Werk & Studie alle pijlers

Welke opleiding WO/HBO na foute studiekeuze?

19-01-2021 19:58 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben een meisje van 18 jaar en studeer nu Gezondheidswetenschappen (1e jaar) aan de Universiteit Maastricht. Echter blijkt dit niet de juiste studie te zijn voor mij, ik heb weinig motivatie en zou volgend jaar graag iets anders doen.
In Maastricht werken we met Probleem Gestuurd Onderwijs, ik merk dat dit mij niet ligt en zoek een studie waarbij ze niet met PGO werken.

Mijn interesses liggen bij gezondheid/dieren/biologie/medisch. Diergeneeskunde of Geneeskunde vallen helaas af, aangezien ik geen diepte zie (oogaandoening). Hierdoor kan ik mogelijk niet hechten en/of opereren en dat maakt de uitkomst van de studie voor mij ongewis. Het is dan niet zeker of ik uiteindelijk mijn diploma kan halen.

Eigenlijk zoek ik een universitaire studie, maar HBO is eventueel ook mogelijk.

Welke studies raden jullie mij aan? En welke studie(s) hebben jullie zelf gedaan (ervaringen)?

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Neuropsychologie (volgens mij een master na psychologie, maar dat zeg ik zo even uit mijn hoofd) is misschien een mooie, door combinatie met biologische factoren.

Ik heb zelf de module sociale psychologie gevolgd aan de OU, dat vond ik erg interessant en leerzaam. Ben nu bedrijfskunde aan t studeren, ook bij de Ou, omdat ik dat via mijn werk kon doen, en ook wat meer past bij mijn interesse voor de zakelijke kant van psychologie.
Alle reacties Link kopieren
Ligt de studie je niet vanwege PGO, of ligt de studie je niet omdat gezondheidswetenschappen niet je interesse heeft?

Ik weet dat UT 'TechMed' heeft, aan gezondheidswetenschappen gerelateerde studies. Maar wellicht is dat teveel hetzelfde aan wat je nu doet?
Alle reacties Link kopieren
Heb je al contact gehad met de studie adviseur op je universiteit?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
-Biotechnologie aan de universiteit van Wageningen (https://www.wur.nl/nl/Onderwijs-Opleidi ... ologie.htm)

-Biologie aan de universiteit van Wageningen
(https://www.wur.nl/nl/Onderwijs-Opleidi ... ologie.htm)

Hier heb ik deze studies gevonden, veel bruikbare informatie voor jou denk ik!
https://www.wur.nl/nl/Onderwijs-Opleidi ... ologie.htm

Verder heb ik een vriendin die Geneeskunde wilde gaan doen aan de uni van Maastricht maar helaas was zij uitgeloot. Toen heeft ze de hbo opleiding Biologisch en Medisch onderzoek gedaan aan de HAN in Nijmegen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook afgehaakt bij een pgo opleiding. Soms past dat onderwijsconcept gewoon niet.
Wil je wel je p nog halen en dan bij een andere universiteit dezelfde studie gaan doen of wil je je voor 1 februari uitschrijven?
Realiseer je wel dat heel veel opleidingen in die hoek een numerus fixus hebben en je daar al te laat voor bent. Je keuze is dus wel beperkt.
Alle reacties Link kopieren
Je zou eens kunnen kijken naar Dierwetenschappen aan de WUR.
Ik zou wel echt je tijd nemen om tot een goede keuze te komen, tegenwoordig zit er wat minder flexibiliteit in het systeem om je te bedenken.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties allemaal!

Ik heb inderdaad al een gesprek met de studieadviseur gehad, deze heeft me helaas niet echt verder geholpen.

Dierwetenschappen aan de WUR heeft ook PGO voor zover ik weet. Neuropsychologie lijkt me heel interessant, ik ben nu aan het kijken naar Biologie in Utrecht, hier hebben ze een studiepad gericht op Neurobioloigie.

Ik ga mijn jaar in Maastricht wel afmaken, leer er altijd wel iets van. Denk dat het echt een combinatie is tussen het PGO en de studie zelf waardoor ik mijn draai niet kan vinden. Alles online door Corona helpt natuurlijk ook niet echt mee.
Alle reacties Link kopieren
Indien ik nu zou moeten kiezen voor mezelf en ik was 18 dan zou ik biomechanica studeren. Ik heb interesse in hoe het menselijk lichaam beweegt en de krachten die op het lichaam komen te staan. De studie wordt ook wel bewegingswetenschappen genoemd en is er zowel op HBO als universitair niveau oa in Groningen: https://www.rug.nl/bachelors/human-movement-sciences/

Amsterdam: https://universitaire.bachelors.nl/univ ... nschappen/

Ik heb een practicum biomechanica in Maastricht gedaan voor een bepaalde Post HBO.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
22-01-2021 17:03
Indien ik nu zou moeten kiezen voor mezelf en ik was 18 dan zou ik biomechanica studeren. Ik heb interesse in hoe het menselijk lichaam beweegt en de krachten die op het lichaam komen te staan. De studie wordt ook wel bewegingswetenschappen genoemd en is er zowel op HBO als universitair niveau oa in Groningen: https://www.rug.nl/bachelors/human-movement-sciences/

Amsterdam: https://universitaire.bachelors.nl/univ ... nschappen/

Ik heb een practicum biomechanica in Maastricht gedaan voor een bepaalde Post HBO.
Het menselijk lichaam en krachten die erop werken vind ik ook erg leuk! Helaas wordt ik hier een beetje tegengehouden door de afstand, Bewegingswetenschappen kan inderdaad alleen in Groningen of Amsterdam, en ik woon in Limburg..

Ik ga eens kijken waar ik deze opleiding eventueel op HBO niveau kan doen.
Alle reacties Link kopieren
Saartje02 schreef:
22-01-2021 16:55


Dierwetenschappen aan de WUR heeft ook PGO voor zover ik weet.

Misschien weet ik niet wat PGO inhoudt, maar ik heb daar niks van meegekregen :lol:
Alle reacties Link kopieren
Patatje15 schreef:
22-01-2021 17:10
Misschien weet ik niet wat PGO inhoudt, maar ik heb daar niks van meegekregen :lol:

Probleem Gestuurd Onderwijs.

Veel samenwerken, leerstof met 'open einde', zelf op zoek gaan naar de lesstof (i.p.v. 'lees nu boek Y hoofstuk 2 - 26 dat behandelen we bij het volgende college is het dan 'je hebt hier een egel, snij 'm open en succes er mee.'. Zodat je dan leert welke organen een egel heeft en hoe zo'n beest er van binnen uitziet). Dat soort dingen.
Alle reacties Link kopieren
Bij probleem gestuurd onderwijs heb je vooral problemen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
22-01-2021 17:17
Probleem Gestuurd Onderwijs.

Veel samenwerken, leerstof met 'open einde', zelf op zoek gaan naar de lesstof (i.p.v. 'lees nu boek Y hoofstuk 2 - 26 dat behandelen we bij het volgende college is het dan 'je hebt hier een egel, snij 'm open en succes er mee.'. Zodat je dan leert welke organen een egel heeft en hoe zo'n beest er van binnen uitziet). Dat soort dingen.
Nee dan kan ik bevestigen dat het er niet zo aan toe ging in Wageningen :-D
Alle reacties Link kopieren
Saartje02 schreef:
22-01-2021 17:10
Het menselijk lichaam en krachten die erop werken vind ik ook erg leuk! Helaas wordt ik hier een beetje tegengehouden door de afstand, Bewegingswetenschappen kan inderdaad alleen in Groningen of Amsterdam, en ik woon in Limburg..

Ik ga eens kijken waar ik deze opleiding eventueel op HBO niveau kan doen.
Ik zou me niet laten beperken door afstand/locatie. Je kunt altijd op kamers gaan toch?
Alle reacties Link kopieren
Patatje15 schreef:
22-01-2021 18:16
Nee dan kan ik bevestigen dat het er niet zo aan toe ging in Wageningen :-D
Ik heb ook in Wageningen gestudeerd ('19 afgestudeerd) en ik herken het ook totaal niet! Heb zowel in Rotterdam (vond ik erg schools, Erasmus) gestudeerd als dus in Wageningen. Bij de WUR word je wel veel meer vrijgelaten, dat paste mij heel erg. Heb wel een andere studierichting gedaan (economisch). In Rotterdam (RSM) kregen we puntenaftrek bij afwezigheid bij college's, en dat tijdens een master. Vond ik juist demotiverend.
Alle reacties Link kopieren
sparoodislekker schreef:
22-01-2021 18:20
Ik zou me niet laten beperken door afstand/locatie. Je kunt altijd op kamers gaan toch?
En dat. Op kamers gaan is goed voor je :)
Alle reacties Link kopieren
Geen aanraders want ben niet thuis in deze studierichting. Maar complimenten voor je zelfkennis en volwassen denkwijze.
Alle reacties Link kopieren
Oh en nog iets wat me te binnen schoot; als je een universitaire studie gaat doen die in hetzelfde vakgebied ligt, kun je misschien je behaalde studiepunten inzetten voor een minor of vrijstelling krijgen voor andere eerstejaarsvakken. Dat is de moeite waard om uit te zoeken, want dat betekent dat je overstap niet gelijk een vol jaar vertraging hoeft op te leveren. Ht fijne weet ik er trouwens niet van.
Alle reacties Link kopieren
SamMaan schreef:
22-01-2021 18:35
Geen aanraders want ben niet thuis in deze studierichting. Maar complimenten voor je zelfkennis en volwassen denkwijze.
Haha, dankjewel! Vind ik leuk om te horen!
Alle reacties Link kopieren
Dan ga ik me toch even iets meer verdiepen in het onderwijs aan de WUR!

Op kamers gaan zou inderdaad erg goed voor me zijn, en ik zou het ook best willen. Zou mijn paard dan mee moeten verhuizen, dus vandaar dat thuis blijven wonen toch eerste keuze is.

Ik hoop dat ik bij een volgende universitaire studie een vrijstelling kan krijgen voor statistiek, dat ga ik dit jaar afronden. Of, dat is althans de bedoeling. ;)
Alle reacties Link kopieren
Kijk vooral rond op de websites van de universiteiten in de omgeving (Tilburg, technische universiteit Eindhoven, Wageningen universiteit e.d.).

Dat heeft mij erg geholpen. Door de bachelor opleidingen af te gaan en bij de opleidingen die mij interessant leken te kijken naar het studieprogramma (misschien staan er wel vakken tussen waar je vrijstelling voor kan krijgen).

En natuurlijk de open dagen van die opleidingen bezoeken!
Alle reacties Link kopieren
BroccoliBloemkool123 schreef:
22-01-2021 22:55
Kijk vooral rond op de websites van de universiteiten in de omgeving (Tilburg, technische universiteit Eindhoven, Wageningen universiteit e.d.).

Dat heeft mij erg geholpen. Door de bachelor opleidingen af te gaan en bij de opleidingen die mij interessant leken te kijken naar het studieprogramma (misschien staan er wel vakken tussen waar je vrijstelling voor kan krijgen).

En natuurlijk de open dagen van die opleidingen bezoeken!
Voor mijn gevoel heb ik alle opleidingen al tien keer bekeken, maar helaas nog steeds niet het gevoel dat er iets bij zit wat ik graag zou willen doen..
Alle reacties Link kopieren
En Biomedische Wetenschappen? Of is dat ook lastig door geen diepte kunnen zien?


Edit: Oh en over Dierwetenschappen: dat is de laatste (2?) jaar nogal aangepast en de focus ligt nu heel sterk bij de veehouderij. Dat moet je wel trekken.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren
LaFolie schreef:
23-01-2021 15:46
En Biomedische Wetenschappen? Of is dat ook lastig door geen diepte kunnen zien?


Edit: Oh en over Dierwetenschappen: dat is de laatste (2?) jaar nogal aangepast en de focus ligt nu heel sterk bij de veehouderij. Dat moet je wel trekken.
Biomedische Wetenschappen lijkt me heel erg leuk.. maar is een studie met selectie dus hiervoor kan ik me niet meer opgeven. :-[

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven