Mode & Beauty alle pijlers

Welke steunkousen in de zomer?

03-03-2021 19:25 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al jaren lymfoedeem ( vochtophoping ) aan beide benen, en dan met name de enkels. Ik droeg daarom altijd steunkousen tot aan de knie, en dan de huidskleurige. Met een panty erover was het goed te verbergen. In de zomer, als het echt warm was liet ik ze ook wel uit, hoewel ik ook wel wist dat het niet dragen van de kousen juist dan niet goed was, maar het was kiezen tussen 2 kwaden. Sinds vorig jaar is het oedeem echter uitgebreid naar mijn beide onderbenen ( tot mijn kuit ) en komende week moet ik andere steunkousen laten aanmeten. Deze zullen tot de lies of panty's zijn en van een zwaarder dan ik tot nu toe had ( met een naad aan de achterkant ). Het niet dragen van de kousen in de zomer is helaas ook geen optie meer, aangezien ik juist dan heel veel vocht vasthoudt en de kans groot is dat het nog meer verslechterd. 
Nu zie ik enorm tegen de zomer op. Als het zo warm is als afgelopen 2 zomers dan is het geen gezicht met kousen. Ik heb er natuurlijk niet om gevraagd maar ga toch het liefst een beetje onopvallend door het leven. De blikken hoeven niet persé op mij gericht te zijn. 
Nu zijn er een paar kleur opties te kiezen qua kousen:

Zwarte kousen: kunnen altijd wel. Hoewel dik lijken ze niet zo heel erg op steunkousen. De naad is niet erg zichtbaar, maar in de zomer loop je te kijk met dikke zwarte kousen als iedereen met blote benen loopt, ( en aan het puffen is )
Huidskleur. Zijn met een panty erover goed te combineren met bijna alle kleren. In de zomer is het, tenminste van een afstand, niet meteen in het oog springend. Van kort bij wel en dan duidelijk als steunkousen herkenbaar, met een erg zichtbare naad. Zou in de zomer ook nog een gekleurde panty overheen, maar dan wordt het wel erg warm. 
Gekleurde kousen. Zijn er in diverse kleuren. Maar moeilijk te combineren, e hele outfit moet op de kousen worden afgestemd. Kan wel leuk ( en onopvallend ) zijn in de zomer maar ik zie dit niet echt als een goede optie.

Nu krijg ik 2 paar kousen vergoed per jaar dus veel keus om te proberen is er niet. Zelf bij kopen kan ook, maar ze worden op maat gemaakt en kosten al snel een paar honderd euro. Wat te doen? Ik draag het hele jaar door het meest rokken of jurken, knie of kuit lang. Ik zou natuurlijk ook kunnen kiezen voor jurken tot de enkels. Lange broeken ( ook wijde zomerse ) zijn niet zo mijn ding.
Iemand tips wat het best te kiezen? Elke mening is welkom.
Once upon a time you dressed so fine
Threw the bums a dime in your prime, didn't you?
Alle reacties Link kopieren
Je kunt sowieso niet met blote benen lopen aangezien je de kousen aan moet, dus dan zou ik lekker met luchtige maxi-jurken en -rokken gaan lopen. En dan gewoon huidkleurige kousen, dan heb je de minste kans op doorschijnen. En als je iets korts aan wilt, is huidskleur ook het beste denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Gekleurde maillots zonder voeten ? Ja dan zit je wel weer met combineren met kleding .
Vervelend voor je .ik zou dan geloof ik liever n leuke wijde katoenen broek dragen .
Maar ja ik lees dat dat niet zo jouw ding is . En rokken tot op de enkels .dat is in ieder geval iets luchtiger denk ik dan n strakke broek .
Heb ook niet veel alternatieven .ben zelf ook wel n beetje van het verbergen zomers .
Am ende wird alles gut.und wen es nicht gut ist .ist es nicht das ende .
En van die wijde hele dunne linnen broeken die een rok lijken? Of gewoon rok/jurk tot de enkels? Dat lijkt me lekkerder dan nog een legging of panty erover heen.
pamelacourson schreef:
03-03-2021 19:33
Je kunt sowieso niet met blote benen lopen aangezien je de kousen aan moet, dus dan zou ik lekker met luchtige maxi-jurken en -rokken gaan lopen. En dan gewoon huidkleurige kousen, dan heb je de minste kans op doorschijnen. En als je iets korts aan wilt, is huidskleur ook het beste denk ik.
Dit. In de zomer met jurken en rokken in dunne stof het mooist. En bij wat kouder weer gemakkelijk te combineren met een andere kleur panty (ook zwart mogelijk) eroverheen.
Qua wijde broeken: je hebt ze die bijna een rok lijken. Zag zostraks een leuk plaatje, zal even kijken of ik ‘m terug kan vinden. Edit: nee dus..
En je hebt wijdere broeken met elastiek onderin, beetje harembroekachtig. Vind ik zelf heel comfortabel, maar je moet er wel van houden, natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind zelf dat ik voor lange broeken of jurken geen mooi figuur heb, te klein en te korte benen. Een jurk tot de kuit of wijd vallende rok valt dan net wat mooier. Een rok tot de enkels vind ik bij mezelf alleen mooi met schoenen met een hak.
Het oedeem zit trouwens ook in mijn voeten. Het aanbod schoenen is daardoor ook beperkt.
Once upon a time you dressed so fine
Threw the bums a dime in your prime, didn't you?
Wat Pamela zegt vind ik nog de elegantste oplossing TO, hele lange rokken of jurken of op zijn minst tot je enkels, daaronder vallen die kousen het minste op.

Maar waarvoor mijn inzending éigenlijk is bedoeld, is om je een hart onder de riem te steken, want ik denk dat het niet meevalt, altijd steunkousen en dan met die warme temperaturen.

Dus: :hug: vanwege Mamme-zel
Lisanne72 schreef:
03-03-2021 20:13
Een rok tot de enkels vind ik bij mezelf alleen mooi met schoenen met een hak.
Het oedeem zit trouwens ook in mijn voeten. Het aanbod schoenen is daardoor ook beperkt.
Een rok tot de enkels vind ik persoonlijk heel zomers en daar kunnen zelfs slippers bij. Is dat iets wat jij kan dragen, slippers?
Oh, neen, die kousen was ik nu weer vergeten, dat gaat niet met een slipper. En sneakers, gaat dat? Ook mooi!
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
03-03-2021 20:17

Maar waarvoor mijn inzending éigenlijk is bedoeld, is om je een hart onder de riem te steken, want ik denk dat het niet meevalt, altijd steunkousen en dan met die warme temperaturen.
Ja, mee eens. Mijn moeder heeft dit al zolang ik me kan herinneren en ik heb altijd heel vurig gehoopt dat ik nooit zulke kousen zou hoeven. Leek me altijd vreselijk.
Alle reacties Link kopieren
Hoihoi,
Ik meet voor mijn werk kousen op, misschien kan ik wat advies geven.
Qua kleur is huidskleur natuuulijk het meest neutraal, daar kan je altijd een gekleurde panty overheen dragen, dan zijn je kousen eigenlijk niet zichtbaar.
In de zomer is dit meestal geen optie. Dus ja...die kousen zie je toch. Dan kan je ook kleur kiezen.
Helaas is lang niet iedere maatwerk vlakbreikous in elke kleur te krijgen, veel fabrikanten leveren alleen huidkleur en zwart. Je bent dus ook nog wel afhankelijk van je kousenmeter, kan die alle merken bestellen en dus ook bijvoorbeeld blauw roze of whatever.
Kies sowieso 1x huidkleur. En paar nr 2 kan je een beetje gek doen.

Mocht je een systeem tot over je knie moet dan kom je of op een kous tot de lies, of een type panty. Kies je zwart, dan lijkt het net een legging. Echt wel te doen.
Ik bestel ook regelmatig voor mijn clienten iets anders. Een volledige panty is in de zomer echt warm. Ik bestel dan een paar kousen tot de knie plus een capri broek die loopt vanaf de knie als een broekje. Dat systeem is van varodem, ook Tuasne heeft dit. Je kan dit ook eens voorleggen ?
Succes, het blijft rot...
Alle reacties Link kopieren
Hier vanaf mijn 35ste van die steunkousen. Ik draag zomer en winter een spijkerbroek. En als ik soms een rokje draag, dan ben ik me altijd bewust van mijn oedeemknieën- geen succes dus.

Sinds twee jaar heb ik een nieuwe bandagist, die ook gekleurde kousen kan leveren in allerlei kleuren en met allerlei randjes, bloemen en allerlei andere figuren. Ook zijn er allerlei panty’s mogelijk, met bijvoorbeeld wiebertjesmotief. Dat lijkt me eigenlijk aan een kant best fijn, omdat je dan die rand van de kous niet ziet. Aan de andere kant is het hell om zo’n ding aan te trekken, zeker ‘s zomers. Ik heb ook al die tijd, 21 jaar lang, vlakbreikousen, categorie 3, met naad. Die nare vleeskleurige wil ik nooit meer. Die nieuwe gekleurde die ik sinds twee jaar heb dragen veel prettiger. En de laatste keer dat ik die vleeskleurige dingen aangemeten kreeg, kreeg ik brandplekken van de Ze zijn ook veel stugger.
Alle reacties Link kopieren
Hier nog een tip, als ervaringsdeskundige. Ik vind het aantrekken van een panty in een hoge compressie klasse (II/III) een zeer serieuze acrobatische krachttoer. Ik vind dat het verschrikkelijk. Losse kousen zijn veel makkelijker om aan te trekken. Ik zou een panty dan ook echt ontraden.
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
03-03-2021 20:17
Wat Pamela zegt vind ik nog de elegantste oplossing TO, hele lange rokken of jurken of op zijn minst tot je enkels, daaronder vallen die kousen het minste op.

Maar waarvoor mijn inzending éigenlijk is bedoeld, is om je een hart onder de riem te steken, want ik denk dat het niet meevalt, altijd steunkousen en dan met die warme temperaturen.

Dus: :hug: vanwege Mamme-zel

De laatste 2 zomers waren echt heel zwaar. Ook met de kniekousen die ik al had. Te warm. Irritatie van de silicone ophoud rand. En dan nog bijna niet kunnen lopen van de zwelling. Ik houd mijn hart vast. Dankjewel :hug:
Ik zou wel slippers aan kunnen, maar elegant is het niet. Het wordt een beetje zoeken naar de balans tussen onopvallend, effectief en als het kan een beetje mooi ogend.
Once upon a time you dressed so fine
Threw the bums a dime in your prime, didn't you?
Alle reacties Link kopieren
Lastig hè? Ik draag helaas al sinds 2006 steunkousen, klasse 2. Sinds een jaar of 3 zijn het huidkleurige vlakbreikousen. Ik vond en vind ze spuuglelijk maar ik vind het wel fijn om ze aan te hebben. Althans... ik voel het enorm als ik ze niet aan heb gehad. En met een pantykousje eroverheen, dat zie je niet.

Ik draag bewust 99.9% van de tijd lange broeken (geen capri's, geen 7/8 model, geen rokken of jurken) maar als het heel warm is in de zomer, dan trek ik net zo makkelijk een korte broek aan, met kousen. Het ziet er niet uit, maar in de beslotenheid van mijn eigen tuin moet dat kunnen. Een paar jaar geleden zag ik in de zomer een jonge meid lopen met een kort rokje en... huidkleurige steunkousen, vlakbreikousen. Ik was flabbergasted, jeetje, wat ontzettend goed dat je dat durft!!!

Vorig jaar was het een periode heel warm en wij fietsen graag. Maar ik zag er tegenop om met een lange broek en die kousen op de fiets te zitten en gaf dat aan bij mijn man. Die zei: "Doe jij lekker een korte broek aan, als je dat 'durft' en trek je alsjeblieft niets aan van wat JIJ DENKT dat anderen zien!"
Ik heb dat gedaan en voelde me soms ongemakkelijk maar dacht in de loop van de dag: "Schijt... een ander heeft een groot litteken, minder mooie tanden, een wijnvlek of mist een arm of been... ik heb last van vocht in mijn benen... soit!" Ik zal steeds even over die eerste drempel moeten maar ben absoluut van plan dit te herhalen. Gewoon... met huidkleurige vlakbreikousen!

Overigens heb ik kousen met 'open teen' en ik draag in de zomer wel slippers of sandalen met een lange broek. En dat zie je (bijna) niet.
Alle reacties Link kopieren
gianna schreef:
03-03-2021 21:22
Hier vanaf mijn 35ste van die steunkousen. Ik draag zomer en winter een spijkerbroek. En als ik soms een rokje draag, dan ben ik me altijd bewust van mijn oedeemknieën- geen succes dus.

Sinds twee jaar heb ik een nieuwe bandagist, die ook gekleurde kousen kan leveren in allerlei kleuren en met allerlei randjes, bloemen en allerlei andere figuren. Ook zijn er allerlei panty’s mogelijk, met bijvoorbeeld wiebertjesmotief. Dat lijkt me eigenlijk aan een kant best fijn, omdat je dan die rand van de kous niet ziet. Aan de andere kant is het hell om zo’n ding aan te trekken, zeker ‘s zomers. Ik heb ook al die tijd, 21 jaar lang, vlakbreikousen, categorie 3, met naad. Die nare vleeskleurige wil ik nooit meer. Die nieuwe gekleurde die ik sinds twee jaar heb dragen veel prettiger. En de laatste keer dat ik die vleeskleurige dingen aangemeten kreeg, kreeg ik brandplekken van de Ze zijn ook veel stugger.
Bij mij is het begonnen tijdens de zwangerschap, toen ik 23 jaar was, 24 jaar geleden. De laatste 2 maanden kon ik geen schoenen meer aan en lopen was ontzettend pijnlijk. Na de bevalling intensief manuele lymfdrainage gehad en de zwelling was 75% minder maar de steunkousen bleven. Rondbrei kousen ccl2 tot de knie, maar ik kon ook wel een paar dagen zonder. Na een jaar of 10 ging de zwelling ook met kousen niet meer weg, maar bleef het bij de voet en enkel. Het was lastig maar hoefde me er niet speciaal voor aan te passen. Toen ik naar mijn huidarts ging wist ik wel wat er ging komen, maar nu het eraan zit te komen zie ik er als een berg tegenop.
Steunpanty's lijken me inderdaad moeilijk aan te trekken, van de andere kant zakken ze minder af dan kousen. En van de ophoudrand van mijn kniekousen kreeg ik in de zomer vaak irritatie. Heb jij ervaring met een panty, of zoals mariska1974 aangeeft kousen en een broekje?
Once upon a time you dressed so fine
Threw the bums a dime in your prime, didn't you?
Alle reacties Link kopieren
Mega rot steunkousen in de zomer, ik kom er dit jaar ook niet onderuit. In mijn geval kniekousen klasse II. Ik zal voornamelijk enkellange jurken dragen maar hoop dat het niet zo warm wordt als vorig jaar!
Ik heb nu een aantal keer mensen gezien die hun steunkousen gewoon droegen met korte broek of rok. Fantastisch vind ik dat! Ik krijg het niet voor elkaar, wil het zo veel mogelijk verstoppen. Mijn blote benen heb ik ook jaren verstopt in broeken en lange jurken, pas de laatste jaren heb ik soms iets tot op de knie aan met blote benen. Ben me er wel altijd erg bewust van, maar wat een heerlijk gevoel wind langs je benen!!
Mocht je je eroverheen kunnen zetten dan zou ik dat doen, ik denk dat het anderen veel minder opvalt dan dat wij denken. En anders misschien toch investeren in een paar lange jurken. Als je de taille op de juiste plek laat vallen, dus kijkt naar het model vind je vast een goed model voor jou.
Alle reacties Link kopieren
Oh joh, ik geef helemaal geen antwoord op je vraag!
Ik heb gekozen voor huidskleur, dat leek me het beste combineerbaar. Wel met openteen dus ga ook gewoon sandelen/slippers aantrekken als het warm is.
Alle reacties Link kopieren
Ondanks dat ik in team kousen zit in plaats van team panty heb ik ook last van de siliconen plakrand met veel irritatie. Ik vind overigens dat er geen verschil zit tussen qua afzakken tussen kous en panty, wellicht persoonlijk. Ik draag nu ook kousen zonder siliconen plakrand. Ik draag deze met een stevige, degelijke gordel met jarretels. Geen irritatie meer en de kousen blijven goed zitten.
Alle reacties Link kopieren
Zij-van-boven schreef:
03-03-2021 22:30

Vorig jaar was het een periode heel warm en wij fietsen graag. Maar ik zag er tegenop om met een lange broek en die kousen op de fiets te zitten en gaf dat aan bij mijn man. Die zei: "Doe jij lekker een korte broek aan, als je dat 'durft' en trek je alsjeblieft niets aan van wat JIJ DENKT dat anderen zien!"
Ik heb dat gedaan en voelde me soms ongemakkelijk maar dacht in de loop van de dag: "Schijt... een ander heeft een groot litteken, minder mooie tanden, een wijnvlek of mist een arm of been... ik heb last van vocht in mijn benen... soit!" Ik zal steeds even over die eerste drempel moeten maar ben absoluut van plan dit te herhalen. Gewoon... met huidkleurige vlakbreikousen!

Overigens heb ik kousen met 'open teen' en ik draag in de zomer wel slippers of sandalen met een lange broek. En dat zie je (bijna) niet.
Wat goed van je! :hug: , de eerste stap lijkt me het zwaarst.

Het is niet alleen schaamte maar ook het ongemakkelijk voelen als je er anders uitziet. Het zou makkelijker zijn met een minirok en steunkousen als er groot steunkousen op bedrukt zou zijn. Dan zien mensen het denken oh, ok ... en verder. Voor mijn gevoel zien mensen iets, denken" wat heeft die nou " en gaan je aanstaren. Maar het zit waarschijnlijk meer tussen mijn oren. En je hebt groot gelijk, waar hebben we het over, we hebben meer vocht in onze benen dan anderen .... soit!
Once upon a time you dressed so fine
Threw the bums a dime in your prime, didn't you?
Alle reacties Link kopieren
Ik draag overigens de kousen uit dip dye collectie van juzo. Zie https://www.juzo.com/en-uk/product-wor ... collection
Alle reacties Link kopieren
Sodastream schreef:
03-03-2021 23:02
Mega rot steunkousen in de zomer, ik kom er dit jaar ook niet onderuit. In mijn geval kniekousen klasse II. Ik zal voornamelijk enkellange jurken dragen maar hoop dat het niet zo warm wordt als vorig jaar!
Ik heb nu een aantal keer mensen gezien die hun steunkousen gewoon droegen met korte broek of rok. Fantastisch vind ik dat! Ik krijg het niet voor elkaar, wil het zo veel mogelijk verstoppen. Mijn blote benen heb ik ook jaren verstopt in broeken en lange jurken, pas de laatste jaren heb ik soms iets tot op de knie aan met blote benen. Ben me er wel altijd erg bewust van, maar wat een heerlijk gevoel wind langs je benen!!
Mocht je je eroverheen kunnen zetten dan zou ik dat doen, ik denk dat het anderen veel minder opvalt dan dat wij denken. En anders misschien toch investeren in een paar lange jurken. Als je de taille op de juiste plek laat vallen, dus kijkt naar het model vind je vast een goed model voor jou.
Is het je eerste jaar met steunkousen? Veel succes dan ook.
Ik zal inderdaad 1 of 2 enkel lange jurken aanschaffen. Wie weet een keer kuit lange en daarna knie lange rokken. :P Open tenen heb ik ook altijd gehad, en zal het nu ook worden.
Once upon a time you dressed so fine
Threw the bums a dime in your prime, didn't you?
Alle reacties Link kopieren
prins201 schreef:
03-03-2021 23:07
Ondanks dat ik in team kousen zit in plaats van team panty heb ik ook last van de siliconen plakrand met veel irritatie. Ik vind overigens dat er geen verschil zit tussen qua afzakken tussen kous en panty, wellicht persoonlijk. Ik draag nu ook kousen zonder siliconen plakrand. Ik draag deze met een stevige, degelijke gordel met jarretels. Geen irritatie meer en de kousen blijven goed zitten.
Zijn het speciale jarretels, of lingerie jarretels? Het lijkt me ook wel een gedoe. En met mijn figuur ben ik bang dat de kousen met jarretels en al afzakken. :biggrin: :facepalm:
Once upon a time you dressed so fine
Threw the bums a dime in your prime, didn't you?
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
03-03-2021 20:53
Ja, mee eens. Mijn moeder heeft dit al zolang ik me kan herinneren en ik heb altijd heel vurig gehoopt dat ik nooit zulke kousen zou hoeven. Leek me altijd vreselijk.
Bij ons is het een familie kwaal. Mijn ona had het heel erg. Droeg nooit steunkousen, maar kon op hoge leeftijd maar heel moeilijk lopen, meer schuifelen. En in de zomer zat ze alleen met de voeten omhoog omdat ze helemaal niet meer kon lopen.
Mijn moeder had het ook maar een stuk minder erg. Had ook steunkousen naar droeg ze bijna nooit. En mijn broers natuurlijk niet ... :hamer:
Once upon a time you dressed so fine
Threw the bums a dime in your prime, didn't you?
Alle reacties Link kopieren
Lisanne72 schreef:
03-03-2021 23:24
Zijn het speciale jarretels, of lingerie jarretels? Het lijkt me ook wel een gedoe. En met mijn figuur ben ik bang dat de kousen met jarretels en al afzakken. :biggrin: :facepalm:
Dit doe je alleen bij een AG-kous, dat is een kous van teen tot lies. Bij AD, dus tot de knie doe je dat niet. Het is niet de meest prettige oplossing. Daarom mijn voorkeur voor een kous tot de knie en een apart broekje model capri.
Ik zie dat mijn collegas bandagisten echt bijna overal een siliconenband in laten maken. Ik ben daar zelf best kritisch in en doe het alleen als t echt nodig is. Heb je nu een kous met siliconenrand en heb je irritatie, maak elke dag de siliconenrand goed schoon met zachte zeep. Rondom die silliconenbobbeltjes komt allemaal huidvet en vuil, daar kan je irritatie van krijgen. Of draag je kousen eens een dagje binnenstebuiten. Geeft je huid rust..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven