Geld & Recht alle pijlers

Sportabonnement verplicht doorbetalen?

03-03-2021 21:37 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forumlezers,

Graag wil ík jullie mening over het volgende. Ik moet van de manager van mijn sportclub doorbetalen. Na aanleiding van een telefonisch gesprek gaf ik al aan niet te willen of kunnen doorbetalen voor een abbonement waar ik geen gebruik van kan maken. Hier was begrip voor en werd ingestemd.

Vervolgens blijf ik aanmaningen en verzoeken tot betalingen ontvangen met dreiging tot incasso.
Hierover heb ik gemaild en dan krijg ik steeds vage reacties terug met dat er een tussentijd van 3 dagen inzit dus alvast moet betalen zodat als de sportschool open weer is, er de volgende 3 weken niet hoeft betaald te worden. Dat begreep ik nog, maar nu word er dus gwn een volgende factuur van de maan daarop ook opgeëist .


Nu vraag ik me of ik terecht hierom gefrustreerd raak en niet meer weet wat ik moet doen? Hem mailen werkt tot op heden niet, want er wordt steeds erover heen gepraat en dus totaal geen medewerking. Begrijp er ook niks meer van.
Alle reacties Link kopieren
Heb je schriftelijk/per mail je abonnement opgezegd en daarbij op de opzegtermijn gelet?
Alle reacties Link kopieren
Zeg dan je lidmaatschap gewoon op? Je kunt nu een tijdje niet terecht ivm sluiting door corona. Een bedrijfsrisico die je sportschool niet kon voorzien. Als iedereen zo 'moeilijk' doet, kunnen ze permanent sluiten.
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor, je hoeft wettelijk gezien niet door te betalen nu ze dicht zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat iedereen 'gewoon' doorbetaald. De vaste lasten van de sportschool lopen gewoon door hè!
Alle reacties Link kopieren
Dat kun je dan wel hopen, maar dat een manager roept dat je moet doorbetalen is gewoon bullshit.
Alle reacties Link kopieren
Intotheunknown schreef:
03-03-2021 21:45
Ik hoop dat iedereen 'gewoon' doorbetaald. De vaste lasten van de sportschool lopen gewoon door hè!
De vaste lasten van de leden ook. En er zijn er zat die het ook niet makkelijk hebben nu.
Als je netjes hebt opgezegd en opzegtermijn in acht hebt genomen dan moet je natuurlijk niets. Ongeacht wat sportschool daar verder van vindt.
Alle reacties Link kopieren
heb je je abonnement wel volgens de algemene voorwaarden opgezegd? Meestal moet dit schriftelijk, het liefste aangetekend.

Wat voor abonnement had je? Mag jij je abonnement elk moment opzeggen of had je een jaarabonnement afgesloten?

Er is op het internet veel juridische informatie te vinden over sportschool abonnementen en opzeggen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft helemaal niet op te zeggen. Zij leveren op dit moment de dienst niet waar je voor betaalt, dus er is helemaal geen betalingsverplichting.

https://www.achmearechtsbijstand.nl/die ... ik-betalen
Als je zelf te maken hebt met inkomstenderving door corona, snap ik dat je niet langer kan/wil betalen.
Maar wanneer je een baan hebt waarbij je de mazzel hebt dat je maandelijks nog steeds je salaris keurig op je rekening gestort krijgt, vind ik dat je best kunt blijven betalen. Veel sportscholen en verenigingen hanteren nu ook een gereduceerd tarief. Ik betaal dat met liefde om mijn 'cluppie' te laten bestaan zodat we straks weer samen aan de gang kunnen.
girasole3 schreef:
03-03-2021 21:50
Je hoeft helemaal niet op te zeggen. Zij leveren op dit moment de dienst niet waar je voor betaalt, dus er is helemaal geen betalingsverplichting.

https://www.achmearechtsbijstand.nl/die ... ik-betalen


Ah kijk, nog duidelijker!
TO, ik zou die link even doorsturen naar sportschool.

Overigens zou ik wel opzeggen, met zo'n figuur die onterecht dreigt met incasso zou ik snel klaar zijn.
Cherim0ya schreef:
03-03-2021 21:53
Als je zelf te maken hebt met inkomstenderving door corona, snap ik dat je niet langer kan/wil betalen.
Maar wanneer je een baan hebt waarbij je de mazzel hebt dat je maandelijks nog steeds je salaris keurig op je rekening gestort krijgt, vind ik dat je best kunt blijven betalen. Veel sportscholen en verenigingen hanteren nu ook een gereduceerd tarief. Ik betaal dat met liefde om mijn 'cluppie' te laten bestaan zodat we straks weer samen aan de gang kunnen.
Dit.
Ik heb mij abbonnement uiteindelijk 'gewoon' opgezegd omdat de sportschool mij op geen enkele manier tegemoet wilde komen.

Ik heb er alle begrip voor dat hun kosten doorlopen, maar die van mij ook. Ik heb halvering of tijdelijke pauzering van de contributie voorgesteld maar dat wilden ze niet.
Alle reacties Link kopieren
Cherim0ya schreef:
03-03-2021 21:53
Als je zelf te maken hebt met inkomstenderving door corona, snap ik dat je niet langer kan/wil betalen.
Maar wanneer je een baan hebt waarbij je de mazzel hebt dat je maandelijks nog steeds je salaris keurig op je rekening gestort krijgt, vind ik dat je best kunt blijven betalen. Veel sportscholen en verenigingen hanteren nu ook een gereduceerd tarief. Ik betaal dat met liefde om mijn 'cluppie' te laten bestaan zodat we straks weer samen aan de gang kunnen.
Dit!
Als je financieel krap zit, snap ik het.
Als het een principe kwestie is, dan snap ik het niet. Als iedereen zo denkt, bestaan er straks geen sportscholen, voetbalclubs, etc meer.
Penelope_ schreef:
03-03-2021 22:08
Ik heb mij abbonnement uiteindelijk 'gewoon' opgezegd omdat de sportschool mij op geen enkele manier tegemoet wilde komen.

Ik heb er alle begrip voor dat hun kosten doorlopen, maar die van mij ook. Ik heb halvering of tijdelijke pauzering van de contributie voorgesteld maar dat wilden ze niet.


Dan ben je ook geen slimme ondernemer.
Alle reacties Link kopieren
Cherim0ya schreef:
03-03-2021 21:53
Als je zelf te maken hebt met inkomstenderving door corona, snap ik dat je niet langer kan/wil betalen.
Maar wanneer je een baan hebt waarbij je de mazzel hebt dat je maandelijks nog steeds je salaris keurig op je rekening gestort krijgt, vind ik dat je best kunt blijven betalen. Veel sportscholen en verenigingen hanteren nu ook een gereduceerd tarief. Ik betaal dat met liefde om mijn 'cluppie' te laten bestaan zodat we straks weer samen aan de gang kunnen.
Vind ik ook.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
03-03-2021 21:54


Overigens zou ik wel opzeggen, met zo'n figuur die onterecht dreigt met incasso zou ik snel klaar zijn.
Ik ook.

Mijn sportschool stuurde uit zichzelf een link waarin je kon kiezen voor abonnement bevriezen of door laten gaan. Vorig jaar door laten gaan, nu stopgezet mede omdat ik een blessure heb.
Alle reacties Link kopieren
piepp schreef:
03-03-2021 22:18
Dit!
Als je financieel krap zit, snap ik het.
Als het een principe kwestie is, dan snap ik het niet. Als iedereen zo denkt, bestaan er straks geen sportscholen, voetbalclubs, etc meer.
Ik vind dat er een duidelijk verschil is tussen een vereniging en een commerciële sportschool. De verenigingen worden hier gewoon doorbetaald; maar de sportschool die € 60 per maand rekent, omdat ze alleen een all in tarief kennen (en hier geen concurrentie hebben) betaal ik echt niet volledig door.
Alle reacties Link kopieren
Heb je volgens de opzegtermijn opgezegd?
(schriftelijk natuurlijk).
Dan kunnen ze je niks maken.

Als je alleen een mondelinge afspraak hebt, kun je het beste bellen en hopen dat ze nog steeds coulant zijn.

Anders: betalen & zo snel mogelijk opzeggen.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan volgens mij niet meer opzeggen. Heb een jaarabbonement afgesloten en ben sinds september lid ook dus weet niet wat mijn rechten zijn in deze situatie. Vind het vervelend om door te betalen. Zit al zonder werk in de ww met minder geld dus zit er niet bepaald op te wachten om een onderneming die al zo lang flinke winst heeft gedraaid, nu moet door sponseren terwijl ik het zelf ook helemaal niet breed heb.
Alle reacties Link kopieren
Bij een jaarcontract moet waar ik werk het eerste jaar gewoon betaald worden maar dat betaal je vooraf en gaat over paar tientjes. Daarna kunnen ze maandelijks opzeggen. In jouw geval weet ik het niet. Ik zou eens een juridisch loket bellen /mailen met die vraag.
Alle reacties Link kopieren
Zolang zij de dienst niet leveren hoef je wettelijk gezien niet te betalen. Wel is het vervelend je gelijk daarin te krijgen. Stuur die mail met de mededeling dat je zolang ze de dienst niet leveren, je niet betaalt. Neem ook een link op naar dat artikel dat eerder gepost is.

Het is voor de sportschoolhouder erg vervelend dat je niet betaalt en je zou ze wat kunnen gunnen, maar je staat in je recht.
hamerhaai schreef:
03-03-2021 21:49
heb je je abonnement wel volgens de algemene voorwaarden opgezegd? Meestal moet dit schriftelijk, het liefste aangetekend.

Wat voor abonnement had je? Mag jij je abonnement elk moment opzeggen of had je een jaarabonnement afgesloten?

Er is op het internet veel juridische informatie te vinden over sportschool abonnementen en opzeggen.
Volgens mij mag je wettelijk gezien op dezelfde wijze opzeggen als hoe je lid bent geworden. Dus als je mondeling (aan de balie) of telefonisch een contract bent aangegaan, mag je er ook weer vanaf. Nu dat niet kan, zou ik het wel schriftelijk doen en dan als mededeling nog een keer bevestigen.

Beste sportschool, vorige maand zijn wij telefonisch overeengekomen dat ik mijn abo per datum x stopzet. Dit bevestig ik nog een keer schriftelijk en hou mij aan de ontbindende voorwaarden (wel eerst lezen wat die zijn). Ik zal aanmaningen en verzoeken tot betalen van abo geld dan ook vanaf datum x zien als niet relevant.

Met vriendelijke groet, etc.
(En dit bij voorkeur mailen én per post) en je verzending bewaren.
Cherim0ya schreef:
03-03-2021 21:53
Als je zelf te maken hebt met inkomstenderving door corona, snap ik dat je niet langer kan/wil betalen.
Maar wanneer je een baan hebt waarbij je de mazzel hebt dat je maandelijks nog steeds je salaris keurig op je rekening gestort krijgt, vind ik dat je best kunt blijven betalen. Veel sportscholen en verenigingen hanteren nu ook een gereduceerd tarief. Ik betaal dat met liefde om mijn 'cluppie' te laten bestaan zodat we straks weer samen aan de gang kunnen.
Maar dit moet wel op eigen keuze berusten. Het moet/mag geen verplichting zijn. Als een sportschool mij bijna gaat chanteren, dan verdwijnt mijn bereidwilligheid snel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven