Geld & Recht alle pijlers

Wel of geen samenlevingscontract?

03-03-2021 22:23 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een familielid heeft mij gevraagd om advies over een samenlevingscontract. Beide partners zijn 60+, een met AOW, de ander een weduwepensioen. Ze gaan samenwonen in het huurhuis van de gepensioneerde. Spaargeld bij beide is niet noemenswaardig (paar duizend euro).
Ik zie eigenlijk de voordelen van het samenlevingscontract niet. Hoe zien jullie dat?
Eerlijkheidshalve, ik ben vooral voor bescherming van de gepensioneerde, dus ik vind het niet erg als daar niets voor wordt geregeld qua woonrechten. Sowieso kan medehuurderschap pas na een paar jaar, volgens mij.
Alle reacties Link kopieren
Samenlevingscontract is denk ik wel handig bij samenwonen. Mocht met 1 van beiden iets gebeuren dan is er iets omtrent de gemeenschappelijke boedel geregeld.
Alle reacties Link kopieren
Zie een relatie tussen 2 personen niet alleen als liefdesrelatie maar ook een zakelijk contract.

Duidelijk om alles op papier te zetten, ook wat je meeneemt bij het samenwonen, hoe je de financien regelt. Beide evenveel in de huishoudpot, of naar rato. Wat doe je met spullen die je samen koopt, bed, tv, etc. En maak dan ook gelijk een testament, zodat het voor de warme nabestaanden zaken ook duidelijk zijn.

Wanneer de relatie goed gaat is er niets aan de hand, maar wanneer er strubbelingen zijn dan kan je zaken maar beter goed op papier hebben.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Lijkt mij wel handig om iets te regelen toch? Stel dat er met degene die het huis huurt iets gebeurt, dan staat de ander op straat..
En een huurhuis kan je toch meteen op twee namen laten zetten?
Alle reacties Link kopieren
Zalmsnipper schreef:
03-03-2021 22:28
Samenlevingscontract is denk ik wel handig bij samenwonen. Mocht met 1 van beiden iets gebeuren dan is er iets omtrent de gemeenschappelijke boedel geregeld.
Geld staat op eigen rekeningen en qua spullen stelt het niet veel voor. Ik denk ook niet dat hij haar hond en vier katten zal willen claimen :)
Waarom wordt jouw advies gevraagd als je het hier moet komen vragen? ;-)

Vooral een testament is van belang in hun geval, maar een samenlevingscontract met name bij een evt. partnerpensioen ook.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
03-03-2021 22:34
Waarom wordt jouw advies gevraagd als je het hier moet komen vragen? ;-)

Vooral een testament is van belang in hun geval, maar een samenlevingscontract met name bij een evt. partnerpensioen ook.
Ik heb er verstand van :) En ik ben in dit geval niet onpartijdig, maar ik twijfel dus ook echt of het iets toevoegt. Als ze verder afspraken maken over de kostenverdeling, is er toch geen man overboord als de spulletjes niet op papier staan?
Alle reacties Link kopieren
heeft één van beiden, of beiden kinderen uit een eerdere relatie?

dan zou ik wel een samenlevingscontract maken, en op papier laten zetten wat beden ingebracht hebben, en dat een eventuele erfenis naar de kinderen, of juist niet gaat.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
KamilleT schreef:
03-03-2021 22:37
Ik heb er verstand van :) En ik ben in dit geval niet onpartijdig, maar ik twijfel dus ook echt of het iets toevoegt. Als ze verder afspraken maken over de kostenverdeling, is er toch geen man overboord als de spulletjes niet op papier staan?

Dat hangt ervan af hoe deze twee mensen daarin staan natuurlijk.
Lopervanhiernaardaar schreef:
03-03-2021 22:41
heeft één van beiden, of beiden kinderen uit een eerdere relatie?

dan zou ik wel een samenlevingscontract maken, en op papier laten zetten wat beden ingebracht hebben, en dat een eventuele erfenis naar de kinderen, of juist niet gaat.

Dat doe je in je testament.
Alle reacties Link kopieren
Lopervanhiernaardaar schreef:
03-03-2021 22:41
heeft één van beiden, of beiden kinderen uit een eerdere relatie?

dan zou ik wel een samenlevingscontract maken, en op papier laten zetten wat beden ingebracht hebben, en dat een eventuele erfenis naar de kinderen, of juist niet gaat.
Ze hebben beide volwassen kinderen. Die van de weduwe (eind dertig) woont nu nog in het huis van zijn moeder, die van de gepensioneerde (veertigers) op zichzelf. Een eventuele erfenis is niet noemenswaardig, maar het lijkt mij niet fijn als je ouder op de valreep nog even alles naar de langstlevende laat gaan.
Alle reacties Link kopieren
Op die leeftijd gaat men vaak niet meer samenwonen als één van de twee een partnerpensioen geniet, omdat dit pensioen vrijwel altijd vervalt bij samenwonen. Zijn ze zich daar bewust van?

En waarom zou je zaken niet goed voor elkaar willen regelen, mocht één van beiden ernstig ziek worden of komen te overlijden? Daar spreekt niet veel liefde uit.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
03-03-2021 22:59
Op die leeftijd gaat men vaak niet meer samenwonen als één van de twee een partnerpensioen geniet, omdat dit pensioen vrijwel altijd vervalt bij samenwonen. Zijn ze zich daar bewust van?

En waarom zou je zaken niet goed voor elkaar willen regelen, mocht één van beiden ernstig ziek worden of komen te overlijden? Daar spreekt niet veel liefde uit.
Goede tip. Ik zal nog vragen of ze ANW heeft of een echt nabestaandenpensioen. ANW vervalt bij samenwonen.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
03-03-2021 23:06
Goede tip. Ik zal nog vragen of ze ANW heeft of een echt nabestaandenpensioen. ANW vervalt bij samenwonen.
De AOW wordt ook minder bij samenwonen.
Alle reacties Link kopieren
wilma36 schreef:
03-03-2021 23:10
De AOW wordt ook minder bij samenwonen.
Ja, dat wist ik. Maar als ze ANW heeft en dat ook verdwijnt, gaan ze het niet ruim krijgen.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
03-03-2021 22:52
maar het lijkt mij niet fijn als je ouder op de valreep nog even alles naar de langstlevende laat gaan.
Op de valreep? Ze zijn pas 60+..
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp dit soort vragen nooit.

1. wie is dit geval 'de gepensioneerde'?

2. Je kunt toch zo zien op de website van de SVB dat samenwonen gevolgen heeft voor de AOW? En niet alleen dat.

Dus dat zoek je toch eerst uit voor je hier je niet helder omschreven vraag poneert? Sorry als ik bot ben, maar de woningcorporatie, het pensioenfonds, de SVB en/of een notaris zijn hier je aanspreekpunt.

Niet wij met een te onduidelijk omschreven vraag in je OP.

Ik vind het nog steeds raar dat je op dit forum niet mag zeggen dat iemand een aspirientje moet nemen als hij hoofdpijn heeft (omdat dat medisch advies is, wat op zich wel terecht is) maar mensen hier wel 'juridische' vragen stellen waarop een ieder maar mag antwoorden, terwijl niemand weet of een antwoord gedegen is. Het antwoord op de meeste vragen hier gesteld, is namelijk niet in ene te geven. Er volgt dan vaak nog nadere informatie op verzoek van forummers die er al dan geen verstand van hebben (vaak goed bedoeld!) maar dat brengt geregeld een hoop verwarrende 'adviezen' met zich mee die, de totale context niet kennend, niet als zodanig verantwoord gegeven kunnen worden.

Wend je daarom tot de instanties waar je moet zijn. Punt.
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Alle reacties Link kopieren
Kennelijk vinden deze 60 Plussers elkaar leuk en gezellig, want ze willen gaan samenwonen en de zaken goed voor elkaar regelen. Wat jij dáárvan vindt is niet relevant, ze hebben puur om je mening betreffende een samenlevingscontract gevraagd.

Als je nu van jezelf al weet en hier ook duidelijk laat doorschemeren dat je daar (om wat voor reden dan ook) niet onpartijdig instaat, waarom verwijs je ze dan niet naar een notaris voor advies? Daar is het eerste half uur vaak gratis, kunnen ze gelijk zaken als een (levens)testament bespreken en het is een eerlijker advies naar beide partijen toe..
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Ik lees je normaal graag maar als jij het ook hier moet komen vragen zou ik ze gewoon naar een notaris sturen voor een gratis eerste gesprek.
Een samenlevingscontract regelt afspraken voor als je uit elkaar gaat. Niet rondom overlijden.

Voor dat laatste is een testament of huwelijk nodig. En dat zou ik zelf - als ik kinderen heb - niet zien zitten. Want daarmee gaat mogelijk alles naar de langstlevende die waarschijnlijk niet een bijzonder hechte band met de al volwassen kinderen heeft, want niet samen opgegroeid. Maar dat ben ik.

Een samenlevingscontract kan wel verstandig zijn. Want als de relatie stukloopt staat een van beiden op straat.

Dus, wat anderen al zeggen: vraag de notaris om advies. Ja, dat kan geld kosten, maar voorkomt gedoe.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
03-03-2021 22:30
Geld staat op eigen rekeningen en qua spullen stelt het niet veel voor. Ik denk ook niet dat hij haar hond en vier katten zal willen claimen :)

In jouw ogen hebben ze misschien weinig en stelt het niet zoveel voor, maar wanneer het niet duidelijk is kan het toch gezeik geven.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
montblanc schreef:
04-03-2021 04:17
Ik lees je normaal graag maar als jij het ook hier moet komen vragen zou ik ze gewoon naar een notaris sturen voor een gratis eerste gesprek.
Ik weet wat een samenlevingscontract doet, maar ik zie hier in dit geval niet direct nut. Dat is natuurlijk mijn gekleurde visie. Ik vind dat mensen voor hun eigen belangen moeten zorgen. Net als bijv een vriendin die een paar jaar geleden vroeg of ze ‘iets zou moeten regelen’ voor haar vriend die bij haar woonde in haar koophuis en best veel meebetaalde. Toen heb ik gezegd dat ze hem geen eigenaar moest maken, dat huis was al 20 jaar van haar en in die tijd had ik best veel vriendjes voorbij zien komen. En een samenlevingscontract als hij dat graag wilde. Uiteindelijk heeft hij daar geen druk achter gezet, en toen het uit ging, is hij na een week vertrokken met zijn persoonlijke spullen en de eethoek die hij had betaald. Mijn vriendin was er niet beter van geworden als ze wel iets hadden ‘geregeld’.
De wet is best duidelijk. Als je niets regelt, wordt er ook niets samengevoegd. Dan zijn spullen van degene op wiens naam de bon staat, bij wijze van spreken. Nou ja, en als er per se iemand die 50 jaar oude eethoek wil hebben (in dit geval), dan verlies je daar weinig aan.
Alle reacties Link kopieren
Argentovivo schreef:
04-03-2021 01:56
Ik begrijp dit soort vragen nooit.

1. wie is dit geval 'de gepensioneerde'?

2. Je kunt toch zo zien op de website van de SVB dat samenwonen gevolgen heeft voor de AOW? En niet alleen dat.

Dus dat zoek je toch eerst uit voor je hier je niet helder omschreven vraag poneert? Sorry als ik bot ben, maar de woningcorporatie, het pensioenfonds, de SVB en/of een notaris zijn hier je aanspreekpunt.

Niet wij met een te onduidelijk omschreven vraag in je OP.

Ik vind het nog steeds raar dat je op dit forum niet mag zeggen dat iemand een aspirientje moet nemen als hij hoofdpijn heeft (omdat dat medisch advies is, wat op zich wel terecht is) maar mensen hier wel 'juridische' vragen stellen waarop een ieder maar mag antwoorden, terwijl niemand weet of een antwoord gedegen is. Het antwoord op de meeste vragen hier gesteld, is namelijk niet in ene te geven. Er volgt dan vaak nog nadere informatie op verzoek van forummers die er al dan geen verstand van hebben (vaak goed bedoeld!) maar dat brengt geregeld een hoop verwarrende 'adviezen' met zich mee die, de totale context niet kennend, niet als zodanig verantwoord gegeven kunnen worden.

Wend je daarom tot de instanties waar je moet zijn. Punt.
Het ging mij ook alleen maar om de vraag: samenlevingscontract ja of nee, en wat mis je eraan?
Daarnaast wist ik het van de AOW (die gaat van ca 1200 naar iets meer dan 800 per maand). Het is mijn familielid die de gepensioneerde is, dus bij alle adviezen houd ik zijn belang voor ogen. Plus dat ik geen fan ben van zijn partner.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
03-03-2021 23:06
Goede tip. Ik zal nog vragen of ze ANW heeft of een echt nabestaandenpensioen. ANW vervalt bij samenwonen.
Je had het eerder over partnerpensioen en nu over ANW. Dat zijn verschillende dingen en samenwonen kan/zal van invloed zijn op beiden.

Je bouwt partnerpensioenrechten en nabestaandenpensioenrechten op zolang je formeel met iemand samen bent (en diegene jou als partner aanwijst bij het pensioen) tijdens de jaren waarin het pensioen wordt opgebouwd. Als je partner dan overlijdt, ontvang je nabestaandenpensioen, totdat je een nieuwe formele partner vindt (bijv als je gaat samenwonen). Op dat moment deel je een financiële huishouding met de nieuwe partner, en vervallen de rechten die zijn opgebouwd tijdens de eerdere relatie. Je bouwt dan wel weer nieuwe rechten op tijdens de nieuwe relatie, zolang de ander nog werkzaam is. Maar als de nieuwe relatie reeds gepensioneerd is, dan wordt er dus niets meer opgebouwd. Het gevolg is dus dat je blijvend inkomen verliest wat niet meer aangevuld kan worden.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
04-03-2021 08:30

Het is mijn familielid die de gepensioneerde is, dus bij alle adviezen houd ik zijn belang voor ogen. Plus dat ik geen fan ben van zijn partner.
Als je integer bent, dan geef je gewoon aan dat je partijdig bent en ook niet voldoende kennis hebt om hierin te adviseren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven