Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Waarom geen aandacht voor vitamine D?

13-01-2021 16:51 108 berichten
Wat ik me zomaar af zit te vragen... de laatste tijd zijn er verschillende nieuwsberichten geweest over het feit dat uit verschillende onderzoeken blijkt dat vitamine D mogelijk kan bijdragen aan een milder verloop van COVID. Zie o.a. https://www.ad.nl/binnenland/experts-bo ... ~aa23a7b7/ .

Het verbaast me dat hier niet meer aandacht aan gegeven wordt. Ik bedoel: hoe simpel kan het zijn iedereen aan te raden extra vitamine D te slikken? Ze zeggen dat er nog niet voldoende bewijs is, maar hoe erg is dat in dit geval? Een overdosis schijn je niet snel te krijgen, dus ik zou zeggen: we kunnen het toch allicht proberen? Dit lijkt me nou echt een gevalletje ‘baat het niet dan schaadt het niet’. Als er nou ontdekt zou worden dat prednison of chemotherapie mogelijk kan helpen (om maar wat heftige medicijnen te noemen) dan zou ik kunnen begrijpen dat daar terughoudend mee zou worden omgegaan. Maar zoiets eenvoudigs als dit... Stel dat dat er mogelijk voor zou zorgen dat de ziekte bij sommige mensen milder verloopt, dan zou dat toch heel goed nieuws voor de zorg zijn?
TsumTsum schreef:
13-01-2021 17:12
Ik vind ook dat er wel eens meer aandacht mag komen voor vitamine D. Het blijft er hardnekkig inzitten dat als je iedere dag buiten komt je geen tekort kan hebben. En dat je in de zomer geen tekort kan krijgen. En dan nu met corona wordt je meteen voor gek verklaard soms.

Ik slik het al jaren dagelijks het hele jaar door op advies van mijn huisarts.

Bij wie blijft dat erin zitten?
Er wordt toch al jaren geadviseerd om bij te slikken bij heel veel mensen.
Alle reacties Link kopieren
Als je denkt dat het helpt, houdt niemand je tegen als je vitaminepillen koopt. Ik gebruik al jaren multivitaminen met o.a. vitamine D.
Love is the meaning of life
Alle reacties Link kopieren
Omdat dit ‘zaakje’ niet gaat om/over onze gezondheid maar iets heel anders helaas.
Zazamaenade schreef:
13-01-2021 17:17
Ik denk dat voor een overheidsadvies (via de Gezondheidsraad) gedegen wetenschappelijke onderzoeken nodig zijn, en die doe je niet even in een paar maanden, van opzet tot resultaat. Er zal ook wel meespelen dat het te weinig prioriteit krijgt, middenin de pandemie, waar visie lastig te bespeuren is en alles ad hoc moet.
Maar die waren er voor het besluit tot het adviseren van een mondkapje ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Er is wel aandacht voor vitamine d en zelfs een officieel advies:

https://mobiel.voedingscentrum.nl/nl/se ... rona-.aspx

Je kunt je huisarts(assistente) vragen om een verwijzing naar de prikpoli om je vitamine d gehalte te laten checken, dan weet je of je een tekort hebt.

Weet je dat niet, dan geeft het voedingscentrum ook voor die situatie een advies over de maximum dagdosis vitamine d.
Als er geen bewijs is dat het helpt dan gaat niemand zijn naam verbinden aan dit advies. Stel dat het geen toegevoegde waarde heeft tegen Covid-19, dan ben je altijd die arts met dat "stomme" advies. Verder is het slikken van vitamine d inderdaad goed in de winter en vrouwen die 50+ zijn, mensen met een donkere huidskleur en mensen die gesluierd door het leven gaan. Kortom, het kan sowieso geen kwaad tenzij anders is voorgeschreven.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
13-01-2021 17:06
Dat snap ik ook niet helemaal. Vitamine D bijslikken is min of meer in de corona-sceptische hoek terechtgekomen, erg jammer.

Wat Perkele aangeeft klopt denk ik wel, en een mondkapje, is toch iets anders dan een supplement dat je inneemt.

Ik gebruik al een paar maanden extra vit D, nu 50 microgram per dag.
TO, een paar maanden geleden was hierover al een topic, misschien interessant om door te lezen?
coronavirus-covid-19/vitamine-d-deficin ... ges/469370
Ik dacht dat je niet meer.dan 25gram per.dag mag slikken.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
13-01-2021 17:17
Ik denk dat voor een overheidsadvies (via de Gezondheidsraad) gedegen wetenschappelijke onderzoeken nodig zijn, en die doe je niet even in een paar maanden, van opzet tot resultaat. Er zal ook wel meespelen dat het te weinig prioriteit krijgt, middenin de pandemie, waar visie lastig te bespeuren is en alles ad hoc moet.
Dat zou dan ook voor de coronavaccins moeten gelden, zelfs al zouden die voortborduren op al bestaande vaccins. Vitamine D wordt al toentallen jaren aangeraden in de wintermaanden. De werking is bewezen, dus waarom zou de overheid het niet adviseren.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
mick87 schreef:
13-01-2021 17:49
Ik dacht dat je niet meer.dan 25gram per.dag mag slikken.

Dat klopt niet, voor volwassenen:
Kun je te veel vitamine D binnenkrijgen?

De aanvaardbare bovengrens van de vitamine D-inname voor volwassenen en kinderen van 11 t/m 17 jaar is 100 microgram per dag. Voor kinderen van 1 t/m 10 jaar is de grens 50 microgram per dag en voor kinderen tot 1 jaar is de bovengrens 25 microgram.

https://www.voedingscentrum.nl/encyclop ... ine-d.aspx

Het Voedingscentrum is dan ook nog (terecht) behoudend en voorzichtig met deze adviezen.
nounou
Alle reacties Link kopieren
mick87 schreef:
13-01-2021 17:49
Ik dacht dat je niet meer.dan 25gram per.dag mag slikken.

100 mcg per dag (4.000 IE) wordt internationaal gezien als een veilige bovengrens.

Ik slik zelf ook 50 mcg per dag vanaf de herfst tot in het voorjaar.
Met de maximale aanvulling volgens het Voedingscentrum (10 mcg) had ik nog steeds een fors tekort.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
SweetFirefly schreef:
13-01-2021 17:54
Dat zou dan ook voor de coronavaccins moeten gelden, zelfs al zouden die voortborduren op al bestaande vaccins. Vitamine D wordt al toentallen jaren aangeraden in de wintermaanden. De werking is bewezen, dus waarom zou de overheid het niet adviseren.

De werking tegen de ernstige gevolgen van een coronabesmetting zijn niet onomstotelijk bewezen, al zijn er genoeg aanwijzingen.
Ik denk dat het hem daarin zit.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Begrijp ik ook niet helemaal. Net als vitamine K2. Meerdere onderzoeken wijzen uit dat mensen met een laag vitamine K2 gehalte ergere symptomen krijgen als ze corona oplopen. Het kan geen kwaad om het in te nemen dus eigenlijk zou iedereen inderdaad uit voorzorg extra vitamine moeten slikken. Baat het niet dan schaadt het niet.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
13-01-2021 17:01
Veel mensen hebben sowieso een vitamine D tekort en het innemen van vitamine D supplementen is ontzettend goedkoop, ontzettend makkelijk en onschadelijk.

TO, ik snap het ook niet, dit wordt als sinds maart gezegd en uit verschillende studies blijkt dat het helpt.
Helemaal mee eens.

Ik slik sinds september vitamine D vanwege een winterdepressie (helpt heel goed), heb in december corona gehad en dat was echt alleen een minimale verkoudheid. Uiteraard kan dat ook aan iets anders liggen, maar het zou ook best bijgedragen kunnen hebben. Baat het niet, dan schaadt het bij normale hoeveelheden ook niet. En heel veel mensen hebben een tekort. Mijn dochter bijvoorbeeld ook (is gebleken uit bloedonderzoek), terwijl die elke dag 2 uur op de fiets zat.
Alle reacties Link kopieren
Perkele schreef:
13-01-2021 16:53
Als er geen voldoende bewijs is, dan ga je het niet actief aanraden als formeel instituut. Simpelweg doordat je het vertrouwen van mensen niet moet beschamen. Zeker niet nu er zoveel wantrouwen is naar formele instituties

Daarnaast is het meermaals voorbij gekomen bij bijv. NOS, Jinek, OP1 etc. Wat meer 'informele kanalen' van communicatie zijn en prima kan.


Dit dus. Ik slik al jaren extra vitamine d, en dan niet van de standaard drogist maar een duurder merk. En ik pers elke ochtend 2 citroenen met lauw water, en neem magnesium omdat dat ervoor zorgt dat vitamine C wordt opgenomen ipv uitgepist. En de max aan multivitamine. En ik ga nergens heen, en eet vers en nooit uit pakjes en ik heb geen onderliggende gezondheidsproblemen, en ik begin mijn dag met een smoothie van spinazie, avocado en wat fruit. En ik loop elke dag of ren. Ik zie sinds maart niemand behalve mijn moeder. En ik kreeg gewoon hartstikke corona. Gruwelijk corona. En ik heb mijn hele leven nog nooit de griep gehad zelfs.

Enfin, kwaad kan het nooit, maar werken doet het niet.
buzziebee wijzigde dit bericht op 13-01-2021 18:18
2.53% gewijzigd
Het is heel gevaarlijk om een soort schijnveiligheid te creëren door vitamine D aan te raden. Mondkapjes creëren ook een soort van schijnveiligheid, maar je kunt zien wie ‘m wel en niet op heeft en daar kun je elkaar op aanspreken.

Je wil niet dat mensen zich onoverwinnelijk wanen met hun vitamine D en daardoor andere, belangrijkere maatregelen (afstand/weinig mensen bijeen, ventileren) aan hun laars lappen. Met het slikken van iets creëer je bij sommigen wellicht meer een idee dat je iets actief tegengaat. Terwijl het eigenlijk meer in categorie “baat het niet, dan schaadt het niet” zit.
Alle reacties Link kopieren
@BuzzieBee: had je milde of zware klachten?
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
De overheid hamert wel op het onderhouden van je gezondheid. dus een vitamine vind ik daar wel bij passen. Maar ik snap sowieso niet dat er niet meer gezocht wordt in de hoek van een medicijn. De mensen die corona krijgen en alleen maar 2 keer niezen hoef je niets voor te doen. De ziekenhuizen hebben het zwaar door dat kleine percentage dat opgenomen moet worden. Dan moet je toch zorgen dat je daar iets effectief op de plank hebt liggen?
Maar nee we gaan massaal de mensen die wellicht door corona gaan alsof het een griepje is blootstellen aan een vaccin dat ontwikkeld is op basis van een methode die nog nooit eerder is toegepast. Op basis van genetische manipulatie van de cellen. het hele vaccinatieprogramma is een groot experiment
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
daenerys79 schreef:
13-01-2021 18:50
De overheid hamert wel op het onderhouden van je gezondheid. dus een vitamine vind ik daar wel bij passen. Maar ik snap sowieso niet dat er niet meer gezocht wordt in de hoek van een medicijn. De mensen die corona krijgen en alleen maar 2 keer niezen hoef je niets voor te doen. De ziekenhuizen hebben het zwaar door dat kleine percentage dat opgenomen moet worden. Dan moet je toch zorgen dat je daar iets effectief op de plank hebt liggen?
.
Toch wat beter opletten :D
https://swab.nl/nl/covid-19
nounou
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
13-01-2021 17:32
Daar is zoveel aandacht voor geweest dater een tijd een tekort aan pillen waz
Maar blijkbaar moet er per se geframed worden dat die aandacht er zogenaamd niet is.
Alle reacties Link kopieren
Er wordt sowieso heel weinig aandacht besteed aan hoe jezelf je weerstand kunt verbeteren. Vitamine D is daar 1 aspect van, en ja daar is ondertussen best veel wetenschappelijk bewijs voor. Maar denk ook aan goed slapen, gezond gewicht, stress, etc
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
13-01-2021 19:04
Toch wat beter opletten :D
https://swab.nl/nl/covid-19
maar daar is heel weinig aandacht voor. iedereen wordt om de oren geslagen met de vaccinatie-berichtgeving
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Het werd zelfs gehamsterd:
https://www.linda.nl/nieuws/gezond/run- ... st-corona/
Alle reacties Link kopieren
Ze hebben wel betere dingen te doen dan mensen vitamine-pillen aan te raden die voor de helft van de bevolking nauwelijks werken. Of niet zwaar genoeg zijn.

Gewoon iedereen zo snel mogelijk aan 't vaccin, dan zijn die pillen nergens nodig voor :-).

Ga je als anti-vaxxers maar aan de pillen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
daenerys79 schreef:
13-01-2021 18:50
De overheid hamert wel op het onderhouden van je gezondheid. dus een vitamine vind ik daar wel bij passen. Maar ik snap sowieso niet dat er niet meer gezocht wordt in de hoek van een medicijn. De mensen die corona krijgen en alleen maar 2 keer niezen hoef je niets voor te doen. De ziekenhuizen hebben het zwaar door dat kleine percentage dat opgenomen moet worden. Dan moet je toch zorgen dat je daar iets effectief op de plank hebt liggen?
Maar nee we gaan massaal de mensen die wellicht door corona gaan alsof het een griepje is blootstellen aan een vaccin dat ontwikkeld is op basis van een methode die nog nooit eerder is toegepast. Op basis van genetische manipulatie van de cellen. het hele vaccinatieprogramma is een groot experiment
Ik ben geen arts, maar één ding weet ik al jaren: tegen een virusinfectie zijn - voor zover ik weet - geen medicijnen. Een griepje/verkoudheid moet je gewoon uitzieken, en (helaas) zo ook corona.
Wissewis schreef:
13-01-2021 19:35
Gewoon iedereen zo snel mogelijk aan 't vaccin, dan zijn die pillen nergens nodig voor :-).
Tja, dat lijkt van meet af aan ook de insteek van de regering te zijn. Bij wat ik in de persconferenties hoor lijkt vaccineren werkelijk de enige oplossing te zijn.

Terwijl we nu toch ook nog vrij weinig over de vaccins weten en er ook al gezegd wordt dat het effect pas over een paar maanden merkbaar is. Dan kunnen we nu toch mooi in de komende tijd proberen met gezond eten, bewegen etc. wat minder ernstig ziek te worden? Het ene hoeft het andere zeker niet uit te sluiten...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven