De toeslagenaffaire

16-01-2021 06:16 416 berichten
Alle reacties Link kopieren
Is er al een topic over ?
Vanalles hoor je er over , het kabinet is gevallen maar wat is daar nou eigenlijk gebeurd ? Of beter gezegd : hoe is het gebeurd ? Ik lees en hoor verhalen over tienduizenden euro's aan toeslagen die terug betaald moesten worden. Hier al lang geen recht meer op toeslagen maar ik verbaas me over dit soort bedragen . Mensen hebben daadwerkelijk recht op 40k aan kinderopvangtoeslag ( bedrag hoorde ik gisteren langskomen ) ?! Wát een bedragen. Mensen zijn onterecht beschuldigd als fraudeur , moesten terugbetalen en toch weer niet en dit speelt al jaren en jaren ? Veel is me onduidelijk. Wie legt het me uit ?
Alle reacties Link kopieren
Hier is een goed correspondent- artikel over, wellicht het lezen waard voor je. Ik kan het in 1 post onvoldoende uitleggen.
Heb lief, houd moed. Komt goed.
Alle reacties Link kopieren
Fietsertje89 schreef:
16-01-2021 07:07
Hier is een goed correspondent- artikel over, wellicht het lezen waard voor je. Ik kan het in 1 post onvoldoende uitleggen.
Als je de link naar dat artikel er dan even bij zet ;)
Ga dit topic volgen. Ben ook erg benieuwd wat er nou daadwerkelijk heeft plaatsgevonden.
Dan kun je misschien beter het nieuws lezen ipv dit topic
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik zo een topic over corona ga openen. Van alles hoor je erover.
Alle reacties Link kopieren
Haley schreef:
16-01-2021 07:37
Ik denk dat ik zo een topic over corona ga openen. Van alles hoor je erover.
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik die hele toeslagenaffaire ook niet heb gevolgd. En dat ik een makkelijke uitleg van wat er is gebeurd ook best handig zou vinden. En net zoals TO vraag ik me ook af hoe je €40.000 aan toeslag teveel kan hebben ontvangen. Dus wat dat betreft vind ik dit een prima topic.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Toeslagenaffaire
Alle reacties Link kopieren
De link naar een uitleg van de Correspondent:

https://decorrespondent.nl/10628/tiendu ... 2-bed98f31
Ik had dezelfde vraag TO. Erg benieuwd naar wat er nu precies is gebeurd.

Ik heb het gegoogeld maar verder dan dat er o.a. Gastouders als fraudeur zijn bestempeld en afnemers van kinderopvang aldaar de toeslag hebben moeten terugbetalen kom ik niet echt.

Sorry maar wat een vreselijk artikel van de correspondent. Dit is gewoon een boekwerk, geen concrete en heldere uitleg. Ik kom er echt niet doorheen.
[quote=Irregular_Choice post_id=32413973 time=1610779751 user_id=402661. En net zoals TO vraag ik me ook af hoe je €40.000 aan toeslag teveel kan hebben ontvangen. Dus wat dat betreft vind ik dit een prima topic.
[/quote]

Dat hadden mensen dus niet. En wat gebeurt er als je zo’n bedrag moet terugbetalen zonder dat je het teveel had ontvangen? Juist: dan kom je in de problemen.
Ik raad ook de Correspondent aan, die hebben er uitgebreid over bericht. Als je niet van lange artikelen lezen houdt kan je ook hun podcasts er over terug zoeken. Het is nou eenmaal complex en daarom niet in een korte post samen te vatten.
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
16-01-2021 07:53
De link naar een uitleg van de Correspondent:

https://decorrespondent.nl/10628/tiendu ... 2-bed98f31
Dit boekje (wat snel ) doorgelezen. Leest opzich wel gemakkelijk , maar wel veel ‘Politiek’’
Dat mensen een eigen bijdrage moesten betalen was voor mij als ontvanger van kinderopvangtoeslag zeer duidelijk.
Maar idd complex verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Op NOS en nu.nl zijn hele blogs opgenomen over dit onderwerp. Hard nodig als ik sommige reacties lees.
Er is sprake van institutionele racisme. Beleidsmatig en structureel toegepast door onze rechtsstaat.
Gedupeerden zijn zonder enige grondslag gekenmerkt als fraudeurs zonder dat zij hiertegen in beroep konden gaan.
De kosten voor Kinderopvang wordt betaald door de ouders. Die vervolgens toeslag hiervoor kunnen aanvragen. De belastingdienst is eerst etnisch gaan profileren, dit zonder grondslag gaan vastleggen en daarna het totaal bedrag gaan confisqueren. Als je 600 euro toeslag krijgt per maand (om de rekening van 1200 euro kinderopvang te betalen) en je dit over jaren terug moet betalen kom je in financiële problemen.
De belastingdienst is een preferente schuldeiser, er werd dus beslag gelegd op loon auto woning bezittingen, zelfs kinderbijslag. Gedupeerden kwamen in de schuldsanering, raakten hun bezittingen kwijt, scheidingen en kinderen groeide hierdoor in armoede op.
De gedupeerde krijgen een eerste ‘compensatie’ dwz hun eigen geld terug dat onterecht geconfisqueerd is, dat vervolgens direct weer door de belastingdienst geint wordt vanwege de openstaande schuld die de belastingdienst nog steeds niet als fout erkent.
Een zeer, zeer kwalijke zaak.
Mensen die nog beweren dat racisme niet voorkomt in Nederland zijn bijzonder vooringenomen. Er is hier sprake van institutionele racisme door onze rechtsstaat!
mixeddreams wijzigde dit bericht op 16-01-2021 08:52
0.99% gewijzigd
Rond 2010 had je de Bulgaren fraude. Bulgaren vroegen KOT aan (kinderopvangtoeslag) en vertrokken met de Noorderzon.
BD kreeg opdracht strenger te controleren. Vreselijk uit de hand gelopen. Mensen werden achter de schermen geselecteerd op bv afkomst, en als fraudeur aangemerkt. Uitgekeerde toeslag moest terug, incl.boete, zonder betalingsregeling of mogelijkheid bewijs aan te leveren dat je geen fraudeur was.

Rechter stelde BD vaak in het gelijk. Heeft jaren gesluimerd, veel schrijnende verhalen van mensen die hierdoor finaal aan de grond raakten en nu heeft nog steeds nog maar een fractie van de mensen een heel klein deel van het geld terug.

Dat is het in het kort.

Hoe 40.000 euro? De opvang kost zeg maar, 7 euro per uur. Reken maar uit, met twee kinderen, 4 dagen 8 uur op de opvang. De meeste mensen krijgen het overgrote deel terug van de KOT.
ClumsyNinja schreef:
16-01-2021 08:36

Dat hadden mensen dus niet. En wat gebeurt er als je zo’n bedrag moet terugbetalen zonder dat je het teveel had ontvangen? Juist: dan kom je in de problemen.
Ik raad ook de Correspondent aan, die hebben er uitgebreid over bericht. Als je niet van lange artikelen lezen houdt kan je ook hun podcasts er over terug zoeken. Het is nou eenmaal complex en daarom niet in een korte post samen te vatten.
Ik begrijp dat het complex is maar het is erg verhalend geschreven waardoor het onnodig lang is in mijn ogen.
Alle reacties Link kopieren
Wat is er gebeurd: de regering wou wat doen tegen de vele (vaak buitenlandse) fraudeurs die toeslagen aanvragen waar ze geen recht op hebben, en daarna teruggaan naar hun thuisland. Iets wat zeker hoognodig moet worden aangepakt. Maar nu hebben ze gewoon iedereen die in het buitenland woont of met een buitenlandse achternaam zonder pardon stop gezet, en die mensen gesommeerd de toeslagen van de afgelopen jaren terug te betalen. Betalingsregelingen waren niet mogelijk, want je had gefraudeerd aldus meneer Blankenstein en zijn vriendjes o_o
Vanzelfsprekend konden mensen deze bedragen niet betalen en dus werd er loonbeslag gelegd en als dat niet kon gingen ze het geld via de kinderbijslag halen, veel mensen kwamen in de schuldhulpverlening en velen moesten stoppen met werken omdat opvang niet te betalen is zonder de toeslagen. Waardoor mensen dus nog meer in inkomen omlaag gingen.
Denk je de stress in die dit alles geeft en je begrijpt dat veel mensen overspannen zijn geraakt, relatieproblemen hebben gekregen, hun huis moesten verkopen etc.
Zonder dat ze iets verkeerd hadden gedaan of een eerlijk onderzoek hadden gehad.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me idd al die fraude herinneren; ik vond dit ontoelaatbaar. Er moest dringend iets aan gedaan worden.

Dat ze, om effectief te bestrijden, willens en wetens ook onschuldige mensen lieten dokken is iets wat niemand wil. Vreemd dat men aannam dat dit goede wetgeving was.

Ik denk dat men bang was voor zijn baan, als de fraude niet effectief werd bestreden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag benadrukken dat het niet alleen om etnische afkomst gaat, (absoluut wel veel dat ontken ik niet) maar ook mensen die nederlands zijn en jansen heten waren de pineut als ze in het buitenland woonden maar in NL werkten en hun kind in NL naar de opvang ging waardoor er wel degelijk recht was op kinderopvangtoeslagen, ook al zei Blankenstein van niet. Denk aan de vele mensen die in het grensgebied van DLD of België woonden.
lizenlotte schreef:
16-01-2021 08:56
Ik wil graag benadrukken dat het niet alleen om etnische afkomst gaat, (absoluut wel veel dat ontken ik niet) maar ook mensen die nederlands zijn en jansen heten waren de pineut als ze in het buitenland woonden maar in NL werkten en hun kind in NL naar de opvang ging waardoor er wel degelijk recht was op kinderopvangtoeslagen, ook al zei Blankenstein van niet. Denk aan de vele mensen die in het grensgebied van DLD of België woonden.
Klopt, maar ook als je bij een opvang zat waar eerder fraude was gepleegd of waarvan de BD dacht dat er fraude was gepleegd.
Mensen hebben daadwerkelijk recht op 40k aan kinderopvangtoeslag ( bedrag hoorde ik gisteren langskomen ) ?! Wát een bedragen.
Daar verbaasde ik me ook nog 't meest over.
Alle reacties Link kopieren
lizenlotte schreef:
16-01-2021 08:56
Ik wil graag benadrukken dat het niet alleen om etnische afkomst gaat, (absoluut wel veel dat ontken ik niet) maar ook mensen die nederlands zijn en jansen heten waren de pineut als ze in het buitenland woonden maar in NL werkten en hun kind in NL naar de opvang ging waardoor er wel degelijk recht was op kinderopvangtoeslagen, ook al zei Blankenstein van niet. Denk aan de vele mensen die in het grensgebied van DLD of België woonden.
Daar heb je gelijk in. Niet alleen etnisch profileren. Het is het discrimineren van een groep zonder grondslag, verweer en direct opeisen van deze bedragen.
redbulletje schreef:
16-01-2021 08:59
Daar verbaasde ik me ook nog 't meest over.
Bij een minimuminkomen krijg je bijna alles terug.
redbulletje schreef:
16-01-2021 08:59
Daar verbaasde ik me ook nog 't meest over.
In sommige landen is kinderopvang zelfs gratis!
lizenlotte schreef:
16-01-2021 08:56
Ik wil graag benadrukken dat het niet alleen om etnische afkomst gaat, (absoluut wel veel dat ontken ik niet) maar ook mensen die nederlands zijn en jansen heten waren de pineut als ze in het buitenland woonden maar in NL werkten en hun kind in NL naar de opvang ging waardoor er wel degelijk recht was op kinderopvangtoeslagen, ook al zei Blankenstein van niet. Denk aan de vele mensen die in het grensgebied van DLD of België woonden.
Een vriendin van mij (Vlaams/Nederlands met 2 paspoorten) is ook vaak de pineut met belastingcontrole. Het heeft dus niets met etnisch profileren te maken maar wel met risicomanagement bij mensen met dubbele nationaliteit. En terecht dat ze daar bovenop zitten na de vele misbruik ie er van gemaakt kan/kon worden. Maar wie fouten maakt moet wel zorgen dat het recht gezet wordt.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
16-01-2021 08:59
Daar verbaasde ik me ook nog 't meest over.
Zo werkt het Nederlandse toeslag systeem voor opvang. Stel je krijgt van de 1200 euro kosten opvang per maand, 600 euro aan toeslag maal 5 jaar is 36000 euro. Eenmaal gekenmerkt als fraudeur, wordt alles teruggevorderd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven