Wat is het grootste misverstand/vooroordeel over jou?

24-01-2021 21:24 91 berichten
Een goede vriendin van mij vertelde laatst dat ze bij sollicitatiegesprekken altijd aan kandidaten de vraag stelt: Wat is het grootste misverstand of vooroordeel over jou?

Voor mij een eye-opener, wat een goede vraag! Hoe zouden jullie hem beantwoorden?

Bij mij zou het antwoord zijn: Dat ik geen "nee" kan zeggen en altijd op alles dus "ja" zeg.

Ik heb een lieflijk, braaf uiterlijk. Mensen verwachten niet dat ik voor mezelf kan opkomen. Op werk maak ik vaak mee dat collega's taken bij mij over de schutting willen gooien of mij vragen om iets te doen dat helemaal niet bij mijn functie past (bijv. stukken printen; ik ben beleidsmedewerker). Soms is het een beetje manipulatief verkapt ("Ja, maar jij bent er zo goed in"). Begrijp me niet verkeerd, als iets bij mijn takenpakket en dossiers hoort, hoor ik het te doen en doe ik het ook. Of als een collega overloopt van het werk en ik een handje kan helpen. Dan wil ik best helpen. Maar een collega's werk doen omdat ie daar geen zin in heeft: dat gaat 'm niet worden. Collega's weten ook geen houding te vinden als ik dan "nee" zeg, want dat antwoord hadden ze nooit verwacht. Ze vallen stil en kijken mij met glazige ogen aan. Sommigen blijven pushen, maar druipen uiteindelijk af.
Alle reacties Link kopieren
Blij dat ik die vraag nooit heb gehad, want zou echt geen idee hebben :P
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic! Ik ga er over nadenken.
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.
.
anoniem_400865 wijzigde dit bericht op 27-06-2021 20:20
96.61% gewijzigd
Minto schreef:
24-01-2021 21:33
Ik vind het een stomme vraag voor een sollicitatiegesprek.

Ik ook :biggrin:

Maar wat ik vaak te horen krijg wanneer men mij wat langer kent is: ik dacht dat je zo arrogant was maar dat ben je absoluut niet.

Eh, ja... dat hoor ik vaker.
Alle reacties Link kopieren
Dat ik een poppetje ben. Ik snap ook niet zo goed waarom; als ik in het weekend mijn makeup en haar doe ben ik inderdaad wel poppetjesachtig, maar ik hoor het ook bij mensen die mij alleen gezien hebben in 'doordeweekse' look: makeuploos en met een knot op mijn kop.
Het past totaal niet bij mijn karakter, ik ben nuchter en sta voor mijn werk dagelijks met mijn hand in de kont van een dier of zit onder de pus, pis, poep of braaksel. En daar denk ik geen seconde over na. Ik ben ook een plattelandsmens ipv stadsmens.
-
.
anoniem_400865 wijzigde dit bericht op 27-06-2021 20:20
99.53% gewijzigd
Dat ik alles altijd op de rit heb en precies weet waarover ik praat. Echt, mensen, ik struikel net zo goed door mijn leven als (bijna) alle anderen.
Alle reacties Link kopieren
Dat ik overal een mening over heb.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Dat ik heel spontaan en open ben. Dat ik mij makkelijk meng in gezelschappen. Het tegenovergestelde is waar. In een vaste setting zoals werk kan ik heel open reageren, maar privé vind ik het lastig.

Op drukke personeelsfeesten sla ik dicht en word ik heel onrustig.
Alle reacties Link kopieren
dat ik arrogant ben, terwijl ik juist introvert ben.
Alle reacties Link kopieren
Apollos_Belt schreef:
24-01-2021 21:31
Leuk topic! Ik ga er over nadenken.
Dat ik geen mening over dingen heb omdat ik stil ben.
Ik luister liever.
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.
Alle reacties Link kopieren
Dat ik een open boek ben. Ja, ik ben erg direct en open, deel makkelijk dingen die andere mensen voor zichzelf houden. Aan de andere kant is er nog een heel deel van mezelf dat ik niet laat zien.
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic!
Ik heb het ook op werk dat mensen denken dat ik makkelijk over me heen laat lopen, om vervolgens erg verbaasd te zijn als ik “hard” overkom.
Ik ben op werk altijd heel chill, raak vrijwel nooit in de stress, probeer met anderen mee te denken en ben wat dat betreft erg “mellow”.
Maar ik heb een hele duidelijke mening en als ik het ergens niet mee eens ben steek ik dat niet onder stoelen of banken, dat verbaast mensen soms gezien mijn “chille” uitstraling.
Ik vind het voor mezelf niet negatief (ik hoeft niet als een harde tante over te komen, en ik hoef ook niet over me heen te laten lopen) alleen laat het wel weer zien hoe snel mensen je veroordelen zonder je te kennen.
Geen idee.

Vroeger vonden mensen die me niet kenden me vaak arrogant. Maar dat viel dan altijd wel mee.
anoniem_401292 wijzigde dit bericht op 24-01-2021 21:52
1.46% gewijzigd
lollypopje schreef:
24-01-2021 21:28
Blij dat ik die vraag nooit heb gehad, want zou echt geen idee hebben :P
Ik ook :hihi: of alleen hele genante dingen.
Alle reacties Link kopieren
Dat ik heel lief en timide ben. Heb ik echt vaak gehoord van verschillende mensen op verschillende plekken. Puur op uiterlijk gebaseerd, en omdat ik bij een eerste ontmoeting de kat uit de boom kan kijken. Maar als ze me leren kennen komen ze erachter dat het tegenovergestelde waar is, haha. "Ik dacht dat jij zo lief en onschuldig was maar jij bent echt knettergek!"

Edit; ik ben zelfs afgewezen bij functies omdat ze dachten dat ik te rustig was of niet sterk genoeg in mn schoenen zou staan. Waar mensen die me langer kennen dan weer hoogst verbaasd over waren.
aviendha wijzigde dit bericht op 24-01-2021 22:00
21.72% gewijzigd
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
Minto schreef:
24-01-2021 21:39
Oooh, ben je mijn vriendin?

Iemand uit de sollicitatiecommissie had in het teamoverleg gezegd: "Jullie toekomstige collega heeft een goed c.v., maar is wel bitchy."

Haha nee, maar ik ben nooit bitchy. Ik denk dat het meer met mijn uiterlijk te maken heeft, totdat die persoon in gesprek raakt met mij en na een tijdje vertrouwd genoeg voelt om te zeggen wat hij/zij dacht.
Alle reacties Link kopieren
VGM1980 schreef:
24-01-2021 21:44
dat ik arrogant ben, terwijl ik juist introvert ben.
Grappig, ik vind introvert totaal niet het tegenovergestelde van arrogant. Je kunt dus makkelijk beide zijn.

Mensen vinden mij niet arrogant, maar wel heel zelfverzekerd. Een stagiaire zei laatst nog: "ja, ik vind het wel vervelend als ze zo'n opmerking over me maken, maar ik denk niet dat jij daar ooit last van hebt." Meid, je moest eens weten :"-(
Dat ik zo arm ben als een kerkrat.

Dat ik met mijn hele hart, ziel en zaligheid zit te forummen.

Dat ik alleen maar voor mezelf dingen doe terwijl ik dan meest bezig ben voor anderen.
Alle reacties Link kopieren
Dat ik heel zelfverzekerd ben en een grote waffel heb.
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
24-01-2021 21:51
Ik ook :hihi: of alleen hele genante dingen.
Ik bedenk me net één.

Een collega van een ander team dacht dat ik echt heel zelfverzekerd ben. Wat dus niet zo is. Mijn eigen team weet trouwens dat dat niet zo is, maar kennelijk kan het op een afstand zo lijken.

Anderen zullen op basis van dat ik er jonger uit zie en in het begin afwachtender ben, zeker bij mensen met een sterke persoonlijkheid, waarschijnlijk compleet het tegenovergestelde denken.
lollypopje wijzigde dit bericht op 24-01-2021 22:06
10.32% gewijzigd
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
Dat ik stug ben en de hakken in het zand zet. Klopt ten dele. Niet het stug gedeelte maar ik heb vaak meteen door dat 'dit' niet klopt. En dat blijkt later voor 99 procent te kloppen. Dus ik blijf 'stug' bij mijn instinct.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Ik vind dat een heel stomme vraag voor een sollicitatiegesprek.

Ik zou dus niet zo goed weten wat ik zou moeten zeggen. Ik wil die baan dan graag dus ga ik geen gênante dingen zeggen.
Ik zou zo'n vraag nooit eerlijk gaan beantwoorden bij een sollicitatiegesprek, snap ook niet wat er zo slim aan zo'n vraag is. . :-D :-D

In andere setting zou ik denk ik zeggen : mensen denken heel vaak als ze me zien dat ik lief en schattig ben. Vooral omdat ik klein ben en mijn gezicht in neutrale stand best lief oogt. :roll:
anoniem_401375 wijzigde dit bericht op 24-01-2021 22:09
24.54% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven