Wijsheden die je niet op school leert

19-01-2021 18:59 234 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie dat ook wel eens, dat je ziet dat andere mensen bepaalde lessen of wijsheden niet van huis uit hebben meegekregen? Of dat je juist zelf merkt dat je een weetje niet hebt meegekregen vanuit huis?

Ik bedoel van die dingen die je van je ouder(s) of grootouders leert, wat voorbeeldjes:
- dat je tampons niet door de wc moet spoelen omdat de wc dan verstopt kan raken (en het sowieso goor is dat ze in het riool en dus in zee belanden)... ik ken zoveel vrouwen die dit toch doen!
- dat je in een grote stad / toeristisch gebied beter niet je portemonnee in het makkelijke buitenste ritsvakje van je rugzak kan doen of op een tafeltje leggen met je rug er naartoe (ik zie dat zooooo vaak! en hoor ook zo vaak verhalen over te-simpele zakkerollerij)
- dat meisjes / vrouwen hun poepbillen van voren naar achteren moeten afvegen en niet andersom
- dat je eerst de wc-bril omhoog doet voordat je de toiletborstel hanteert
- koken, schoonmaken, band plakken, plankje recht ophangen
- dat je bij de aankoop van een duur product altijd kan proberen af te dingen, en ook bij je vaste providers van telefonie en energie elk jaar kan vragen om korting
- dat je bovenaan een roltrap even opzij moet gaan of doorlopen, en bij een aankomende trein even moet wachten met instappen totdat de uitstappers eruit zijn

Ik ben vooral benieuwd welke lessen jullie zelf hebben 'gemist' en pas later tegenkwamen. TO trapt af: ik heb helemaal niet leren koken (apart topic over in Eten) en niet zo goed leren schoonmaken. Dat van het afdingen en korting vragen heb ik ook pas na mijn 25e gehoord van andere mensen.
patsy--stone wijzigde dit bericht op 19-01-2021 19:22
1.19% gewijzigd
You can never have too many hats, gloves and shoes
Dat vrouwen/meisjes, ook geile beesten zijn; heb ik veel te laat geleerd.
Alle reacties Link kopieren
Dat je ouders het niet altijd het beste met je voor hebben.
Alle reacties Link kopieren
Koken en schoonmaken heb ik gewoon van mijn moeder geleerd. Bij ons thuis werd dan ook nog steeds de hand gehouden aan voorjaars- en najaarsschoonmaak, waarbij alle linnenkasten en andere kasten werden leeggehaald en grondig van binnen schoongemaakt, meubels van de wand, vloer werd extra grondig gereinigd, keukenkastjes allemaal leeg en opgeruimd en schoongemaakt, enz. Dat deed mijn moeder met de hulp, en dan maakten mijn broer en ik dat we wegkwamen, want als we dan uit school kwamen, stond het hele huis op zijn kop en wisten we wel hoe laat het was.

Koken heb ik dan weer meer van mijn vader geleerd, mijn moeder hield niet van koken en heus, ze deed haar best, maar als het echt lekker moest zijn, moest je bij mijn vader zijn. Mijn moeder kon redelijk daagse pot klaarmaken, maar daar hield het wel bij op.

Wijsheden heb ik voornamelijk van mijn grootouders meegekregen. Natuurlijk vond je die als kind ouderwets en nam je ze als verhaaltje van vroeger, maar naarmate ik zelf ouder word, denk ik nog wel eens terug aan wat ze vertelden en zo vaak blijkt dat ze gelijk hadden.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Sorry, hoor, maar een aantal van jouw rijtje is toch goddorie geen hogere wiskunde?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb van huis uit geleerd niet over anderen te oordelen (behalve over racisten).
Dus het was even wennen dat je je moet aanpassen aan mensen die wrl graag oordelen.
Ik kan me nog de 'oud geld' vader van een vriendinnetje herinneren, die mij een hele avond heeft doorgezaagd: hij zag direct dat ik niks had meegekregen van thuis.
Bij wijze van tips kreeg ik de hele avond een snelcursus in netjes spreken, motoriek Etc.
Ik heb me zelden zo'n straatrat gevoeld als toen, piepklein voelde ik me. De man verzekerde dat ik nergens zou komen als ik 'auwto' bleef zeggen en geen 'oooootoo'.

En ik heb later weer geleerd dat er tig manieren zijn, en dat mensen die hun kont verkeerd af vegen ook gewoon 100 worden.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
19-01-2021 19:15
Sorry, hoor, maar een aantal van jouw rijtje is toch goddorie geen hogere wiskunde?
Klopt, maar hoe vaak er wel niet mensen bovenaan een roltrap stil blijven staan bijvoorbeeld...???
You can never have too many hats, gloves and shoes
Dit zijn toch geen wijsheden? De meeste dingen leer je als vanzelf...

Eerder 'weetjes' ofzoiets?
Alle reacties Link kopieren
Qiyara schreef:
19-01-2021 19:21
Dit zijn toch geen wijsheden? De meeste dingen leer je als vanzelf...
Mijn punt is dat ik heel vaak zie dat mensen die dingen nooit geleerd hebben.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Niet iedereen heeft ouders, familie of vrienden die je dit vanzelfsprekend leren helaas. Mooi topic.
.
anoniem_400865 wijzigde dit bericht op 27-06-2021 13:46
99.20% gewijzigd
Ik weet nooit wanneer je een fooi moet geven en wanneer je zelf mag gaan zitten in een restaurant of moet wachten.
En dingen zoals dresscodes en zo.

Iedereen schijnt dat soort dingen te weten maar blijkbaar heb ik die les gemist.
Alle reacties Link kopieren
patsy--stone schreef:
19-01-2021 19:21
Klopt, maar hoe vaak er wel niet mensen bovenaan een roltrap stil blijven staan bijvoorbeeld...???
Mensen staan op de raarste plaatsen stil. Liefst midden in een gangpad of in een doorgang. Komt niet in hen op om dan even opzij te gaan staan om dat praatje te maken of hun tas na te kijken. Op de een of andere manier lijkt een deuropening of een andere passage de meest favoriete manier om stil te gaan staan, liefst in een groepje, en dan heel verbaasd kijken als een ander je er attent op maakt dat ze de doorgang versperren. Ik moest vanavond even pinnen, had contant geld nodig. Pinautomaat is buiten de supermarktdeur. En dan staan er twee vrouwen zowat tegen die pinautomaat aangeplakt om hun bonnen en boodschappen na te kijken. Vraag je netjes of je er even bij mag, kijken ze je verontwaardigd aan. Want ZIJ staan daar toch? Tja...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
patsy--stone schreef:
19-01-2021 18:59
Hebben jullie dat ook wel eens, dat je ziet dat andere mensen bepaalde lessen of wijsheden niet van huis uit hebben meegekregen? Of dat je juist zelf merkt dat je een weetje niet hebt meegekregen vanuit huis?

Ik bedoel van die dingen die je van je ouder(s) of grootouders leert, wat voorbeeldjes:
- dat je tampons niet door de wc moet spoelen omdat de wc dan verstopt kan raken (en het sowieso goor is dat ze in het riool en dus in zee
Wat ik juist wel op school heb geleerd is dat er zoiets bestaat als de rioolwaterzuivering en mijn wcpot niet in een open verbinding staat met de zee.
Alle reacties Link kopieren
Dat je krijgt, wat je geeft . Ik groet tijdens een wandeling iedereen met een glimlach.
Moirmel schreef:
19-01-2021 19:10
Dat vrouwen/meisjes, ook geile beesten zijn; heb ik veel te laat geleerd.
Ik heb dat ook veel te laat geleerd. Ik heb maar een paar relaties gehad die niet lang geduurd hebben. Mijn eerste vriendin heeft me wel laten ervaren dat vrouwen ook geile beesten kunnen zijn.
Het riool komt niet in de zee uit.
Alle reacties Link kopieren
Hoe je goed met geld om moet gaan is iets waarvan nog steeds verwacht wordt dat de ouders het hun kinderen leren. Ja je hebt economielessen maar daar maakte ik in mijn ervaring alleen rekensommen. Zou goed zijn als ze daar ook eens een paar lessen aan besteden op school.
Alle reacties Link kopieren
Kritisch nadenken. Ik had vroeger nogal de neiging om alles wat mij verteld werd (dan vooral door volwassenen waaronder leerkrachten en ouders), voor waar aan te nemen zonder mij daar vragen bij te stellen. Het was pas toen een leerkracht ons erop wees in het zesde middelbaar, dat ik hierop ben gaan letten.
helena_z wijzigde dit bericht op 19-01-2021 19:36
0.16% gewijzigd
leeg
.
anoniem_400865 wijzigde dit bericht op 27-06-2021 20:15
99.70% gewijzigd
.
anoniem_400865 wijzigde dit bericht op 27-06-2021 20:15
98.80% gewijzigd
Oh-happy-day schreef:
19-01-2021 19:30
Dat je krijgt, wat je geeft . Ik groet tijdens een wandeling iedereen met een glimlach.
Ik snap wat je bedoelt (en een positieve vriendelijke instelling brengt veel goeds) maar dit is eigenlijk ook een heel slechte les. Ik zie althans regelmatig, vooral bij vrouwen, dat ze hun partner maar geven en geven en geven wat ze zelf zouden willen krijgen, terwijl die man er niet op zit te wachten en het dus ook nooit teruggeeft, maar denkt dat hij haar een plezier doet door er 'zo van te genieten'.
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
19-01-2021 19:35
Het riool komt niet in de zee uit.
In heel veel landen wel.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Oh-happy-day schreef:
19-01-2021 19:30
Dat je krijgt, wat je geeft . Ik groet tijdens een wandeling iedereen met een glimlach.
Dat ervaar ik anders.
leeg
patsy--stone schreef:
19-01-2021 19:38
In heel veel landen wel.
We leven in Nederland toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven