Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 43)

04-02-2021 23:12 3065 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2, ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 104 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 2 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt maar er zijn inmiddels gelukkig verschillende vaccinaties voor en Nederland is begonnen met een vaccinatie programma.
In Nederland zijn er nu ruim 1 miljoen mensen positief getest en ruim 14.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34/ 35 / 36 / 37/ 38 / 39 / 40/ 41 / 42
Alle reacties Link kopieren
Ah, hier kan mss weer meer bezoek in de WZC! Dat is tenminste al iets. Ze zijn daar bijna allemaal twee keer gevaccineerd. Of tenminste op het einde van de maand, dacht ik.
Life is short. Eat dessert first.
MajaDB schreef:
17-02-2021 10:44
Ach.

Maar dat is geen vóórbeeld.

Jij roeptoetert dat we vooróp lopen dat hier alles bar en boos is.

Al in Portugal gekeken? UK? italië? Oostenrijk?

Elk land neemt maatregelen. De één is niet strenger of makkelijker dan de ander. Die vergelijking kan je niet maken. Elke regering neemt de maatregelen waarvan ze denken dat die het beste bij hun situatie aansluit en door de bevolking gedragen wordt

En en alle andere Europese landen klaagt de bevolking net zo hard, of nog harder. Maar dát zie je niet, of wil je niet zien.

We zullen hier gewoonweg doorheen moeten. De enige uitweg is contacten minimaliseren totdat de vaccinatiegraad anders toestaat.
Ik zei voorop. Niet koploper.

En het is dus niet waar dat we geen andere keuze hebben.
Alle reacties Link kopieren
Kinderen vaccineren lijkt me onomkomelijk, maar je kan wel kijken vanaf welke leeftijd. Babies lijkt me niet nodig.
Alle reacties Link kopieren
rosadebree schreef:
17-02-2021 10:55
:rofl:

Of... je vaccineert zoveel mogelijk mensen om COVID zoveel terug te dringen dat het een seizoensgriep wordt, maar focust niet op 100% uitroeiing? Het is maar een ideetje..
Hoe zie je dat precies voor je? COVID is besmettelijker en je wordt er zieker van dan bij griep - en daar heeft het zorgstelsel het in een ongelukkig jaar al moeilijk genoeg mee.
Als je voor COVID (heel) langdurig immuun wordt, is dit een mogelijkheid, maar anders zie ik het niet zo voor me.
Alle reacties Link kopieren
Op sociale media gaan mensen los op dat "geweldige" plan alle kwetsbaren in veilige zones onder te brengen. Mensen denken blijkbaar echt dat kwetsbaren geen leven hebben en niet meer werken.
Britse media: pubs open in mei, naar kantoor in juli
De Britse premier Johnson werkt aan een onomkeerbare exit-strategie om uit de lockdown te komen, melden verschillende Britse media. Volgens The Daily Mail mogen hotels vanaf april weer open, gevolgd door de pubs en restaurants in mei. Vanaf juli moet het 'oude' forens- en kantoorleven weer worden opgepakt. Premier Johnson zal de plannen naar verluidt komende maandag bekendmaken.


Kijk, dat is nog eens vertrouwen tonen in de vaccins en de vaccinatie strategie. Beter dan het ''we weten het allemaal niet'' wat we hier hebben.
Alle reacties Link kopieren
Griebus67 schreef:
17-02-2021 09:41
En laat daar nou net een piepklein knelpuntje zitten.
Dat knelpunt zou merkbaar kleiner worden als we ophielden jonge, gezonde werknemers in de zorg te vaccineren.
Alle reacties Link kopieren
Sodermalm schreef:
17-02-2021 11:08
Britse media: pubs open in mei, naar kantoor in juli
De Britse premier Johnson werkt aan een onomkeerbare exit-strategie om uit de lockdown te komen, melden verschillende Britse media. Volgens The Daily Mail mogen hotels vanaf april weer open, gevolgd door de pubs en restaurants in mei. Vanaf juli moet het 'oude' forens- en kantoorleven weer worden opgepakt. Premier Johnson zal de plannen naar verluidt komende maandag bekendmaken.


Kijk, dat is nog eens vertrouwen tonen in de vaccins en de vaccinatie strategie. Beter dan het ''we weten het allemaal niet'' wat we hier hebben.
Blijkbaar valt het dan toch wel mee met die uitzichtloosheid van de Britten die jij meteen naar ons doortrok.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Nieuw topic: coronavirus-covid-19/coronavirus-covid- ... ges/474415
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
17-02-2021 11:00
Kinderen vaccineren lijkt me onomkomelijk, maar je kan wel kijken vanaf welke leeftijd. Babies lijkt me niet nodig.
Ik zou beginnen met middelbare scholieren en dan ook van oud naar jong. Misschien hoeft die hele groep ook wel niet, volgens mij is het onder oudere tieners meer een probleem dan bij de onderbouw.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
rosadebree schreef:
17-02-2021 10:55
:rofl:

Of... je vaccineert zoveel mogelijk mensen om COVID zoveel terug te dringen dat het een seizoensgriep wordt, maar focust niet op 100% uitroeiing? Het is maar een ideetje..
Kan ook. Wat jij wil!

Maar ik stoor me aan het feit dat jij aan de ene kant erg vaak, erg nadrukkelijk en erg uitgebreid, aangeeft de maatregelen zat te zijn, je oude leven terug wil en vanalles en nog wat in twijfel trekt, maar vervolgens de echte oplossing, namelijk vaccineren, ze veel als maar enigszins mogelijk is, daar zet je vraagtekens bij.

Wat wil je dan?
DS1971 schreef:
17-02-2021 10:59
Ik zei voorop. Niet koploper.

En het is dus niet waar dat we geen andere keuze hebben.
De bejaarden-en-aanhang-isoleer-kampen discussie begin ik niet opnieuw. Die is ondertussen zelf bejaard....

Er is maar 1 echte oplossing. Vaccinatie. De rest zijn lapmiddeltjes.....
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
17-02-2021 11:00
Hoe zie je dat precies voor je? COVID is besmettelijker en je wordt er zieker van dan bij griep - en daar heeft het zorgstelsel het in een ongelukkig jaar al moeilijk genoeg mee.
Als je voor COVID (heel) langdurig immuun wordt, is dit een mogelijkheid, maar anders zie ik het niet zo voor me.
Mensen die SARS, ook een coronavirus, hebben doorgemaakt hebben na 17 jaar nog altijd antistoffen in hun bloed. Ik denk dat gemiddeld de immuniteit best wel eens lang aan zou kunnen houden. Verder is het natuurlijk niet zo dat kinderen massaal gastheren blijven als de volwassenen gevaccineerd zijn. Die bouwen dan immuniteit op door gewoon corona op te lopen. Daarnaast is covid niet heel veel besmettelijker dan griep (het is geen mazelen) en zeker kinderen worden er ook niet veel (of zelfs helemaal niet?) zieker van dan bij griep. Mocht het dan toch nog zo zijn dat er in de toekomst tijdens een covid golf er een te hoge druk komt op de ziekenhuizen, dan kunnen we altijd nog besluiten om de risicogroepen jaarlijks in te enten (en hoe erger het lijkt te gaan worden, hoe breder je die kunt trekken) of zelfs de vaccinatie aan de hele bevolking, vrijwillig, aan te bieden. Als mensen niet nogmaals een prik willen, prima, maar stel dat 30% wel wil dan ben je alweer een heel eind. Daarnaast kunnen in de tussentijd de vaccinaties ook op kinderen getest gaan worden. Dat gebeurt nu al voor kinderen van 12+. Als het daar veilig in bevonden wordt dan is de volgende stap een onderzoek met kinderen.
AnAppleADay schreef:
17-02-2021 11:00
Kinderen vaccineren lijkt me onomkomelijk, maar je kan wel kijken vanaf welke leeftijd. Babies lijkt me niet nodig.
Ligt er aan. Als er op termijn een manier gevonden wordt om in een vroeg stadium je immuunsysteem te trainen op SARS-virussen, dan is dat misschien een heel goede oplossing.
Flashy schreef:
17-02-2021 11:01
Op sociale media gaan mensen los op dat "geweldige" plan alle kwetsbaren in veilige zones onder te brengen. Mensen denken blijkbaar echt dat kwetsbaren geen leven hebben en niet meer werken.
Het zijn bange tijden, dan ben je al snel een verlosser, hoe bezopen je plan ook is....
nicole123 schreef:
17-02-2021 11:16
Mensen die SARS, ook een coronavirus, hebben doorgemaakt hebben na 17 jaar nog altijd antistoffen in hun bloed. Ik denk dat gemiddeld de immuniteit best wel eens lang aan zou kunnen houden. Verder is het natuurlijk niet zo dat kinderen massaal gastheren blijven als de volwassenen gevaccineerd zijn. Die bouwen dan immuniteit op door gewoon corona op te lopen. Daarnaast is covid niet heel veel besmettelijker dan griep (het is geen mazelen) en zeker kinderen worden er ook niet veel (of zelfs helemaal niet?) zieker van dan bij griep. Mocht het dan toch nog zo zijn dat er in de toekomst tijdens een covid golf er een te hoge druk komt op de ziekenhuizen, dan kunnen we altijd nog besluiten om de risicogroepen jaarlijks in te enten (en hoe erger het lijkt te gaan worden, hoe breder je die kunt trekken) of zelfs de vaccinatie aan de hele bevolking, vrijwillig, aan te bieden. Als mensen niet nogmaals een prik willen, prima, maar stel dat 30% wel wil dan ben je alweer een heel eind. Daarnaast kunnen in de tussentijd de vaccinaties ook op kinderen getest gaan worden. Dat gebeurt nu al voor kinderen van 12+. Als het daar veilig in bevonden wordt dan is de volgende stap een onderzoek met kinderen.
En verplicht een boostershot gaan halen als je buiten de EU op reis wil, zodat je niet toch weer een of andere mutant mee terug kan slepen.
Susan schreef:
17-02-2021 11:12
Blijkbaar valt het dan toch wel mee met die uitzichtloosheid van de Britten die jij meteen naar ons doortrok.
Tja maarja, ik reageerde ook alleen maar op basis van wat ik uit betrouwbare bronnen (NOS) voorgeschoteld krijg. Eergisteren
staat er nog het bericht op NOS dat men in GB de komende maanden ondanks het vaccineren nog niet aan versoepelingen hoeft te denken.
Dan vind ik daar wat van. En nu er kennelijk wel op versoepelingen gerekend mag worden, vind ik daar ook wat van.

Verder helemaal geen sentiment of geldingsdrang, gewoon een feitelijke reactie op de huidige berichtgeving. Dat dat elkander onderling tegen spreekt (die berichtgeving), daar kan ik verder weinig aan doen.
Sodermalm schreef:
17-02-2021 11:22
Tja maarja, ik reageerde ook alleen maar op basis van wat ik uit betrouwbare bronnen (NOS) voorgeschoteld krijg. Eergisteren
staat er nog het bericht op NOS dat men in GB de komende maanden ondanks het vaccineren nog niet aan versoepelingen hoeft te denken.
Dan vind ik daar wat van. En nu er kennelijk wel op versoepelingen gerekend mag worden, vind ik daar ook wat van.

Verder helemaal geen sentiment of geldingsdrang, gewoon een feitelijke reactie op de huidige berichtgeving. Dat dat elkander onderling tegen spreekt (die berichtgeving), daar kan ik verder weinig aan doen.
Het is toch logisch? Ze vaccineren behoorlijk rap in de UK, maar zolang je nog geen redelijke "buffer" hebt opgebouwd kan je niet alles opengooien.

Ik snap dat je het kut vind maar ik snap niet dat je er een complot in ziet.
Alle reacties Link kopieren
Flashy schreef:
17-02-2021 11:01
Op sociale media gaan mensen los op dat "geweldige" plan alle kwetsbaren in veilige zones onder te brengen. Mensen denken blijkbaar echt dat kwetsbaren geen leven hebben en niet meer werken.

Op Telegraaf.nl staat ook met grote letters dat prominenten besloten hebben dat we op 1 maart weer terug gaan naar normaal.
Ik kan het niet lezen dus ik weet niet welke prominenten dit willen en waar die veilige zones dan komen

https://www.telegraaf.nl/financieel/109 ... nel-openen
Alle reacties Link kopieren
MajaDB schreef:
17-02-2021 11:16
Er is maar 1 echte oplossing. Vaccinatie. De rest zijn lapmiddeltjes.....
Eens. Vaccineren is mensen isoleren van het coronavirus, zonder dat je ze hoeft te isoleren van hun dierbaren. Over 1-2 maanden hebben we alle kwetsbaren (althans, de mensen waarvan we denken/weten dat ze kwetsbaar zijn) op die manier geïsoleerd.

Ik vind het een bizarre discussie, nadat vorig jaar half Nederland riep dat het zo onmenselijk was om ouderen op te sluiten in verpleeghuizen zonder bezoek (en ik ben bang deels dezelfde helft, die gewoon mordicus tegen de maatregelen is en niet doorheeft dat ze tegenstrijdige dingen roepen). Ze brengen het mooi, met die veilige zones, maar in de praktijk betekent het natuurlijk gewoon dat een derde van Nederland zijn of haar geliefden niet meer kan zien. Dat is een stuk erger dan een avondklok, geen feestjes of anderhalve meter afstand moeten houden. En daarnaast is het domweg onmogelijk, omdat juist die kwetsbare groep ook verzorgenden nodig heeft. Als we die met hun partners en kinderen ook toevoegen aan de geïsoleerden, dan houd je daarmee minder niet-geïsoleerden over dan geïsoleerden. Het is nou eenmaal zo dat kwetsbaren en niet-kwetsbaren enorm verweven zijn in onze maatschappij. Voor nu onhandig, maar over het algemeen een groot goed.
nicole123 wijzigde dit bericht op 17-02-2021 11:28
17.44% gewijzigd
Sodermalm schreef:
17-02-2021 11:22
Tja maarja, ik reageerde ook alleen maar op basis van wat ik uit betrouwbare bronnen (NOS) voorgeschoteld krijg. Eergisteren
staat er nog het bericht op NOS dat men in GB de komende maanden ondanks het vaccineren nog niet aan versoepelingen hoeft te denken.
Dan vind ik daar wat van. En nu er kennelijk wel op versoepelingen gerekend mag worden, vind ik daar ook wat van.

Verder helemaal geen sentiment of geldingsdrang, gewoon een feitelijke reactie op de huidige berichtgeving. Dat dat elkander onderling tegen spreekt (die berichtgeving), daar kan ik verder weinig aan doen.
Het is februari.
Pubs open in april.

Maanden.....

Wat spreekt elkaar tegen?

(Spijkers, laag water)
Alle reacties Link kopieren
Flashy schreef:
17-02-2021 11:01
Op sociale media gaan mensen los op dat "geweldige" plan alle kwetsbaren in veilige zones onder te brengen. Mensen denken blijkbaar echt dat kwetsbaren geen leven hebben en niet meer werken.
Nee joh die mogen zich allemaal collectief ziek melden en zich thuis opsluiten. 4,5 miljoen 60+ en 1,8 miljoen 60- met risicovolle aandoeningen met al hun huisgenoten.
En dan het virus vrij laten rondgaan onder 60-. Alsof jonge mensen geen enkel risico lopen en er geen klachten aan over kunnen houden.
En tot nu toe zijn we niet eens in staat om veilige zones te creëren in verpleeghuizen en instellingen.
Alle reacties Link kopieren
Sodermalm schreef:
17-02-2021 11:22
Verder helemaal geen sentiment of geldingsdrang, gewoon een feitelijke reactie op de huidige berichtgeving. Dat dat elkander onderling tegen spreekt (die berichtgeving), daar kan ik verder weinig aan doen.
Maar toen ze nog geen zicht hadden op versoepeling trok jij dat dus meteen door naar ons, als zij dat niet hebben dan zullen wij dat ook wel niet krijgen. Nu doe je juist het tegenovergestelde.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
17-02-2021 11:25
Op Telegraaf.nl staat ook met grote letters dat prominenten besloten hebben dat we op 1 maart weer terug gaan naar normaal.
Ik kan het niet lezen dus ik weet niet welke prominenten dit willen en waar die veilige zones dan komen

https://www.telegraaf.nl/financieel/109 ... nel-openen
Via sociale media, op reclamezuilen langs de weg en op abri’s luidt vanaf woensdag de boodschap: ’Er is een plan waarmee Nederland open kan. Doe mee!’ De artsen, economen en beleidsonderzoekers achter Herstel NL proberen al een paar maanden een discussie op gang te brengen over een radicaal andere aanpak. Tot nu toe krijgen ze amper voet aan de grond. „We hebben ons in eerste instantie erg academisch geuit”, erkent Vlieger. Daarom komt er nu een publiekscampagne.

De kern van dat plan is: scheid kwetsbaren en niet-kwetsbaren. Kwetsbare mensen kunnen zich begeven in ’veilige zones’. En voor alle mensen die niet in die kwetsbare groep vallen, lonkt een perspectief: „Buiten de zones is alles weer mogelijk”, zo staat in het plan dat Herstel NL heeft geschreven. „Einde avondklok, einde lockdown, winkels, horeca, onderwijs en cultuur open.” Het is een radicaal andere manier om de crisis te lijf te gaan, erkent Vlieger. „Wij geven mensen verantwoordelijkheid en vrijheid terug.”

Uitvoering

Het grootste bezwaar dat steeds wordt aangevoerd tegen dit plan is de uitvoerbaarheid. Hoe scheid je 4 miljoen 60-plussers van alle niet-kwetsbaren? En wie bepaalt eigenlijk wie wel en niet kwetsbaar is? „Tuurlijk, dat is ook niet supereenvoudig”, erkent Vlieger. Hij realiseert zich ook dat je de samenleving min of meer in tweeën deelt. Wat te doen met 60-plussers die gewoon werken? „Een kwetsbare buschauffeur die moet bijvoorbeeld in de Ziektewet”, zegt de arts.

De bedoeling is dat onder de niet-kwetsbaren groepsimmuniteit wordt opgebouwd. „Alle scholen, universiteiten en kinderopvang kunnen direct open”, staat in het plan. „Dit versnelt het proces van het bereiken van immuniteit en voor kinderen en jongeren levert het virus weinig gevaar op.”
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
17-02-2021 11:25
Eens. Vaccineren is mensen isoleren van het coronavirus, zonder dat je ze hoeft te isoleren van hun dierbaren. Over 1-2 maanden hebben we alle kwetsbaren (althans, de mensen waarvan we denken/weten dat ze kwetsbaar zijn) op die manier geïsoleerd.

Ik vind het een bizarre discussie, nadat vorig jaar half Nederland riep dat het zo onmenselijk was om ouderen op te sluiten in verpleeghuizen zonder bezoek (en ik ben bang deels dezelfde helft, die gewoon mordicus tegen de maatregelen is en niet doorheeft dat ze tegenstrijdige dingen roepen). Ze brengen het mooi, met die veilige zones, maar in de praktijk betekent het natuurlijk gewoon dat een derde van Nederland zijn of haar geliefden niet meer kan zien. Dat is een stuk erger dan een avondklok, geen feestjes of anderhalve meter afstand moeten houden. En daarnaast is het domweg onmogelijk, omdat juist die kwetsbare groep ook verzorgenden nodig heeft. Als we die met hun partners en kinderen ook toevoegen aan de geïsoleerden, dan houd je daarmee minder niet-geïsoleerden over dan geïsoleerden. Het is nou eenmaal zo dat kwetsbaren en niet-kwetsbaren enorm verweven zijn in onze maatschappij. Voor nu onhandig, maar over het algemeen een groot goed.
Eens.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven