Welke internet kabel is goed?

26-01-2021 20:06 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,

Ja, sorry hier was ik alweer..... Ik ben opzoek naar een internet kabel. Maar wat is een beetje een goede internet kabel? Of maakt dat niet zoveel uit? Het liefste wel beginnend vanaf 5 meter. Dit omdat de modem op een best wel verre plek staat. Ik zie zoveel internet kabels dat ik door de bomen het bos niet meer zie. En zoals ik al eerder zei ik ben niet zo thuis in technische dingen. Dus vraag ik hier om advies. Het liefste wel waar ik dat online kan bestellen gezien de winkels dicht zijn momenteel. (Liefste bij bol .com)

Misschien is dit weer een rare vraag..... Maar sorry ik ben echt een leek in dit soort dingen. En Alle tips zijn welkom! Ieder geval enorm bedankt voor het lezen van mijn berichtje.

Fijne avond allemaal nog! En nogmaals enorm bedankt voor jullie adviezen en hulp!

Lieve groetjes!
Alle reacties Link kopieren
UTP kabel CAT6a

https://www.bol.com/nl/p/inline-72805s- ... oductTitle

Bij andere sites zoals allekabels is dit goedkoper.
Alle reacties Link kopieren
ExodusRedux schreef:
26-01-2021 20:09
UTP kabel CAT6a

https://www.bol.com/nl/p/inline-72805s- ... oductTitle

Bij andere sites zoals allekabels is dit goedkoper.

Heel erg bedankt voor je reactie! Ik zal erna kijken!
Alle reacties Link kopieren
Stop je die dan in je wifi-modem? Ik ben ook echt een leek op dit gebied :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Tijgerprintje2 schreef:
26-01-2021 20:14
Stop je die dan in je wifi-modem? Ik ben ook echt een leek op dit gebied :facepalm:
Ja, toch? eentje in de modem en de andere zijde in je pc/laptop. Of zeg ik nu zelf wat verkeerd hahaha! Nu twijfel ik zelfs! Hoop dat nu iemand echt het goede antwoord weet hahhaha!
Waarom geen WiFi dan?
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
26-01-2021 20:20
Waarom geen WiFi dan?
Ik heb draadloos internet. En vind via een vaste kabel dat ik wat stabielere internet heb. Ik heb wel WiFi maar die valt vaak weg. Binnenkort komt er een monteur naar kijken. En zal mij dan erbij helpen.
Logisch!
Alle reacties Link kopieren
Little_Stars_Angel schreef:
26-01-2021 20:19
Ja, toch? eentje in de modem en de andere zijde in je pc/laptop. Of zeg ik nu zelf wat verkeerd hahaha! Nu twijfel ik zelfs! Hoop dat nu iemand echt het goede antwoord weet hahhaha!

Dit is helemaal correct. Netwerkkabels hebben verschillende categorieën. Cat6 is de kabel die je nodig hebt als je meer dan 100Mb internet hebt. Heb je minder, dan zou cat5 ook voldoen, maar met het oog op de toekomst kan je beter iets meer uitgeven een een cat6 kabel kopen.

De ene stekker prik je in je modem, de andere in je laptop en klaar ben je. Anders dan bij WiFi maakt je laptop vervolgens zelf verbinding met het internet. Wel even de WiFi uitzetten op je laptop.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
26-01-2021 20:47
Dit is helemaal correct. Netwerkkabels hebben verschillende categorieën. Cat6 is de kabel die je nodig hebt als je meer dan 100Mb internet hebt. Heb je minder, dan zou cat5 ook voldoen, maar met het oog op de toekomst kan je beter iets meer uitgeven een een cat6 kabel kopen.

De ene stekker prik je in je modem, de andere in je laptop en klaar ben je. Anders dan bij WiFi maakt je laptop vervolgens zelf verbinding met het internet. Wel even de WiFi uitzetten op je laptop.
Dit hoeft niet eens meer. Laptop gaat automatish over op kabel als hij een kabel ziet.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
26-01-2021 20:47
Dit is helemaal correct. Netwerkkabels hebben verschillende categorieën. Cat6 is de kabel die je nodig hebt als je meer dan 100Mb internet hebt. Heb je minder, dan zou cat5 ook voldoen, maar met het oog op de toekomst kan je beter iets meer uitgeven een een cat6 kabel kopen.

De ene stekker prik je in je modem, de andere in je laptop en klaar ben je. Anders dan bij WiFi maakt je laptop vervolgens zelf verbinding met het internet. Wel even de WiFi uitzetten op je laptop.
Super bedankt voor je reactie! Ik koop de netwerk kabel die in de eerste reactie staat dat is ook een cat6 ik haal die maar dan ben ik voorlopig voorzien! :-)
Alle reacties Link kopieren
ExodusRedux schreef:
26-01-2021 20:49
Dit hoeft niet eens meer. Laptop gaat automatish over op kabel als hij een kabel ziet.
Dankjewel voor je reactie en toevoeging! :-)
Alle reacties Link kopieren
https://www.utp-kabel.nl/blog/welke-kab ... iezen.html

Voor alle technische info. Ik zou liefst voor volledig koper gaan.
Gecompartimenteerde troep is ook een vorm van opruimen.
Little_Stars_Angel schreef:
26-01-2021 21:16
Super bedankt voor je reactie! Ik koop de netwerk kabel die in de eerste reactie staat dat is ook een cat6 ik haal die maar dan ben ik voorlopig voorzien! :-)
Vergeet niet dat deze net 5m is.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
26-01-2021 20:47
Dit is helemaal correct. Netwerkkabels hebben verschillende categorieën. Cat6 is de kabel die je nodig hebt als je meer dan 100Mb internet hebt. Heb je minder, dan zou cat5 ook voldoen, maar met het oog op de toekomst kan je beter iets meer uitgeven een een cat6 kabel kopen.
Nog een kleine aanvulling: cat5 is inderdaad tot 100Mbs, maar cat5e is al tot 1000Mbs. Cat6 is nog meer. Cat5 kabels (zonder "e") worden tegenwoordig volgens mij helemaal niet meer verkocht.
Ontopic: ga voor een CAT5e kabel. Zeker met de korte lengte (vijf meter) die je zoekt volstaat zo goed als elke kabel.

masatu schreef:
27-01-2021 09:02
Nog een kleine aanvulling: cat5 is inderdaad tot 100Mbs, maar cat5e is al tot 1000Mbs. Cat6 is nog meer. Cat5 kabels (zonder "e") worden tegenwoordig volgens mij helemaal niet meer verkocht.

Het is helaas niet zo gemakkelijk; de praktijk is een stukje verwarrender:
  • CAT5 gaat tot 100Mbit/s; de kans is vrij aanwezig dat je internetverbinding sneller is dan deze kabelsoort aan kan. Gelukkig zul je deze kabel ook niet meer in een winkel tegenkomen.
  • CAT5e haalt een Gbit/s (dat is 1.000Mbit/s) sneller dan je internetverbinding zelf is. CAT5e werkt op 100Mhz.
  • CAT6 haalt ook een Gbit/s, maar werkt op 250Mhz.
  • CAT6a is gemaakt om 10 Gbit/s (10.000Mbit/s) aan te kunnen.
  • CAT7 haalt - net als de vorige - 10Gbit/s, maar doet dit op 1000Mhz.
Voor een wat duidelijkere uitleg is dit wel een goed artikel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven