Nieuwe kamerplanten. In hydrocultuur?

16-01-2021 10:22 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu de kerstboom weg is hebben we de kamer wat verbouwd en zo ruimte voor planten gemaakt. Echt groene vingers hebben we echter nog niet voor binnenplanten. Alleen een aantal orchideeën doet het al heel lang goed, maar veel moeilijker moet het niet worden.

Nu kwamen we in de zoektocht (online :-| ) ook planten tegen die in hydrocultuur gekweekt zijn. Ik vroeg me af of dit de extra investering waard is? Op zich mag het wat kosten als ze dan echt mooier blijven, aangezien ze prominent in de woonkamer komen.

Verdere tips zijn ook welkom.
Het gaat in elk geval om een grote plant (~150cm) die een meter of twee voor een raam op het westen komt en twee planten (30-50 cm) die in een vrij donkere hoek komen. Een van die twee ook nog op een hoge kast, dus die moet er van onder leuk uitzien.

Zou je bij een nieuwe plant voor hydrocultuur kiezen?

Totaal aantal stemmen: 5

Zeker in hydrocultuur! (60%)
Het maakt niets uit. Geen stemmen
Een plant kan beter in aarde staan. (40%)
Als je vingers niet bijster groen zijn en je een klap geld uitgeeft aan een plant (150cm+ zijn niet een paar tientjes) zou hydrocultuur een aanrader zijn. Ook bij vloerverwarming trouwens.

Mijn vingers zijn donkergroen en ik heb geen verschil tussen mijn planten in aarde en de gekregen/geërfde planten in hydrocultuur.
Er zijn weinig planten die het goed doen op een donkere plek. Let daar dus allereerst goed op.

Ikzelf (geen groene vingers, wel een grote groenliefhebber) koop gewoon regelmatig een plant in de aanbieding. En dan merk ik wel hoe hij het doet in huis. Omdat ze op deze manier meestal minder kosten dan een bos bloemen, is het geen ramp als ze na een paar maanden het loodje leggen. En soms doen ze het wonderbaarlijk goed, toteer dan 10 jaar.
Je hebt geen groene vingers nodig om planten één keer in de week een scheutje water te geven.
Calathea is een plant die van schaduw houdt. Groeien hard ook.
-Livia- schreef:
16-01-2021 10:39
Er zijn weinig planten die het goed doen op een donkere plek. Let daar dus allereerst goed op.

Ikzelf (geen groene vingers, wel een grote groenliefhebber) koop gewoon regelmatig een plant in de aanbieding. En dan merk ik wel hoe hij het doet in huis. Omdat ze op deze manier meestal minder kosten dan een bos bloemen, is het geen ramp als ze na een paar maanden het loodje leggen. En soms doen ze het wonderbaarlijk goed, toteer dan 10 jaar.


Je houdt idd van groen, niet van planten O_o Je hebt het over een levend organisme dat voor de sier in je huis staat. Dan kan je toch wel ten minste dat ding in leven houden?

Planten als wegwerpproduct :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
16-01-2021 10:57
Calathea is een plant die van schaduw houdt. Groeien hard ook.
Daar hadden we een leuke van gekocht voor op die hoge kast eerder, maar het bleek dat hij zo donker was aan de onderkant dat we hem daar nauwelijks zagen :-D . Hij heeft een tijdje op de salontafel gestaan, maar had daar teveel last van de radiator. Nu hij uitgebloeid is staat hij te rusten op de slaapkamer.

Calathea vind ik erg mooi, maar ik word een beetje kriegel van alles wat je online leest over de verzorging. Altijd demiwater gebruiken zegt de een, de wortels niet nat zegt de ander, weer ergens lees ik altijd 2cm water op de bodem. Ik heb er nu maar een systeem van gemaakt waarbij er wat water onder kan staan zonder de wortels te raken zodat de grond altijd het verdampende vocht pakt. Dit lijkt aardig te werken, de grond voelt altijd vochtig, maar nooit nat. Toch droogde hij op anderhalve meter van een radiator uit.
Alle reacties Link kopieren
DaSilva86 schreef:
16-01-2021 11:00
Planten als wegwerpproduct :facepalm:
Nog altijd beter dan een bos bloemen toch?

Maar zeker die grote plant wil ik zo hebben dat hij mooi te houden is.
yyy schreef:
16-01-2021 11:06
Daar hadden we een leuke van gekocht voor op die hoge kast eerder, maar het bleek dat hij zo donker was aan de onderkant dat we hem daar nauwelijks zagen :-D . Hij heeft een tijdje op de salontafel gestaan, maar had daar teveel last van de radiator. Nu hij uitgebloeid is staat hij te rusten op de slaapkamer.

Calathea vind ik erg mooi, maar ik word een beetje kriegel van alles wat je online leest over de verzorging. Altijd demiwater gebruiken zegt de een, de wortels niet nat zegt de ander, weer ergens lees ik altijd 2cm water op de bodem. Ik heb er nu maar een systeem van gemaakt waarbij er wat water onder kan staan zonder de wortels te raken zodat de grond altijd het verdampende vocht pakt. Dit lijkt aardig te werken, de grond voelt altijd vochtig, maar nooit nat. Toch droogde hij op anderhalve meter van een radiator uit.
Mijn Calathea staat voor de radiator en krijgt één keer in de week een scheutje water en groeit als een malle. Al dat ingewikkelde gedoe is allemaal helemaal niet nodig.

Maar goed, ik denk niet dat jij het over een Calathea hebt, want daar komen geen bloemen aan.
DaSilva86 schreef:
16-01-2021 11:00
Je houdt idd van groen, niet van planten O_o Je hebt het over een levend organisme dat voor de sier in je huis staat. Dan kan je toch wel ten minste dat ding in leven houden?

Planten als wegwerpproduct :facepalm:
Ja, maffer kan niet, maar hoort wel thuis in onze wegwerpmaatschappij. Geldt niet alleen voor planten maar zelfs voor dieren.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
16-01-2021 11:54
Maar goed, ik denk niet dat jij het over een Calathea hebt, want daar komen geen bloemen aan.
Het gaat om deze: https://www.florastore.com/nl/calathea- ... 26168.html maar dan gewoon bij de bouwmarkt gekocht.

Calathea zijn sowieso weer tientallen soorten, dus daar kan je ook verschil tussen krijgen. Ik kan me voorstellen dat de ene niet werkt zoals de andere. Net als bijvoorbeeld een Aster in de tuin, waar je de ene soort heel anders moet behandelen dan de andere (in de tuin ben ik wel lerende voor groene vingers, maar dat is wat eenvoudiger).
yyy schreef:
16-01-2021 12:14
Het gaat om deze: https://www.florastore.com/nl/calathea- ... 26168.html maar dan gewoon bij de bouwmarkt gekocht.

Calathea zijn sowieso weer tientallen soorten, dus daar kan je ook verschil tussen krijgen. Ik kan me voorstellen dat de ene niet werkt zoals de andere. Net als bijvoorbeeld een Aster in de tuin, waar je de ene soort heel anders moet behandelen dan de andere (in de tuin ben ik wel lerende voor groene vingers, maar dat is wat eenvoudiger).
Die kende ik nog niet en dat als groot liefhebster van Calathea's. Mooie plant. Maar goed, één keer in de week een scheutje werkt goed voor al mijn planten.
Alle reacties Link kopieren
Wij vonden hem ook erg leuk, dus vandaar hadden we hem meegenomen :).

Hij heeft ook zeker een maand gebloeid. Hem opnieuw zo ver krijgen is wel een uitdaging. Daar krijgt hij nu rust voor.
DaSilva86 schreef:
16-01-2021 11:00
Je houdt idd van groen, niet van planten O_o Je hebt het over een levend organisme dat voor de sier in je huis staat. Dan kan je toch wel ten minste dat ding in leven houden?

Planten als wegwerpproduct :facepalm:
Ja. Schandalig he. Sowieso dat ik planten in huis haal. Planten horen uiteraard in de volle grond. In huis is onnatuurlijk. Het is zelfs nog erger: ik éét ook planten. (Maar geen dieren. En jij?)

Ik probeer volgens mij prima voor mijn planten te zorgen. Ze krijgen wekelijks water, verdroogde bladeren haal ik weg en als ze te groot worden zet ik ze in een grotere pot. Maar nee, ze overleven het niet allemaal. En dat vind ik niet rampzalig.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ze heel vroeger wel gehad, hydroplanten; ik had een boek over hydrocultuur en had daar alles voor gekocht en al gauw had ik talloze plantjes op de vensterbank, vooral Kaapse viooltjes die enorme bladen maar geen bloemen kregen op hydrocultuur. Het overzetten van aarde naar kleikorrels bracht toen niet wat ik wou, ze wortelden slecht en de plant ging aanvankelijk snel achteruit. Ik vond ook dat de planten niet zo stevig bleven staan en vaak omvielen en zo is het systeem in de vergetelheid geraakt. Het was dus veel meer nadeel dan voordeel.

Ik heb ook diverse andere watergeefsystemen geprobeerd: van die bakjes met een lint erin en dat lint hing in een waterreservoir. Sommige bakken deden het ineens enorm goed maar na een paar maanden al waren ze uit hun krachten gegroeid en moesten ze in een grotere pot en dan moest alles er weer uit en opnieuw verpot. Het lint werkte dan niet goed meer bij de volgende plant.

Hoe dan ook, kennelijk vond ik het gewone aardesysteem in reguliere kweekpotten het handigste maar ik heb best wel groene vingers dus ik word eigenlijk maar zelden teleurgesteld.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
tv-icoon schreef:
16-01-2021 18:28
Het overzetten van aarde naar kleikorrels bracht toen niet wat ik wou, ze wortelden slecht en de plant ging aanvankelijk snel achteruit. Ik vond ook dat de planten niet zo stevig bleven staan en vaak omvielen en zo is het systeem in de vergetelheid geraakt. Het was dus veel meer nadeel dan voordeel.
Ik dacht om eerlijk te zijn ook dat planten gekweekt moesten zijn op hydrocultuur om het echt goed te doen? Omdat het ook een andere manier van wortelen vraagt.

Inmiddels zijn we ook aan het kijken naar de optie met vulcastrat. Zoals ik het lees kan je dan wel gewoon de kluit behouden, maar ook werken met een watermeter om de watergift te reguleren. Heeft iemand daar ervaring mee?
Alle reacties Link kopieren
Ik zit nu aan deze te denken voor de hoge plek: https://www.123planten.nl/kentia-in-zwa ... rz130.html. Geen originaliteitsprijs, maar dat is het doel ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Dat is een mooie plant als hij er net zo uitziet als op de foto. :) Om op de grond te zetten is hij niet erg groot. Om hoog te zetten, is dat wel mooi?

Ik heb geen ervaring met vulcastrat als substraat.

Wat hydrocultuur betreft: tegenwoordig verkopen ze op hydrocultuur gekweekte planten. Vroeger was daar nauwelijks aanbod van dus je moest alles zelf doen dus uitspoelen en overzetten. Na ongeveer een half jaar waren dan alle organische resten aan de wortels plus alle aardewortels weggerot en vervangen door waterwortels. De ene plant ging dan zwaar achteruit en de andere niet. Het valt mij op dat alle equipment exact hetzelfde is gebleven.

Mij lijkt overigens dat je het assortiment hydroplanten wat professioneel gekweekt wordt rustig kopen kan. Die zijn echt niet kwetsbaar meer. Sommige planten zullen het altijd slecht of helemaal niet doen op hydrocultuur maar daar is in dit geval geen sprake van.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
tv-icoon schreef:
17-01-2021 09:20
Dat is een mooie plant als hij er net zo uitziet als op de foto. :) Om op de grond te zetten is hij niet erg groot. Om hoog te zetten, is dat wel mooi?
Ja, dat blijft altijd spannend met online kopen van zoiets. Ik vind het al moeilijk om in te schatten hoe een plant die ik in de winkel werkelijk zie in de praktijk overkomt. Bij een kentia vind ik het wel extra spannend omdat die er snel lullig uitzien als ze niet zo vol zijn. Zou het verder dat 1,40m klein is voor op de vloer? Ook dat vind ik lastig om me voor te stellen. Ze verkopen hem ook nog een maar groter, dus dat zou ook kunnen. Hoger dan 1,70 wil ik in elk geval niet, omdat schuin erboven aan de muur een lichtpunt zit en ik geen schaduw in mijn kamer wil.

Echt first world problems hier allemaal :D. Ik vind het stiekem gewoon leuk om dingen uit te zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind ze altijd wel elegant.

Je denkt er tenminste wel over door. Zou ik ook eens wat beter moeten doen voor ik wat koop. :proud:

Een Dracaena Marginata kan ook mooi zijn. Ik heb er een van de supermarkt die inmiddels indrukwekkend is geworden: hij heeft negen pruikjes. Hij is erg makkelijk: maakt hij bovenaan een blad dan laat hij een blad onderaan verdorren, en zo krijg je die stammetjes.

1.40 m is ongeveer tot je schouder denk ik. Misschien dat je hem op karton kan schilderen, uitknippen en zo kijken of hij staat. Of je zoekt buiten wat takken van die lengte.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
We hebben bedacht dat we door nog een beetje te schuiven twee grote planten kwijtkunnen en gaan nu waarschijnlijk voor deze combi:

https://www.123planten.nl/kentia-in-rot ... apo42.html
https://www.123planten.nl/strelitzia-in ... ama42.html

Beide opgemaakt met vulcastrat en een watermeter. En in dezelfde pot om het nog een beetje Jan de Bouvrie te maken ;). De kentia komt dan op een plek waar de muur vrij kaal is, dus dan kan hij wat hoger. Daar is iets minder licht. Internet is nogal verdeeld over hoeveel licht hij nodig heeft, dus het is een beetje hopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven