Wat vinden jullie hier van?

23-01-2021 21:18 825 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op het programma KASSA een "tranentrekker"

In het kort: Vrouw heeft bijstand maar omdat ze een thuiswonenden zoon van 22 heeft wordt ze een X bedrag gekort omdat er vanuit gegaan wordt dat zoon bijdraagt aan de kosten.

Afbeelding


https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/ ... -aangepakt

Volgens vrouw heeft de zoon een 0 uren contract op de bloemenveiling maar eigenlijk zegt ze dat ze het vervelend vind om haar zoon geld te vragen.


Graag jullie zeer gewaardeerde mening :-D

TO trapt af:


Bijstand is een sociaal vangnet dat gefinancierd wordt met belastinggeld, daar moet zorgvuldig mee worden omgegaan.

Als iemand met een uitkering samen woont met een kind met een inkomen heeft voeren ze een gezamenlijke huishouding en is het logisch dat de gemeente eist dat die persoon een bijdrage levert en dat dit van de uitkering wordt afgetrokken.

Heeft dat kind geen inkomen, zelfs geen uitkering zal de zaak heroverwogen moeten worden en die ruimte heeft de gemeente.



De regel dat kinderen bijdragen aan de kosten als ze bij een ouder met uitkering inwonen heet de : Kostendelersnorm

En - zoals ik schreef - kan de gemeente daar soepel of minder soepel mee omgaan, het is dus anders dan de toeslagenaffaire.







Ik heb de cijfers even opgezocht.
Normaal is de uitkering van de betrokken vrouw €1022 (zonder toeslagen)
Doordat haar zoon inwoont korten ze haar naar €718,-

Zoon moet dus €304,- bijpassen een redelijk bedrag in mijn ogen.

Afbeelding
Afbeelding

( Bron Kassa)

De kostendelersnorm is redelijk

Totaal aantal stemmen: 187

Mee eens (65%)
Mee oneens (26%)
Ik twijfel nog (9%)
Ik geef een toelichting in de draad (1%)
hollebollegijs wijzigde dit bericht op 24-01-2021 00:16
14.80% gewijzigd
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Zolang de woningmarkt in Nederland zo krap is, moeten kinderen langer thuis blijven wonen. Helemaal als ze een 0-urencontract hebben. Dus zoon verdient wisselend, maar niet genoeg om snel op zichzelf te kunnen. Moeder wordt gekort, dus zoon zou moeten bijdragen, maar kan dan nog minder snel op zichzelf.
Ik snap allemaal wel hoe alles werkt en de bijstand is een vangnet en geen hangmat, maar het is voor niemand een ideale situatie.
Alle reacties Link kopieren
cuculuscanorus schreef:
23-01-2021 21:21
Zolang de woningmarkt in Nederland zo krap is, moeten kinderen langer thuis blijven wonen. Helemaal als ze een 0-urencontract hebben. Dus zoon verdient wisselend, maar niet genoeg om snel op zichzelf te kunnen. Moeder wordt gekort, dus zoon zou moeten bijdragen, maar kan dan nog minder snel op zichzelf.
Ik snap allemaal wel hoe alles werkt en de bijstand is een vangnet en geen hangmat, maar het is voor niemand een ideale situatie.


Mee eens

En ik ben een voorstander van maatwerk, kijk naar een gemiddelde en pas het maandbedrag daar op aan.
Het kan niet de bedoeling zijn dat een inwonend kind niet bijdraagt maar de ouder wel de volledige bijstand ontvangt, het is niet onredelijk dat een inwonend kind een bijdrage levert.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
cuculuscanorus schreef:
23-01-2021 21:21
Zolang de woningmarkt in Nederland zo krap is, moeten kinderen langer thuis blijven wonen. Helemaal als ze een 0-urencontract hebben. Dus zoon verdient wisselend, maar niet genoeg om snel op zichzelf te kunnen. Moeder wordt gekort, dus zoon zou moeten bijdragen, maar kan dan nog minder snel op zichzelf.
Ik snap allemaal wel hoe alles werkt en de bijstand is een vangnet en geen hangmat, maar het is voor niemand een ideale situatie.

Vroeger ging je op die leeftijd gewoon op een kamertje wonen, met gedeelde keuken/douche en toilet. Of je nu student bent of een baan, dat vind ik geen groot verschil.
2 bij 3 was mijn eerste zolder kamertje: wat een vrijheid: heerlijk.
Ik snap dat het voor niemand een ideale situatie is en voor niemand gemakkelijk en dat de meeste mensen niet in de bijstand willen.
Maar ik snap de bijstand ook wel. Er woont een volwassen persoon bij de vrouw waar ze niet meer financieel voor verantwoordelijk is.
Dat zij het vervelend vind om haar zoon geld te vragen snap ik, maar daar heeft de bijstand geen boodschap aan. Die zien gewoon dat er een volwassen man van 22 jaar woont die kan bijdragen.
Konijnmetbril schreef:
23-01-2021 21:25
Vroeger ging je op die leeftijd gewoon op een kamertje wonen, met gedeelde keuken/douche en toilet. Of je nu student bent of een baan, dat vind ik geen groot verschil.
2 bij 3 was mijn eerste zolder kamertje: wat een vrijheid: heerlijk.
Maar vind je zo'n kamertje nog een beetje redelijk voor een goede prijs?
Daarnaast viel me altijd op dat veel van mijn vrienden die gelijk gingen werken nooit op kamers gegaan zijn, maar uit huis naar een "echt" huis verhuisd zijn. Of dat toen nog makkelijker was, of dat dat ligt aan andere verwachtingen/sneller een vast inkomen hebben, geen idee.
Alle reacties Link kopieren
Als kinderen nog studeren geldt dit ook, dan moeten ze dus geld lenen omdat hun ouders gekort worden op hun uitkering. Als er inderdaad gewerkt wordt, is het niet onredelijk denk ik, maar zeker als er nog gestudeerd wordt niet.
Konijnmetbril schreef:
23-01-2021 21:25
Vroeger ging je op die leeftijd gewoon op een kamertje wonen, met gedeelde keuken/douche en toilet. Of je nu student bent of een baan, dat vind ik geen groot verschil.
2 bij 3 was mijn eerste zolder kamertje: wat een vrijheid: heerlijk.

Inderdaad. Ik was met 18 het huis uit, en ik had ook nog niet veel...
Alle reacties Link kopieren
Als je de uitzending ook kijkt is haar grootste probleem dat ze het moeilijk vind haar kind om een bijdrage te vragen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
nimbus schreef:
23-01-2021 21:27
Als kinderen nog studeren geldt dit ook, dan moeten ze dus geld lenen omdat hun ouders gekort worden op hun uitkering. Als er inderdaad gewerkt wordt, is het niet onredelijk denk ik, maar zeker als er nog gestudeerd wordt niet.

Een bijbaantje?
Alle reacties Link kopieren
nimbus schreef:
23-01-2021 21:27
Als kinderen nog studeren geldt dit ook, dan moeten ze dus geld lenen omdat hun ouders gekort worden op hun uitkering. Als er inderdaad gewerkt wordt, is het niet onredelijk denk ik, maar zeker als er nog gestudeerd wordt niet.
Dit vooral.
hollebollegijs schreef:
23-01-2021 21:28
Als je de uitzending ook kijkt is haar grootste probleem dat ze het moeilijk vind haar kind om een bijdrage te vragen.
Dan is zoon ook wel een beetje een dompie, als hij niet ziet dat zijn moeder financiële problemen heeft door zijn aanwezigheid. Hadden ze beter naar een therapeut kunnen gaan in plaats van een consumentenprogramma.
Alle reacties Link kopieren
nimbus schreef:
23-01-2021 21:27
Als kinderen nog studeren geldt dit ook, dan moeten ze dus geld lenen omdat hun ouders gekort worden op hun uitkering. Als er inderdaad gewerkt wordt, is het niet onredelijk denk ik, maar zeker als er nog gestudeerd wordt niet.

Bij deze maatregel kan de gemeente maatwerk leveren, ze kunnen, bij een studerend kind, afzien van de kostendelersnorm.
Dat gebruiken ze ook als een inwonend kind junk is ofzo.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
cuculuscanorus schreef:
23-01-2021 21:29
Dan is zoon ook wel een beetje een dompie, als hij niet ziet dat zijn moeder financiële problemen heeft door zijn aanwezigheid. Hadden ze beter naar een therapeut kunnen gaan in plaats van een consumentenprogramma.


De FNV was aan het woord en meteen : toeslagenaffaire :lol:
Tja dat kon je verwachten.

Terwijl dit toch heel anders is.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Waarom zouden wij als maatschappij moeten betalen voor het feit dat zij haar kind geen bijdrage wil/durft te vragen?

Hij is ruim volwassen en heeft een inkomen. Waarom zou hij dan gratis moeten wonen? Alles gratis krijgen? Terwijl de maatschappij dat geld mag ophoesten en die man datzelfde geld aan andere (luxe) zaken kan spenderen, of bijvoorbeeld kan sparen voor een eigen huis?

Dat zou superkrom zijn.
Het uitgangspunt van de kostendelernorm is prima maar wat meer maatwerk zou wel beter zijn.

Maar goed, is dat niet met zoveel dingen zo? Maatwerk zorgt ervoor dat het praktisch minder uitvoerbaar wordt en dus duurder.

Even inhoudelijk op deze situatie.

Een inwonend kind van 21 kan wat mij betreft gewoon een bijdrage leveren en mag de bijstand daar ook vanuit gaan.

Het studeren is natuurlijk een drogreden. Er zitten honderden studenten op kamers die ook betaald moeten worden. En dat gebeurt echt niet in alle gevallen door pa of ma.
Alle reacties Link kopieren
Oprechte vraag; vinden jullie een man van 21/22 anno 2021 nou echt een volwaardige volwassenen?
lesmee schreef:
23-01-2021 21:38
Even inhoudelijk op deze situatie.

Een inwonend kind van 21 kan wat mij betreft gewoon een bijdrage leveren en mag de bijstand daar ook vanuit gaan.

Het studeren is natuurlijk een drogreden. Er zitten honderden studenten op kamers die ook betaald moeten worden. En dat gebeurt echt niet in alle gevallen door pa of ma.

Inderdaad. En de bijstand ziet gewoon dat er 2 volwassenen wonen. Een volwassen man en een volwassen vrouw.
Karl_Marx schreef:
23-01-2021 21:42
Oprechte vraag; vinden jullie een man van 21/22 anno 2021 nou echt een volwaardige volwassenen?

Hij is 22. Ja dus.
Karl_Marx schreef:
23-01-2021 21:42
Oprechte vraag; vinden jullie een man van 21/22 anno 2021 nou echt een volwaardige volwassenen?
Ja
Majime schreef:
23-01-2021 21:35
Waarom zouden wij als maatschappij moeten betalen voor het feit dat zij haar kind geen bijdrage wil/durft te vragen?

Hij is ruim volwassen en heeft een inkomen. Waarom zou hij dan gratis moeten wonen? Alles gratis krijgen? Terwijl de maatschappij dat geld mag ophoesten en die man datzelfde geld aan andere (luxe) zaken kan spenderen, of bijvoorbeeld kan sparen voor een eigen huis?

Dat zou superkrom zijn.

Inderdaad. Het is wel bijstand he.
Alle reacties Link kopieren
Karl_Marx schreef:
23-01-2021 21:42
Oprechte vraag; vinden jullie een man van 21/22 anno 2021 nou echt een volwaardige volwassenen?
.
Absoluut. En anders zorgt hij maar dat hij dat is.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
flipje2 schreef:
23-01-2021 21:46
.
Absoluut. En anders zorgt hij maar dat hij dat is.
Dus dit
Karl_Marx schreef:
23-01-2021 21:42
Oprechte vraag; vinden jullie een man van 21/22 anno 2021 nou echt een volwaardige volwassenen?
Waarom niet? Man en ik kochten ons eerste huis toen we 21 en 20 waren. Zou niet weten waarom je op die leeftijd geen volwaardige volwassene zou zijn.
En wie heeft er volgens jou een vast contract op die leeftijd?
geen zicht op sociaal huurwoning vaak ook nog een studie.
Het geeft een beetje vies nasmaakje om weer een topic over bijstand te openen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven