Woke, een bedreiging voor onze vrijheid?

09-03-2021 21:16 3008 berichten
Is de woke-cultuur een meerwaarde voor onze samenleving?
Steeds vaker merk ik dat mensen hun taal corrigeren om maar niemand voor het hoofd te stoten, steeds vaker merk ik dat mensen hun gebruiken aanpassen aan de behoeften van een kleine minderheid.
Hoe nuttig is dit?

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210305_97745711

De link zit achter een betaalmuur, dus hier een fragment:

1. Als ik me gekwetst voel, dan heeft iemand iets fout gedaan

Het klinkt onschuldig, maar het is een steeds ­gevaarlijker uitgangspunt aan het worden in het woke-debat. Je mag hopen dat de meeste mensen door het leven gaan met de ambitie om anderen niet nodeloos te kwetsen. En wie zich gekwetst voelt, moet dat mogen zeggen. Maar dat is nog niet hetzelfde als in elk gekwetst gevoel meegaan. Menselijke interactie schuurt, wringt en trekt tegen. Meningen botsen, gevoeligheden verschillen. Dat kan lastig zijn en vermoeiend en frustrerend. Maar frictieloze communicatie, die bestaat simpelweg niet. Het ontspoort trouwens snel. Steeds vaker ­eisen woke-woordvoerders dat in interviews alleen de “juiste” vragen gesteld mogen worden, steeds vaker zijn er incidenten omdat er een beetje tegenwind komt. Als je dit principe extreem doordenkt, mag enkel de meest lichtgeraakte nog iets zeggen en moet de rest uit voorzorg zwijgen, tenzij om zich af en toe nog eens te excuseren.

Ander voorbeeld:

https://www.tijd.be/cultuur/literatuur/ ... 87577.html

Voor mij is heel dat woke-gebeuren een volgende stap in de slachtoffercultuur die we daarvoor hadden. Je mag vooral niets doen wat één van de teergevoelige zieltjes kan kwetsen.
Wat denken jullie?

Is de woke-cultuur een meerwaarde voor onze samenleving?

Totaal aantal stemmen: 542

Ja (22%)
Nee (73%)
Geen mening (6%)
kadanz schreef:
10-03-2021 12:05
Heb jij ooit iemand zien schrijven dat jodenkoeken echt niet kunnen? Ik in ieder geval niet. Maar het zal vast één of twee keer voorgekomen zijn en zoals je zegt, er is één merk dat (om publicitaire redenen, net als de negerzoen) de naam van de koek verandert. Vervolgens komt die ‘gecancelde’ jodenkoek of die negerzoen, in élke verhitte discussie terug. Wie maakt er dan daadwerkelijk een punt van die jodenkoeken?
Beide kanten maken er en punt van.
Alle reacties Link kopieren
https://www.bbc.com/news/uk-wales-politics-52785157

Lijkt me ook niet bepaald woke, maar wordt ook gebruikt om vrouwen de mond te snoeren.
Anna2208 schreef:
10-03-2021 12:20
Beide kanten maken er en punt van.
Wie? Kun je iets quoten over woke jodenkoeken? Een protest? Een beklag?

Is er niet. Jij denkt inmiddels dat die koeken onder druk zijn verdwenen maar...

A. er was geen druk
B. ze heten nog steeds jodenkoeken, behalve bij een publiciteitsgeile bakker.
kadanz schreef:
10-03-2021 12:28
Wie? Kun je iets quoten over woke jodenkoeken? Een protest? Een beklag?

Is er niet. Jij denkt inmiddels dat die koeken onder druk zijn verdwenen maar...

A. er was geen druk
B. ze heten nog steeds jodenkoeken, behalve bij een publiciteitsgeile bakker.
Woke Jodenkoeken :HA:
Er was zeker geen druk vanuit de Joodse gemeenschap. Waar die “Wokies” zich al niet druk over maken.
Het verhaal heeft twee kanten. Ik ben het eens met degenen die zeggen dat je tegen een stootje moet kunnen. Dat je niet op elke slak zout hoeft te leggen. Dat dat de sfeer niet ten goede komt.

De andere kant van de medaille is dat degenen die het hardst schreeuwen over cancel culture elke keer weer degenen zijn die juist niet op hun mondje gevallen zijn in het maatschappelijk debat. Ze hebben over alles en iedereen een snijdende mening, maar oh wee als iemand daar wat van vindt. Dan voelen ze zich zich opeens gecanceld. Of cancelen zichzelf uit zelfmedelijden!
Alle reacties Link kopieren
Zo'n verhaal als over de jodenkoeken komt uitgebreid in het nieuws, onder het mom van 'kijk eens hoe belachelijk'??

Terwijl dit mij veel belangrijker lijkt:

https://www.unwomen.org/en/news/stories ... e-violence
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
09-03-2021 21:39
Boze witte mannen moeten er aan wennen dat ze niet meer wegkomen met hun seksisme, racisme en privileges. En dat lijkt me helemaal prima.
Blij dat ik een vrolijke witte man ben, mag ik nog heerlijk genieten van mijn privileges. :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
https://www.ipsnews.be/artikel/online-g ... -real-life

Maar dat een bakker een koek Odekoek noemt is natuurlijk veel relevanter.
kadanz schreef:
10-03-2021 12:28
Wie? Kun je iets quoten over woke jodenkoeken? Een protest? Een beklag?

Is er niet. Jij denkt inmiddels dat die koeken onder druk zijn verdwenen maar...

A. er was geen druk
B. ze heten nog steeds jodenkoeken, behalve bij een publiciteitsgeile bakker.
Wil je nu werkelijk doen voorkomen dat er geen kritiek op benamingen/ woorden is van de kant van mensen die die namen niet meer vinden kunnen op basis van racisme? Dat is natuurlijk geen realistische weergave. Die kritiek is er net zo goed als kritiek daarop: dat er niets meer gezegd mag worden.
Anna2208 schreef:
10-03-2021 12:58
Wil je nu werkelijk doen voorkomen dat er geen kritiek op benamingen/ woorden is van de kant van mensen die die namen niet meer vinden kunnen op basis van racisme? Dat is natuurlijk geen realistische weergave. Die kritiek is er net zo goed als kritiek daarop: dat er niets meer gezegd mag worden.
Laat zien dan. Mijn punt is juist dat de kritiek dat er niets meer gezegd mag worden niet berust op de realiteit maar op lange tenen.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
10-03-2021 10:35
Kun je een voorbeeld geven van iemand die uit interesse ‘de verkeerde vraag stelt’ en daardoor gecanceld is?

Ik denk namelijk dat je er veel meer van maakt dan het is. Net zoals men na Fortuyn opeens alles mocht zeggen, zijn er nu mensen die ook wat terugzeggen. Vat het sportief op en ga door met je leven.
Er zijn hier wel voorbeelden geweest van mensen die hier leerden dat niet iedereen het heel leuk vindt om bij de eerste kennismaking direct hun stamboom uit de doeken te moeten doen.
'het niet heel leuk vinden' werd in vele gevallen ter kennisgeving aangenomen en gezien als 'Goh wist ik niet, zal erop letten'.
Zoals ik op dit forum ook heb geleerd dat niet iedereen van taart houdt.
Heel soms het werd hoog opgenomen, we moesten blij zijn met alle aandacht, men was gekwetst, etc.
Kortom er zijn altijd mensen die zichzelf en hun eigen gevoelentjes altijd het belangrijkst vinden. En die projecteren dat op de ander.
Het enige wat je kunt doen is wat je met ieder toxic persoon doet: negeren.
Ik heb echt geen zin om de hele wereld op te voeden. Dat mensen dat cancelen noemen, ligt er meer aan hoe zij de wereld zien en hoe weinig zelfreflectie ze hebben.
Alle reacties Link kopieren
En wat ik helemaal hilarisch vind van de anti woke mensen: ze cancellen zichzelf een ongeluk.
Zoek maar op 'boycot hema'. Hele dramatische getuigenissen, lappen tekst en rejoyce rejoyce de hema ging nu vast failliet omdat ze... Nouja waarvoor eigenlijk.
kadanz schreef:
10-03-2021 13:05
Laat zien dan. Mijn punt is juist dat de kritiek dat er niets meer gezegd mag worden niet berust op de realiteit maar op lange tenen.
En mijn punt is dat beide kanten lange tenen hebben.
Anna2208 schreef:
10-03-2021 13:21
En mijn punt is dat beide kanten lange tenen hebben.
Deels mee eens. Een dame die een zwarte vogelaar van aanranding beschuldigt vanwege een domme ruzie over haar hond verdient het niet om ‘gecanceld’ te worden als de video online de wereld rond gaat. Maar een JK Rowling die haar celebrity status gebruikt om haar botte mening de wereld in te sturen heeft niet te klagen over cancel culture.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
10-03-2021 10:35
Kun je een voorbeeld geven van iemand die uit interesse ‘de verkeerde vraag stelt’ en daardoor gecanceld is?

Ik denk namelijk dat je er veel meer van maakt dan het is. Net zoals men na Fortuyn opeens alles mocht zeggen, zijn er nu mensen die ook wat terugzeggen. Vat het sportief op en ga door met je leven.
Mijn vader heeft er een handje van om de verkeerde vragen te stellen. Hij is belangstellend, maar ook 70+, dus heel veel denkbeelden van nu gaan langs hem heen. Hij vroeg eens aan een donkere vrouw met een ingewikkeld kapsel met vlechtjes en cornrows, of dat nou wel lekker sliep. Ze keek hem nog net niet dood en beet hem toe dat als hij zulke domme vragen stelde, ze van hem geen uitleg hoefde te verwachten en dat ze zich ook niet verplicht voelde om een gesprek met hem aan te gaan. Dat is iemand cancelen toch?
Die hele rel om Johan Derksen en dat Arie Boomsma adverteerders toen opriep om niet meer te adverteren rondom voetbalinternational, dat was toch een aardig voorbeeld van de cancelculture. Vooropgesteld: wat Johan Derksen zei ging alle perken te buiten.

Als iemand idioterie zegt moet je hem terecht wijzen. Soit, logisch. Maar dat je diegene dan volledig afschrijft als gesprekspartner is niet goed.
Ach, over 10 jaar hangt de slinger van de klok weer in het midden en zijn de scherpe puntjes afgerond. Sommige dingen kunnen ook gewoon niet meer. Toen ik 'framing Britney Spears' zag was ik met stomheid geslagen over de manier waarop de media en wij dus ook met haar zijn omgegaan. Maar om dan nu maar te besluiten dat Ivo Niehe niet meer met zijn hoofd op televisie mag zou idioot zijn. Laat die man maar vertellen waarom hij toen meende dat de vraag gepast was. En vertel hem dan wat het met Britney heeft gedaan en wat het met het zelfbeeld van meisjes heeft gedaan.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
nowomannocry schreef:
10-03-2021 12:49
Blij dat ik een vrolijke witte man ben, mag ik nog heerlijk genieten van mijn privileges. :cheer2:
:yes: :yes:
ninanoname schreef:
10-03-2021 14:11
Mijn vader heeft er een handje van om de verkeerde vragen te stellen. Hij is belangstellend, maar ook 70+, dus heel veel denkbeelden van nu gaan langs hem heen. Hij vroeg eens aan een donkere vrouw met een ingewikkeld kapsel met vlechtjes en cornrows, of dat nou wel lekker sliep. Ze keek hem nog net niet dood en beet hem toe dat als hij zulke domme vragen stelde, ze van hem geen uitleg hoefde te verwachten en dat ze zich ook niet verplicht voelde om een gesprek met hem aan te gaan. Dat is iemand cancelen toch?
Die hele rel om Johan Derksen en dat Arie Boomsma adverteerders toen opriep om niet meer te adverteren rondom voetbalinternational, dat was toch een aardig voorbeeld van de cancelculture. Vooropgesteld: wat Johan Derksen zei ging alle perken te buiten.

Als iemand idioterie zegt moet je hem terecht wijzen. Soit, logisch. Maar dat je diegene dan volledig afschrijft als gesprekspartner is niet goed.
Ach, over 10 jaar hangt de slinger van de klok weer in het midden en zijn de scherpe puntjes afgerond. Sommige dingen kunnen ook gewoon niet meer. Toen ik 'framing Britney Spears' zag was ik met stomheid geslagen over de manier waarop de media en wij dus ook met haar zijn omgegaan. Maar om dan nu maar te besluiten dat Ivo Niehe niet meer met zijn hoofd op televisie mag zou idioot zijn. Laat die man maar vertellen waarom hij toen meende dat de vraag gepast was. En vertel hem dan wat het met Britney heeft gedaan en wat het met het zelfbeeld van meisjes heeft gedaan.
Maar wat is er feitelijk gebeurd in al die voorbeelden die je noemt?
-Je vader kreeg een dom antwoord op een stomme vraag. Een ‘zero sum game’.
-Derksen is geen kijker armer en had vooral onderling ruzie met zijn collegae.
-Jij verlangt terecht uitleg van Niehe


Kortom, wat is het probleem?
Alle reacties Link kopieren
Wat is het probleem om een beetje rekening te houden met anderen? Mensen die woke gedrag en cancelculture maar onzin vinden zijn over het algemeen de meer gefortuneerden die in het standaardpatroon passen.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
10-03-2021 14:40
Maar wat is er feitelijk gebeurd in al die voorbeelden die je noemt?
-Je vader kreeg een dom antwoord op een stomme vraag. Een ‘zero sum game’.
-Derksen is geen kijker armer en had vooral onderling ruzie met zijn collegae.
-Jij verlangt terecht uitleg van Niehe


Kortom, wat is het probleem?
In het voorbeeld van mijn vader wilde mijn vader een gesprek, hoe onbenullig ook, aanknopen met iemand anders, omdat hij zo in elkaar zit. Hoe vroeg haar niet om uitleg, niet om verantwoording, gewoon een opening tot gesprek. Weet hij veel dat dat gevoelig ligt.
Die rel met Derksen vond ik vooral kwalijk omdat Boomsma meende dat Derksen het zwijgen opgelegd moest worden door het programma niet rendambel te maken.
Ik vind dat beide rare uitwassen van wat ik de cancelcultuur noem. Jij hoeft het niet met me eens te zijn.
Maar ik denk dat het beter is om wanneer iemand iets doms/idioots zegt/doet dat je beter in gesprek kunt gaan, dan dat je diegene negeert of probeert te negeren.
Ik ben het met je eens (jij zei dat toch?) dat woke de andere kant van de 'je moet alles kunnen zeggen' cultuur is. Het is beiden een uitwas van een grotere maatschappelijke verandering. Ik vind niet dat je alles moet zeggen, maar je hoeft ook niet je mond te houden uit angst om iemand te kwetsen.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
ca726647543 schreef:
10-03-2021 14:40
Wat is het probleem om een beetje rekening te houden met anderen? Mensen die woke gedrag en cancelculture maar onzin vinden zijn over het algemeen de meer gefortuneerden die in het standaardpatroon passen.
Maar als iemand dan niet woke is, moet je diegene dan maar negeren tot hij het wel is? Is het niet handiger om een gesprek te voeren in plaats van iemand te cancelen?
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
10-03-2021 15:37
Maar als iemand dan niet woke is, moet je diegene dan maar negeren tot hij het wel is? Is het niet handiger om een gesprek te voeren in plaats van iemand te cancelen?
Ga jij de dialoog aan met iemand die s’avonds laat achter je aan loopt en begint te sissen met ‘pssst meisjuh...Ey..wa’s je nummer...’? Ik niet in ieder geval. Ja non-verbaal wellicht.

Het voorbeeld van jouw vader vind ik ook een raar voorbeeld van cancelcultuur. Het is toch gewoon goed fatsoen dat je niet een wildvreemde mevrouw of jongedame gaat vragen ‘Of ze zo nou fijn slapen’. Zeker niet voor een man (als wildvreemde, voor hetzelfde geld is vraag twee waar je dan precies in slaapt, etc) en niet voor iemand van die generatie.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
10-03-2021 15:49
Ga jij de dialoog aan met iemand die s’avonds laat achter je aan loopt en begint te sissen met ‘pssst meisjuh...Ey..wa’s je nummer...’? Ik niet in ieder geval. Ja non-verbaal wellicht.

Het voorbeeld van jouw vader vind ik ook een raar voorbeeld van cancelcultuur. Het is toch gewoon goed fatsoen dat je niet een wildvreemde mevrouw of jongedame gaat vragen ‘Of ze zo nou fijn slapen’. Zeker niet voor een man (als wildvreemde, voor hetzelfde geld is vraag twee waar je dan precies in slaapt, etc) en niet voor iemand van die generatie.
Ze stonden samen in de rij voor de drogist, ze hadden het over haar, dat mijn vader het niet heeft en zij zo'n bos en toen dacht mijn vader een onschuldige vraag te stellen. Als je dat echt wilt vergelijken met psst psst meisje, dat is ook niet best hoor.

Als alle woke mensen lekker woke met elkaar gaan doen en de rest van de mensheid wegzetten als niet woke, dan verandert er toch niets? Als je iedere onschuldige opmerking ziet als een opmaat naar iets ergers, of als een uiting van racisme, dan moet je dat vooral doen. Maar ik denk dat je meer bereikt door een gesprek aan te gaan.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
10-03-2021 16:00
Ze stonden samen in de rij voor de drogist, ze hadden het over haar, dat mijn vader het niet heeft en zij zo'n bos en toen dacht mijn vader een onschuldige vraag te stellen. Als je dat echt wilt vergelijken met psst psst meisje, dat is ook niet best hoor.

Als alle woke mensen lekker woke met elkaar gaan doen en de rest van de mensheid wegzetten als niet woke, dan verandert er toch niets? Als je iedere onschuldige opmerking ziet als een opmaat naar iets ergers, of als een uiting van racisme, dan moet je dat vooral doen. Maar ik denk dat je meer bereikt door een gesprek aan te gaan.
Er zit een witregel tussen uitleg waarom je niet altijd ‘de dialoog’ aangaat (De ‘pssst’ meisje figuren zijn dus ook niet woke of op de hoogte van #metoo en zullen er vast ook niets kwaads in zien anders deden ze het niet. Maar dan ga je nog niet ‘in gesprek’) en het ingaan op jouw voorbeeld van je pa.

En ook met die toevoeging van de drogist blijf ik het nog steeds een rare vraag vinden om zo te stellen aan een onbekende vrouw.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
10-03-2021 16:05
Er zit een witregel tussen uitleg waarom je niet altijd ‘de dialoog’ aangaat (De ‘pssst’ meisje figuren zijn dus ook niet woke of op de hoogte van #metoo en zullen er vast ook niets kwaads in zien anders deden ze het niet. Maar dan ga je nog niet ‘in gesprek’) en het ingaan op jouw voorbeeld van je pa.

En ook met die toevoeging van de drogist blijf ik het nog steeds een rare vraag vinden om zo te stellen aan een onbekende vrouw.
oke, dat kan. Agree to disagree dan maar.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
ninanoname schreef:
10-03-2021 15:35
In het voorbeeld van mijn vader wilde mijn vader een gesprek, hoe onbenullig ook, aanknopen met iemand anders, omdat hij zo in elkaar zit. Hoe vroeg haar niet om uitleg, niet om verantwoording, gewoon een opening tot gesprek. Weet hij veel dat dat gevoelig ligt.
Die rel met Derksen vond ik vooral kwalijk omdat Boomsma meende dat Derksen het zwijgen opgelegd moest worden door het programma niet rendambel te maken.
Ik vind dat beide rare uitwassen van wat ik de cancelcultuur noem. Jij hoeft het niet met me eens te zijn.
Maar ik denk dat het beter is om wanneer iemand iets doms/idioots zegt/doet dat je beter in gesprek kunt gaan, dan dat je diegene negeert of probeert te negeren.
Ik ben het met je eens (jij zei dat toch?) dat woke de andere kant van de 'je moet alles kunnen zeggen' cultuur is. Het is beiden een uitwas van een grotere maatschappelijke verandering. Ik vind niet dat je alles moet zeggen, maar je hoeft ook niet je mond te houden uit angst om iemand te kwetsen.
Vind je dat je nooit om een boycott mag roepen, of vind je de reden gewoon niet boeiend genoeg? Want volgens mij draait het daar uiteindelijk om in de discussie. Boycotts zijn immers van alle tijd. In die zin is Woke geen bedreiging maar slechts één van de vele stromingen die ons land rijk is.

En nee, je hoeft je mond niet te houden uit angst iemand te kwetsen, maar kun je ook incasseren?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven