Verdeling taken partner

25-01-2021 07:44 383 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de adviezen!
roosss1985 wijzigde dit bericht op 20-03-2021 08:54
97.15% gewijzigd
Mijn man heeft elke zondag een voetbalwedstrijd, soms met derde helft, soms niet (in het gewone leven dan hè). Door de week traint hij een avond en daarnaast heeft ie soms nog andere dingen (vrienden, werk etc). Ik repeteer op zaterdagavond in een orkest, heb soms een concert in het weekend en heb daarnaast ook andere dingen in de avond (vrienden, werk etc). Door de week werkt hij 4 dagen en ik 3. Tussen deze momenten door zijn we wel ongeveer 100% van de tijd met de kinderen bezig. Aanstaan doe je idd de hele tijd, totdat ze in bed liggen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben me time in de avond. We hebben daarin verdeling van avonden samen en avonden eigen ding doen thuis.

Man speelt graag op Playstation maar wij hebben de afspraak dat die overdag niet aanstaat. Alleen soms als jongste slaapt en peuter even op tablet zit. En ik lees dan een boek ofzo. Hij gaat wel eens naar een vriend maar dan is ie uur of twee weg overdag.

Ze zijn bijna vier en bijna twee trouwens. Kinderen spelen ook wel alleen dus we spelen echt niet heel de dag alleen met ze, maar we zijn wel grotendeels in een ruimte.

Man is doordeweeks gelijke uren van huis als jouwe. Muv nu kdv dicht is.

Edit: Volgend jaar ga ik wel weer parttime hockeyen dus zal ik max twaalf zondagen bij hockey zijn, maar dan blijf ik niet uren hangen na de wedstrijd.
due-scimmie wijzigde dit bericht op 25-01-2021 07:59
17.52% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij doen zeker niet alles samen in het weekend (kleuter 4 en bijna peuter)
Ze zijn nu op een leeftijd dat ze ook veel samen boven spelen en wij dus ook boven onze hobby kunnen doen. Soms verdelen we kids 1 boven bij hem 1 beneden bij mij en soms lekker samen.

Man werkt overigens fulltime en ik ca 20 uur
Hebben jullie al iets afgesproken over zijn me-time? Ik kan me voorstellen dat hij het Spaans benauwd krijgt van zoveel werken, zoveel studeren, twee kinderen en dan ook nog in het weekend nauwelijks tijd om even in zijn eentje adem te halen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden het redelijk eerlijk verdeeld, qua me-time, maar toen partner een studie deed hebben we daar jarenlang een stuk minder van gehad. Ik ging toen bijna elk weekend met de kinderen op pad, zodat hij kon werken aan z'n studie. Hij had daardoor meer me-time dan ik, denk ik, want je studeert natuurlijk niet een hele dag. Aan de andere kant was ik er lekker op uit. Het huishouden kwam toen in het verdomhoekje, dus namen we een schoonmaakster.

Het was 3 jaar afzien, veel samen kijken wanneer er ruimte was. Met een baby is het vast nog lastiger, want ik kon m'n kinderen nog redelijk ergens laten rennen, terwijl ik met een boekje op een bank ernaast zat. Jij kan natuurlijk ook veel minder doen, in deze periode. Dat is ook lastig.

Mijn partners studie had blokken van 8 weken. Wanneer er zo'n blok voorbij was, ging hij een dag met de kinderen op pad en had ik een dagje voor mezelf.

Het is schuiven, schipperen, aftellen naar het eind van de studie en hulp vragen. Kinderen een weekendje naar opa en oma, als dat kan, en op adem komen. Zoiets.
Later is nu
Wat voor dingen wil jij buiten de deur ondernemen met het hele gezin? Is dat niet een beetje lastig nu de tweede er is, met eet- en slaaptijden? Kun je het dan wel relaxt plannen of geeft jouw behoefte om de deur uit te gaan in het weekend juist stress voor het gezin?
Alle reacties Link kopieren
Nu jij nog verlof hebt lijkt het dat jij veel meer tijd hebt. Echter is een baby natuurlijk heel veel werk. Bovendien ga jij straks ook weer aan het werk. Het lijkt mij daarom niet wenselijk dat jij te veel taken op je gaat nemen. Ook zou ik geen gezinstijd opofferen. Ik denk echt dat je moet kijken naar de besteding van zijn tijd. Hoeveel tijd is hij daadwerkelijk kwijt aan zijn studie, hoe lang duurt dat nog? Ik neem aan dat hij wist waar hij aan begon, mede in combinatie met een gezin. Als hij te weinig me-time ervaart zal hij eerst moeten kijken naar zijn eigen tijdsbesteding en dan kom je al snel uit op een dag minder werken (of ouderschapsverlof). Hij kan die tijd dan aan zijn studie besteden en dan komt er in het weekend en 's avonds wat meer tijd vrij.
Alle reacties Link kopieren
In het weekend is hier de deal dat op zaterdag een ieder doet wat hij wil, met medeneming van de kinderen waar mogelijk, of overleg waar nodig. In de praktijk komt het er vaak op neer dat man in de schuur bezig is met 1 van de kinderen en ik in de tuin of in huis rommel of even de stad in loop met het andere kind (of soms allebei).

Op zondag proberen we als gezin samen te zijn en samen of lekker thuis te zijn of dingen te ondernemen. Als dat een keer niet lukt is dat niet zo'n probleem, maar dat is wel het streven.

Onze jongste slaapt nog s middags. Meestal neemt dan ook iemand de oudste mee, zodat de ander even een momentje voor zichzelf heeft, dit wisselen we zoveel mogelijk af x net als het opstaan s ochtends.
okkervil schreef:
25-01-2021 08:06
Nu jij nog verlof hebt lijkt het dat jij veel meer tijd hebt. Echter is een baby natuurlijk heel veel werk. Bovendien ga jij straks ook weer aan het werk. Het lijkt mij daarom niet wenselijk dat jij te veel taken op je gaat nemen. Ook zou ik geen gezinstijd opofferen. Ik denk echt dat je moet kijken naar de besteding van zijn tijd. Hoeveel tijd is hij daadwerkelijk kwijt aan zijn studie, hoe lang duurt dat nog? Ik neem aan dat hij wist waar hij aan begon, mede in combinatie met een gezin. Als hij te weinig me-time ervaart zal hij eerst moeten kijken naar zijn eigen tijdsbesteding en dan kom je al snel uit op een dag minder werken (of ouderschapsverlof). Hij kan die tijd dan aan zijn studie besteden en dan komt er in het weekend en 's avonds wat meer tijd vrij.
Ik neem toch aan dat TO ook betrokken was bij de beslissing of man een studie zou gaan volgen of niet. Dus zij wist ook waar ze aan begon en kan ook wat van haar me-time opofferen. Zij zal daar vast meer van hebben, gezien haar verlof, dan haar man.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb twee baby's van vijf maanden en wij doen eigenlijk verdomde weinig in het weekend. Misschien eens een keertje een uur wandelen, verder hebben ze gewoon nog veel slaap nodig overdag en houden we het rustig en regelmatig voor ze. Nu met corona kan er helemaal weinig, maar geloof dat het niet heel anders was geweest als er geen corona was. Wat wil je dan precies ondernemen als gezin? Sta persoonlijk op het standpunt dat die tijd wel weer komt als ze iets groter zijn, nu doen we af en toe iets samen als ze slapen - eten bestellen, filmpje kijken, en proberen elkaar ook in het weekend af en toe een paar uur "vrij te roosteren", anders heb je inderdaad helemaal geen me-time meer. Dus ik snap je partner eigenlijk wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het me time een beetje een overtrokken iets. Je weet toch als de kinderen zo klein zijn, je altijd paraat moet staan. Me time heb je als ze op bed liggen, gelukkig gaan ze op die leeftijd nog op tijd naar bed.
Alle reacties Link kopieren
Het makkelijkste is denk ik om (1x per maand ofzo?) de kinderen bij opa's/oma's onder te brengen voor een dagje. Dan hebben jullie beide je handen vrij. En zij zullen ook vast blij zijn met tijd met de kleinkinderen.

Maar 4 dagen werken, 1 dag studeren en nog studie thuis is vrij heftig. Kan man anders niet een periode ouderschapsverlof opnemen en 1 dag in de week (of 1 dag in de 2 weken) minder werken?
Bea15 schreef:
25-01-2021 08:22
Ik vind het me time een beetje een overtrokken iets. Je weet toch als de kinderen zo klein zijn, je altijd paraat moet staan. Me time heb je als ze op bed liggen, gelukkig gaan ze op die leeftijd nog op tijd naar bed.
+1
Alle reacties Link kopieren
Met een peuter en twee kleuters heeft man (maar ik ook!!) Zeker ook behoefte aan me-time. Natuurlijk zitten we niet de hele dag naast kind op de grond of buiten in de speeltuin.

Bij jouw lijkt het me sowieso benauwend hoeveel taken hij moet combineren. Vier dagen werken, een dag colleges, een dag studeren.. en dan huishouden, kinderen, relatie en me-time in die laatste dag proppen..

Kan hij niet terug naar 3 dagen werken (plus college plus studietijd)? Eventueel dat jij wat meer gaat werken na je verlof?
Marana schreef:
25-01-2021 08:02
Wat voor dingen wil jij buiten de deur ondernemen met het hele gezin? Is dat niet een beetje lastig nu de tweede er is, met eet- en slaaptijden? Kun je het dan wel relaxt plannen of geeft jouw behoefte om de deur uit te gaan in het weekend juist stress voor het gezin?
Goede vraag.
In het begin van onze relatie was de kleine vier en plande mijn partner elk weekend vol met uitstapjes, waardoor het wel een gevuld weekend was maar we weinig uitgerust waren bij de start van de nieuwe werkweek.
Tegenwoordig probeert ze zich te beperken tot max één uitstap per weekend (meestal zaterdag) en wanneer we thuis zijn verdelen we de taakjes zodat zij tijd heeft om te tekenen en ik om te lezen. Beter voor iedereen.
Een ganse dag bezig zijn met je kind, moet er niet aan denken.
Alle reacties Link kopieren
Partner heeft meer behoefte aan me-time dan ik. Partner gaat dan vaak sporten, wandelen, oid.
Ik ben tevreden als ik een klein stukje kan wandelen of gewoon even tijd zonder kids heb, waarin ik even rustig mijn nagels kan lakken, boodschappen doen, tv kijken, oid.

Op zaterdag werkt mijn partner altijd. Op zondag gaat hij vaak sochtends sporten en in de middag ondernemen we als gezin iets (stukje fietsen, even naar het bos, even naar oma).
Alle reacties Link kopieren
In de periode met een jonge baby beschouw ik mijn handen even vrij hebben/rust aan mijn hoofd al als me time, dus daar hoort even tijd voor huishouden of een boodschap doen ook bij.

In jullie geval (al weet ik de achterliggende motivatie niet) zou ik mans studie al als behoorlijke me time beschouwen. Natuurlijk zou hij meer tijd voor hobbies willen, maarja dat is in zo'n periode lastig voor iedereen. Uurtjes pakken in de avonden en soms in het weekend, veel meer zal er niet in zitten voorlopig.
Me-time is belangrijk. Ik heb geen behoefte om het hele weekend als gezin dingen te doen. Man gaat hardlopen, wat drinken met vrienden. Ik ga even de stad in, lang in bad. En tussendoor gaan we er ook wel even op uit met kind. Maar niet het hele weekend lang. Ik plan zelden tot nooit visites oid in het weekend. Weekend is om bij te komen en te rommelen.
Hoeveel of hoe lang wil jij met het gezin op pad?
anoniem_364226 wijzigde dit bericht op 25-01-2021 08:59
13.57% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Waarom neemt die zoveel hooi op zijn vork?

Veel werken, een studie en twee kleine kinderen en dan verlangen naar me-time.

Hij heeft zelf voor dit alles gekozen, dus tanden op elkaar en ff doorbijten. Op een gegeven moment is de studie klaar en de kinderen wat groter.
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel ga jij werken?


Je kan ook een oppasmeisje nemen voor een vaste avond lekker samen me time
Alle reacties Link kopieren
(reacties niet gelezen)
Kun je niet een overzichtje maken en als uitgangspunt nemen dat jullie allebei even veel me-time (dus tijd die je niet besteedt aan werk, kind, huishouden, studie) hebben?
Sjaantje37 schreef:
25-01-2021 08:56
Waarom neemt die zoveel hooi op zijn vork?

Veel werken, een studie en twee kleine kinderen en dan verlangen naar me-time.

Hij heeft zelf voor dit alles gekozen, dus tanden op elkaar en ff doorbijten. Op een gegeven moment is de studie klaar en de kinderen wat groter.
Ja dit vind ik ook eigenlijk.
Jupiter1995 schreef:
25-01-2021 09:04
(reacties niet gelezen)
Kun je niet een overzichtje maken en als uitgangspunt nemen dat jullie allebei even veel me-time (dus tijd die je niet besteedt aan werk, kind, huishouden, studie) hebben?
Dit. Echt. Hou ook jezelf in de gaten en jouw me tijd.
Alle reacties Link kopieren
@TO doet jouw man een financiële opleiding? En hoeveel uur werk jij?

Hier doen we veel om en om in het weekend met zoontje (11 maanden), zodat we beiden me-time hebben. We doen sowieso 1x per dag iets samen, maar dat is meestal een uurtje wandelen of even fietsen. We werken beiden meer dan fulltime.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven