Turken tassen naar boven. Wasmachine staat op -1 en op verdieping 1 en 2 liggen de kleren dus het is nogal een gesleep helaas met een was of 10 per week.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
13-01-2021 14:51
Ja dat snap ik ook niet. Maar buiten jou heb ik nog van niemand anders gehoord dat ze net als ik dagelijks de was meenemen naar beneden/het washok.
en mijn huisgenoten kunnen dat ook
Dochters gooien na het douchen hun gedragen kleding even in de wasmand
Hebben anderen ook een verzamelplek voor afwas boven? of werkt dat niet zo?
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
13-01-2021 14:51
Ja dat snap ik ook niet. Maar buiten jou heb ik nog van niemand anders gehoord dat ze net als ik dagelijks de was meenemen naar beneden/het washok.
Hier staat de wasmand (zoeentje met deksel) in de badkamer. Vuile droge was gaat daar gelijk in, we verkleden ons bijna altijd in de badkamer of in de slaapkamer ernaast. En natte sportwas wordt, als er nog niet gewassen wordt, op een rekje op zolder hangen tot het gewassen kan worden.

Moet er gewassen worden, dan gaat de wasmand even mee naar zolder. Alle was die gelijk in de wasmachine kan, gaat daar er dan in. Wat er niet in kan (vaak witte was), gaat tijdelijk in een losse heupmand die er staat. Een andere heupmand gebruik ik voor de schone was uit de machine te halen en of buiten op hangen of op de wasmachine te zetten en op zolder op te hangen (hoef ik niet steeds te bukken).

Als partner straks het huis uit is, dan laat ik de ongewassen was gewoon in de mand met deksel. Dan heb ik op de sportkleding na, alle was op één plek. Lekker opgeruimd.

Op meerdere kamers een mand begrijp ik echt niet. Kleine moeite om de boel even naar een centraal punt te brengen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik doe sowieso geen was meer zelf. :-D

Maar volgens mij doet mijn partner het zoals ik altijd deed....
We hebben in de badkamer 3 wasmanden bakken staan met deksel. Iedereen brengt daar zelf zijn of was heen en weet de verschillen per bak. Jongste is 7. En ja ik moet ze wel eens achter hun reet zitten maar echt niet dat ik of partner hun was gaat verzamelen. Ze hebben handjes en meer dan 1 hersencel. ;-)

Donker, licht en nat. Niet heel moeilijk.

Daarna per bak word er daarna pas gesorteerd op hoe heet iets moet. Of op welke speciale wasstand bijvoorbeeld.

Dat propt hij in een heupmand wat er gesorteerd is en was en droogt en vouwt alles op zolder. Dan legt hij de gevouwen was op een plank, en word per kamer weer naar de slaapkamer gebracht als er genoeg is verzamelt. En de kastenhangspullen gaat wel meteen in de kasten.
Alle reacties Link kopieren
Hier verschillende wasmanden voor wit, zwart, gekleurd, fijne was, doekjes/handdoeken op de slaapkamer. Daarvoor gebruik ik de ikea skub-wasmanden en bakken, die in een pax kast staan (achter een deur dus).
Specifiek 2 van deze naast elkaar:
https://www.ikea.com/nl/nl/p/skubb-wasz ... -90224048/
En 3 platte bakken op planken erboven: https://www.ikea.com/nl/nl/p/skubb-opbe ... -30290362/

Voor transport gooi ik de was in een klapkrat, dan de wasmachine in, drogen, opvouwen, en dan in het klapkrat weer opgevouwen terug naar beneden.

De wasmanden zelf blijven dus op hun plek. Er zitten namelijk een paar dagen tussen wassen en droog+opgevouwen zijn, en in die tijd wil ik wel dat er wasmanden staan natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
13-01-2021 15:24
Ik doe sowieso geen was meer zelf. :-D

Maar volgens mij doet mijn partner het zoals ik altijd deed....
We hebben in de badkamer 3 wasmanden bakken staan met deksel. Iedereen brengt daar zelf zijn of was heen en weet de verschillen per bak. Jongste is 7. En ja ik moet ze wel eens achter hun reet zitten maar echt niet dat ik of partner hun was gaat verzamelen. Ze hebben handjes en meer dan 1 hersencel. ;-)

Donker, licht en nat. Niet heel moeilijk.

Daarna per bak word er daarna pas gesorteerd op hoe heet iets moet. Of op welke speciale wasstand bijvoorbeeld.

Dat propt hij in een heupmand wat er gesorteerd is en was en droogt en vouwt alles op zolder. Dan legt hij de gevouwen was op een plank, en word per kamer weer naar de slaapkamer gebracht als er genoeg is verzamelt. En de kastenhangspullen gaat wel meteen in de kasten.
Ben altijd bang dat het natte goed gaat stinken als ik het in een bak doe. Van huis uit meegekregen dat natte kleding of gelijk de machine in moet of opgehangen moet worden om te drogen. Dus geen idee wat het in de praktijk doet als je het in een bak doet. Dus doet het iets in de praktijk, of wordt het bij jullie zo snel gewassen dat het niets kan doen?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
13-01-2021 15:27
Wassen jullie dat dan vaak? Ben altijd bang dat het natte goed gaat stinken als ik het in een bak doe. Van huis uit meegekregen dat natte kleding of gelijk de machine in moet of opgehangen moet worden om te drogen. Dus geen idee wat het in de praktijk doet als je het in een bak doet?
Ja. Helaas wel. :-D

Nat zeker 3x in de week. :-D

De rest meestal in weekend in een paar wassen op zaterdag en zondag.
En nat kan ook met beddengoed op een van die dagen als niet veel is. Of de werkkleding van partner.

En die bak staat open en de handdoeken worden eerst op randje gehangen. Net als washandjes.

Maar het ging vooral om dat iedereen wel weet wat in welke bak/mand moet op 1 centrale plek. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
13-01-2021 15:29
Ja. Helaas wel. :-D

Nat zeker 3x in de week. :-D

De rest meestal in weekend in een paar wassen op zaterdag en zondag.
En nat kan ook met beddengoed op een van die dagen als niet veel is. Of de werkkleding van partner.

En die bak staat open en de handdoeken worden eerst op randje gehangen. Net als washandjes.

Maar het ging vooral om dat iedereen wel weet wat in welke bak/mand moet op 1 centrale plek. ;-)
Snap ik! Ik was even nieuwsgierig, want ik wil op termijn het bad in de badkamer eruit. Nu hang ik natte washandjes en handdoeken over de rand, maar dat kan tzt niet. Een aparte mand erbij leek mij wel iets, maar dacht: hè kan gelijk aan een ervaringsdeskundige vragen hoe dat in de praktijk werkt.

Maar verder begrijp ik sowieso niet veel van mensen die de was overal laten rondslingeren of verzamelen. Dat is zelfs voor mij te ongeorganiseerd.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Mijn wasmand voor kleding staat boven omdat ik me daar verkleed. Maar keukentextiel vervang ik dagelijks en ik vind het omslachtig om die eerst boven in de wasmand te doen als de wasmachine beneden staat. Die hang ik dus in de garage in de buurt van de wasmachine tot het in de machine kan.
Ik vind hier dingen van.
Oh natte spullen (met name washandjes en handdoeken) hangen gewoon op de radiator in de badkamer en die neem ik los mee naar de wasmachine. Handdoeken worden meer dan een keer gebruikt, washandjes niet maar ik was zo vaak dat het eigenlijk de moeite niet is om daar wat speciaals voor te verzinnen.

Keukentextiel neem ik mee als ik toch naar zolder ga. Dat belandt nooit in de wasmand. Goh nu ik erover nadenk is het toch best een organisatie, die was. Nooit bij stil gestaan.
Alle reacties Link kopieren
Het is wat met die was.. ;)

Mijn systeem: Onze badkamer is beneden en daar staat een heupwasmand waar we vuile was in doen. Elke morgen breng ik die wasmand naar de bijkeuken waar ik deze sorteer in 2 hoge wasmanden (wit en zwart/overig) en een heupwasmand die op het aanrechtblad staat waar ik de was van mijn zoontje in doe.
De was die niet in de droger gaat, breng ik naar boven om op te hangen in een ronde wasmand. (met een heupwasmand is dat niet zo handig, veel te groot op een vrij smalle ronde trap) Kan me voorstellen dat een waszak in dat geval ook wel een uitkomst zou bieden..
De schone was vouw ik boven en dan in de ronde wasmand mee naar beneden of ik neem de was ongevouwen mee naar beneden in diezelfde ronde wasmand ;).

Mijn ronde wasmand wordt dus vooral gebruikt voor het transport van de natte / droge schone was.
Alle reacties Link kopieren
the4ofus schreef:
13-01-2021 12:55
Wij wonen in een gewoon rijtjeshuis, niks overdreven groot, maar om dat wasprobleem aan te pakken, heb ik wel alles gecentraliseerd gekregen. Dus: niemand heeft kasten met kleding op de slaapkamer. Wij hebben 1 kamer met alle kleding, grenzend aan de badkamer en daar ook vlakbij droogkast en wasmachine. In theorie moet ik dus amper sleuren met was. In praktijk heb ik pubers die in hun slaapkamers kleren op de grond gooien. Maar dan nog scheelt het een hoop heen-en weer geloop.
Dit is mijn ideaal. Ik ga het denk ik ook zo aanpakken.

Nu verzamel ik op de eerste verdieping de was. En op de zolder was ik en hangt het te drogen. Waarna het weer naar beneden moet als het opgevouwen is. Wassen en opvouwen is niet mijn favoriete bezigheid dus dat kan vast efficiënter.

Ik ga denk ik van de hangrekken van ikea kopen. Dan kan ik alles gewoon boven op een hangertje laten en hoef ik ook niet meer te vouwen :)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een wasmand op de 1e etage staan.
Ik heb ikeatassen voor het vervoer van de was naar de wasruimte op zolder.
Het is niet heel fancy maar ik ben klein en onhandig en dat is het meest veilig.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben deze kast staan van Ikea. Ideaal, je kan sorteren en de manden eruit halen.

Afbeelding

Afbeelding
Ik heb vijf mini wasmandjes gekocht in vijf verschillende kleuren. Ik was, droog en vouw in de bijkeuken en dan gaat het per persoon in een mandje. Daar eindigd de was-en- strijkservice, iedereen pakt dat zijn eigen schone was weg en bergt het op. Eén zoon vindt dat lastig en gebruikt de bijkeuken het liefst als zijn big-walk-in-closet. Jammer, als ik dat zat ben leeg ik alles in zijn bed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven