Klushuis van vrienden gekocht

18-02-2021 23:42 101 berichten
We hebben onszelf in een iets onhandige positie gebracht door het huis van vrienden te kopen. Wel een unieke kans, ze gunnen het ons ook oprecht, maar we merken dat nu de sleuteloverdracht is geweest het toch wel lastig is. Het is -voorzichtig uitgedrukt- een kluswoning en zij hadden zelf geen budget om het rigoureus te verbouwen. Wij hebben dat nu wel en zijn van plan om flink door te pakken. We konden allebei 3 maanden vrij krijgen dus het gaat ontzettend hard.

Zij konden hun droomhuis kopen, maar dit huis en de plannen die ze daarmee hadden is toch moeilijk om los te laten.
Het zijn geen vrienden waarmee we lief en leed delen en de deur bij plat lopen, maar ondernemen wel regelmatig iets en gewoon leuke mensen om in je vriendenkring te hebben.

Waar we nu tegenaan lopen is vooral dat onze ideeën en smaak ontzettend van elkaar afwijken. En een verschil van aanpak: Zij kiezen graag voor de goedkoopste aanpak, wij geven liever 1x goed geld uit. Zij hebben geen smaak (geintje :) ) en de onze is ook maar bij een professional ingekocht.
En omdat we nog geregeld elkaar even nodig hebben, is de hoeveelheid ongevraagd advies niet mis. Eigenlijk pakken we het allemaal veel te duur, te overdreven, niet praktisch en niet mooi aan. Er volgt op alles een voorzichtig "Zou je niet beter ..." of "Ik denk dat ..." etc etc. En die teleurgestelde blik toen ik zei dat ik voor die rode keuken ga, en de open haard in ere herstellen wil, en een Quooker wil (geldverspilling!) en dat we het gehele dak gaan vervangen (goh, dat was toch noh prima?)..

Op deze manier klinken ze wat minder aardig maar dat zijn ze wel. Ik denk dat het voor hun echt moeilijk is om dit te zien. Echt duidelijk afkappen durf ik niet goed, maar ik ben wel een beetje klaar met mezelf verdedigen.

Wie heeft in eenzelfde schuitje gezeten, en hoe hebben jullie dit aangepakt?
Misschien is het ook onzekerheid van hun kant? Misschien is het 'dat is toch niet nodig' commentaar meer bedoeld om hun eigen twijfel te sussen dan om jullie te bekeren? Want als jullie zo'n beetje alles aanpakken wat zij er in hebben gestopt kan ik me voorstellen dat ze bang zijn dat jullie niet alleen een oordeel hebben over hun smaak, maar ook over hen.

Alsof iemand veel liefde in een schilderij heeft gestopt en degene die het koopt gaat er zelf met een kwast overheen.

En dat is jullie goed recht, want het is nu jullie huis en dit is een gevoel waar zij iets mee moeten en niet jullie. Maar wat minder overleg zou wel kunnen helpen, denk ik
diamantje123 schreef:
19-02-2021 09:39
Los van dat het jullie huis is en zij daar dus geen moer meer mee te maken en te bemoeien hebben, vind ik zeggen dat je een rode keuken neemt wel een beetje olie op het vuur gooien.
Waarom? Ik zou zelf nooit een rode keuken nemen, maar als TO dat nou mooi vindt dan is dat toch prima? Al verft ze het ene keukenkastje paars en die daarnaast groen. Lekker belangrijk.

TO heeft tonnen betaald om dat huis te kopen dus ik zou niet weten waarom ze een kleur moet laten afhangen van ex bewoners die 0.0 meer te zeggen hebben. Dat gezeik over een paar stenen en muren terwijl ze het zelf verkocht hebben. Dan hadden ze er gewoon moeten blijven wonen.
Alle reacties Link kopieren
Dopperfles schreef:
19-02-2021 09:42
Waarom? Ik zou zelf nooit een rode keuken nemen, maar als TO dat nou mooi vindt dan is dat toch prima? Al verft ze het ene keukenkastje paars en die daarnaast groen. Lekker belangrijk.

TO heeft tonnen betaald om dat huis te kopen dus ik zou niet weten waarom ze een kleur moet laten afhangen van ex bewoners die 0.0 meer te zeggen hebben. Dat gezeik over een paar stenen en muren terwijl ze het zelf verkocht hebben. Dan hadden ze er gewoon moeten blijven wonen.
Tuurlijk, maar ze mogen dan toch wel teleurgesteld zijn, de meeste mensen vinden een rode keuken niet mooi in een huis. Dus als dat huis hun kindje was snap ik de teleurstelling best.
diamantje123 schreef:
19-02-2021 09:51
Tuurlijk, maar ze mogen dan toch wel teleurgesteld zijn, de meeste mensen vinden een rode keuken niet mooi in een huis. Dus als dat huis hun kindje was snap ik de teleurstelling best.


Had To dat niet moeten zeggen dan? Vroeg of laat waren ze daar zelf toch wel achter gekomen :proud:

Ik vind de kleur van de keuken of zo heel persoonlijk, dat zou mij als oud-eigenaar geen pijn doen. Wat MadameCannibale vertelde, over het verwijderen van oude elementen en de prachtige tuin inclusief magnolia vervangen door kunstgras, dat zou mij wel pijn doen. Maar als je je huis verkocht hebt moet je het loslaten. Dat zullen TO's vrienden echt moeten leren. En TO kan dat prima van ze vragen in een goed gesprek.
Dopperfles schreef:
19-02-2021 09:42
Waarom? Ik zou zelf nooit een rode keuken nemen, maar als TO dat nou mooi vindt dan is dat toch prima? Al verft ze het ene keukenkastje paars en die daarnaast groen. Lekker belangrijk.

TO heeft tonnen betaald om dat huis te kopen dus ik zou niet weten waarom ze een kleur moet laten afhangen van ex bewoners die 0.0 meer te zeggen hebben. Dat gezeik over een paar stenen en muren terwijl ze het zelf verkocht hebben. Dan hadden ze er gewoon moeten blijven wonen.
Ik vind rode keukens wel gaaf. Dacht altijd dat ik het heel ordinair of schreeuwerig zou vinden, maar heb er nu een aantal gezien bij mensen thuis en vond ze stuk voor stuk mooi.
Enige nadeel is dat ze roze kunnen worden als er teveel zon op de keuken staat :lol:
diamantje123 schreef:
19-02-2021 09:51
Tuurlijk, maar ze mogen dan toch wel teleurgesteld zijn, de meeste mensen vinden een rode keuken niet mooi in een huis. Dus als dat huis hun kindje was snap ik de teleurstelling best.
Teleurgesteld door wat? Dat mensen hun eigen huis inrichten? Dat weet je als je een huis verkoopt. Daarom verkoop je het immers: zodat er anderen in kunnen gaan wonen. Mensen met een andere smaak, andere ideeën en een andere stijl. Daar teleurgesteld over zijn is lichtelijk vreemd en naïef maar die teleurstelling uiten naar nieuwe bewoners is echt kleuter gedrag.
diamantje123 schreef:
19-02-2021 09:51
Tuurlijk, maar ze mogen dan toch wel teleurgesteld zijn, de meeste mensen vinden een rode keuken niet mooi in een huis. Dus als dat huis hun kindje was snap ik de teleurstelling best.
Natuurlijk mag dat. Niemand kan zulk debiele gevoelens verbieden.
Maar hou dat lekker voor je dan.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap jullie allebei heel goed, maar mijn advies aan jou zou toch zijn om een keer te benoemen wat je ervaart: Petra, ik snap dat het je pijn doet, want je hebt je ziel en zaligheid in dit huis gelegd en nu zie je het ons allemaal anders doen. Het moet echter ons huis worden en dat kan alleen maar als wij de verbouwing op onze manier aanpakken. Ik ben blij met jullie advies, en we nemen het mee, maar uiteindelijk is iedere keuze onze keuze.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Maar goed zij hebben nu hun droomhuis en komen dan nog even vertellen hoe jullie moeten verbouwen.
Ga jij ook adviseren bij hun pas gekochte droomhuis?
Alle reacties Link kopieren
Voorlopig blijven wij in ons huis wonen. Maar ik weet zeker dat als we ooit verkopen dat ik nooit meer in deze straat kom. Ik zou het er ook moeilijk mee hebben dat ze mijn vloer uitbreken, mijn inox werkblad afbreken en mijn oude esdoorn weghalen....

Door dat jullie elkaar wekelijks zien is de situatie natuurlijk lastiger...
Iemand stelde het al voor: proberen over iets anders te praten?

Deze post doet mij realiseren dat ik er misschien nooit in slaag om te verhuizen.
Veel te gehecht aan zoveel dingen in dit oude huis. En het wordt erger met ouder worden... :$
not all who wander are lost
Alle reacties Link kopieren
kindrebel schreef:
19-02-2021 00:28
Die teleurstelling en commentaar - hoe onterecht ook - over wat jullie met ‘hun’ huis doen is niet leuk om steeds mee geconfronteerd te worden. Ik kan het me helemaal voorstellen.

Ik zal het gezicht van de vorige eigenaar van ons huis, toen hij zag dat wij zijn pride and joy - een grote high tec koi vijver mét brug - hadden dicht gegooid niet snel vergeten. Pijnlijk.
Ja dat snap ik ook wel, was waarschijnlijk de ziel en zaligheid van die man. Maar ik zou zo’n vijver ook niet in mijn tuin willen.
Alle reacties Link kopieren
Verschrikkelijk irritant dit. Ik had het met de buren die het niet helemaal eens waren met onze beslissingen en dat niet onder stoelen of banken schoven. Vooral de tuin die wij voornamelijk leeg maakte maar ook mijn wens om glas en lood te verwijderen.
Dat zij het mooi vinden dat kan, ik vind het lelijk het is mijn huis dus ik maak de keuzes.

Ik zou echt zo min mogelijk benoemen wat jullie plannen zijn en ook benoemen dat het nu jullie huis is en dus jullie verbouwing naar jullie inzichten. Als zij het willen zoals zij het willen dan hadden ze niet moeten verkopen maar verbouwen.
Maar ik moet zeggen dat ik in dit soort dingen wat rigide ben en zoiets ook wel echt uitspreek. Kom zeg laat los.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
IBIopviva schreef:
19-02-2021 10:30
Verschrikkelijk irritant dit. Ik had het met de buren die het niet helemaal eens waren met onze beslissingen en dat niet onder stoelen of banken schoven. Vooral de tuin die wij voornamelijk leeg maakte maar ook mijn wens om glas en lood te verwijderen.
Dat zij het mooi vinden dat kan, ik vind het lelijk het is mijn huis dus ik maak de keuzes.

Ik zou echt zo min mogelijk benoemen wat jullie plannen zijn en ook benoemen dat het nu jullie huis is en dus jullie verbouwing naar jullie inzichten. Als zij het willen zoals zij het willen dan hadden ze niet moeten verkopen maar verbouwen.
Maar ik moet zeggen dat ik in dit soort dingen wat rigide ben en zoiets ook wel echt uitspreek. Kom zeg laat los.
Ja, mensen houden er niet van als glas in lood wordt verwijderd, of als er planten worden vermoord. Ik ook niet, maar ik respecteer andermans keuzes.
Alle reacties Link kopieren
Misschien wat duidelijker zijn ... . het is nu jullie huis dus maken jullie je eigen keuzes. Dat doen zowat alle nieuwe eigenaren en zullen zij ook begrijpen.
Alle reacties Link kopieren
oktovrouw schreef:
19-02-2021 08:54
Met de vorst kwamen ze 2x pd binnen, het water buiten dichtgezet of bevroren. En die paarden hadden dorst. En dat zijn van die dingetjes waar je vaak eventjes een oude bewoner voor nodig hebt, het water buiten afsluiten was anders een hele zoektocht :mrgreen:
Ze komen nu echt niet altijd binnen hoor, misschien 1 of 2 x per week en meestal ook alleen voor het noodzakelijke. Maar dan vragen ze toch even hoe het klussen gaat, of komen ze (misschien uit fatsoen?) even de laatste klus bekijken. Ik probeer wel iets terughoudend te zijn als ik aanvoel dat ze er moeite mee hebben, tegelijkertijd ben ik natuurlijk ook heel erg enthousiast want het wordt onwijs mooi. Vind ik dan.
Volgens mij beschouwen zij het als "actief meedenken" wat ze doen, daar zijn ze sowieso nogal van. En vinden zichzelf ook zeer ervaren klussers dus zonde om die kennis niet te delen. Ofzo.

De paarden blijven nog tot eind juni, daar hebben we prima afspraken over gemaakt.

Bedankt voor het meedenken allemaal! De volgende stap is de indeling van de boven verdieping, daar zal vást een behulpzame opmerking op komen :)

Onhandig om enthousiast over de klussen te vertellen aan hen, vertel dat lekker aan andere mensen. Je weet nu toch al lang dat het hen pijn doet en dat er alleen maar commentaar op komt? ''Hoe gaat het klussen?'' ''Ja goed hoor, druk maar leuk om te doen. Hoe is het met de paarden? Pittig hè nu het vriest?''
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor het meedenken allemaal! De volgende stap is de indeling van de boven verdieping, daar zal vást een behulpzame opmerking op komen

Oh en dan had ik hier nog overheen gelezen. Ik begrijp niet waarom je ook maar enigszins de behoefte voelt om iets over die indeling te bespreken. Hou je gewoon op de vlakte.
S-Groot schreef:
19-02-2021 12:39
Oh en dan had ik hier nog overheen gelezen. Ik begrijp niet waarom je ook maar enigszins de behoefte voelt om iets over die indeling te bespreken. Hou je gewoon op de vlakte.
Ik denk dat ik het niet helemaal duidelijk omschreven heb. We vragen helemaal geen adviezen aan ze, de behoefte om de verbouwing met hen te bespreken is er ook niet. Juist omdat we weten dat het voor hun helemaal niet leuk is dat wij het zo anders aanpakken.
Het commentaar/advies komt gewoon standaard, ongevraagd. We hadden in het begin alle moodbords in het zicht liggen en die werden dan gewoon door hen erbij gepakt.
En als zij een simpele vraag stellen dan geef ik gewoon eerlijk antwoord natuurlijk.

Komt er een Quooker?
Ja die komt er
Nou dat zou ik dus nooit doen, ik hoorde van Gretha van hiernaast dat die altijd kapot gaan en belachelijk duur zijn.
Etc.

En dan zeg ik Oke, of iets van Ja daar zullen we dan achter komen. En weer door.. maar leuk voelt het niet.
Ook geen zin om te liegen. En iets lomp afkappen voel ik ook niet zoveel voor, past ook absoluut niet bij mij.
Alle reacties Link kopieren
Dan zeg je dat jullie er nog niet uit zijn, of dat jullie het als verrassing willen houden. En waar je niet onderuit komt gewoon niet op ingaan.
TijdvoorTaart schreef:
19-02-2021 09:40
Misschien is het ook onzekerheid van hun kant? Misschien is het 'dat is toch niet nodig' commentaar meer bedoeld om hun eigen twijfel te sussen dan om jullie te bekeren? Want als jullie zo'n beetje alles aanpakken wat zij er in hebben gestopt kan ik me voorstellen dat ze bang zijn dat jullie niet alleen een oordeel hebben over hun smaak, maar ook over hen.

Alsof iemand veel liefde in een schilderij heeft gestopt en degene die het koopt gaat er zelf met een kwast overheen.

En dat is jullie goed recht, want het is nu jullie huis en dit is een gevoel waar zij iets mee moeten en niet jullie. Maar wat minder overleg zou wel kunnen helpen, denk ik
Bedankt, ik denk dat hier ook weleens een kern van waarheid in kan zitten. Eens zien of ik dit ter sprake brengen kan.
Hoe is het met hun eigen nieuwe huis? Je noemt het hun droomhuis. Zijn zij daar ook mee bezig? Of was het instapklaar?

Kun je niet de focus op jullie huis verleggen naar die van hun door daar meer over te praten, naar te vragen? Daar moeten ze toch enthousiast en positief van worden :) Dat brengt de vriendschap misschien weer meer in balans.
Gister wel een redelijk gesprek gehad. Een paar headliners:

- Ze vinden het maar overdreven dat we alles verbouwen, het meeste van het huis was prima zoals het was
- Ze vinden het heel raar dat we helemaal niks met hun adviezen rondom verbouwen doen. Zij hebben veel meer ervaring dan wij.
- Ze vinden het vooral ontzettend jammer dat wij het huis waar zij al die jaren gewoond hebben zo'n desastreuze make-over geven en het "verpesten"
- Ze hadden het achteraf gezien liever niet aan ons verkocht, maar aan compleet vreemden zodat ze er niet altijd mee geconfronteerd zouden worden

En het eindigde met "maar dat moeten jullie zelf natuurlijk weten" :cencored:

Ik heb het verder bij hun gelaten, dat dit nu eenmaal de plannen zijn die bij ons droomhuis horen en we het op onze eigen manier willen doen. En dat het commentaar daarop de pret wel wat bederft. Ze zouden proberen het iets meer los te laten, wat misschien ook wel betekent dat ze niet meer binnen komen gaf ze aan. Ik heb ze gezegd dat ze moeten doen wat goed voelt.
Ik ben bang dat de vriendschap hiermee wel wat bekoeld is, hopelijk trekt dat weer bij als de verbouwing afgerond is.
Voor mij zou het bovenstaande einde vriendschap zijn. Als je zo zuur in het leven staat en een ander niks gunt, dan ben je beter af zonder zulke “vrienden”. Het klinkt gewoon als pure jaloezie.
diamantje123 schreef:
19-02-2021 09:39
Los van dat het jullie huis is en zij daar dus geen moer meer mee te maken en te bemoeien hebben, vind ik zeggen dat je een rode keuken neemt wel een beetje olie op het vuur gooien.
Dat lijkt me nou net iets waar je niet onderuit komt en wat ook duidelijk smaakgerelateerd is.

Het is pijnlijker om bijvoorbeeld de pas zelf gestucte muren opnieuw door een professional te laten doen. Daarmee geef je dan ook echt indirect kritiek op hun kundigheid.
anoniem_402201 wijzigde dit bericht op 22-02-2021 22:37
0.48% gewijzigd
Dopperfles schreef:
22-02-2021 21:05
Voor mij zou het bovenstaande einde vriendschap zijn. Als je zo zuur in het leven staat en een ander niks gunt, dan ben je beter af zonder zulke “vrienden”. Het klinkt gewoon als pure jaloezie.
Dat laatste is het ook wel, denk ik. Combi afgunst (omdat ze zelf niet het huis hebben kunnen verbouwen zoals zij dat wilden) en teleurstelling (om dezelfde reden :P ).

Ik zou het nog niet per se einde vriendschap noemen. Je hebt netjes verwoord wat jou dwarszit en het is nu aan hun daar wat mee te doen. Blijft hun reactie zo, tja, dan zou het voor mij ook wel einde oefening zijn. Maar wellicht denken ze nu toch na over hun houding, nu het is besproken.

Overigens: ik las hier ergens dat jij rekening met hun zou moeten houden door niet te enthousiast te vertellen over wat je allemaal wilt gaan doen.. O_o
Ze komen verdorie steeds binnen in JOUW huis waar je volop in de verbouwing zit en vragen naar jullie plannen, willen alles weten/zien en dan zou JIJ je in moeten houden? Het moet niet gekker worden.. :nope:
anoniem_275457 wijzigde dit bericht op 22-02-2021 22:58
1.59% gewijzigd
Oh, ik had over de laatste update heen genezen. Wat bizar! Wat denken ze wel niet zeg. Zij zitten fout hoor. Zelfs nog zeggen dat ze spijt hebben het aan jullie verkocht te hebben, zijn ze nou helemaal gek geworden? Wie zegt zoiets!?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven