Dreumes overstuur 's nachts

18-01-2021 09:01 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Onze dochter van 16 mnd heeft sinds een paar weken terrornachten. Ze slaapt wel redelijk goed in, maar wordt snachts wakker en huilt en is niet meer te stoppen. Ik heb me ingelezen over nachtangst, maar dit is het denk ik niet want uiteindelijk wordt ze wel rustig als we over haar rugje aaien en muziekje opzetten enzo. Alleen als we dan weglopen daarna, begint ze meteen weer te krijsen.

Ik ben 30 weken zwanger en trek deze nachten niet meer echt. Vannacht van 23.30 tot 1.30u bezig geweest en om 4.30u werd ze weer overstuur wakker. Mijn man doet de meeste nachten maar wil hem niet alles laten doen.

Het enige wat redelijk helpt is haar bij ons in bed leggen en over haar rugje te aaien tot ze slaapt. Als we dat niet doen blijft ze huilen en krijsen.

Nu lees ik overal dat je je kind eigenlijk niet bij je in bed moet laten slapen en het kind zelf in slaap moet laten vallen. Dit lukt smiddags met haar slaapje goed en met in slaap vallen savonds ook, maar snachts niet.

Ik weet niet meer wat we moeten/kunnen doen. Flesjes aanbieden hebben we geprobeerd, wil ze niet. Warmere/koudere pyjama aan heeft ook geen verschil gemaakt. Het lijkt wel of ze extreme verlatingsangst heeft. Ze hangt overdag ook veel aan mij en wil het liefst de hele dag opgepakt worden.

Ik blijf maar tegen mezelf zeggen: het is een faaase. Iemand tips en ervaringen?
Alle reacties Link kopieren
gewoon wel bij je in bed nemen
Klopt het is een fase. En als je haar in bed neemt is dat ook een fase. Praktisch denken en slaap = koning.
Alle reacties Link kopieren
Ik nam ook nooit mee. Zet een stoel in haar kamer voor jezelf. Pak je in de nacht goed warm in en zoals ik het deed was zeggen op kalme toon; alles is goed, niets aan de hand, mama is hier. Eerst terwijl ik troostte, daarna vanuit de stoel. En als het weer begon weer kalm deze mantra herhalen.

Het is een kwestie van lange adem. Sterkte!
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
JuiceCoconut schreef:
18-01-2021 09:01
Het enige wat redelijk helpt is haar bij ons in bed leggen en over haar rugje te aaien tot ze slaapt. Als we dat niet doen blijft ze huilen en krijsen.
Als dit wel werkt én je slaapt dan zelf goed, dan zou ik dit doen voor nu. Mijn oudste heeft toen ze kleiner was vaak bij mij geslapen en ik heb daar nooit problemen door ervaren. Ze sliep gewoon in haar eigen bedje later zonder problemen.
Een andere oplossing om het te verhelpen weet ik niet. Klinkt namelijk maar al te herkenbaar, zelfde leeftijd, ook van alles geprobeerd, leek verlatingsangst inderdaad.
menta wijzigde dit bericht op 18-01-2021 09:23
0.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben na enkele weken hele nachten op gezeten te hebben met onze baby wegens verlatingsangst de slaapgids van Snuggles & Dreams aangeschaft en dat heeft hier echt wonderen verricht. Het zal niet bij iedereen zo zijn, maar bij ons in bed nemen werkte hier ook niet dus het was een beetje onze laatste strohalm.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou haar lekker bij je in bed pakken of op haar kamer eenpersoonsbed zetten zodat je daarbij kan gaan liggen. Onze Kinderen slapen slecht maar wij krijgen meeste slaap als we ze bij ons in bed nemen dus dat doen we lekker. Ooit komt het moment dat ze gewoon in hun eigen bed slapen.
lilalinda schreef:
18-01-2021 09:09
gewoon wel bij je in bed nemen
Dit. Dan slaapt iedereen meer.
Succes!!
Je moet natuurlijk wel kunnen slapen met een dreumes in je bed.
Alle reacties Link kopieren
Uiteraard wel bij je in bed nemen, is inderdaad een fase en gaat vanzelf weer over. Sterkte en succes!

Ik hoorde vaak (vooral raad van ex schoonmoeder die alles beter wist) dat je een baby niet te vaak moest opnemen wanneer het ligt te wenen, niet in bed nemen,.... toen ik raad vroeg aan de kinderarts zei hij dat je een kind nooit té veel kan opnemen, knuffelen, verwennen... en daar heb ik nooit spijt van gehad. Als je kind behoefte heeft aan troost, aandacht, bij jou zijn: doen! Krijg je een heel sterke band en zelfzeker kind door.
Alle reacties Link kopieren
Patatje15 schreef:
18-01-2021 09:13
slaapgids van Snuggles & Dreams aangeschaft en dat heeft hier echt wonderen verricht.
Wat doe je dan met die methode?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties. Het geeft me rust te lezen dat ik haar gewoon in ons bed "mag" laten slapen. Alsof ik even nodig had om te horen dat dat helemaal niet erg is.

Gelukkig slapem we goed met haar naast me en soms slapen man en ik even apart om de ander bij te laten tanken.

Ik heb nu de energie niet om 2 weken door deze terrornachten heen te komen door haar te blijven geruststellen in haar bedje en elke 5/10 minuten naar haar toe te gaan. Ze krijgt ook een aantal kiezen zag ik dus dat zal ook niet meehelpen.
Alle reacties Link kopieren
Attraverso schreef:
18-01-2021 09:20
Uiteraard wel bij je in bed nemen, is inderdaad een fase en gaat vanzelf weer over. Sterkte en succes!

Ik hoorde vaak (vooral raad van ex schoonmoeder die alles beter wist) dat je een baby niet te vaak moest opnemen wanneer het ligt te wenen, niet in bed nemen,.... toen ik raad vroeg aan de kinderarts zei hij dat je een kind nooit té veel kan opnemen, knuffelen, verwennen... en daar heb ik nooit spijt van gehad. Als je kind behoefte heeft aan troost, aandacht, bij jou zijn: doen! Krijg je een heel sterke band en zelfzeker kind door.
Fijne reactie, dankjewel
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
Alle reacties Link kopieren
Heeft ze geen honger? Wij gaven dochter nog weleens een fles als ze zo bleef krijsen. Of even naar beneden in het donker, beetje heen en weer lopen en rustig praten/liedje zingen. Gewoon doen wat werkt en waardoor iedereen het snelste weer slaapt. Onze oudste van 4 kruipt regelmatig bij ons in bed, soms weken niet en dan opeens weer bijna elke nacht. Zolang als iedereen slaapt vind ik alles best.
DaSilva86 schreef:
18-01-2021 09:18
Je moet natuurlijk wel kunnen slapen met een dreumes in je bed.

Ik wou net zeggen. Dat was bij onze kinderen echt onmogelijk. Van mij hadden ze wel tot hun 5e bij me mogen slapen, lijkt me heerlijk, maar ja... de onrust bij de kinderen werd er alleen maar groter door en wij deden geen oog meer dicht.

Juist op eigen kamertje werkte hier. Die night terrors zijn naar om te zien maar je kind is niet echt wakker (zowel, dan zijn het geen night terrors). Gewoon laten liggen, troostend toespreken en aaien is eigenlijk het enige dat je kan doen bij een echte night terror. Nooit wakker maken.

Wat TO beschrijft is dat het kind gewoon wakker is maar erg overstuur? Of lees ik niet goed?
JuiceCoconut schreef:
18-01-2021 09:23
Bedankt voor jullie reacties. Het geeft me rust te lezen dat ik haar gewoon in ons bed "mag" laten slapen. Alsof ik even nodig had om te horen dat dat helemaal niet erg is.

Gelukkig slapem we goed met haar naast me en soms slapen man en ik even apart om de ander bij te laten tanken.

Ik heb nu de energie niet om 2 weken door deze terrornachten heen te komen door haar te blijven geruststellen in haar bedje en elke 5/10 minuten naar haar toe te gaan. Ze krijgt ook een aantal kiezen zag ik dus dat zal ook niet meehelpen.


Oooh... wat is dan het probleem? Leg haar gewoon naast je of zet haar bedje naast jullie bed.

Ze slaapt als ze in je bed ligt, jij kan dan goed slapen. Ik snap gewoon niet eens wat je vraag is eigenlijk. :)

By the way klinkt het meer als verlatingsangst, normale dreumesbehoeften, dan als night terrors (dan is je kind niet wakker).
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben dit een paar weken geleden ook gehad met onze dreumes. Maar wij konden haar niet oppakken, daar werd ze alleen maar wilder van en ging nog harder huilen. Ik twijfelde of het nachtangst was, weet het nog steeds niet zeker of dat het was. Het ging het snelste over als we naast haar bedje stonden en zachtjes sussen of hummen. Verder niks. Duurde dan zo'n 15 min. en dan sliep ze weer.

Maar als ik bed nemen werkt en jullie slapen ook prima dan kan je dat doen.
Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Het zijn idd geen night terrors want ze reageert op ons. Als ze eenmaal bij ons in bed ligt wordt ze langzaam rustig, we moeten haar wel blijven aaien of bv handje vasthouden en dan slaapt ze in.

En mijn vraag... nou ik lees dus overal (van die slaapcoaches) dat het not done is om je kind in bed te nemen en het kind in slaap te sussen. Dat het probleem dan alleen maar erger wordt omdat kind dan niet leert zelf in slaap te vallen
Alle reacties Link kopieren
Niet overal dingen lezen, maar gewoon je gevoel volgen. Als jij kunt slapen met een dreumes in je bed, zou ik haar gewoon bij je nemen. Als ze 18 is, valt ze ongetwijfeld vanzelf en in haar eigen bed in slaap (en waarschijnlijk veel eerder).
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
JuiceCoconut schreef:
18-01-2021 10:02
Het zijn idd geen night terrors want ze reageert op ons. Als ze eenmaal bij ons in bed ligt wordt ze langzaam rustig, we moeten haar wel blijven aaien of bv handje vasthouden en dan slaapt ze in.

En mijn vraag... nou ik lees dus overal (van die slaapcoaches) dat het not done is om je kind in bed te nemen en het kind in slaap te sussen. Dat het probleem dan alleen maar erger wordt omdat kind dan niet leert zelf in slaap te vallen
ach nee,
ik heb 2 hele gezonde kinderen, 16 en 21 (Jaar, niet maanden) die wel altijd bij ons genomen hebben en die gewoon hebben leren slapen, doorslapen, alleen slapen etc
Zonder drama's, zonder huilen, zonder gedonder. Kwam vanzelf goed.
Alle reacties Link kopieren
Hier hetzelfde met dochter van 17 maanden. Het hoort bij sprong 10.

Als ze huilt dan ga ik op de bank liggen slapen of Iphone lezen met een dekentje over me heen, bank staat in haar slaapkamer. Ze wordt meteen rustig en gaat verder met slapen. Ik hoef haar niet eens uit haar ledikantje te halen.
Zodra ze inslaapt, sluip ik zachtjes uit haar kamer.

Bij haar broer ging het ook zo op deze leeftijd.
I was reminded that my bloodtype is B positive.
Alle reacties Link kopieren
JuiceCoconut schreef:
18-01-2021 10:02
Het zijn idd geen night terrors want ze reageert op ons. Als ze eenmaal bij ons in bed ligt wordt ze langzaam rustig, we moeten haar wel blijven aaien of bv handje vasthouden en dan slaapt ze in.

En mijn vraag... nou ik lees dus overal (van die slaapcoaches) dat het not done is om je kind in bed te nemen en het kind in slaap te sussen. Dat het probleem dan alleen maar erger wordt omdat kind dan niet leert zelf in slaap te vallen
Nee joh. Als je zoiets al leest gaat het vaak over babytjes, die dat nog moeten leren. En dan verschillen de meningen over hoe actief je dat moet proberen aan te leren. Jouw dreumes kan dat al, en laat dat overdag en aan het begin van de nacht al zien. Dat verpest je echt niet door haar een periode bij je te nemen.
Een goede slaapcoach zal ook altijd zeggen dat je je kind moet troosten, alleen de manier waarop verschilt nog wel eens per visie. Maar het belangrijkste is: als jullie allemaal beter slapen met dreumes erbij, dan vooral doen! Misschien gaat het vanzelf weer over en slaapt dreumes ineens weer hele nachten in eigen bed. Zo niet, kan je er altijd later nog voor kiezen het bij je in bed slapen weer af te leren als je dat zou willen. Op een moment dat jullie het idee hebben dat wel aan te kunnen.
maisnon3 wijzigde dit bericht op 18-01-2021 10:49
3.18% gewijzigd
lilalinda schreef:
18-01-2021 09:09
gewoon wel bij je in bed nemen
Dit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven