Geen oude schoenen weggooien voordat je nieuwe hebt?

18-01-2021 12:46 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben begin dertig, en als het op relaties aankomt, verbaas ik me in deze fase van het leven wel eens.

Eind twintig / begin dertig is zoals ik het merk voor veel mensen, maar met name vrouwen, een moment om te gaan bedenken : ik kom nu op een leeftijd waarop je serieus over kinderen gaat nadenken. Waarop je samen wellicht een ''grote mensen huis'' wil kopen. Is de partner waarmee ik nu samen ben, eigenlijk wel écht de persoon, waarmee ik dit allemaal wil?

Ja natuurlijk, het was gezellig toen we 22 waren. We hebben samen veel festivals bezocht, lol gehad, maar is dit ook echt dé partner waarmee ik een gezin wil opbouwen?

Ik heb zelf geen relatie, maar ben wel vaak een spreekbuis voor vriendinnen, nichtjes, collega's. Wat mij vaak opvalt, is dat de meesten (waarvoor dit geldt dan) eigenlijk hun relatie ondanks twijfels, niet durven te verbreken. Uitlatingen als ''dan moet ik weer helemaal opnieuw beginnen'' en ''hoe vind je weer iemand?'' en ''In je eentje ben je al helemaal kansloos op de woningmarkt. Moet ik dan weer in een studentenhuis gaan wonen, of bij mijn ouders?''

Misschien is het voor mij als single makkelijk om te roepen. Op relatie vlak heb ik immers niks te verliezen, en eerlijk gezegd heb ik nog nooit een relatie gehad van langer dan 1,5 jaar. Ik kan me goed voorstellen dat als je bijna je hele twenties met elkaar hebt meegemaakt, dat het dan eng is om dat als eind twintiger/begin dertiger opeens uit te maken.

Aan de andere kant zit ik soms wel een beetje met uitlatingen in mijn maag. Vooral omdat het niet helemaal fair voelt, omdat ik de partners in sommige gevallen ook ken. Er zijn op dit moment letterlijk een aantal relaties, waarvan ik weet dat de vrouw in kwestie het niet uit maakt omdat ze bang is ''alles'' te verliezen, de boot te missen als het op kinderen/huis kopen aankomt. Maar waarvan ik ook weet, dat ze eigenlijk een andere man leuk(er) vinden dan hun eigen partner, en dat ze daar een beetje bij aan het ''vissen'' zijn. Dus geen vreemdgaan, maar wel proberen te ''peilen'' of die andere man interesse in hen heeft. De mogelijkheid om een relatie te verbreken wordt dan eventueel pas uitgevoerd, zodra er voldoende ''zekerheid'' is dat de andere man waar interesse in is, voor haar open staat.

Zelf vind ik dit best wel een kwalijke manier van handelen. Ik ga mijn handen niet branden aan bemoeienis met andermans relatie, maar ik vind het best wel heftig dat ik dit in sommige gevallen gewoon weet. Dat de man denkt dat alles koek en ei is, dat ze binnenkort aan kinderen willen beginnen, maar dat ik dus ondertussen weet dat de vrouw in kwestie het liefst op een ander bootje over wil stappen, als deze voorbij komt.

Wat vinden jullie hier nou van, dergelijk gedrag? Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Wil je het überhaupt niet horen, zou je er iets mee doen, wat voor advies zou je geven? Zou je het begrijpen? Zou je het afkeuren?
Alle reacties Link kopieren
Avage schreef:
18-01-2021 15:43
Het helpt als ik terugdenk aan hoe ik zelf voor m'n 30e was, ik heb dit namelijk zelf ook gedaan. En lelijk mijn neus gestoten. Ik gun ieder z'n eigen levenslessen wat dat betreft en probeer niet te veel te oordelen.
Herkenbaar. Ook voor mij leek het gras rond mijn dertigste groener. Ik denk dat ik het advies dat ik nu aan mijn jongere zelf zou geven, toen (ook) niet had aangenomen.
Alle reacties Link kopieren
Kloddertje schreef:
19-01-2021 16:38
Herkenbaar. Ook voor mij leek het gras rond mijn dertigste groener. Ik denk dat ik het advies dat ik nu aan mijn jongere zelf zou geven, toen (ook) niet had aangenomen.
Bedoelen jullie dat je een (lange) relatie hebt beeindigd omdat je dacht dat een relatie met een ander nog leuker zou zijn?
Alle reacties Link kopieren
Kloddertje schreef:
19-01-2021 16:38
Herkenbaar. Ook voor mij leek het gras rond mijn dertigste groener. Ik denk dat ik het advies dat ik nu aan mijn jongere zelf zou geven, toen (ook) niet had aangenomen.
Hier ook dezelfde ervaring, ik dacht ook dat het gras groener was. Soms zou het fijn zijn als je in de toekomst kon kijken. Overigens was het gras ook niet slechter, maar niet zo veel beter dan verwacht.
Alle reacties Link kopieren
madamecannibale schreef:
21-01-2021 18:01
Hier ook dezelfde ervaring, ik dacht ook dat het gras groener was. Soms zou het fijn zijn als je in de toekomst kon kijken. Overigens was het gras ook niet slechter, maar niet zo veel beter dan verwacht.
Wat dacht je dat er groener zou zijn? Miste je datzelfde later in een nieuwe relatie weer of miste je daar weer iets anders? misschien is het wel menselijk om altijd beter te willen. Misschien kun je ook niet vooraf weten waar je later in je leven waarde aan hecht in een relatie.
Alle reacties Link kopieren
boekenlegger0 schreef:
21-01-2021 18:13
Wat dacht je dat er groener zou zijn? Miste je datzelfde later in een nieuwe relatie weer of miste je daar weer iets anders? misschien is het wel menselijk om altijd beter te willen. Misschien kun je ook niet vooraf weten waar je later in je leven waarde aan hecht in een relatie.
Ik kan niet voor andere spreken maar ik heb ooit een relatie verbroken omdat ik dacht dat het gras groener was. Het was mijn eerste “echte” relatie, daarvoor vooral wat losse contacten en dates gehad. Ik vond het heel beangstigend toen om naar de toekomst te kijken en had hij elke kleine twijfel het gevoel dat iemand anders beter bij me paste. Hoe leuk ik hem ook vond ik verbrak toch de relatie. De relatie daarna was heel anders en toch waren er weer die twijfels. Toen zag ik wel in dat het niet aan de relatie lag maar aan mijzelf. Ik heb toen hard aan mijzelf gewerkt en dat, plus meer volwassen worden en levenservaring opdoen heeft ervoor gezorgd dat ik nu heel anders in mijn relatie sta. Helaas was het wat te laat toen ik daar achter kwam en was hij al door gegaan met zijn leven. Ik heb daarna gelukkig ook weer een leuke relatie gekregen met een heel ander type.

De problemen die er toen waren zijn heel anders dan de problemen die er nu zijn. Niet groter/kleiner, erger of minder erg, maar anders. Ik denk dat je zeker gelijk hebt dat je vooraf niet in kan schatten wat je later belangrijk vind in het leven. Toen ik midden 20 was toen dacht ik nog vrij naïef na over de toekomst. Wat ik toen belangrijk vond is nu niet meer belangrijk en vice versa. Ik denk ook dat dat de reden van veel scheidingen is, mensen veranderen en vinden andere dingen belangrijk, en dan kom je er soms achter dat je niet meer bij elkaar past.
Alleen reagerend op de openingspost. Maar misschien ben ik wel enorm naief of blind of allebei. Maar ik heb me nooit beseft dat dit kennelijk vaak voorkomt. Ik (her)ken het eigenlijk niet. Niet van mezelf, maar ook niet van vriendinnen per sé. Bij mijn weten zijn of waren mijn vriendinnen rondom die leeftijd ook nog écht gek op hun partner. Tuurlijk waren er wel dingetjes die ze minder leuk vonden. Maar over het algemeen is de keuze voor trouwen/kinderen/samenwonen gemaakt op basis van liefde en samen een toekomst willen en niet op voorbedachte snode plannetjes.

En ja, daar vind ik wel wat van. Maar waarom ken jij zoveel van dat soort (oppervlakkige) vrouwen? Ik zou daar wel wat van zeggen als dat mijn vriendinnen zijn. Misschien niet direct naar de man, maar wel naar de vriendin en dat ik vind dat ze haar vent op deze manier voor de gek houdt en dat ik dat erg oneerlijk vind. En als ik daadwerkelijk weet zou hebben van duidelijk gevis bij een specifieke man, weet ik niet of ik mijn mond écht zou kunnen houden naar de partner. Ik vind het nl. nogal aso om iemand op deze manier te gebruiken als second best, als ik mijn zin (kind en koophuis) maar krijg.
Overigens denk ik wel dat het heel normaal is om af en toe twijfels te hebben, je af te vragen of je de juiste keuze maakt, of je partner wel echt geschikt is om mee te settelen, of 8 jaar als studenten leven wel een goede basis is om samen aan een gezin te beginnen, etc. Dat zijn redelijk gezonde vragen en twijfelen mag ook best. Maar echt rondkijken of er niet iets beters voorbij komt? Nee, dat vind ik walgelijk gedrag.
lilalinda schreef:
18-01-2021 13:26
ondanks dat ik al lang met mijn partner ben, geloof ik niet zo in maar 1 ware liefde
Twijfels snap ik wel
Even een praktische vraag:

Ik geloof ook niet in 1 ware liefde. Ik denk dat er meerdere mensen rondlopen met wie je een goede relatie kunt hebben. Maar er even vanuit gaande dat de meesten proberen om hun relatie zo lang mogelijk te laten duren, dan betekent dat feitelijk dat die potentiele andere geschikte kandidaten ook in een relatie zitten. Aangezien er ca. 50% valt op de andere 50%, zijn die 10-20% vrijkomende individuen door relatiebreuk al aangewezen op een kleiner vijvertje om uit te vissen. De kans dat je die leuke ander dan als vrijgezel tegenkomt, is dan een stuk kleiner. Ik heb toch wel echt het idee dat het op een bepaalde leeftijd moet gebeuren en dat je dan pas wat te kiezen hebt, zodra de eerste huwelijken sneuvelen of de eerste partners overlijden. En dan hebben veel al best wat bagage bij zich, dus dat maakt je als mens ook weer een stuk kritischer.

Dus ja, ik geloof in theorie in meerdere geschikte partners. Ik denk echter dat de praktijk weerbarstiger is.
Alle reacties Link kopieren
diyer schreef:
21-01-2021 21:05
Even een praktische vraag:

Ik geloof ook niet in 1 ware liefde. Ik denk dat er meerdere mensen rondlopen met wie je een goede relatie kunt hebben. Maar er even vanuit gaande dat de meesten proberen om hun relatie zo lang mogelijk te laten duren, dan betekent dat feitelijk dat die potentiele andere geschikte kandidaten ook in een relatie zitten. Aangezien er ca. 50% valt op de andere 50%, zijn die 10-20% vrijkomende individuen door relatiebreuk al aangewezen op een kleiner vijvertje om uit te vissen. De kans dat je die leuke ander dan als vrijgezel tegenkomt, is dan een stuk kleiner. Ik heb toch wel echt het idee dat het op een bepaalde leeftijd moet gebeuren en dat je dan pas wat te kiezen hebt, zodra de eerste huwelijken sneuvelen of de eerste partners overlijden. En dan hebben veel al best wat bagage bij zich, dus dat maakt je als mens ook weer een stuk kritischer.

Dus ja, ik geloof in theorie in meerdere geschikte partners. Ik denk echter dat de praktijk weerbarstiger is.
Misschien is dit ook wel waarom mensen rondkijken zonder hun huidige relatie te verbreken.

Ik zie overigens vooral in mijn eigen kring dat tussen de 30 en 40 veel mensen een relatie hebben. Daarvoor zijn er veel die nog wat rondfladderen en vanaf een jaar of 45 zie ik aardig wat scheidingen.
Blankepit schreef:
18-01-2021 14:24
Die top aantrekkelijkste mannelijke dertigers hebben zóveel keus dat ze kunnen gaan voor de meest aantrekkelijke vrouwen. Ze zijn dus serieel bezet als het ware.
Alsof (heel aantrekkelijke) mensen geen behoefte hebben aan diepgang en verbinding en liever elk jaar een vers schatje uit de schappen plukken. Wat een gek beeld is dat van aantrekkelijkheid. Voor mij persoonlijk zijn dat soort mannen mensen die jij aantrekkelijk noemt helemaal niet aantrekkelijk. Die vind ik goedkoop, te makkelijk, kieskeurig en oninteressant en ik zal vast niet de enige zijn. Misschien dat dit soort mannen aantrekkelijk is voor een select groepje vrouwen, maar zeker niet voor het gros. Die aap mag van mij lekker alleen bovenop zijn rots blijven zitten of paren met de vrouwtjes die er als een zwerm vliegen omheen dartelen. Dan neem ik die leukere betrouwbare aap eronder wel ; )
madamecannibale schreef:
21-01-2021 21:10
... en vanaf een jaar of 45 zie ik aardig wat scheidingen.
Nou, zeg dat wel. Ik leef dat leven momenteel en hoor het echo-en om mij heen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven