Gezondheid alle pijlers

Gegevens door elkaar gehaald.

25-01-2021 12:49 90 berichten
Ik ben een tweeling en in het verleden zijn onze gegevens regelmatig door elkaar gehaald. ik heb een keer bij de dokter gezeten toen hij vroeg ''hoe gaat het met ...(hobby)'' en ik hem heel verbaasd aankeek. Hij gaf aan dat ik laatst was gevallen en in het ziekenhuis had gelegen. Ik gaf aan dat dat om mijn zus ging.

Daarna heb ik alles uitgeplozen en bleken er veel meer dingen door elkaar gehaald te zijn. ik kreeg zelfs nog een grote mond toen ik het teruggezet wilde hebben. Het was immers toch betaald door de zorgverzekering. Maar één keer heeft de zorgverzekering van mijn zus aan de bel getrokken... met de mededeling... leuk deze rekening maar dit is iemand anders en gaan we niet betalen.

Nu heb ik vorige week bloed laten prikken, en extra aangegeven dat ik een tweeling ben. Bsn nummer heeft mevrouw erbij geschreven, mijn adres, dokter en nog met grote letters erboven TWEELING! We hebben een andere dokter, wonen op een ander adres en hebben alleen dezelfde geboortedatum. Onze namen hebben dezelfde beginletter maar onze dopnamen verschillend. Onze initialen zijn dus ook verschillend.

Nu werd mijn zus vanmorgen gebeld door haar huisarts (die mij dus niet kent!) en dus ook niet weet dat ze een tweeling is met de mededeling dat ze de bloeduitslagen binnen heeft en deze wilt bespreken. Mijn zus gaf aan geen bloed geprikt te hebben maar ik dus wel. ik heb me laten prikken bij een locatie die verbonden is aan het ziekenhuis. Ik moest naar deze locatie vanwege het uitgebreide onderzoek. In dit ziekenhuis sta ik niet ingeschreven maar mijn zus dus wel. Omdat ik er dus niet ingeschreven stond hebben ze mijn gegeven maar gewoon onder mijn zus haar naam gezet. Waarvoor ik moest laten prikken was helaas niet de leukste reden en baal er dan dus ook van dat hier zo mee om word gegaan. Ik heb een hele goede band met mijn zus dus we weten eigenlijk alles van elkaar.. maar wat als dit niet het geval was geweest ?! En ik het dus niet had willen vertellen.

Weet iemand hoe ik dit in de toekomst kan voorkomen ? Ik weet niet hoe ik nog duidelijker aan moet geven dat ik tweeling ben.
Alle reacties Link kopieren
Je doet alles al wat mogelijk is. Misschien dat een klacht indienen wat ogen gaat openen (als in: ‘lastige’ klant).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Bijzonder, je hebt toch een pasje met daarop je persoonlijke identificatienummer van het ziekenhuis/lab?
himalaya wijzigde dit bericht op 25-01-2021 13:19
0.96% gewijzigd
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat je hier van baalt maar tegelijkertijd denk ik ook dat het heel lastig is om dit te voorkomen.
We leven in een wereld waarin alles digitaal gaat. Als jullie zelfde naam en geb.datum hebben dan zal dit waarsschijnlijk (automatisch) regelmatig verkeerd gaan. Burgerservice nummer is namelijk een gegeven waarop niet iedereen zo maar mag zoeken bijv.
En achteraf is zo’n fout makkelijk te herkennen door jou, omdat jij weet hoe het zit. Maar niet elke computer of systeem zal dit weten en op voorhand herkennen.
Is het een optie dat 1 van jullie bijv partner naam aanneemt en vanaf nu daar overal mee aangesproken wenst te worden?
Omdat ik er dus niet ingeschreven stond hebben ze mijn gegeven maar gewoon onder mijn zus haar naam gezet.

Ja daag :bye:
himalaya schreef:
25-01-2021 12:57
Bijzonder, je hebt toch een padje met daarop je persoonlijke identificatienummer van het ziekenhuis/lab?
Brief voor het prikken bedoel je ?
Ik bel niet snel een klachtencommissie, maar dit vind ik schandalig! Zou vandaag nog een klacht indienen, en vragen wat je nog meer had moeten of kunnen doen.

Met je zus zou ik afspreken om bij haar arts(en) melding te maken van het feit “tweeling”.
Alle reacties Link kopieren
-Jillzz schreef:
25-01-2021 13:03
Brief voor het prikken bedoel je ?
Nee zo’n pasje. Vroeger heette dat het ‘ponskaartje’. Daar staat je naam op, geboortedatum en huisarts.
Nee heb je, ja kun je krijgen
lemoos2 schreef:
25-01-2021 13:04
Nee zo’n pasje. Vroeger heette dat het ‘ponskaartje’. Daar staat je naam op, geboortedatum en huisarts.
Nee, dat heb ik in de app staan. Ik heb wel mijn ID gegeven, hier heeft ze mijn bsn nummer dan ook van overgeschreven.
Alle reacties Link kopieren
Is bij mij ook weleens gebeurd en dan gaat het om mijn tweelingbroer (en ik ben een vrouw) en onze initialen zijn verschillend (dus ook niet dezelfde 1e letter).

Ik zou een klacht indienen, TO. Misschien valt het kwartje dan eens.
Alle reacties Link kopieren
Misschien een ander geluid. Ik had ooit een tweeling als klant met dezelfde voor letter en 1 cijfer verschil in het sofinummer. Ze deden alles samen. Samen werken, samen ontslagen, spraken ook nog een geen Nederlands...mbt dossiervorming was er werkelijk geen touw aan vast te knopen. Ik denk dat ouders echt niet weten wat zij instanties aan doen door voor ook nog een gelijksoortige voornaam te kiezen.
viva-amber wijzigde dit bericht op 25-01-2021 13:09
13.48% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
In ziekenhuizen geldt tegenwoordig een legitimatieplicht. No fucking way dat ze bloed gaan afnemen zonder inschrijving en alleen op basis van een achternaam en voorletter. Ik geloof hier helemaal niets van.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk zelf in het ziekenhuis en ‘tweeling’ is bij ons een dikke pop-up melding. Ik zou er zeker een klacht van maken. Hier zijn procedures niet gevolgd. Vreemd ook dat een uitslag terecht komt bij een arts die niet de aanvrager is.

Nu gaat het om jou en je tweelingzus, maar het is niet vreemd dat er 2 mevrouwen M Jansen zijn met dezelfde geboortedata in een ziekenhuis. En in beide gevallen zou dit gewoon goed moeten gaan.
Alle reacties Link kopieren
Voortaan er op hameren dat ze je opzoeken op BSN nummer. Die zijn immers niet identiek.

Verder ook wel heel raar en onzorgvuldig hoor van die instanties. Zeker als je voorletters ook nog eens verschillen. Zeker een klacht indienen. Want dit is een grove privacyschending.
RikM schreef:
25-01-2021 13:08
In ziekenhuizen geldt tegenwoordig een legitimatieplicht. No fucking way dat ze bloed gaan afnemen zonder inschrijving en alleen op basis van een achternaam en voorletter. Ik geloof hier helemaal niets van.
Het was niet in het ziekenhuis zelf. Maar een prik locatie verbonden aan het ziekenhuis. Je komt dus binnen met een papiertje waar je naam en geboortedatum al opstaan en aangekruist waarvoor je allemaal geprikt moet worden. Maar je hoeft het ook niet te geloven.. zolang ik de waarheid maar weet.
,gh
anoniem_27844 wijzigde dit bericht op 16-06-2021 17:09
99.32% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
25-01-2021 13:04
Nee zo’n pasje. Vroeger heette dat het ‘ponskaartje’. Daar staat je naam op, geboortedatum en huisarts.
Die heb ik bij mijn ziekenhuis ook niet. Is dat normaal?
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.
Alle reacties Link kopieren
-Jillzz schreef:
25-01-2021 13:13
Het was niet in het ziekenhuis zelf. Maar een prik locatie verbonden aan het ziekenhuis. Je komt dus binnen met een papiertje waar je naam en geboortedatum al opstaan en aangekruist waarvoor je allemaal geprikt moet worden. Maar je hoeft het ook niet te geloven.. zolang ik de waarheid maar weet.
Hier is dat ook normaal. Dus zo vreemd is dat van TO niet.
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.
himalaya schreef:
25-01-2021 12:57
Bijzonder, je hebt toch een padje met daarop je persoonlijke identificatienummer van het ziekenhuis/lab?

En toch gebeurt het vaker. Medewerkers kijken vaak niet verder dan hun neus lang is.

Ik heb samengewoond met een helft van een tweeling. Klein dorp, bankmedewerkers kennen iedereen enzo. Kregen wij ineens salaris van de andere helft gestort.
Volwassen tweeling dus, al jaren niet meer hetzelfde adres.
Ook met andere dingen ging dat mis.

Rekeningen van garages, tennisvereniging enz.
Ik heb een ex met een tweeling broer.
Bij hun is het ook een keer gebeurd dat de gegevens zijn verwisseld. Het gebeurd denk ik toch vaker dan je denkt.
Bij hun heeft het gelukkig geen nare gevolgen gehad omdat ze goed in contact met elkaar zijn en op tijd doorhadden dat ze in het ziekenhuis een fout hadden gemaakt met de namen.

Wat ik nooit zal begrijpen is waarom ouders met een tweeling hun kinderen een naam met dezelfde beginletter geven :-D

Hoe je dit kan voorkomen in de toekomst, geen idee. Zelf maar extra goed opletten is denk ik het enige wat je echt kan doen. Het is in het ziekenhuis al bekend dat je een deel van een tweeling bent toch?
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
25-01-2021 13:07
Is bij mij ook weleens gebeurd en dan gaat het om mijn tweelingbroer (en ik ben een vrouw) en onze initialen zijn verschillend (dus ook niet dezelfde 1e letter).

Ik zou een klacht indienen, TO. Misschien valt het kwartje dan eens.
Herkenbaar. als kinderen bij arts in het ziekenhuis, en een paar jaar geleden bij de apotheek. Heel irritant.
Alle reacties Link kopieren
Apollos_Belt schreef:
25-01-2021 13:17
Die heb ik bij mijn ziekenhuis ook niet. Is dat normaal?
Volgens mij is dat iets van vroeger.
Vroeger had ik ook zo'n ponskaartje. Tegenwoordig een gewoon pasje waarmee je jezelf tijdens de afspraak bij een paal in kunt loggen.
-Jillzz schreef:
25-01-2021 13:13
Het was niet in het ziekenhuis zelf. Maar een prik locatie verbonden aan het ziekenhuis. Je komt dus binnen met een papiertje waar je naam en geboortedatum al opstaan en aangekruist waarvoor je allemaal geprikt moet worden. Maar je hoeft het ook niet te geloven.. zolang ik de waarheid maar weet.

En je stond daar niet ingeschreven dus hebben ze het maar onder die van je zus gezet. En dan afvragen waarom het misgaat. :bonk:
Alle reacties Link kopieren
-Jillzz schreef:
25-01-2021 13:13
Het was niet in het ziekenhuis zelf. Maar een prik locatie verbonden aan het ziekenhuis. Je komt dus binnen met een papiertje waar je naam en geboortedatum al opstaan en aangekruist waarvoor je allemaal geprikt moet worden. Maar je hoeft het ook niet te geloven.. zolang ik de waarheid maar weet.
Daar ben ik ook weleens geprikt zonder pasje/inschrijving idd. Wel met verzoek om eerst volgende keer in het ziekenhuis zo'n pasje te laten maken.
RikM schreef:
25-01-2021 13:08
In ziekenhuizen geldt tegenwoordig een legitimatieplicht. No fucking way dat ze bloed gaan afnemen zonder inschrijving en alleen op basis van een achternaam en voorletter. Ik geloof hier helemaal niets van.

Ik heb vorige maand ook bloed laten prikken op een prikpost van het ziekenhuis. Werd alleen geboortedatum en naam gevraagd. De opdracht stond in de computer en dat was blijkbaar voldoende.
Geen ponsplaatje, ziekenhuiskaartje of legitimatie hoeven laten zien hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven