Werk & Studie alle pijlers

Hoeveel tijd "kletsen" jullie per dag op je werk?

25-01-2021 09:22 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beetje rare vraag misschien maar ik ben ZZP-er en werk al jaren vanuit huis. Ik heb dus geen kantoorleven waar je tijdens de koffie-, rook- of lunchpauze even een babbeltje kunt maken. Ik deel mijn eigen tijd in en overdag pleeg ik bijv, wel een paar belletjes naar vriendinnen of familieleden die niet buitenhuis werken of nu ook thuiswerken. Voor Corona kwam er ook nog wel eens iemand even langs voor thee of koffie. Dat is al jaren zo mijn gewoonte maar nu de kinderen meer thuis zijn vanwege Corona en dus zien hoe ik overdag te werk ga, zei één laatst mam je bent wel veel aan de telefoon hoor ipv te werken hoor. Nou vroeg ik me dus af hoeveel tijd bijv mensen op hun werk per dag "kletsen" om te vergelijken of kind wel eens gelijk zo kunnen hebben of dat dit dus eigenlijk net als "kletspauzes onder werktijd" kan vallen, gewoon om te vergelijken met een normale werksituatie :-)
Ik klets met collega's maar dat dient dan een zakelijk doel.
Tijdens werktijd bel ik nooit met vrienden of familie.
Alle reacties Link kopieren
Niet. Ik heb heel de dag door patienten. Kletsen gebeurt of in de pauze. Op de OK wordt uiteraard tijdens het werk wel gekletst maar dan zijn we wel gewoon aan het werk.

Het verschilt wel erg per baan; tijdens mijn studie had ik een bijbaan in een kantoortuin en het was echt bizar hoe weinig die mensen werkten. Die hadden serieus standaard elke 2 uur zon 15-20min koffiepauze.
-
ik klets met patiënten en met collega's
tijdens overleggen
dus 8 uur per dag :-D
Alle reacties Link kopieren
Alleen onder het werk door of in de pauze. Maar mijn handen blijven bezig!
Alle reacties Link kopieren
Ochtend en middag kwartiertje pauze. Lunch een half uur

Dan dus
Alle reacties Link kopieren
Halfuurtje lunchpauze (als dat lukt, vaak geen tijd voor), soms 5 minuten met de balie assistente. Verder alleen maar contact met ouders, spreekuren, telefonisch, huisbezoeken. Ook gezellig (meestal :-)).
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
Alle reacties Link kopieren
Ik klets soms even bij met collega's als ik ze toch aan de lijn heb voor wat anders, maar vaak genoeg ook niet. Als ik op kantoor ben zijn daar 2 koffiepauzes en een lunchpauze die door sommige mensen allemaal bijgewoond worden, maar meestal haal ik er maar 1. De rest van de tijd heb ik overleggen of vind ik het jammer om uit mijn concentratie gehaald te worden.

Privé telefoontjs is vooral in noodgevallen, of als mijn vriend thuis is bij de kinderen en ik werk op kantoor bel ik hem vaak nog even halverwege de dag gewoon voor de gezelligheid.

Maar ik zou het geen probleem vinden om meer privé te bellen en mijn werkgever ook niet. Als mijn werk niet af is doordat ik overdag teveel klets maak ik het 's avonds wel af. Als ZZPer lijkt me dat helemaal op gaan dus ik zou tegen kind gewoon zeggen dat hij/zij ouderwets is met die 9-17 mentaliteit :P
elein wijzigde dit bericht op 25-01-2021 09:31
0.92% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het loopt door elkaar heen. Ik vergader veel en eigenlijk 'klets' je bijna altijd wel een paar minuten voordat je de inhoud induikt. Maar dat is ook functioneel omdat het daarna de samenwerking verbetert. Ik heb ook individuele gesprekken met 'mijn' medewerkers en die gaan soms volledig over werk maar soms ook volledig over privé. Juist nu, om te horen wat er speelt en of mensen het nog trekken.

Verder natuurlijk de lunchpauze, voor zover ik eraan toekom om te lunchen. Vaste koffiepauzes hebben we niet maar af en toe maak je een babbeltje als je staat te wachten bij de koffieautomaat.

Privé bellen doe ik in principe niet, tenzij heel kort om iets af te spreken wat niet via whatsapp kan.
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Alle reacties Link kopieren
clivia52 schreef:
25-01-2021 09:26
ik klets met patiënten en met collega's
tijdens overleggen
dus 8 uur per dag :-D
ja, mijn baan bestaat ook uit kletsen, ik word ook onder de 'beroepssprekers' geschaard;)
Maar dat kletsen dient gewoon een doel.
Alle reacties Link kopieren
justagirly schreef:
25-01-2021 09:26
Alleen onder het werk door of in de pauze. Maar mijn handen blijven bezig!
Een vrouwenhand staat nooit stil :-D
Een van de trauma's uit mijn moeder's jeugd geloof ik.
Alle reacties Link kopieren
Heb nu al heel lang niet meer achter mijn bureau gezeten maar het wisselde heel erg.


Mijn werkplek deel ik samen met een collega. Ik werk 3 dagen, zij ook dus we waren altijd 1 dag samen aanwezig.
Verder zie ik alleen mensen als ik 'op stap' ga.
Dan breng ik even iets langs ipv met de interne post te sturen.
De ene dag praat ik dus met niemand, de andere dag zo een uur of langer alles bij elkaar opgeteld.

Maar mijn leidinggevende vindt dat prima. Ze heeft graag dat de relaties onderling goed verlopen en als je mensen van andere afdelingen kent is het vaak ook makkelijker iets te regelen. (En dat is een mijn voornaamste taken, alles soepel te laten verlopen:))

Nu met corona is alles via de mail.
Of videovergadering, maar dan zie ik alleen maar mensen met wie ik echt samenwerk, niet de mensen van de ICT, catering, postkamer, secretaresses, ...

Mijn collega en ik appen ook voor de gezelligheid met elkaar en als we veel te vertellen hebben bellen we. Maar dat is dan niet echt over werk, dat gaat per mail :)
Alle reacties Link kopieren
als ik met een collega samenwerk (stel: beiden op kantoor), dan kletsen we, dan zijn we weer een tijd geconcentreerd bezig. Dan stel je eens een vraag: goh, lees even mee...
Dan heb je het daarover.
En dan bespreek je ook even je weekend ofzo
Prive bellen doe ik eigenlijk alleen in 'nood', maar ik verstuur wel eens een appje
Alle reacties Link kopieren
O, ik lees de andere reacties en begrijp nu pas dat je privé gesprekken bedoelt.

Nee, die voer ik niet tijdens werk.
Of er moet echt iets aan de hand zijn.
Ik werk nu thuis en bel elke dag even een andere collega een kwartiertje ofzo om toch goed contact te houden met mijn team. Op kantoor was dit veel meer.
Alle reacties Link kopieren
_Aphia_ schreef:
25-01-2021 09:38
O, ik lees de andere reacties en begrijp nu pas dat je privé gesprekken bedoelt.

Nee, die voer ik niet tijdens werk.
Of er moet echt iets aan de hand zijn.
oh, soms heb ik ook wel privé gesprekken, maar dat dient dan ook een doel. Verder ben ik niet heel geïnteresseerd in privé gesprekken van anderen, behalve mijn vrienden op het werk. Heel irritant vind ik het soms. Een collega die het altijd drúk, drúk, drúk heeft en dan alleen maar over haar gezin gaat zitten kletsen. Get to the point, gewoon.
Alle reacties Link kopieren
Minstens zo'n vier uur per dag.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
25-01-2021 09:43
oh, soms heb ik ook wel privé gesprekken, maar dat dient dan ook een doel. Verder ben ik niet heel geïnteresseerd in privé gesprekken van anderen, behalve mijn vrienden op het werk. Heel irritant vind ik het soms. Een collega die het altijd drúk, drúk, drúk heeft en dan alleen maar over haar gezin gaat zitten kletsen. Get to the point, gewoon.

:)
Ik praat wel met mensen op mijn werk over hun of mijn leven (O leuk, heb je een nieuwe camper gekocht? Kijk, zo ziet die van ons eruit. ) maar dat zijn gewoon praatjes zeg maar.
Daarvoor of daarna gaat het over iets wat gedaan moet worden.

Maar ik klets niet met familie of vrienden tijdens mijn werk (dat bedoelde ik met privé :))
Alle reacties Link kopieren
Verschilt heel erg. Vaak genoeg helemaal niet (zeker nu met thuiswerken). Andere keren wel een uur ofzo. Gebeurt ook wel eens dat het half uurtje lunchpauze uitloopt naar een uur.
Alle reacties Link kopieren
Ik praat vrijwel de hele dag, 7,5 uur spreekuur per dag. Tijdens m'n pauze klets ik, als ik op kantoor ben, met m'n collegas. Anders alleen als er iemand niet komt opdagen en ik even naar de receptie loop.

Bij m'n vorige baan kletste ik veel meer, was dan vaak met collega onderweg naar patiënten, niet altijd een volle dag.

Aanvulling: privégesprekken alleen in nood.
Nu niets
Voorheen nagenoeg niet
Alle reacties Link kopieren
Toen ik nog op kantoor werkte, werkte ik samen met 1 vaste collega aan dezelfde projecten. Dan ging het 50% van de tijd over het werk en 50% van de tijd over koetjes en kalfjes, omdat we toevallig ook hobbies en zo delen. Nu ik thuis werk gaat het nog hetzelfde eigenlijk alleen dan via de chat. Ik ben geen robot en ik ga me ook niet zo gedragen.
Alle reacties Link kopieren
Best veel. Mijn werk bestaat voor een groot deel uit wachten: wachten op het begin van de voorstelling, wachten op je opkomt, wachten op een changement, wachten terwijl iemand je pruik doet, wachten op het einde van de pauze. Meer dan 50% bestaat uit wachten. Dus we kletsen veel ja. Maar dat gaat dus niet ten koste van werkzaamheden. Het is opvulling van al dat gewacht. Zo wordt er ook heel veel gepuzzeld en gelezen.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Alle reacties Link kopieren
Heel wisselend, maar ik denk relatief veel. Nu heb ik ook veel rollen gehad waarbij de netwerk component belangrijk was. Dus ik kende veel mensen in de organisatie, met wie ik vriendelijk collegiaal contact had. Dus ging ik regelmatig lunchen met mensen met wie ik besprek hoe het met de kinderen ging etc en ook besprak waar ze op het werk mee bezig waren en daar kwam relatief vaak dingen uit die ik dan weer meenam in mijn werk.

Met thuiswerken probeer ik heel bewust ook gezellig te kletsen met collega's gewoon omdat het belangrijk is voor de sfeer. En ik bel regelmatig vriendinnen tijdens mijn lunchwandeling, zeker op dagen dat ik veel dingen uitwerk en weinig overleg heb.
Tjonge wat is iedereen braaf. Ik klets ook rustig met vrienden en familie tussen de werkzaamheden door. Een appje hier, een appje daar. Soms videobellen m'n kleine neefjes en nichtjes even in tijdens de schooldag.... Als ik geen dringende werkzaamheden heb, dan vind ik dat alleen maar gezellig.

En in Corona-tijd heb ik ook wel eens dat ik een half uur ga videobellen met een collega en dat is dan 20% werk en 80% bijkletsen. Maar dat is nu dan ook wel echt nodig en onze leidinggevende stimuleert dat alleen maar. Ik mis ook wel echt mijn kantoor-mattie om de hele dag tegenaan te kletsen als ik daar zin in heb.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven