Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 39)

11-01-2021 15:34 3018 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 90 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 1 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt maar er zijn inmiddels gelukkig verschillende vaccinaties voor en Nederland is begonnen met een vaccinatie programma.
In Nederland zijn er nu ruim 885.000 mensen positief getest en ruim 12.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34/ 35 / 36 / 37/ 38
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 11-01-2021 15:52
1.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
13-01-2021 17:41
Met andere woorden: je weet dat de kost er is en dat ze het ergens zullen moeten gaan halen, maar je hebt geen flauw idee waar ze het willen gaan halen buiten dan een politiek gemotiveerde "maar het zal zeker niet van groep x, y of z mogen komen hoor".

Dus, zoals gezegd: daar gaan ze allemaal als vermoord over zwijgen.
nee er wordt in tegenstelling tot andere landen wel een realistische raming gegeven. Wat dat gaat brengen ik voor nu koffiedik kijken. Maar..............................er wordt over nagedacht, dat kun je niet overal zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
13-01-2021 19:51
Liever dat ze de weed in een coffeeshop halen dan ergens redelijk illegaal in een achteraf-straatje bij een gure dealer.
ja want dan verdiend de regering er niet aan.
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
13-01-2021 20:10
Zijn zus zal blij zijn :-D.
Komt ie eens naar Nederland is het eerste wat ie doet niet bij haar op bezoek gaan, maar naar de coffee-shop lopen en gelijk gebruiken.
Ontspannen noem je dat...
doornroosje9 schreef:
13-01-2021 19:59
Yep, de logistiek laat te wensen over, want AstraZeneca werd als eerste verwacht. Niet alleen ons land begon langzaam. Het kan altijd beter, het kan altijd sneller, zelfs in de UK is er kritiek, het is toch nooit goed genoeg.

En de evenementsector is ingeschakeld hoor.
Too little, too late, as usual :)

Daarmee ookn don't count on those promises; daarvoor zijn er nu al veel te veel "ja maar"-berichten.
redhead70 schreef:
13-01-2021 20:56
nee er wordt in tegenstelling tot andere landen wel een realistische raming gegeven. Wat dat gaat brengen ik voor nu koffiedik kijken. Maar..............................er wordt over nagedacht, dat kun je niet overal zeggen.
Koud kunstje op zich; die ramingen heb je in België ook. Die waren er zelfs al einde september. In andere landen is dat niet anders.
Het waar dat vandaan gaat komen is het enige dat van belang is; jullie moeten gaan stemmen, zie maar dat je dat van je politici te horen krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
13-01-2021 21:37
Too little, too late, as usual :)

Daarmee ookn don't count on those promises; daarvoor zijn er nu al veel te veel "ja maar"-berichten.
Waarom zou het in godsnaam te laat zijn? Echt, ik ben die commentaar op alle regeringen in al die ongelooflijk rijke landen zo moe. Want jeetje, wat hebben we het toch zwaar gehad de afgelopen jaren. Het is verschrikkelijk, arme wij.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
13-01-2021 18:22
Dank je!

Ik vind die 'contacts that became cases' tabel heel interessant, dat geeft aan hoeveel kans er is dat je als corona-besmet kind of corona-besmette volwassene een ander besmet in de praktijk. Het onderzoek is van toen de scholen open waren, dat is mooi. Ik moet zeggen dat ik de kans dat een kind corona doorgeeft nog behoorlijk hoog vind, namelijk 6% voor de oude variant (versus 15% bij volwassenen) en 9% voor de nieuwe variant (versus 20% bij volwassenen). Het is een stuk lager dan voor volwassenen, maar ik vind het absoluut niet 'ach, kinderen besmetten toch vrijwel niemand', wat ik vaak hoor en lees. Met 3 kinderen lopen wij als alles weer open is best wel kans dat ze het toch mee naar huis nemen, laat staan een juf die er 30 in de klas heeft en bij elk kind dat corona heeft (en vaak niet getest wordt en weinig symptomen heeft, dus ze merkt het niet) 6-9% kans loopt om besmet te worden. Voor mijzelf een overweging om als de scholen weer open zijn bijv. opa en oma alleen nog maar buiten te zien, tot ze gevaccineerd zijn.

Verder ben ik verbaasd over het aantal contacten dat in de tabel staat. De kinderen van 0-9 hebben niet zo heel veel meer contacten dan de volwassenen in die tabel, terwijl mijn kinderen in schoolweken ruim 50 contacten hebben (school, BSO, sport) en zonder afstand, terwijl wij zelf sinds maart heel weinig contacten hebben en altijd met afstand. Zijn wij zelf dan zo uitzonderlijk of hebben Britse volwassenen heel veel contacten of zitten Britse kinderen in kleine klassen?

En dan nog de vraag: hoe representatief zijn de kinderen uit dit onderzoek? Kunnen we echt goed conclusies trekken als kinderen niet consequent getest worden, of zorgt het veel minder testen van kinderen dan volwassenen voor een bias? Wat dat betreft ben ik benieuwd naar een soortgelijke tabel uit het onderzoek in Lansingerland, waar ze de hele bevolking nu testen. Alleen wordt dat dan weer uitgevoerd tijdens de scholensluiting, dus dat zegt dan weer weinig over hoe de situatie zou zijn als de scholen geopend zijn.
In die tabel staat iets anders: de leeftijd is de leeftijd van degene die in contact stond met een case (zie header van de eerste kolom). Je kunt hier dus alleen aan zien hoe groot de kans is dat iemand uit een leeftijdsgroep besmet raakt. Dat is zinvolle informatie, maar zegt dus iets anders dan jouw interpretatie.

Wat dat verschil in testbeleid betreft, dat vroeg ik me gisteren ook af.

Opvallend in die tabel: PHE houdt een andere definitie aan van ‘nauw contact’: dat is minder dan twee meter afstand gedurende een kwartier of langer óf minder dan één meter gedurende een minuut of langer.
Dat tweede deel zit er bij ons niet bij. Ik denk dat heel veel mensen in Nederland denken dat een minuut of wat heel dichtbij iemand zijn niet zo’n punt is, want het is minder dan een kwartier. En nu vraag ik me af of dat terecht is.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
13-01-2021 22:04

Dat tweede deel zit er bij ons niet bij. Ik denk dat heel veel mensen in Nederland denken dat een minuut of wat heel dichtbij iemand zijn niet zo’n punt is, want het is minder dan een kwartier. En nu vraag ik me af of dat terecht is.
Maar in dat geval is het bij hun dus zelfs nog grondiger onderzocht dan hier zou gebeuren.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Heeft iemand Jinek gekeken toevallig? Partner zat het te kijken en vertelde dat er iemand zat die zei dat als de britse variant doorzet er per dag 170.000 nieuwe besmettingen zullen zijn in NL.. Hij heeft dat verkeerd verstaan toch? Dan is namelijk heel NL binnen 2 weken besmet als ik goed reken..
‘Bijna 170.000 nieuwe besmettingen per dag als Britse variant Nederland overspoelt’

https://www.ad.nl/politiek/bijna-170-00 ... ~af4ba9b3/

Hij had t goed verstaan GinnyJones
GinnyJones schreef:
13-01-2021 23:40
Heeft iemand Jinek gekeken toevallig? Partner zat het te kijken en vertelde dat er iemand zat die zei dat als de britse variant doorzet er per dag 170.000 nieuwe besmettingen zullen zijn in NL.. Hij heeft dat verkeerd verstaan toch? Dan is namelijk heel NL binnen 2 weken besmet als ik goed reken..
De Uk had vandaag 47525.
Ik vind het wel een eng idee.
Alle reacties Link kopieren
Liara schreef:
13-01-2021 23:46
Ik vind het wel een eng idee.
Jullie zitten in een lockdown en de besmettingen dalen. De UK is veel te laat geweest met maatregelen nemen.
Life is short. Eat dessert first.
doornroosje9 schreef:
13-01-2021 23:47
Jullie zitten in een lockdown en de besmettingen dalen. De UK is veel te laat geweest met maatregelen nemen.
Ja, dat is wel waar. Dan zullen die cijfers niet reëel zijn, zolang we de lockdown nog een poosje volhouden.
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
13-01-2021 23:40
Heeft iemand Jinek gekeken toevallig? Partner zat het te kijken en vertelde dat er iemand zat die zei dat als de britse variant doorzet er per dag 170.000 nieuwe besmettingen zullen zijn in NL.. Hij heeft dat verkeerd verstaan toch? Dan is namelijk heel NL binnen 2 weken besmet als ik goed reken..
14 x 170.000 = 2.380.000

Ik wil NL niet verkeerd inschatten, maar ik dacht dat jullie met meer waren :-).

Zelfs als je iedereen erbij telt die het al gehad heeft.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Hoe kunnen wij naar 170.000 per dag gaan als de UK er nu ‘slechts’ 47.525 heeft per dag?
Alle reacties Link kopieren
Liara schreef:
13-01-2021 23:50
Ja, dat is wel waar. Dan zullen die cijfers niet reëel zijn, zolang we de lockdown nog een poosje volhouden.
Nee natuurlijk zijn die cijfers niet reëel! Zou wel ontzettend goed zijn voor groepsimminiteit. ;-D
Life is short. Eat dessert first.
Wissewis schreef:
13-01-2021 23:52
14 x 170.000 = 2.380.000

Ik wil NL niet verkeerd inschatten, maar ik dacht dat jullie met meer waren :-).

Zelfs als je iedereen erbij telt die het al gehad heeft.
Je moet wel met een r van 1.7 rekenen he.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
13-01-2021 23:53
Hoe kunnen wij naar 170.000 per dag gaan als de UK er nu ‘slechts’ 47.525 heeft per dag?
Niet. Nou ja 'in theorie' kan alles. Als je maar genoeg drama erin gooit.
Life is short. Eat dessert first.
doornroosje9 schreef:
13-01-2021 23:53
Nee natuurlijk zijn die cijfers niet reëel! Zou wel ontzettend goed zijn voor groepsimminiteit. ;-D
Dacht ik ook! Dan zijn we er voor de lente van af. Kost wel wat mensenlevens..
Alle reacties Link kopieren
Reizigers uit de UK worden alleen toegelaten bij noodzakelijke reizen. Las vorige week dat aantal Britten terug gestuurd is. Ik vermoed dat die man aangegeven heeft dat hij hier is voor familiebezoek en niet voor vakantie. Dat kun je lastig uit filteren als iemand hier wel bij familie verblijft.
doornroosje9 schreef:
13-01-2021 23:53
Nee natuurlijk zijn die cijfers niet reëel! Zou wel ontzettend goed zijn voor groepsimminiteit. ;-D

😂 nou, toch maar doen dan. De boel open gooien en dan kunnen we in april weer op terrassen zitten, omdat iedereen immuun is. En dat zonder vaccin :yes:
Alle reacties Link kopieren
Liara schreef:
13-01-2021 23:56
😂 nou, toch maar doen dan. De boel open gooien en dan kunnen we in april weer op terrassen zitten, omdat iedereen immuun is. En dat zonder vaccin :yes:
En dan ga je zien dat het sneeuwt in april.

Of pijpestelen giet.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
13-01-2021 23:54
Dacht ik ook! Dan zijn we er voor de lente van af. Kost wel wat mensenlevens..
Maar dan heb je ook wat. En geen vaccins meer nodig. Zijn die wappies ook stil.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Liara schreef:
13-01-2021 23:56
😂 nou, toch maar doen dan. De boel open gooien en dan kunnen we in april weer op terrassen zitten, omdat iedereen immuun is. En dat zonder vaccin :yes:
Precies! Positief denken. 8-)
Life is short. Eat dessert first.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven