Mode & Beauty alle pijlers

Capsule wardrobe

09-02-2021 12:23 277 berichten
Wie heeft er een capsule wardrobe?

Ik zou er graag een hebben maar ik weet niet waar te beginnen, ondanks de vele blogs hierover.

Het grootste probleem (wat een luxeprobleem), is welke kleuren ik moet kiezen. Zwart en wit in ieder geval.
Verder staan alle kleuren blauw mooi. Helderrood en ook veel soorten groen. Donkerpaars. Maar die kleuren onderling vind ik niet mooi te combineren. Blauw en rood, blauw en groen.
Ik zou graag alle kleuren met elkaar kunnen mixen maar is dat haalbaar?

Hoe hebben jullie het aangepakt en welke kleuren mixen jullie met elkaar?
LadyDay!
Alle reacties Link kopieren
Hahaha! Ja, ik maak capsules. Maar voor mij is het heel makkelijk want ik draag weinig kleur. Zwart, navy, en allerlei soorten wit.
Alle reacties Link kopieren
Basis is zwart/ivoor/grijs/jeans (broeken, rokken, t-shirts, truien).
Kleur door: blouses met print, riemen, tube sjaal, schoenen, vesten, accessoires (armbanden, kettingen, oorbellen).

In de zomer wat meer kleur maar dat komt omdat ik dan meer jurken draag (en die hoef je niet te matchen met andere kledingstukken).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik! Hier ook veel zwart en draag het zowel in de winter als zomer. Bijv Tanktops in de winter onder een vest, en zomers zonder :biggrin: . En wat zwarte skinny jeans. Een jurkje en lange rok en korte voor in de zomer.
Voor iedereen een groene tuin
Google eens op zomer-, winter-, lente- en herfsttype om een globaal idee te krijgen.
Daar gaat het om verschillen in tinten binnen dezelfde kleurgroep.
anoniem_64b15400b727b wijzigde dit bericht op 09-02-2021 12:35
28.51% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hier ook vooral zwart, navy, blauw id vorm van jeans, wit, creme en soms een kleine uitspatting. Maar dat valt buiten de capsule - meestal felle zomerjurken.
snug schreef:
09-02-2021 12:34
Google eens op zomer-, winter-, lente- en herfsttype om een globaal idee te krijgen.
Daar gaat het om verschillen in tinten binnen dezelfde kleurgroep.
Dat is ook een probleem, ik kom er niet uit welk type ik ben. De huid van mijn lichaam is meer gelig en de huid van mijn gezicht meer rood.
Ik kom het dichts bij een wintertype, ware het niet dat ik een rode gloed in mijn haren heb.

Jullie hebben dus vrij neutrale clausule wardrobes? Ik vind een beetje kleur eigenlijk wel gezellig. In de zomer inderdaad lekker gekleurde jurken :D
Alle reacties Link kopieren
AbsoFabso schreef:
09-02-2021 12:49
Dat is ook een probleem, ik kom er niet uit welk type ik ben. De huid van mijn lichaam is meer gelig en de huid van mijn gezicht meer rood.
Ik kom het dichts bij een wintertype, ware het niet dat ik een rode gloed in mijn haren heb.

Jullie hebben dus vrij neutrale clausule wardrobes? Ik vind een beetje kleur eigenlijk wel gezellig. In de zomer inderdaad lekker gekleurde jurken :D
Ik heb ooit een kleurenanalyse gedaan. Was echt tof. De kaart heb ik standaard in mijn tas... nooit meer een verkeerde kleur in mijn kast.

Ik ga een capsule wardrobe maken wanneer de fysieke winkels weer echt open zijn om door te struinen, met een lijstje in mijn hand. En de kringloopwinkel weer oude kleding aanneemt :)
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Ik heb veel capsule wardrobe videos gezien, bijna alles is vol met “neutrals” en eenvoudige kleuren. Daarom is het niets voor mij. Ik heb dan het gevoel steeds hetzelfde aan te hebben, ook al draag ik wat anders (terwijl ik er niet eens zo bont bijloop). Maar als je op YouTube op colourful capsule wardrobe zoekt, zijn er wel een aantal die niet alleen maar neutrale kleuren gebruiken.
anoniem_402201 wijzigde dit bericht op 09-02-2021 12:55
5.69% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik heb idd een saaie garderobe behalve de zomerjurken. Het past bij me. Ter compensatie draag ik wel veel kleuren lipstick. Uiteindelijk vind ik mezelf toch het allerknapst in (i) een felle zomerjurk met sandalen of (ii) in goedzittende jeans, een blouse, mooie riem, los haar. In de winter of als ik zakelijke afspraken heb kan dat niet natuurlijk maar dan kies ik bv voor cowboylaarsjes, jeans en een jasje.
madamejean wijzigde dit bericht op 09-02-2021 13:00
75.37% gewijzigd
novaviva schreef:
09-02-2021 12:54
Ik heb veel capsule wardrobe videos gezien, bijna alles is vol met “neutrals” en eenvoudige kleuren. Daarom is het niets voor mij. Ik heb dan het gevoel steeds hetzelfde aan te hebben, ook al draag ik wat anders. Maar als je op YouTube op colourful capsule wardrobe zoekt, zijn er wel een aantal die niet alleen maar neutrale kleuren gebruiken.
In de praktijk heb ik toch al vaak hetzelfde aan. Ik ga meestal voor comfortabel. Maar het zou toch fijn zijn om een paar kleuren te hebben die met elkaar te combineren zijn. Al heb ik nu in de praktijk ook nooit twee kleuren aan eigenlijk. Wordt dan toch al snel een spijkerbroek met een groene of rode of blauwe trui.
Ik heb niet een echte capsule-wardrobe maar wel veel van hetzelfde :mrgreen: .
Jeans en de kleuren wit, crème, lichtgrijs, aubergine/paars, donkerblauw, jeansblauw en zwart.
Ik heb grijs haar dus aubergine en paars staan me goed. Donkergrijs niet, daar wordt ik heel grauw van, lichtgrijs dan weer wel.
Dus misschien heb ik onbedoeld toch wel een capsule :mrgreen:
anoniem_310255 wijzigde dit bericht op 09-02-2021 12:58
0.14% gewijzigd
Doreia* schreef:
09-02-2021 12:53
Ik heb ooit een kleurenanalyse gedaan. Was echt tof. De kaart heb ik standaard in mijn tas... nooit meer een verkeerde kleur in mijn kast.

Ik ga een capsule wardrobe maken wanneer de fysieke winkels weer echt open zijn om door te struinen, met een lijstje in mijn hand. En de kringloopwinkel weer oude kleding aanneemt :)
Wat leuk. Lijkt me ook wel eens leuk om te doen, zo'n analyse.
Alle reacties Link kopieren
AbsoFabso schreef:
09-02-2021 12:49
Dat is ook een probleem, ik kom er niet uit welk type ik ben. De huid van mijn lichaam is meer gelig en de huid van mijn gezicht meer rood.
Ik kom het dichts bij een wintertype, ware het niet dat ik een rode gloed in mijn haren heb.

Jullie hebben dus vrij neutrale clausule wardrobes? Ik vind een beetje kleur eigenlijk wel gezellig. In de zomer inderdaad lekker gekleurde jurken :D
Ja, ik houd niet zo van gekleurde kleding. Ik heb wel eens iets met kleur maar dan is het oudroze of grijsgroen. Ik kan een heel seizoen met 20 kledingstukken doen, inclusief schoenen.
Alle reacties Link kopieren
TO, waarom wil je een capsule wardrobe? Wil je graag minder kleding? Of wil je meer setjes kunnen maken?
Intotheunknown schreef:
09-02-2021 13:02
TO, waarom wil je een capsule wardrobe? Wil je graag minder kleding? Of wil je meer setjes kunnen maken?
Beiden. Ik wil graag een kledingkast met kleding die ik ook écht draag en die kan combineren met meerdere items zodat ik die ene top niet altijd alleen maar op die ene broek kan dragen.
Alle reacties Link kopieren
AbsoFabso schreef:
09-02-2021 12:57
In de praktijk heb ik toch al vaak hetzelfde aan. Ik ga meestal voor comfortabel. Maar het zou toch fijn zijn om een paar kleuren te hebben die met elkaar te combineren zijn. Al heb ik nu in de praktijk ook nooit twee kleuren aan eigenlijk. Wordt dan toch al snel een spijkerbroek met een groene of rode of blauwe trui.
Ja, ik houd gewoon niet zo van kleurencombinaties. Zeker niet met zwart. Zwart met kobalt of rood... brrrr. Kleur vind ik eigenlijk alleen mooi als het ton-sur-ton is maar dat vind ik gedoe (behalve tinten wit) dus schaf ik het gewoon niet aan.
Alle reacties Link kopieren
AbsoFabso schreef:
09-02-2021 13:06
Beiden. Ik wil graag een kledingkast met kleding die ik ook écht draag en die kan combineren met meerdere items zodat ik die ene top niet altijd alleen maar op die ene broek kan dragen.
Ik vroeg het omdat voor mij een capsule wardrobe niet werkt. Wat wel werkte was om alles uit de kast te halen en alleen de héle leuke kleding, in de juiste maat :$, terug te hangen. Kast is nu vrij leeg en ik koop wat selectiever.
Alle reacties Link kopieren
AbsoFabso schreef:
09-02-2021 13:06
Beiden. Ik wil graag een kledingkast met kleding die ik ook écht draag en die kan combineren met meerdere items zodat ik die ene top niet altijd alleen maar op die ene broek kan dragen.
Heb je een paar dingen die je heel geweldig vindt? Dan kun je daar mss meer van kopen? Ik heb mijn favoriete schoenen vaak in 2 (saaie) kleuren, jeans idem en van een bepaald merk truien heb ik navy, zwart, creme en roze. Dat past allemaal goed bij elkaar en ook bij de drie winterrokken die ik heb (zwart kort a lijn, zwart kort wijd model, zwart midi).
Alle reacties Link kopieren
Ik zag trouwens op Instagram wel iemand voorbij komen die dat geeft zo een kleur analyse. Wel interessant omdat je dan nog bewuster gaat shoppen. Hier nog geen capsule wardrobe maar heb de laatste tijd nauwelijks wat gekocht, ook pas bevallen. Merk dat shoppen nu weinig zin heeft in combinatie met de lockdown.

Heb trouwens wel tijdje terug heel wat dingen weggedaan. Het gekke is, dat ik het ook niet mis. En ook regelmatig dezelfde dingen gebruik. Denk dat mijn doel is, goede basis kleding. Dat zullen dan neurale kleding zijn. Maar inderdaad ook een paar gave items in leuke kleuren zoals van die mooie jurken. Lijkt me wel heerlijk als ik erover nadenk, een kast met echt alleen maar mooie kleding waar je heel blij van wordt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zag trouwens wel laatst bij een stylist via Instagram dat ze bijvoorbeeld een item combineert in meerdere variaties, misschien is dat ook een tip om daar te kijken. Ik was wel aangenaam verrast hoeveel mogelijkheden er zijn. Ze had ook een boek uitgebracht. Heb het zelf niet gelezen maar ben er ook wel geïnteresseerd in.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een soort van capsule wardrobe maar hij is niet opgebouwd volgens al die blogs en vlogs. Ik draag namelijk geen blazers, geen sneakers, geen jeans en meer van dat soort zogenaamde standaard items. En ik draag ook al geen zwart want dat staat veel te hard bij mij.

Ik heb in plaats daarvan gekeken naar wat ik graag en vaak draag, waar ik me fijn in voel en wat me goed staat. Naar een soort uniform dus eigenlijk maar dan in mijn eigen smaak en stijl. Daar is in de loop der tijd een romantische, vintage geïnspireerde stijl uit voortgekomen. Qua kleur: bruintinten, olijf- en mosgroen, oudroze, crèmewit, bordeauxrood en een enkele keer grijsblauw. Het zijn zachte neutrale kleuren die allemaal makkelijk met elkaar combineren zonder dat het kleurloos wordt.
Qua kledingstukken: pantalons, blouses, gebreide vesten en truitjes, en jurkjes.

Voor de zomer is mijn capsule nog niet 'af', dus die ga ik dit jaar nog verder uitbreiden.
Ik heb geen capsule garderobe, maar ik heb recent wel mijn herfst/winter kledingkast opnieuw ingedeeld en opgeruimd. Ik heb nu nog 4 of 5 broeken, 2 rokken, +- 10 tot 12 tops, bloesjes en truien en een jurkje of 5.
Ik ben enorm van de felle kleuren, ik heb nu bijvoorbeeld 1 zwarte trui, 1 roze, 1 groene, 1 blauwe, 1 gele, een aantal neutrale blousjes. 3 aparte broeken (rood geruit, groen geruit, zebraprint), 2 normale spijkerbroeken (1 rode broek en 1 spijkerbroek). En de jurkjes zijn allemaal in opvallende kleuren maar dat is mijn stijl.
Maar ik combineer dan ook rustig een groene trui op een rode broek. Of een roze trui op een zebrabroek. Ik kom er zo redelijk mee uit de voeten en ik heb zeker 30-40 kledingstukken weg gedaan. Alleen mijn favorieten en wat ik écht draag heb ik bewaard.

Tegen de lente ga ik dit ook met mijn zomerkleding doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee! Ik probeer ook richting een capsule wardrobe te gaan! Voor nu probeer ik zo min mogelijk te kopen en outfits te creëren met de stukken die ik heb. Ik heb hierdoor ontdekt dat het ook erg leuk kan zijn om verschillende kleuren en prints te combineren. Gewoon experimenteren dus!

En wanneer iets geen joy sparkt (haha) verkoop ik het of geef ik het weg!

Hoeveel kledingstukken is bij jullie trouwens een capsule wardrobe?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven