Lijf & Lijn alle pijlers

In een gezond tempo naar een gezond BMI in 2021

26-12-2020 20:10 901 berichten
Het vervolg op de 2020-editie (lijf-lijn/20-in-2020-met-tabel/list_mes ... #p30826822). Want ja, langzaam afvallen en nieuwe eetpatronen aanleren kost tijd. Dit topic is voor iedereen met een te hoog BMI die voor de lange termijn gaat. Met als doel een blijvend nieuwe eet- en leefstijl.

VIVA en het forum houden helaas op te bestaan. Dit topic krijgt een vervolg op viafora.nl, en ook de tabel verhuist mee. Je vindt de herstart van het topic hier: https://www.viafora.nl/forum/lijf-en-li ... gezond-bmi

Wil je ook in de tabel? Vraag een van de actieve schrijvers hier (@yoehoehoehoe @randomwriter of @anijsblokje) of die je wil toevoegen.

Om het hier leuk en (inter)actief te houden verwijderen we mensen die twee weken niet meer hebben meegeschreven uit de tabel. Uitzonderingen voor vooraf aangekondigde afwezigheid met reden.

Naam Leeftijd Lengte Start Streef Huidig Kwijt BMI
JEMMER 23 163 109 60 105,8 (05/07) - 3,2 39,8
RandomWriter 40 176 91,1 74 86,3 (30/04) - 4,8 27,9
anijsblokje 34 173 100,0 65 65,1 (12/06) - 34,9 21,1
Iertjepiertje 26 174 86,0 65 73,7 (01/02) - 12,3 24,4
grietje2 41 183 111,7 95 109,4 (12/06) - 2,3 32,5
Yoehoehoehoe 30+ 171 124,4 80 100 (24/06) -24,4 34,2
LoveDobby 48 170 102,7 77,7 80,2 (10/07) -22,5 27,7
Aardbei-banaan 30 163 77 65 69,9 (20/02) - 7,1 26,3
Femmeke87 34 170 87,3 69,9 85,3 (29/06) -2 29,4
anoniem_64be31da12f01 wijzigde dit bericht op 10-07-2021 07:35
22.85% gewijzigd
@RandomWriter: :rose: :hug: :rose: :hug: Och wat verdrietig. Heel veel sterkte... :heart: :heart: :there:

Dit soort periodes ervaar ikzelf vaak alsheel heftig, maar ook als een bijzondere tijd, hoe dubbel, heftig en intens het ook is. En de tijd verloopt dan zo raar: dagen die voelen als weken of maanden, omdat er zoveel op je afkomt. Hopelijk komt er een mooi afscheid, ook voor jullie kinderen. Zo verdrietig, ook als ik aan hen denk. (dit haal ik binnenkort wel weer weg!)

Logisch, dat het even niet lukt met eten. Elke keer dat het nu wel lukt om een bewuste keuze te maken, is winst. En verder is dat even niet belangrijk. Hopelijk levert het geen klachten op als je even minder aandacht hebt voor eten, dat kun je er beter niet bij hebben!

@Snoesje: Ehhh...RandomWriter schrijft "niet quoten"? Kun je je bericht aanpassen? Dankje...

(ik kon sinds gistermiddag ineens niet op het forum, schrijf later een uitgebreider bericht)
Alle reacties Link kopieren
Och random writer wat een verdriet! Heel veel sterkte voor jullie allen ! :hug:
Alle reacties Link kopieren
Heel veel sterkte @random writer
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
Als eerste:
RandomWriter, heel veel sterkte. Wat een verdriet zeg.

Dan:
Mag ik ook meeschrijven? Heb het topic globaal doorgelezen :)
Ik ben mijn zwangerschapskilo's helaas NOG niet kwijt (zoon is inmiddels ruim 3 jaar :facepalm: ). Ik ben gelukkig al van 77kg naar ruim 72kg afgevallen maar ben er nog niet. Ik ben niet zo groot, 1.63cm maar en mijn doel is rond de 65kg te wegen. Het liefst nog 2/3kg lager. Tot halverwege 2020 ging het goed, toen woog ik 68kg maar helaas het laatste halfjaar van 2020 weer aangekomen.
Sinds afgelopen maandag ben ik weer 'streng' aan het opletten. Ik kom van 72.1kg af (op zondag) en woog vanochtend 71.3kg.
Eerste week / twee weken gaan altijd hard door vocht verlies etc. Nu maar weer volhouden.

Mijn eerste doel is weer tot de 68kg te komen en daarna door naar 65kg. Dan kijken hoe ik me erbij voel en of ik er nog wat af wil.
Mijn valkuil is ongezond eten. Vooral in het weekend, dan is het bijvoorbeeld avondeten bestellen, chips eten (ik kan het niet bij 1 bakje chips houden...) Dus ben nu goed mijn eten aan het bijhouden in MyFitnessPal zodat ik goed inzicht heb wat er allemaal ingaat.
@Feniks: Ik kreeg ergens halverwege 2019 de diagnose diabetes type 2, wist dat dit bij mij toch zeker wel leefstijlgerelateerd was en besloot dat afvallen en gezonder gaan leven stap 1 was. Dat bleek te kloppen: sinds juni 2020 is mijn gewicht stabiel (ik schommel zo'n 2 kg) en sinds september weet ik dat ik geen diabetes meer heb.
Overigens ben ik zoveel aangekomen na een periode van eerst zelf ziek worden/operatie/dealen met de beperkingen die dat opleverde en daarna het ziek worden en overlijden van een dierbare; ik functioneerde wel, maar troosteten was mijn coping...

Wat rot dat je zo moe bent...slaap je 's nachts wel, of heb je daar moeite mee?
Als je het vorige topic hebt bestudeerd, zul je hebben gezien dat ik een slechte slaper ben... (en ik weet dat forummen/telefoon dan heel slecht is, maar als ik al een paar uur wakker ben, ga ik dat meestal toch doen...) dus geen tips wat dat betreft van mij.
Lukt het je deze week om enigszins bijtijds uit bed te komen? Heb je nog contact opgenomen met je arts, voor de zekerheid? Of toch een biefstukje gegeten? Kan het ook zijn dat de vermoeidheid komt door de beren op de weg, die je ziet? En is het gelukt iets werkgerelateerds te doen, deze week? Wel super fijn dat je werkgever meewerkend is, dat scheelt meer dan de helft.

Grappig dat je schrijft dat je een stap verder bent dan je je had voorgenomen mbt je plan om gezonder te gaan leven. Sommige stappen horen inderdaad bij elkaar...althans, zijn ineens makkelijk tegelijk aan te pakken. Fijn dat dat zo werkt voor jou.

@Avena: :proud: voor het ergeren aan jezelf! Is je ergernis inmiddels zo erg, dat je er weer aan gaat werken? Ik blijf het zeggen...het gaat om balans! Je voelt je dus weer fitter nu? Dat is ook al winst! En welke redenen heb je om te snaaien? Als je dat weet, kun je er weer wat aan doen!

Het Volkskrantartikel heb ik ook gelezen afgelopen weekend- zeker interessant. Mooi uitgebreid ook en veel aspecten werden belicht.

@Yoehoehoe: Gaat-ie nog steeds goehoehoehoed bij jou? :cheer2:

@Aardbei-banaan: Welkom! En lekker...aardbei en banaan, alleen jammer dat ik ook meteen aan danoontje denk?? Rare gedachtekronkels.
Niet té streng worden voor jezelf hoor... Valkuil is ongezond eten, schrijf je. Bestellen en chips eten. Heb je voor jezelf helder waarom je eten bestelt (wil je belonen, troosten, ben je moe, heb je het 'verdiend' (en wat zit daar dan achter...)), ... Kun je je ditzelfde afvragen als je merkt dat je zin hebt in chips? Of kun je als je zin hebt in chips, misschien een gezonder alternatief bedenken?


Hier...vind ik het ook even lastig. Ik snap waarom, want ik heb net een nieuwe baan en mijn werkgewoontes/routine verandert totaal: van ziekenhuis, naar nu thuiswerken. Over de baan zelf heb ik geen twijfels: het lijkt me goed te passen, ik heb fijne collega's en hoewel het een enorme verandering is, kan ik tot nu toe al elke dag concreet iets bijdragen. Dus dat is het allemaal niet. Overdag gaat het prima. Ik eet gezond, tussendoortjes zijn ook gezond. Ik wandel veel. Het hardlopen is zo routine 3x per week dat ik dat gewoon ook blijf doen...zonder nadenken. Maar 's avonds heb ik het lastig. Dat begint al met dat ik weer vaak de neiging heb om op te bank mijn avondeten te eten. Voor de buis, vaak. Alsof ik niet al genoeg schermen heb gezien tijdens mijn werkdag... :facepalm:
En ik ben mild naar mezelf, want het is logisch dat ik niet vlekkeloos deze enorme werk-overgang doorsta. Maar toch baal ik ook en zoek ik naar een manier om niet in deze valkuil te stappen.

De kaas was lekker vanmiddag. De olijven, maiswafels met pindakaas en hagelslag van gisteravond waren ook lekker...maar daarna voel ik me niet fijn! De M&M's en chips van zondag was oke. Geen idee waarom ik zin had in M&M's overigens, dat was echt lang geleden... Ik denk dat ik mezelf toch wilde belonen omdat ik de eerste week van mijn nieuwe baan achter de rug had, ofzo. Iets anders kan ik niet verzinnen.
Vandaag heb ik een beetje een baaldag ik merk dat het coronagezeur me soms toch beïnvloed. Maar er waren ook hele leuke dingen vandaag. Mijn huis is schoon en opgeruimd en vannacht slaap ik in een schoon bed. Ik heb lekker muziek gemaakt :heart: en gezwommen... (ja, buiten!)

Zo meteen ga ik koken. Ik zeg jullie: ik eet vanavond aan tafel en als ik later vanavond op de bank nog iets wil eten, dan is dat alleen kwark, fruit of een handje walnoten. Als dat voelt alsof het niet genoeg is, (wat onzin is, want ik heb sowieso voldoende gegeten vandaag) ga ik mijn tanden poetsen.

En dan maar hopen dat het genoeg stok achter de deur is, dat ik dit zo opschrijf! :lijstje:

(ben ook wel benieuwd wie mijn hele relaas heeft gelezen en of het een beetje te volgen is!)
Alle reacties Link kopieren
Heb het gelezen, wat is er mis met op de bank eten, zolang je oplet wat je eet, maakt waar niet uit vind ik. (Heb niet eens een eettafel 😉)
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
@Random, wat naar... heel veel sterkte! :hug: :hug: :hug:
Letten op je eten is nu volgens mij alleen belangrijk als het je helpt. In mentale zin, bedoel ik vooral. Anders zou ik het inderdaad maar even laten. First things first en dit is wel echt een first thing.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
anijsblokje schreef:
13-01-2021 17:37
@Avena: :proud: voor het ergeren aan jezelf! Is je ergernis inmiddels zo erg, dat je er weer aan gaat werken? Ik blijf het zeggen...het gaat om balans! Je voelt je dus weer fitter nu? Dat is ook al winst! En welke redenen heb je om te snaaien? Als je dat weet, kun je er weer wat aan doen!

Ja, mijn ergernis is groot genoeg! :proud:
Ik heb natuurlijk geen goede reden om te snaaien. Waarom ik het doe? Ik weet het niet precies. Het makkelijkste antwoord is: omdat mijn hormonen soms schreeuwen om zoetigheid of hartigheid. En omdat ik dan niet in staat ben om die met ratio te weerstaan. Omdat ik dan al een mandarijn en een appel op heb, en nog steeds zin in die stroopwafel. Maar het gaat wel beter hoor! Ik snaai nu met mate. Eigenlijk zou een paar avonden op rij wat jij doet beter zijn, maar daar moet ik nog even de moed en de motivatie voor opbrengen. Komt wel.

En ja, ik voel me veel fitter en dat is fantastisch. Ik sta weer behoorlijk fris op en hoef niet meer van 20 minuten wandelen bij te komen. Ik weet niet precies hoe het komt. Het is inmiddels een hele cocktail aan supplementen die ik slik en ik voel er weinig voor om er via eliminatie achter te proberen te komen. Ik slik nu gewoon de hele handel maar. Never change a winning team.

anijsblokje schreef:
13-01-2021 17:37
Hier...vind ik het ook even lastig. Ik snap waarom, want ik heb net een nieuwe baan en mijn werkgewoontes/routine verandert totaal: van ziekenhuis, naar nu thuiswerken. Over de baan zelf heb ik geen twijfels: het lijkt me goed te passen, ik heb fijne collega's en hoewel het een enorme verandering is, kan ik tot nu toe al elke dag concreet iets bijdragen. Dus dat is het allemaal niet. Overdag gaat het prima. Ik eet gezond, tussendoortjes zijn ook gezond. Ik wandel veel. Het hardlopen is zo routine 3x per week dat ik dat gewoon ook blijf doen...zonder nadenken. Maar 's avonds heb ik het lastig. Dat begint al met dat ik weer vaak de neiging heb om op te bank mijn avondeten te eten. Voor de buis, vaak. Alsof ik niet al genoeg schermen heb gezien tijdens mijn werkdag... :facepalm:
En ik ben mild naar mezelf, want het is logisch dat ik niet vlekkeloos deze enorme werk-overgang doorsta. Maar toch baal ik ook en zoek ik naar een manier om niet in deze valkuil te stappen.

Dat is in ieder geval een hele heldere analyse! En daar begint het natuurlijk mee, zoals je zelf ook terecht schrijft. Heel begrijpelijk ook. Volgens mij is routine heel belangrijk voor gezonde eetgewoontes en jouw routine is natuurlijk drastisch veranderd. En je doet natuurlijk ook al heel veel goed. Je beweegt veel en je eet overdag al gezond. Dus die mildheid naar jezelf lijkt me helemaal terecht. Dat laatste stukje komt vast ook wel.

Is eten aan tafel voor jou belangrijk vanwege de aandacht? Ik eet eerlijk gezegd ook vrijwel altijd met een scherm voor mijn neus... Succes met je plan! De eerste avond is het moeilijkst. Vind ik dan.

anijsblokje schreef:
13-01-2021 17:37
Ik heb lekker muziek gemaakt :heart: en gezwommen... (ja, buiten!)

Wow, bikkel! Waar zwem je dan? En weet je de watertemperatuur? Als het te koud is, dan lukt mij zwemmen niet meer. Dan is het even plonzen en spartelen en dan snel er weer uit. Benieuwd hoe jij dat doet!
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Anijsblokje: wow wat een reacties op iedereen!
Ik weet heel goed waarom ik slechte keuze's maak qua eten af en toe. Ik ben een emotie eter en als ik me verveel eet ik helemaal alles wat los en vast zit. Ofja, dat wil ik dan.
Wbt eten bestellen, vriend en ik hebben dan zin in ongezond eten en/of hebben geen zin om te koken. Makkelijkste keus is dan om te bestellen waar we zin in hebben. Chips hebben we in het weekend alleen in huis, maar als vriend chips eet MOET ik ook eten. Kan daar bijna geen nee tegen zeggen. Ik probeer vriend dan borrelnootjes te laten halen, die kan ik wel laten staan, maar kan dat ook niet altijd van hem verwachten.
Ik weet overigens heel goed wat gezond eten is en wat gezonde keuzes zijn, maarja, de goede keuze maken is niet altijd even makkelijk.

Wat goed dat je van je diabetes af bent door je eetpatroon om te gooien!
Alle reacties Link kopieren
Aardbei-banaan schreef:
13-01-2021 19:30
Ik weet overigens heel goed wat gezond eten is en wat gezonde keuzes zijn, maarja, de goede keuze maken is niet altijd even makkelijk.

Welkom hier!
Ik denk dat we dat bijna allemaal wel weten. Daarom vind ik het ook nuttiger/interessanter om het te hebben over waarom we die goede keuzes niet maken. En hoe we ervoor zorgen dat we ze in de toekomst (vaker) wel maken.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
...
anoniem_63edd59e7d22c wijzigde dit bericht op 11-02-2021 20:11
98.76% gewijzigd
@LoveDobby: Ik denk op zich dat er niets mis is met eten op de bank. Alleen voor mijzdlf is er wel veel mis mee: als ik op de bank eet, is het vaak ongezond en heb ik geen rem/eet ik gedachteloos. Eten op de bank is voor mij een symptoom dat ik gemakzuchtiger word mbt wat, wanneer en hoeveel (= teveel) ik eet. Ik heb ook geen bezwaar tegen afleiding tijdens het eten - ik eet alleen, dus ga niet een gesprek voeren met mezelf ofzo. Dus ik lees wat, of kijk een filmpje oid. Dat zou ook vallen onder gedachteloos eten, maar zelf merk ik dat niet zo.

@Avena: Inmiddels is dat wat ik zwemmen noem, ook gereduceerd naar een duik. Ik zwem in een meertje in de buurt en tot een maand geleden zwom ik met wetsuit aan nog ongeveer een kilometer. Maar nu vind ik het water voor echt zwemmen zelfs met wetsuit wel echt te koud...dus doe ik een duik in badpak + warmhoudneopreen-shirtje + zwemschoenen. Als ik voor die duik in wetsuit ga, ben ik langer aan het omkleden dan dat ik in het water lig, dus dan maar zo. :proud: Watertemperatuur heb ik geen idee van, maar de zee is vlakbij en die was vandaag 6,5 graden. (volgens google)

Mbt het fitter voelen: vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan, denk ik in zulke gevallen! Prima als je nu even doorgaat met vitamines slikken. Tegen de tijd dat je dat weer zat bent, stop je er vanzelf weer mee, denk ik. Ik snap goed dat je niet wilt elimineren.
:whip: voor het snaaien! Nee, hoor, bij mij dus ook even zo. (nu gaat het nog goed, overigens) Wat ik me trouwens wel afvraag: hoe kom jij daar aan stroopwafels? ;)

@Aardbei-banaan: Volgens mij weten de meeste mensen wel wat ze moeten doen om gezond te eten. Het echt doen/onderzoeken waarom het niet lukt (zoals Avena ook schrijft) is een volgende vraag. Bovendien, bijna iedereen vindt dat-ie gezond eet, en toch is dat iets het geval/is er vaak nog heel veel te winnen. Juist onderzoeken welke stappen voor jou te winnen zijn en hoe je gaat zorgen dat dat haalbaar is, maakt het boeiend en lastig tegelijk.

Verder...ja, ik ben een uitgebreide reageerder... (en ja,dat doe ik op mijn telefoon, maar met 2 tabbladen open en ter voorkoming van dat ik een lange post verlies, kopieer ik steeds wat ik heb geschreven, voor het geval dat...uit schade en schande wijs geworden!) Volgens mij werkt een topic zoals dit fijn als iedereen zich "gelezen" voelt en bloeden juist de topics met veel egopost(er)s dood.

@Tante-paardje: Ik realiseerde me vanochtend dat het een spannende dag was voor jou... Wanneer hoor je meer? Vielen de onderzoeken je mee? Wat goed dat je niet helemaal uit de bocht bent gevlogen qua eten. Steekte met afwachten!
Alle reacties Link kopieren
@Tante-paardje, ik ben ook benieuwd hoe het vandaag ging in het ziekenhuis. Fijn dat het qua eten in ieder geval prima ging!

anijsblokje schreef:
13-01-2021 20:37
@Avena: Inmiddels is dat wat ik zwemmen noem, ook gereduceerd naar een duik. Ik zwem in een meertje in de buurt en tot een maand geleden zwom ik met wetsuit aan nog ongeveer een kilometer. Maar nu vind ik het water voor echt zwemmen zelfs met wetsuit wel echt te koud...dus doe ik een duik in badpak + warmhoudneopreen-shirtje + zwemschoenen. Als ik voor die duik in wetsuit ga, ben ik langer aan het omkleden dan dat ik in het water lig, dus dan maar zo. :proud: Watertemperatuur heb ik geen idee van, maar de zee is vlakbij en die was vandaag 6,5 graden. (volgens google)

Mbt het fitter voelen: vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan, denk ik in zulke gevallen! Prima als je nu even doorgaat met vitamines slikken. Tegen de tijd dat je dat weer zat bent, stop je er vanzelf weer mee, denk ik. Ik snap goed dat je niet wilt elimineren.
:whip: voor het snaaien! Nee, hoor, bij mij dus ook even zo. (nu gaat het nog goed, overigens) Wat ik me trouwens wel afvraag: hoe kom jij daar aan stroopwafels? ;)

Wow, bikkel! Dat is echt koud! Ik ben van het voorjaar een keertje in de zee geplonsd, maar die was toen denk ik eerder zo'n 11 à 12 graden. Mijn hele lijf begon te gloeien. Ik vond het een gaaf gevoel, maar begreep van degene die mee was dat dit het eerste stadium van hypothermie is, dus heel lang ben ik er niet in gebleven.

Sinds kort is er hier een supermarkt die ze verkoopt. Ze zijn wat taaier dan in Nederland, maar dan nog vind ik ze lekkerder dan de meeste koek hier. De koekafdelingen in de supermarkten hier zijn (gelukkig) niet om over naar huis te schrijven. Sowieso is de keuze hier in de supermarkt totaal onvergelijkbaar met die van de AH. Maar dat is ook wel een voordeel dus. Voor de portemonnee scheelt het ook behoorlijk.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
...
anoniem_63edd59e7d22c wijzigde dit bericht op 11-02-2021 20:12
99.05% gewijzigd
Snoesje je hebt het vast niet expres gedaan, maar zou je de quote van mijn bericht weg willen halen?
Alle reacties Link kopieren
Avana en anijsblokje, hebben jullie helemaal gelijk in! Denk dat veel mensen weten wat wél gezond is maar het niet lukt om de 'juiste' keuze te maken.

Wat knap dat je met die temperaturen nog het water in gaat anijsblokje! Doe ik je niet na!

Vandaag een goede dag gehad qua eten, net nog met een vriendin een rondje in de wijk van ongeveer 4.5km gelopen. Dadelijk lekker naar bed en dan zien we morgen weer verder.

Spannend tante-paardje, hopelijk komt er niks ernstigs uit de onderzoeken!
@aardbei-banaan, welkom! De meesten van ons weten inderdaad wel wat gezond is en wat niet, en ik ben het met Avena eens dat het vooral gaat om het begrijpen waarom je bepaalde keuzes maakt. Daarom vind ik het ook fijn dat dit topic zich richt op een gezonde tempo maar ook op de achterliggende motieven van je eetgedrag. En 4,5 km vind ik meer dan een 'rondje door de wijk' hoor ;-D

@Anijsblokje: wat goed dat je je diabetes hebt omgekeerd. Ik herken veel in wat je zegt over ziekte / operatie en troosteten. Ik moet erg oppassen met het leggen van verbanden tussen eten en emotie. Want ik kan ze echt altijd leggen, bij elke emotie ;-D En als er dan vermoeidheid bij komt kijken... Nu heb ik het nog relatief eenvoudig, want niet aan het werk, zeer overzichtelijk leven en alle tijd om mijn eten goed te plannen. Het gaat lastiger worden als werk er weer bij komt. Aan de andere kant: dan is het ook makkelijker om meer in beweging te zijn. En juist op mijn werk at ik heel gezond, mijn kamer is ver van het bedrijfsrestaurant, dus ik at eigenlijk altijd op mijn plek. Vaak heel gezond, met veel groente en fruit. Had ook altijd wel lol in het maken van een ontbijt, lunch en tussendoortjes vooraf.

Als ik eenmaal slaap, dan slaap ik wel, maar ik lig eerst een tot twee uur wakker. Ik ben een ontzettend nachtmens, voel me dan eigenlijk op mijn best. Best onhandig. Ik dwing mezelf nu om uiterlijk half 12 naar bed te gaan. Als ik niet kan slapen ook prima, maar dan maar gewoon uitrusten. Eerder opstaan is me nog niet zo gelukt, ongesteld geworden en dan voel ik me nog gammeler. Maar morgen een nieuwe poging. Lastig dat slapen bij jou ook een uitdaging is, het wordt na een tijdje vaak ook zo'n vicieuze cirkel als je niet uitkijkt.

Biefstuk ligt in de koelkast, op het programma voor morgen ;-D Ik heb contact gehad met mijn leidinggevende, erg fijn. Ik heb gevraagd of ik volgende week weer een beetje kan starten, dat ga ik ook doen. Heb er zin in, het is allemaal nog boventallig en een minuscuul beetje uren maar toch.

Fijn dat je toch een beetje mild naar jezelf kan kijken. Het is een rare tijd immers en het lijkt me ook een heel gek moment om van baan te wisselen. Ook nog lastig om je draai te vinden denk ik wanneer je nog zo afhankelijk bent van collega's? Is 't gelukt met je avondplannen of zit je al uren met frisgepoetste tanden op de bank? :proud:

@Avena, ik slik ook een hoop supplementen, en wilde er eigenlijk naar toe om met veel minder toe te kunnen, maar eigenlijk heb je gewoon gelijk. Dan heb je weer geëxperimenteer en gedoe, en als je van iets teveel binnenkrijgt is dat over het algemeen ook geen drama.

@Tante Paardje: wat knap dat je toch gezonde keuzes hebt gemaakt ondanks de stress. En wat lang wachten op de uitslagen, niet makkelijk. Hopelijk blijkt er iets relatiefs onschuldig uit de onderzoeken dat makkelijk op te lossen is én je van je klachten af helpt!

Het gaat hier wat betreft eten nog steeds goed, weinig te melden. Geen suiker eten gaat vooral goed, en ik merkte vandaag dat mijn huid er beter uitziet. Ik had een enorm droge huid vooral op mijn buik en rug, en dat is nu een stuk minder. Ik weet natuurlijk niet zeker of er een verband tussen zit, maar het valt me wel op.
Alle reacties Link kopieren
[quote=anijsblokje
@Snoesje: Ehhh...RandomWriter schrijft "niet quoten"? Kun je je bericht aanpassen? Dankje...
[/quote]

Gedaan, wat stom van me!

Ik ga morgenochtend wegen en ik ben na 11 dagen heel nieuwsgierig. Ik zal dan ook even verder reageren.
Alle reacties Link kopieren
@anijsblokje aha op die manier, dan snap ik het.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
Anijs-blokje Ja het wandelen is echt heerlijk. Even iets anders dan werk, je leert je collega's dan ook even anders kennen. Daarnaast is het wel weer 2 km erbij op een dag :) Het sporten gaat wel okay, merk dat ik er vaak weinig tot geen zin in heb. Ik was deze week ook ziek, dus heb ik eigenlijk alleen op bed gelegen. Volgende week, wanneer ik mij weer fit voel, wil ik het weer oppakken.
Ik herken het in het snacken 's avonds. Ik eet dan tot 8 uur, maar toch ziet een zakje chips er dan heel verleidelijk uit. Ik moet wel zeggen dat het eten tot 8 uur er toch voor zorgt dat ik dan niet snel naar het snacken neig. Misschien is dat ook wel iets voor jou? Niet meteen het intermittent fasting, maar toch een tijdslimiet erin zetten, op special occassions na.

Amigurumi Jaa zij is ook erg blij! :)

Ik heb deze week plat op bed gelegen. Geen corona gelukkig, maar toch een andere griep. Ben wel weer afgevallen, maar vind niet dat dit mee telt. Volgende week zit het er toch weer op, als ik weer normaal eet.

Ik zal nu weer lekker actief mee reageren!
Alle reacties Link kopieren
Ha lieve mensen,

Randomwriter Allereerst gecondoleerd. Ik heb je bericht niet gelezen. Maar ik kan wel tussen de regels doorlezen wat er is gebeurd, denk ik. Ik wil je heel veel sterkte wensen :hug: :rose:

@Feniks, jeetje zeg. Wat heftig. Maar dan is het toch heel erg logisch dat je het rustig aan moet doen. En dat je nog niet aan het werk bent vind ik echt niet zo gek hoor. Ik hoop dat jij net zo lief voor jezelf kunt zijn als je collega's zijn.
Als je weer begint, doe dat dan echt heel rustig aan. Dus niet en vakliteratuur lezen en die vergadering bijwonen, maar of of. Je kan het altijd uitbouwen als het goed gaat. :rose:

@Okkie, oke, ik kende Fitnesblender nog niet. Maar het klinkt erg handig. Ik zal kijken of het me lukt me erin te verdiepen. :-)

@Aardbei-banaan, welkom! Heel veel succes :-)
Lastig is dat hè. Om niet toe te geven aan snaaien, of ongezond eten/fastfood de voorkeur te geven boven te koken. Ik zorg bij maaltijden die ik maak, bv pasta, dat ik van de saus altijd voor minimaal 2x maak en de andere helft in de vriezer gooi. Of als ik iets anders maak wat redelijk gezond is en ik dat kan invriezen, dan maak ik daarvan ook voor 2x voor ons. Zo zorg ik ervoor dat ik voor dit soort dagen iets uit de vriezer kan trekken. Of we trekken een blik soep open bv.
Om het toch iets makkelijker te maken, maar niet meteen heel ongezond.
Misschien heb je hier iets aan.

@Iertje-Piertje, dat geloof ik graag! Werkt voor beiden stimulerend!


Het lukte me slecht om de laatste dagen/week mee te lezen of te schrijven. (ik hoop dat ik nu iedereen zoveel mogelijk heb gehad, sorry als ik je heb gemist...) Ik merk dat ik weer erg word overspoeld, dat het dus weer erg veel is allemaal. Best frustrerend allemaal, want ik kan gewoonweg niet meer aan.
Ik zal (proberen) kort te schrijven wat mijn situatie is, dat haal ik dan later wel weer weg.
**Poef**
Ik heb geen energie om te bewegen, huishouden lukt mondjesmaat... En eten is of snaaien, of ik sla heel kort even door in te streng om dan volledig om te vallen in volledig ongezond, of ik eet veel te weinig om 's avonds trek te krijgen en te snaaien...
Vanmorgen stond ik even op de weegschaal (deze is niet voor in de tabel overigens...) en ik woog ruim 99 kg :-(
Wat hierboven staat zal ik later weer weghalen, maar dan weten jullie iets meer van mijn achtergrond.

Ik hoop echt dat het dit jaar beter zal gaan. Maar dat is iets dat ik al jaren roep...
Sorry voor mijn lange stuk, ik dacht dat ik een kort stukje zou schrijven...
amigurumi wijzigde dit bericht op 26-01-2021 09:17
31.61% gewijzigd
Self-confidence is the best outfit you can wear! Rock it and own it!
Jeetje Amigurumi, dat lijkt me pittig, zeker zo de combinatie van alles. Het lijkt me heel lastig om te moeten accepteren dat je psychische klachten nooit helemaal weg zullen gaan, maar ik vind het wel pijnlijk dat je je dan een zwakkeling voelt. Wanneer je je hele leven een fysieke ziekte zou hebben, ben je ook geen zwakkeling, dan heb je gewoon pech maar ben je net zo waardevol als ieder ander. Er zit iets in je rugzak, dat maakt je geen ander mens. Hetzelfde zou moeten gelden voor psychische ziektes, maar dat voelt helaas toch vaak anders, alsof je dat wel even aan de kant zou kunnen schuiven als je maar je best doet.

Tegelijkertijd herken ik wel wat je zegt. Ik wilde dit jaar eigenlijk (als het kan tenminste vanwege Corona) op vakantie, met een groepsreis mee. Maar zoals het nu lijkt te gaan, gaat het wéér niet lukken, net als eerdere jaren. Een kennis van me zei "ga gewoon mee, het maakt niet uit als je niet alles mee kan doen, je gaat toch voor jezelf, dan ga je niet mee wandelen maar iets anders doen, dan bén je er toch en heb je toch een gave ervaring". Maar ik wil zó niet weer het aanhangsel zijn, waar mensen om de haverklap aan vragen "gaat het? lukt het? hoe voel je je?", waar je rekening mee moet houden of die er weer achteraan hobbelt... de zwakkeling dus ;-D Dus eigenlijk doe ik precies hetzelfde als jij. Lastig hoor.

Lastig ook dat je man ook afgekeurd is, dat maakt het misschien lastiger om op elkaar te leunen? Steunt hij je wel in je plannen om gezonder te gaan leven? Fijn dat jullie in elk geval samen in therapie kunnen, maar ook pittig :hug:
Alle reacties Link kopieren
Ik weeg nu82,2 kilo, dat betekent dat ik 1,8 kilo ben afgevallen sinds 4 januari. En dit klinkt misschien stom maar ik merkte dat ik toch wat teleurgesteld was omdat ik verwacht had sneller weer op de 80 te zitten. Ik had gedacht dat mijn startgewicht echt een uitschieter was. Ik was namelijk voor de kerst 79 kilo en 84 kilo heb ik nog nooit gezien op de weegschaal. Blijkbaar kost het toch wat meer tijd om weer te zakken en is het niet zo'n uitschieter geweest als ik misschien gedacht of gehoopt had.

Ik wil gewoon blij zijn met dit resultaat en positief blijven denken. Vanochtend had ik het even moeilijk en dan door negatief te denken, krijg ik ook snel zin in slechte dingen. Dan kan ik bijvoorbeeld denken dat het toch nooit lukt of nog meer van dit soort niet helpende gedachten. Gelukkig heb ik vandaag een goede dag gehad, gezond gegeten en bijna 1,5uur gewandeld! Ik kan nu zeggen dat ik toch wel wat trots ben op mezelf en gewoon door ga met gezond eten. En bewust blijven waarom ik dat wil.

Volgens mij is de tabel al bijgewerkt, het maakt mij niet uit als mijn gewicht volgende week bijgewerkt wordt hoor! Hebben jullie vaste dagen om te wegen?

Aandachtspunt voor mij is meer water drinken, dat doe ik echt te weinig.
Alle reacties Link kopieren
RandomWriter schreef:
13-01-2021 21:21
Snoesje je hebt het vast niet expres gedaan, maar zou je de quote van mijn bericht weg willen halen?
Het spijt me... voelt echt stom.
Alle reacties Link kopieren
Snoesje: 1.8kg in minder dan 2 weken is netjes hoor! Zeker blij met dit resultaat zijn en positief blijven. Je hebt de dag verder goed volgehouden, zo te lezen.
Ik snap je gevoel wel als je je wat teleurgesteld voelt en dan meer zin hebt in 'goed' eten. Knap dat je toch gezond hebt gegeten en flink hebt gewandeld! Dit ga je uiteindelijk terug zien op de weegschaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven