Geld & Recht alle pijlers

Belastingaangifte 2020

16-02-2021 20:15 810 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ja ja, het is weer zo ver. Zaterdag ontving ik bericht van de Belastingdienst dat het vanaf 1 maart mogelijk is om aangifte inkomstenbelasting te doen over 2020.

Heeft iedereen dit bericht al gehad? Ga jij direct aangifte doen of stel je het liever tot het laatst uit? Verwacht je terug te moeten betalen of geld te ontvangen? En in het laatste geval; waar wordt het geld dit jaar voor gebruikt?

:sherlock:
moderatorviva wijzigde dit bericht op 16-02-2021 23:29
Reden: Titel aangepast
0.00% gewijzigd
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
FireMe schreef:
22-02-2021 01:09
Geloof dat sommigen echt geen idee hebben waar ze het over hebben :)
Omdat?
Alle reacties Link kopieren
Site van de Belastingdienst ligt er al uit ;-)...

Edit: Of zouden ze hem expres even 'uit de lucht' hebben gehaald?
Alle reacties Link kopieren
Happy__ schreef:
22-02-2021 19:59
Omdat?
Omdat je geen geld terugkrijgt puur om het feit dat je meerdere banen hebt.
Alle reacties Link kopieren
FireMe schreef:
01-03-2021 03:02
Omdat je geen geld terugkrijgt puur om het feit dat je meerdere banen hebt.

Dat is jouw conclusie, niet wat zij schrijven.
Alle reacties Link kopieren
OohBoy schreef:
01-03-2021 05:02
Dat is jouw conclusie, niet wat zij schrijven.
Moet je beter lezen. Oorzaak-gevolg.

elmo1972 schreef: ↑21-02-2021 20:47
Ik verwacht zo,n 1500 terug ivm meerdere banen.
Happy__ schreef: ↑21-02-2021 18:25
Hier een bedrag van €1000+ terug door meerdere baantjes tegelijkertijd.
Alle reacties Link kopieren
Lariba schreef:
28-02-2021 23:52
Site van de Belastingdienst ligt er al uit ;-)...

Edit: Of zouden ze hem expres even 'uit de lucht' hebben gehaald?

Expres de website uit de lucht halen lijkt me niet :D
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn aangifte net ingevuld en verstuurd, direct op de website van de Belastingdienst en vanaf mijn telefoon. Appeltje eitje :yes:
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil het gelijk doen maar heb nog steeds geen jaaropgave van werkgever 100x gevraagd zijn per jan overgestapt naar een andere salaris admin.. Je zou denken ze nemen alles over... ook geen loonstroken kregen we sowieso vrijwel niet.

Ik heb nog een andere job van deze wel een gehad.
mcsteamy schreef:
01-03-2021 07:44
Ik heb mijn aangifte net ingevuld en verstuurd, direct op de website van de Belastingdienst en vanaf mijn telefoon. Appeltje eitje :yes:
Lucky you. Ik kom er niet in. Kan wel met DigiD inloggen, maar de aangiftepagina wil niet laden.
Ik kon er zelf in, man moest inloggen en nu blijft hij hangen. Helaas :(
Alle reacties Link kopieren
Helaas ook ik kom er niet in..hij blijft laden.
Vanmiddag nog maar eens proberen.
Alle reacties Link kopieren
Elk jaar hetzelfde op 1 maart... Ik ga het morgen of overmorgen wel opnieuw proberen.
Alle reacties Link kopieren
Lariba schreef:
28-02-2021 23:52
Site van de Belastingdienst ligt er al uit ;-)...

Edit: Of zouden ze hem expres even 'uit de lucht' hebben gehaald?
Waarom zouden ze de site uit de lucht halen? Je kunt de boel opschalen maar als er dan nog steeds teveel mensen tegelijkertijd hun aangifte willen doen houdt het toch een keer op. En als ze de capaciteit zo groot maken dat heel Nederland tegelijkertijd aangifte kan doen volgen er ongetwijfeld kamervragen waarom de belastingdienst zo idioot veel geld aan ICT moet uitgeven....
Alle reacties Link kopieren
Lavendel2 schreef:
01-03-2021 07:48
Ik wil het gelijk doen maar heb nog steeds geen jaaropgave van werkgever 100x gevraagd zijn per jan overgestapt naar een andere salaris admin.. Je zou denken ze nemen alles over... ook geen loonstroken kregen we sowieso vrijwel niet.

Ik heb nog een andere job van deze wel een gehad.
Op je laatste loonstrook staat onder cummulatief toch ook wat je jaarinkomen en afgehouden loonbelasting?
Alle reacties Link kopieren
Roos_M schreef:
16-02-2021 20:25
... en vind het dan wel jammer dat je na het bericht dat je aangifte ‘moet’ doen nog moet wachten totdat het ook daadwerkelijk kan.
Dit! Tegenwoordig is het ook niet echt ingewikkeld meer, met al die vooringevulde zaken.
Oh, wat gek ik heb nog helemaal geen bericht gehad dat ik aangifte moet doen. Is dat normaal of betekent dat dat ik het niet hoef te doen? Of is het gewoon laat. Bij mijn moeder thuis lag de brief vrijdag in de bus. Ik krijg het meestal digitaal.
Ik hoef eigenlijk bijna nooit terug te betalen omdat ik op bijstandsniveau zit en leef van WW en aanvullende bijstand. Als ik geen bericht krijg weet ik nog niet of ik aangifte ga doen of niet.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
01-03-2021 07:30
Expres de website uit de lucht halen lijkt me niet :D
Kijk even naar het moment van posten. Ik bedoelde het laatste kwartier - of zo - vóór twaalf uur. Zou kunnen dat dat handiger was om de boel vanaf 0.00u te stroomlijnen of zo. Maar kennelijk waren er toen al teveel mensen die alvast wilden inloggen.
Alle reacties Link kopieren
Blegh altijd hetzelfde. Had nu tijd om het in te vullen maar daar zullen met mij nog wel duizenden andere Nederlanders tijd voor hebben.
Alle reacties Link kopieren
Lariba schreef:
01-03-2021 09:06
Kijk even naar het moment van posten. Ik bedoelde het laatste kwartier - of zo - vóór twaalf uur. Zou kunnen dat dat handiger was om de boel vanaf 0.00u te stroomlijnen of zo. Maar kennelijk waren er toen al teveel mensen die alvast wilden inloggen.

Ja, ik weet dat je het over gisterenavond had. Maar dat verandert mijn reactie niet. Daar is geen enkele reden voor en dat zou echt het toppunt van stomheid zijn :muziek:
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Madrid87 schreef:
01-03-2021 08:58
Oh, wat gek ik heb nog helemaal geen bericht gehad dat ik aangifte moet doen. Is dat normaal of betekent dat dat ik het niet hoef te doen? Of is het gewoon laat. Bij mijn moeder thuis lag de brief vrijdag in de bus. Ik krijg het meestal digitaal.
Ik hoef eigenlijk bijna nooit terug te betalen omdat ik op bijstandsniveau zit en leef van WW en aanvullende bijstand. Als ik geen bericht krijg weet ik nog niet of ik aangifte ga doen of niet.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... gifte_doen

Bestaat idd kans dat ze al verwachten dat er niks (terug)betaald hoeft te worden en je daarom geen aangiftebrief hebt ontvangen
Pinda-Kaas schreef:
01-03-2021 09:46
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... gifte_doen

Bestaat idd kans dat ze al verwachten dat er niks (terug)betaald hoeft te worden en je daarom geen aangiftebrief hebt ontvangen
Zou kunnen inderdaad, mijn inkomen is hetzelfde gebleven als het jaar ervoor omdat ik op de minimum zit. Ik heb een huurhuis, geen studies gedaan of andere aftrekposten dus er zal wel niets terug komen. Vorig jaar kreeg ik 108 euro terug.
Ik kan het alsnog invullen natuurlijk maar ben altijd bang dat ik dan ineens toch moet betalen.
Alle reacties Link kopieren
Madrid87 schreef:
01-03-2021 09:53
Zou kunnen inderdaad, mijn inkomen is hetzelfde gebleven als het jaar ervoor omdat ik op de minimum zit. Ik heb een huurhuis, geen studies gedaan of andere aftrekposten dus er zal wel niets terug komen. Vorig jaar kreeg ik 108 euro terug.
Ik kan het alsnog invullen natuurlijk maar ben altijd bang dat ik dan ineens toch moet betalen.
als er (bijna) niets in jouw situatie is veranderd hoef je je daar geen zorgen over te maken
Als je vorig jaar 108 euro terug kreeg is t nog wel de moeite waard om m even in te vullen
Pinda-Kaas schreef:
01-03-2021 09:58
als er (bijna) niets in jouw situatie is veranderd hoef je je daar geen zorgen over te maken
Als je vorig jaar 108 euro terug kreeg is t nog wel de moeite waard om m even in te vullen
Dank je, ik zal het over een paar dagen even bekijken. Ben benieuwd of ik nog wat terug krijg.
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
16-02-2021 20:36
compleet of topic:

Ik lees hier: zaterdag kreeg ik bericht voor belastingsaangifte. Mag ik eens vragen? Werkt de post in Nederland dan op zaterdag of krijgen jullie zo een bericht via mail?

Bij ons (in België bedoel ik) kan je zo een bericht nooit op zaterdag krijgen, simpelweg omdat de post geen brieven rondbrengt op zaterdag. Hier is het een - door iedereen goed gekende - bruine enveloppe waarin 2x de invuldocumenten voor je aangifte zitten: 1 ex. om zelf te houden en 1 ex. om naar de belastingsdienst te sturen. Die enveloppe krijg je midden maart, begin april aan en elk jaar op 30 juni ten laatste moet de aangifte toekomen bij de betrokken dienst. Via computer mag je het ook doen, dat heet dan Tax on Web. De belastingsdiensten organiseren dagen dat je gratis naar hen mag komen voor de invulling van je aangifte. Zitten er daar zo'n 150 mensen (voor corona) te wachten. Vorig jaar werd je gebeld als je al eerder van hun dienstverlening had gebruikgemaakt.

Werkt dit in Nederland ook zo?

Ik houd zelf mijn hart vast voor de uitslag van de aangifte: terugtrekken, daar denk ik nog niet aan, als het bij enkele honderden euro bijbrengen blijft, dan zal ik blij zijn. Het geld dat aan alle corona-toestanden is uitgegeven, zal toch ergens van moeten komen!

En ik beloof het: ik doe het nooit meer, off-topic gaan.
Post bezorgd hier gewoon op zaterdag. Niet om zondag/maandag.

Het grootste aandeel van de aangiften gaat digitaal. Het mag in sommige gevallen nog wel op paper en sommigen moeten op papier, zoals het M(igratie)-biljet, maar dat is in verhouding maar een heel klein deel. De Nederlandse Belastingdienst (en rest van overheid) is in vergelijking met veel landen heel vooruitstrevend mbt het digitaliseren van belastingen, uitkeringen ed. Dus zo'n beetje alles gaat digitaal.

De aangifte periode loopt van 1 maart tot 1 mei. Wil je later aangifte doen, dan moet je uitstel aanvragen. Dat kan heel eenvoudig digitaal en volgens mij nog altijd via de telefoon.

Er zijn hier ook wel speciale dagen voor hulp bij het invullen, vaak via de vakbond, maar ook de consumentenbond. Of de Belastingdienst dit zelf aanbiedt, weet ik neit.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
FireMe schreef:
01-03-2021 06:40
Moet je beter lezen. Oorzaak-gevolg.

elmo1972 schreef: ↑21-02-2021 20:47
Ik verwacht zo,n 1500 terug ivm meerdere banen.
Happy__ schreef: ↑21-02-2021 18:25
Hier een bedrag van €1000+ terug door meerdere baantjes tegelijkertijd.

Nou als ze bewust extra hebben afgedragen bij die meerdere baantjes klopt dat toch? Deed ik ook zo toen ik twee banen had, expres teveel betalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven