Terpentine lak verf nog plakkerig

18-01-2021 08:24 22 berichten
Hallo,

Gisteravond rond een uur of 8 een binnendeur geverfd met terpentine lak verf.
Er zat een dikke laag olie achtige substantie in de blik heb dit nooit eerder gezien (is dit de terpentine?) Even goed doorgeroerd in een bakje en toen kwam de kleur tevoorschijn.
Echter de deur voelt nu nog steeds plakkerig aan? Is er iets mis met de verf of heb ik iets niet goed gedaan?
Is dit oude verf? Waarom heb je gekozen voor verf op terpentinebasis? Op waterbasis is zoveel fijner.
Alle reacties Link kopieren
Heb je het blik verf eerst goed doorgeroerd? Anders kloppen de verhoudingen niet meer, als je de olie eerst er uit giet heb je te veel olie in verhouding en zal de verf veel langer moeten drogen.
Ik kan me trouwens niet anders herinneren dat je verf na opening meteen moet roeren, tenzij het echt vers uit zo'n schudmachine (voor kleuren toevoegen) hebt.
Alle reacties Link kopieren
De droogtijd van terpentineverf is iets van 16 uur volgens mij (zou op het blik moeten staan). Als het daarna nog plakkerig blijft, zou het kunnen zijn dat de ondergrond niet goed ontvet is: https://www.verfklussen.nl/verf-blijft-plakkerig/
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
eva-luna schreef:
18-01-2021 08:28
Is dit oude verf? Waarom heb je gekozen voor verf op terpentinebasis? Op waterbasis is zoveel fijner.
Les voor de volgende keer inderdaad. Het resultaat is wel veel mooier en vond het fijner werken met deze verf maar moet het wel opdrogen.
DG2015 schreef:
18-01-2021 08:38
De droogtijd van terpentineverf is iets van 16 uur volgens mij (zou op het blik moeten staan). Als het daarna nog plakkerig blijft, zou het kunnen zijn dat de ondergrond niet goed ontvet is: https://www.verfklussen.nl/verf-blijft-plakkerig/
Oke. Ik wacht het maar even af.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het komt omdat je slechts een deel van de verf hebt geroerd. Dan klopt de verhouding mogelijk niet meer. Doorroeren doe je gewoonlijk in het blik, voordat je het eventueel in een bakje giet.
Moondream schreef:
18-01-2021 08:37
Heb je het blik verf eerst goed doorgeroerd? Anders kloppen de verhoudingen niet meer, als je de olie eerst er uit giet heb je te veel olie in verhouding en zal de verf veel langer moeten drogen.
Ik kan me trouwens niet anders herinneren dat je verf na opening meteen moet roeren, tenzij het echt vers uit zo'n schudmachine (voor kleuren toevoegen) hebt.
Ik heb de blik ook eerst door geroerd maar bleef veel olie zien. Dus toen in bakje gedaan en geroerd toen kwam de kleur tevoorschijn.
Alle reacties Link kopieren
Vaak is het de eerste week nog stroef.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Dat is volgens mij helaas gebruikelijk bij terpentineverf.
eva-luna schreef:
18-01-2021 08:28
Is dit oude verf? Waarom heb je gekozen voor verf op terpentinebasis? Op waterbasis is zoveel fijner.
Maar als je het echt strak wil is op terpentinebasis echt mooier. Ik zie altijd verschil.

TO, op terpentinebasis droogt veel langzamer, en duurt langer voor het uitgehard is. Kan dagen duren.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat verf op oliebasis droogt door genoeg licht, niet door warmte (zoals acryl wel doet). Het kan echt wel een paar dagen duren voordat de verf is uitgehard.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
novaviva schreef:
18-01-2021 09:16
Maar als je het echt strak wil is op terpentinebasis echt mooier. Ik zie altijd verschil.

TO, op terpentinebasis droogt veel langzamer, en duurt langer voor het uitgehard is. Kan dagen duren.
Terpentineverf is veel mooier. Het heeft een zachte, natuurlijke diepteglans die acrylverf niet heeft (afhankelijk ook van de kwaliteit, maar toch altijd een cheapere look). Beide hebben de neiging om in het donker donkerder te verkleuren, maar acrylverf minder. Vandaar dat de binnenkanten van kastdeuren zo gauw donker worden.

Maar je steekt haast de moord als je je verfwerk hebt gedaan met alkydlak. Een week lang zit je af te zien van de stank, maar daarna heb je ook wat.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het nadeel van terpetineverf, dat het kan verkleuren, wit wordt dus geel.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
18-01-2021 09:39
Ik vind het nadeel van terpetineverf, dat het kan verkleuren, wit wordt dus geel.
Ja dat vind ik ook, het is sterker maar dat geel worden is zo lelijk..
Alle reacties Link kopieren
Ondergrond niet schoon genoeg.
Grondverf voor waterbasis of rechtstreeks op oude waterbasis verf geschilderd.
Waterbasis of latex in de kwast.
Niet goed geroerd, alles in de bus moet door elkaar.
Te oude verf.
16 uur is optimale minimale droogtijd. Het is nu koud, kil en vochtig en dan duurt het langer. Tenzij je 22 graden stookt en je luchtvochtigheid laag is.
petra123456 schreef:
18-01-2021 10:24
Ondergrond niet schoon genoeg.
Grondverf voor waterbasis of rechtstreeks op oude waterbasis verf geschilderd.
Waterbasis of latex in de kwast.
Niet goed geroerd, alles in de bus moet door elkaar.
Te oude verf.
16 uur is optimale minimale droogtijd. Het is nu koud, kil en vochtig en dan duurt het langer. Tenzij je 22 graden stookt en je luchtvochtigheid laag is.
Dank. Wat kan ik het beste doen mocht het niet opdrogen? Moet ik dan alles eraf schuren?
Alle reacties Link kopieren
Temperatuur en luchtvochtigheid
Een heel andere oorzaak van het niet willen uitharden van de verf kan zijn dat de omstandigheden niet optimaal zijn. Een te lage temperatuur of een te hoge luchtvochtigheid zal van invloed zijn op de droging. Als de temperatuur 15 graden is in plaats van de kamertemperatuur, zal de tijd die de verf nodig heeft om te drogen ook langer worden. Op de pot verf staat altijd een droging vermeld bij kamertemperatuur. Is die lager, heeft de verf dus langer nodig volledig te drogen. Ook de luchtvochtigheid speelt hierbij een rol. Een combinatie van die twee werkt dan vaak nog nadeliger in de tijd.

De oplossing
Als de verf plakkerig blijft aanvoelen, probeer dan een oplossing die misschien wel heel amateuristisch in de oren klinkt. Neem een emmertje water en gooi hier een fikse scheut schoonmaakazijn door. Neem het oppervlakte hiermee af. De verf zal even ‘schrikken’ en de droging zal doorzetten. Probeer dit eerst, voordat je de oude laag probeert te verwijderen. Vaak geeft dit heel veel werk, omdat de verf nog niet schuurbaar is. Met andere woorden: het wordt al snel een zootje. Tien tegen één dat de droging alsnog doorzet met azijnwater.

Lukt dit niet, of moet de oude laag er na droging alsnog af? Zorg dan dat de oorzaak van het probleem wordt opgelost voordat je opnieuw schildert. Bij het probleem van een meubel dat in de was of de olie staat, betekent dit goed ontvetten met thinner (of beter nog met St Marc) en steeds blijven schuren. Je kunt controleren of er nog vet in het hout zit, door je schuurpapier even om te draaien zodat het licht erop valt. Zie je glimmende plekken in opgehoopt schuurstof in het schuurpapier? Dan is de ondergrond nog vettig. Blijf dan tussendoor ontvetten en weer schuren tot het schuurstof droog in het schuurpapier blijft hangen.

Bron: https://www.verfklussen.nl/verf-blijft-plakkerig/
Alle reacties Link kopieren
hopidushi schreef:
18-01-2021 10:30
Dank. Wat kan ik het beste doen mocht het niet opdrogen? Moet ik dan alles eraf schuren?
Afbranden/met een plamuurmes afsteken.
Natte verf schuren is een drama.
GroenTuintje schreef:
18-01-2021 09:23
Ik weet dat verf op oliebasis droogt door genoeg licht, niet door warmte (zoals acryl wel doet). Het kan echt wel een paar dagen duren voordat de verf is uitgehard.
Dit blijkt te kloppen. Voorkant deur is zo goed als droog, binnenkant deur plakt nog. Heb de deur even helemaal opgezet zodat het licht ook daar komt.
groenebroek schreef:
18-01-2021 11:24
Temperatuur en luchtvochtigheid
Een heel andere oorzaak van het niet willen uitharden van de verf kan zijn dat de omstandigheden niet optimaal zijn. Een te lage temperatuur of een te hoge luchtvochtigheid zal van invloed zijn op de droging. Als de temperatuur 15 graden is in plaats van de kamertemperatuur, zal de tijd die de verf nodig heeft om te drogen ook langer worden. Op de pot verf staat altijd een droging vermeld bij kamertemperatuur. Is die lager, heeft de verf dus langer nodig volledig te drogen. Ook de luchtvochtigheid speelt hierbij een rol. Een combinatie van die twee werkt dan vaak nog nadeliger in de tijd.

De oplossing
Als de verf plakkerig blijft aanvoelen, probeer dan een oplossing die misschien wel heel amateuristisch in de oren klinkt. Neem een emmertje water en gooi hier een fikse scheut schoonmaakazijn door. Neem het oppervlakte hiermee af. De verf zal even ‘schrikken’ en de droging zal doorzetten. Probeer dit eerst, voordat je de oude laag probeert te verwijderen. Vaak geeft dit heel veel werk, omdat de verf nog niet schuurbaar is. Met andere woorden: het wordt al snel een zootje. Tien tegen één dat de droging alsnog doorzet met azijnwater.

Lukt dit niet, of moet de oude laag er na droging alsnog af? Zorg dan dat de oorzaak van het probleem wordt opgelost voordat je opnieuw schildert. Bij het probleem van een meubel dat in de was of de olie staat, betekent dit goed ontvetten met thinner (of beter nog met St Marc) en steeds blijven schuren. Je kunt controleren of er nog vet in het hout zit, door je schuurpapier even om te draaien zodat het licht erop valt. Zie je glimmende plekken in opgehoopt schuurstof in het schuurpapier? Dan is de ondergrond nog vettig. Blijf dan tussendoor ontvetten en weer schuren tot het schuurstof droog in het schuurpapier blijft hangen.

Bron: https://www.verfklussen.nl/verf-blijft-plakkerig/
Thanks. Goed om te weten.
Alle reacties Link kopieren
De samenstelling van verf is veranderd, ivm milieu-eisen. Een nadeel daarvan is dat verf veel langer nodig heeft om te drogen dan vroeger. Het duurt echt enige tijd voordat dit uitgehard is. Ook buiten trouwens, Ik schilder al jaren zelf de kozijnen en waar ik vroeger gewoon de volgende dag weer verder kon is dat nu lang niet altijd zo. Uiteraard gebruik ik een goede kwaliteitsverf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven